Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Klusjes

Om de kinderen meer in het huishouden te betrekken heb ik bedacht om een soort klussenlijstje te maken. Elk kind heeft dan een hele week een vast klusje en na een week gaat dit rouleren. We hebben 3 kinderen (8, 7 en 7 jaar) dus ik vind dat ze best wat meer mogen doen in huis. Veel dingen doen ze al (soms na meerdere malen vragen) maar ik wil dat ze er echt verantwoordelijk voor zijn.
Ik heb bedacht: dieren verzorgen (kippen en konijnen), tafel dekken en verder kom ik niet terwijl we 3 kinderen hebben. Heeft iemand nog een idee?
Het moet dus echt iets zijn dat elke dag terug komt, wat te doen is op deze leeftijd en niet te veel/groot of klein is. Tafel afruimen doen we met zijn allen al, voor het slapen beneden opruimen ook.
Ik ben benieuwd naar jullie ideeen!

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Guinevere

Guinevere

14-09-2010 om 20:58

Ehhh

Ehhh, misschien vaatwasser inruimen, afstoffen van 1 kamer, doekje over de wc, vaatwasser uitruimen, een boodschapje doen, toetjes klaarzetten, was opvouwen.

Hier

-tafel afruimen
-gym- en sportkleding in de wasmand doen (anders helaas pindakaas)
-eigen lunchpakket smeren indien er sprake is van doorlopend rooster
-verder eigen speelgoed opruimen natuurlijk

Ha-ha en sinds kort moeten ze zelf hun sokken goed draaien voor of na de was. Ik was het zat om de sokken steeds maar met de goede kant buiten in hun laadjes te doen.

Leony

Leony

14-09-2010 om 22:18

Wij werken met een lijst

Daarop staan bijvoorbeeld: Tafel dekken. tafel afruimen (= alles in vaatwasser zetten + tafel afnemen). Vaatwasser uitruimen. Kranten wegbrengen. Flessen wegbrengen. Eigen kamer opruimen. Stofzuigen benedenverdieping. Hokken dieren schoonmaken. Sommige taken zijn elke dag; andere 1x per week.
Ik heb er eerder over geschreven. Je kunt die posting vinden met http://www.ouders.nl/cgi-bin/TMMforum/FRshowpost.cgi?template=4&actueel=0&archief=1&zoek=leony&thread=157989&forumsel=0&forum=7&post=2559211
Groetjes,
Leony

Leuk

Er roulerend een leuk klusje bij zetten: een salade maken voor bij het eten, een cake bakken. Wij eten hier geregeld Sanoma puddinkjes (bleh) want die zijn zo makkelijk door kinderhandjes te maken en dat vinden ze leuk. Willen ze ook ineens meehelpen de tafel af te ruimen voor de toetjes.

Hanne.

Hanne.

15-09-2010 om 11:17

Eigen klusjes

Hier zijn ze vooral verantwoordelijk voor 'eigen' klusjes.

Dus
-eigen kamer 's morgens gordijnen open en licht uit doen (oudste ook raam open)
-kleding 's avonds netjes opruimen (oudste ook vieze kleding in de was doen)
- na school eigen beker/broodbak in de vaatwasser zetten
-WC dweilen als je over de rand hebt geplast (en mama daarna nogmaals)
-als je iets knoeit het opruimen

Verder helpen ze nog met een aantal dingen, maar dan op 'verzoek' (meer een verplicht verzoek)
-tafel dekken ('s ochtends en 's avonds)
-drinken van de voorraadkast in de koelkast zetten
-Gordijnen in de rest van het huis open doen

Ze zijn 4 en 5

tocada

tocada

15-09-2010 om 11:41 Topicstarter

Reactie

De eigen klusjes doen ze al; zoals kamer opruimen, bed opmaken (en helpen verschonen), bekers in de vaatwasser zetten, kleding in de wasmand, etc. Tafelafruimen doen we hier met z'n allen: ieder zijn eigen bord en allemaal iets extra's. Afwasmachine uitruimen doe ik liever zelf; veel dingen moeten in kastjes waar ze niet zelf bij kunnen (maar wel gaan proberen met klimmen...).
Het meehelpen met koken doen ze graag, maar daar heb ik geen vaste afspraken over. Een van de zonen wil altijd de aardappels schillen (hou ik niet tegen)en toetjes maken wordt ook graag gedaan.
Ik zoek echt nog een klusje dat zelfstandig gedaan kan worden en wat voor de rest van het gezin gedaan wordt en niet dus voor jezelf. Nog ideeen?

Lou

Lou

15-09-2010 om 13:11

Klusjes voor het gezin

Volgens mij zijn er al een paar genoemd, maar wat vind je hiervan:
- papier naar de papierbak brengen
- glas naar de glasbak brengen
- huisdieren eten geven of hok verschonen
- vloer vegen
- wastafel schoonmaken
- sokken in elkaar rollen
- was opvouwen (misschien alleen hun eigen kleren)
- planten water geven
- randjes van het gras knippen
- onkruid tussen de tegels vandaan krabben

Niet dat mijn dochter dat allemaal doet trouwens, maar dat hoeft ze ook niet. Ze is 9 en geeft elke ochtend de katten eten en dekt soms de tafel, veel verder zijn we nog niet gekomen. Alle 'eigen klusjes' doet ze wel.

Op leeftijd

Hier hebben ze klusjes op 'leeftijd'(of grootte) inderdaad omdat ze anders soms niet bij dingen kunnen of er nog niet handig genoeg voor zijn.
Jongste (12) ruimt de afwasmachine in (iedereen brengt verder z'n eigen bord) en ondertussen ruim ik of man de rest op en houden wij een waakzaam oog omdat het anders een rommeltje wordt.
Jongste brengt en haalt de vuilnisbak 1 keer per week, hier moet ie naar het eind van de straat omdat de vuilniswagen de draai in de straat niet kan maken, dus is best stukje lopen. Brengen moeten we haar bijna altijd aan herinneren..halen gaat in 1 moeite door als ze thuis komt.
Jongste helpt met bedden afhalen. Oudste doet d'r eigen bed...jongste die van haar en helpt met de onze.
Jongste maakt daarna d'r eigen bed op en ik de onze.
Oudste doet dat allemaal zelf.
Oudste(16) ruimte de afwasmachine uit. Gewoon als ie klaar is,meestal uit zichzelf, soms moet ik haar erbij roepen of een briefje klaarleggen als we er niet zijn b.v.
Verder haalt oudste de was eraf als wij er niet zijn of doet een was van de wasmachine in de droger. Dat gaat redelijk goed. Dat van de wasmachine in de droger moet ik wel van tevoren aan d'r zeggen. En dan natuurlijk er weer uit als het droog is.
Verder helpt oudste met koken op afroep of kookt.
En jongste laten we dingen pakken uit de voorraadkast/ruimte als we zelf b.v. aan tafel zitten of aan het koken zijn.
B.v. de melk als ik pannekoekenbeslag aan het mixen ben en het pak net leeg is.
Ze weten prima van wie welk klusje is en ze vinden het zelf nog best 'meevallen' wat ze moeten doen. Oudste heeft een vriendin waar jongste ook wel eens komt en haar moeder heeft een handicap dus daar doen de kinderen véél meer.
Vooral het was afhalen en in de droger doen en dat koken van oudste als wij er niet zijn vindt ik zelf heerlijk...Dan kom je thuis uit je werk en is het klaar.
Dat is erg prettig.
Verder hebben ze hun standaard eigen dingen (eigen kamer, prullebak, bed opmaken,kleren in de was etc.)
En hier is het de regel dat wie het eerst thuis is vlak voor een maaltijd dat die de tafel dekt.Zowel om 12.00 uur alsook om 18.00 uur. Dat is ook erg prettig,vooral om 12.00 uur..jongste was eerder altijd het eerste (basisschool) en als ik dan thuis kwam (als ik een halve dag had) had ze tafel al gedekt, daarvoor heeft oudste dat jaren gedaan. Ik dek dus eigenlijk alleen de tafel als ik 'vrij' heb...voor het brood eten. Man in het weekend (komt door de week niet thuis om 12.00 uur). Kun je zo aanschuiven!
helaas is deze luxe situatie nu voorbij want nu ben ik net 15 min. eerder dan jongste (zit nu op v.o.) tussen de middag. Gelukkig moet oudste nog 1 dag pas om 13.00 uur beginnen...dan dekt die,die ene dag de tafel.
Zo genoeg ideeën?
groeten albana

tocada

tocada

16-09-2010 om 20:11 Topicstarter

Ik ben eruit

het derde klusje is/wordt de vloer vegen na het eten (echt nodig). Dus heb ik nu 3 dingen, in het weekend ga ik ze erop voorbereiden dat ze vanaf maandag elke dag een van de drie dingen moeten doen voor een week (vegen, tafel dekken en dieren verzorgen). Bedankt voor alle ideeen!

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.