Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Nieuw huis

Nieuw huis

30-01-2010 om 11:56

Klussen en volgorde

Ik heb een nieuw huis gekocht waarin het nodige geklust moet worden. Geen bouwtechnische klussen, maar het hele huis ademt een jaren '70 sfeer uit, compleet met omatapijt en piepschuim plafondtegels. Mijn budget is beperkt, dus ik zal de kamers stuk voor stuk moeten aanpakken. In welke volgorde zouden jullie dat doen? Eerst de woonkamer, of eerst de kinderkamers? Ik neig naar eerst de woonkamer omdat nu overal tapijt ligt en dat is natuurlijk vreselijk onpraktisch beneden (met kruimels van de eettafel en evt visite met schoenen aan). Aan de andere kant wil ik dat de kinderen een leuke kamer hebben en op een kinderkamer is tapijt ook niet echt praktisch. Het is natuurlijk wel het handigst om echt per kamer te werken, dus niet eerst de plafonds, daarna alle muren en dan de vloeren, denk ik. Hoe hebben jullie het aangepakt?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Puck

Puck

30-01-2010 om 12:23

Creeer een plek waar jullie samen kunnen terugtrekken

Het lekkerste als je zo druk aan het klussen bent is om een plekje te hebben waar je tot rust kunt komen als je even niet wilt klussen en waar je dan ook niet in de troep zit zodat je continu geconfronteerd wordt met het klussen. Ik zou dus denk ik eerst de woonkamer aanpakken.

Hmm

ik zou inderdaad eerst de woonkamer doen. Daar ben je het grootste deel van de tijd, wel zo fijn als dat naar je zin is.

daarna de kinderkamers, maar als het ff kan zou ik het meteen mee pakken in plaats van later weer alles om te bouwen. Is het daar ook het plafond wegwerken of zou je al een heel eind zijn met verf op de muur en iets nieuws op de vloer? wat verf is niet zo duur, al doe je het 'gewoon' wit, en laminaat kun je zo nu en dan in een aanbieding goedkoop halen (of Ikea Tundra voor 9 euro per m2).

de keuken, je eigen slaapkamer en hal/overloop zou ik tot het laatste bewaren (en dan ook in die volgorde).

Gruffalo

Nieuw huis

Nieuw huis

30-01-2010 om 12:45

Tijdelijke oplossing?

Gruffalo, bedoel je dan een tijdelijke oplossing, met muren schilderen en goedkoop laminaat? Op den duur wil ik wel overal nette plafonds en muren, dus als ik nu over het oude behang ga schilderen heb ik straks meer werk om het er weer af te halen. Aan de andere kant maakt het voor het gezicht wel uit of er omabehang zit of dat het wit (of roze) is. Maar dan moet je er wel twee keer geld in steken.

Daar zijn we weer

Hallo,

Handig hoor, van die exacte omschrijvingen in je nick.
Maar goed... de volgende stap.

Even over die muren. Wil je echt gaan stucken of hoe je dat ook spelt? Hoe vast zit dat behang? Wij hebben zeven jaar geleden over (toen zeven jaar oud) bouwbehang geschilderd en daar zie je nog steeds niets van. Of we zijn eraan gewend, dat kan natuurlijk ook.

Kortom, zou verven over het behang ook een wat langere termijn oplossing kunnen zijn?

even anoniem

even anoniem

31-01-2010 om 14:51

Tip

Toen wij eind 2003 onze huidige woning kochten hadden wij een vergelijkbare situatie als jullie. We hadden een huis gekocht wat qua grootte en ligging aan onze dromen voldeed. Echter, het huis ademde een jaren 70 sfeer waar wij niet van houden.

Tussen de sleuteloverdracht en de dag dat we er echt gingen wonen zat iets meer dan 1 maand. In die maand hebben we de woonkamer helemaal naar onze zin gemaakt. Schilderwerk, vloer, gordijnen, meubels - de hele mikmak. Verder hebben we een aantal emmers witte latex en een partij goedkoop kliklaminaat gekocht. We hebben in alle overige kamers het tapijt vervangen voor dat laminaat en al het "prachtige" behang overgeschilderd in simpel saai wit. Met onze eigen meubels wat leuke foto's/schilderijtjes en goedkope rolgordijntjes was het voor ons acceptabel ingericht.

Vanaf half 2004 zijn we kamer voor kamer gaan opknappen. Eerst de kinderkamers, daarna onze slaapkamer. Ook de hal en het toilet zijn aangepakt. Verder hebben we nieuwe kozijnen laten zetten, het buitenschilderwerk aangepakt. De bestrating is vernieuwd en we hebben een nieuwe meterkast. Op de zolder is een dakkapel aangebracht. Dit jaar willen we de verwarmingsketel vervangen en de tuin aanpakken. Een beetje afhankelijk van tijd en budget worden dan dit jaar of volgend jaar de keuken en de badkamer nog vervangen. En dan zijn we "klaar".

Mijn advies: doe het stap voor stap. Geeft wat meer rust. Bovendien heb je een veel beter zicht op wat je wilt en hoe je het wilt als je een tijdje in je nieuwe woning woont. Het is ook erg leuk om steeds een gedeelte te zien opknappen.

Wij hebben geen spijt van onze aanpak. We zitten niet continu in de rommel omdat we steeds een paar maanden klussen en dan weer 1 of 2 maanden niet. Dat houdt het overzichtelijk en leuk.
We hebben de tijd, we willen hier nog minstens 50 jaar wonen!

Gefeliciteerd met je nieuwe woning!

Nieuw huis

Nieuw huis

01-02-2010 om 10:33

Zoiets wordt het

Ik heb inmiddels een planning gemaakt. Voor de verhuizing heb ik ongeveer een maand de tijd. In die tijd wil ik de woonkamer schilderen of behangen (over het oude behang heen) en laminaat leggen. Verder het plafond vervangen in de kamer waar die het lelijkst is, en ook daar laminaat leggen. De overige kamers ga ik misschien nog witten en/of verfen, maar daar niet al teveel energie en geld aan besteden. Na de verhuizing dan de kamers stuk voor stuk aanpakken en misschien ooit de woonkamer nog een keer laten stuccen. Probleem is dat ik zelf erg snel aan dingen wen. Zo heb ik in mijn vorige huis jarenlang met groen sisaltapijt gezeten omdat ik opzag tegen het gedoe. Ook nooit cv laten installeren daar, terwijl ik budget genoeg had.

Vera*

Vera*

01-02-2010 om 10:36

Kinderkamer

Omdat je uitgaat van een tijdelijke situatie kun je misschien de kinderen op hun eigen kamer een hele grote wandschildering laten maken. Dan hebben ze de dag van hun leven en wordt oma behang toch iets eigens. Als je tijd, zin en geld hebt kun je de kamers goed opknappen.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.