Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Klus vraagje

Hallo allen,

ik ben een beetje maf van kringloopwinkel meubeltjes opknappen. Nu heb ik een project bedacht:
ik heb een kleine ronde tafel gekocht, met een blad eronder. (zo'n bijzetding voor je kop koffie). Het onderstel wil ik schuren en hoogglans wit schilderen, maar het blad bovenop wil ik beplakken met buitenlandse kranten om het vervolgens met blanke lak af te lakken, ter bescherming.
Nu zit ik me af te vragen: waarmee plak ik die kranten mooi en netjes vast en zou ik er daarna met lak overheen kunnen gaan?
Vraag me niet waarom, maar het leek me wel lollig. Ik vind die lampen beplakt met oude kranten ook zo leuk namelijk.
Groetjes, M@rgreet
(die ook openstaat voor andere creatieve ideeën)

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

En nog belangrijker.....

Hoe zorg je dat de lak de drukinkt van die kranten niet oplost? Ik zou met spuitlijm plakken en daarna vernis doen. Test dat even met de lak. Als het met lak niet lukt, dan zou je ook was (oilwax) kunnen overwegen. In meer laagjes wordt dat net zo glanzend als lak.
Met oilwax kun je ook plakken. Misschien is dat wel beter.
Groet,
Miriam Lavell

m@rgreet

m@rgreet

07-01-2010 om 11:46 Topicstarter

Oilwax?

Daar heb ik nog nooit van gehoord, koop ik dat bij een hobbyzaak/Gamma oid.? Ik heb inderdaad ook zitten denken dat de inkt niet moet uitlopen. Spuitlijm is een goede, ik ga eerst het blad goed schuren, zodat die egaal is.
Het gaat mij er uiteindelijk om dat het blad beschermd wordt tegen koffiekringen ed., even afsoppen zit er natuurlijk niet bij
Bedankt zover, M@rgreet

amk

amk

07-01-2010 om 11:58

Eerst strijken

voor je gaat plakken de kranten eerst strijken met een warme strijkbout. Dit fixeert de inkt al gedeeltelijk.
Vervolgens kun je ze gewoon met behangplaksel op het kastje plakken, ala papiermachee, het lijmlaagje zorgt al voor een beschermendlaagje en dan met fixeerlak erover heen. In de hobbywinkel (pipo bv) hebben ze hier speciale laksoorten voor.

m@rgreet

m@rgreet

07-01-2010 om 15:02 Topicstarter

Haha

'Schat, wat doe je?'.
'Oh, ik strijk even de kranten....'

Behangplaksel heb ik ook overwogen, maar dat zou dat denk ik behangplaksel moeten zijn voor dun behang? Ik hoop dat ik het dan goed strak erop krijg. Al lokt die spuitlijm me ook wel. Fixeerlak, ga ik voor kijken, hopelijk brengt dat ook een beschermend laagje aan. Wij hebbben hier een Pipoo, daar loop ik morgen wel even naar binnen.
Jij ook bedankt voor je reactie, ik ga gewoon wat klooien M@rgreet

Pipoos

... heeft daar inderdaad spul voor. Vraag me niet hoe het heet . Klinkt erg leuk trouwens je tafetje, zet ff een foto ergens als ie klaar is?
Worden kranten niet bruin als je die gaat strijken??
Naja, succes!

Rieke

Rieke

07-01-2010 om 19:13

Lidwientje

Ja, dat klopt van die kranten strijken. Dan krijg je niet zulke zwarte vingers van de drukinkt. Wordt nog steeds geleerd op de opleiding voor butlers.

Margriet*

Margriet*

08-01-2010 om 12:21

Volgens

mij is dat een lastig klusje. Kranten heel strak op een blad vastmaken lijkt mij moeilijk. Als je ze gaat lakken zuigen ze vol met lak. Krantenpapier is heel dun dus er is volgens mij grote kans dat het kapotgaat. En het lijkt mij ook lastig om schoon te maken (zo netjes ben ik niet maar af en toe en nat lapje om de koffiekringen weg te halen, lijkt mij lastig.)

Wat ook mooi is om het tafeltje te schuren en in de olie te zetten.
Je zou trouwens ook een glazen blad erop kunnen maken te bescherming.

Maxime.M

Maxime.M

08-01-2010 om 13:16

Moet wel kunnen

Hoi,

Al googlend voor jouw vraag kwam ik wel op een blog van iemand die zijn auto met krantenpapier had beplakt en gelakt (alleen hij beschreef niet precies hoe hij dat had gedaan) alleen wel dat hij kranten had gebruikt die van over de hele wereld kwamen, dus dat is ook wel grappig, verschillende talen. Ikzelf zou ook spuitlijm gebruiken en het lakken,alleen zouden die kranten dan niet doordrukken (dus de voor en achterkant zichtbaar) dat gebeurt namelijk ook als je ze nat maakt en dat lijkt me niet zo leuk staan. (of zou dat wegtrekken als de lak droog is)

Maxime

Maak eerst een kopie?

Als krantenpapier doordrukt of uitloopt, zou je ook eerst een kopie op A1 formaat kunnen maken.
Ik geloof dat het wel kan, omdat ik ooit een cafe zag dat kranten als behang had.
Maar hoe ga je dat om het tafelblad heen doen, of komen de kranten er alleen bovenop?

Dorry

tonny

tonny

08-01-2010 om 23:04

ik denk dat deze krantencreativiteit geen duurzaam succes zal zijn, krantenpapier is gewoon te, nou ja, te krantenpapier. Met kopietjes lukt het misschien wel, maar dat vind je misschien minder 'echt'.

Ik heb een tafeltje en een stoel geheel beplakt met tijdschriftsnippers. Gescheurd, allemaal kleine stukjes, en dan gesorteerd op kleur. Ik heb alles geplakt met de lijm waarmee andere mensen (een paar jaar geleden?) bloempotten en dakpannen van decoraties voorzagen, 'k weet niet hoe het precies heet. Het plakt en lakt tegelijk en komt inderdaad uit een hobbywinkel.

Is het een idee om een paar buitenlandse tijdschriften te kopen? Heb je toch een uitheems effect.

Veel succes!

tonny

m@rgreet

m@rgreet

08-01-2010 om 23:38 Topicstarter

Amai

Wat een reacties!! Het is ook zomaar een idee, in het wilde weg. Tafels, krukjes en nachtkasten heb ik genoeg opgeknapt met gewoon verf, dus tijd voor een nieuw expirement, vandaar dat ik geen lak, olie of verf erop wil.
Ik denk dat ik iets van spuitlijm ga proberen en dan fixeerlak erop. Ik ben niet van plan om de tafel nat af te nemen, maar bedacht dat iets van bescherming wel nodig zal zijn. Tijdschriften is een leuk idee, maar was niet mijn bedoeling. En wel de kranten om het blad vouwen. Ik ga het niet heel netjes doen hoor, maar een beetje schots en scheef over elkaar heen.
Ik bedacht dat ik natuurlijk ook eerst papier erop kan plakken of een stuk behangrol, als ondergrond. En dan de kranten erop.
Uiteindelijk komt ie in een hoek staan met de vissenkom erop
Bedankt allemaal, ik duik Pipoos morgen in en de beter gesorteerde boekhandel! M@rgreet

tonny

tonny

09-01-2010 om 15:56

Ik hoop dat pippoos je aan de goede lijm heeft geholpen

en veel succes met plakken/lakken!

Brenda129

Brenda129

10-01-2010 om 12:55

Gel medium

Ik maak art journals en daar gebruik ik verschillende lagen papier in. Om het papier te verlijmen gebruik ik een gel medium ( je hebt ze in mat en glossie). Je kunt de krant er mee oplijmen en daarna nog een laagje overheen smeren om de randen goed te laten plakken. Gel medium droogt geheel transparant op. Daarna nog een laagje bootlak. Te koop bij winkels voor kunstenaars.
online bv bij de kwast , het palet, art journey enz.
Het leuke van de gel medium is dat je ook je krant als transfer kunt gebruiken. Laagje gel medium, krant erop, goed wrijven, laten drogen en dan met natte vingers het papierlaagje eraf rullen. Krijg je ook een leuk effect.
Groetjes, Brenda

Oh nog even

Als je kranten als tranfer wil gebruiken houd er rekening mee dat je een spiegelbeeld afbeelding krijgt.
Wat ook leuk is om oude muziekbladen te gebruiken. Beetje distressen en je hebt een leuk vintage tafeltje

m@rgreet

m@rgreet

13-01-2010 om 23:14 Topicstarter

Dank

Heej, wat een leuk idee om oude muziekbladen te gebruiken. Ik twijfelde nog wat over die kranten, zit ik dan tig tijd tegen de kop van een of andere politicus aan te kijken ofzo. Dit is leuk en makkelijk te vinden bij een kringloopwinkel en steviger qua papier om te plakken. Wat is een beetje distressen trouwens?
En zucht, zaterdag ga ik echt naar Pipoos

Brenda129

Brenda129

14-01-2010 om 09:25

Margreet

Distressen is iets ouder laten lijken dan dat het daadwerkelijk is. Een beetje vintage look.
Ik gebruik er vaak de Tim Holtz distress inkten voor.
Het moet natuurlijk wel in je interieur passen maar misschien iets voor een volgend project.
Dit is een site van een dame die daar heel veel mee bezig is.


http://www.youtube.com/profile?user=APieceofCraftdotcom#g/u
Leuk om naar te kijken en om ideeen op te doen. Er staan veel filmpjes tussen waarin ze uitlegt hoe ze bepaalde dingen een oudere look geeft.
Veel plezier met het maken van je tafeltje.
Gr. Brenda

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.