Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Jaymza

Jaymza

18-07-2010 om 20:38

Kliko er bij

Ik lees in het mededelingenblaadje van de gemeente dat iedere woning er een blauwe kliko bij krijgt voor het plastic. Niet alleen neemt zo'n ding weer veel ruimte in, maar ze gaan nu de ene week de blauwe en de andere week de normale legen. In die andere zitten dus etensresten, kattegrind en gft-afval. Ipv 1 week staat dat nu 2 weken bij je huis. Dat gaat 's zomers lekker stinken. En ik vraag me af of dat plastic inderdaad zo veel is dat ik dan 2 weken met die andere bak toe kan. Het is nu vaak al proppen.
Is dat in meer gemeentes zo?

Jaymza

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Guinevere

Guinevere

18-07-2010 om 20:58

Hier sowieso om de week

Hier wordt sowieso om de week de bruine bak geleegd. Natuurlijk stinkt ie dan, maar als ie dicht is heb ik er geen last van. De andere week is het GFT aan de beurt.
Wij hebben nog geen plastic bak, spaar me! We hebben nu al 4 bakken staan (2 GFT, 1 normaal, 1 compostvat). Ik zou niet weten waar ik die blauwe dan moet laten.
Overigens is onze gewone bak na 2 weken gebruik nog maar halfvol, normaal gesproken. Sinds het plastic eruit is dus.

Vic

Vic

18-07-2010 om 21:10

Hier ook

Wij kunnen bij de supermarkt plastic zakken halen om plastic afval te verzamelen. Sinds ik dat doe, is mijn grijze bak na twee weken nog maar halfvol (120 liter bak). De grijze en groene bak werden sowieso al om de twee weken geleegd, en dat is in de zomer echt te weinig. Ik heb een hekel aan beestjes, dus gooi vleesresten e.d. zoveel mogelijk in plastic zakken weg. Dat ging van de week toch een keer mis, waardoor er direct groene vliegen in de grijze bak zaten (brrrr!!!). Gelukkig wordt hij a.s. week geleegd, want ik moet er niet aan denken dat hij nog anderhalve week zou staan.

Vera*

Vera*

18-07-2010 om 22:14

Hier

We hadden een grijze en een groene kliko die om de week geleegd kunnen worden. Aangezien we betalen per kliko die geleegd wordt doe je dat dus pas als zo'n ding vol is, ook de groene kliko in de zomer. Het kost ruim 7 euro per geleegde kliko. We hebben tegenwoordig ook een kliko voor papier, die wordt elke maand geleegd. Het plastic wordt hier ook elke maand gehaald en daar kun je grote plastic zakken voor krijgen. Ik lijk wel een milieustraat.

Kaaskopje

Kaaskopje

19-07-2010 om 00:39

Betalen per kliko?

We betalen hier de gemeentebelastingen, daar zitten de reinigingskosten bij in.
Hier om de week de groene en zwarte bak en een keer in de maand de blauwe bak voor oud papier. Die bak zou voor mij wel vaker geleegd mogen worden. Een extra container krijg je niet zomaar. Dan moet je een groot gezin hebben bijvoorbeeld. Ik heb er een tijdje geleden naar geïnformeerd, dochter moet haar kamer leeghalen en daar lígt een troep!!, maar ik kom er niet voor in aanmerking met ons doorsnee gezinnetje. Dit is ook zo'n 'nu zou een auto wel handig zijn' moment. Dan konden we de zooi achterin de auto gooien en naar de vuilverbranding brengen. Het zit niet altijd mee

Kaaskopje

Kaaskopje

19-07-2010 om 00:46

O ja, plastic

Ik zou een extra klikko voor plastic zeer welkom vinden. Wij hebben er de ruimte voor dat scheelt.
Wegbrengen komt er niet van, maar als ik het in de tuin kan verzamelen en bij de weg kan zetten zou ik plastic trouw apart van de rest weggooien. Wel in een aparte klikko dus en niet zo dat je de geleegde zwarte bak moet vullen met plastic. Zo moest dat in het begin bij ons ook met oud papier en dat vond ik niet altijd handig.

Bastet

Bastet

19-07-2010 om 08:37

En hier....

Hier wordt de grijze kliko al jaren maar een maal per twee weken geleegd.Ik heb er overigens twee,aangevraagd toen ik ooit twee van de drie kinders in de luiers had.
En nog steeds komt het zeer van pas!
Bastet

Puck

Puck

19-07-2010 om 08:52

Nooit anders geweest dan 1x per 2 weken

Bij ons worden de kliko's al sinds het begin maar eens per 2 weken geleegd. Ook de gft-bak. Die staat bij ons binnen en ook met erg warm weer gaat die zelden stinken. Gebeurt dat wel dan heb ik een speciale flacon gft-geurverfrisser en dat helpt redelijk. Als je hem dan na het legen even op straat legt boven de put en uitspuit dan is hij weer helemaal fris en heb je de eerste tijd geen enkele last van vieze luchtjes. Ik kan me voorstellen dat een bak ik de volle zon eerder gaat stinken, maar dan zou ik kijken of het mogelijk is om een schaduwrijk plekje voor de bakken te vinden.

Maxime.M

Maxime.M

19-07-2010 om 09:29

Plastic neemt veel ruimte in

Plastic neemt veel ruimte in, in je grijze bak. Vroeger dus, toen ik het niet scheidde. Bij ons wordt de grijze en de groene bak om en om opgehaald, dus om de week, ik heb, sinds ik het plastic scheidt nooit meer een volle grijze bak. Soms zitten er maar 2 zakken in (gezin van 4 personen) Ik doe geen losse spullen in de grijze bak. Alles gaat dus in de keuken in de grijze afvalzak en als deze vol is gaat ie in de grijze bak. De grijze zak knoop ik heel goed dicht en ik heb echt NOOIT last van beestjes (terwijl ik in die grijze zak ook wel kattevoer bijvoorbeeld gooi (restjes wat de kat niet heeft opgegeten) Eigenlijk zou ik best een bak voor het plastic willen, staat wat strakker dan die berg losse zakken in de tuin. Maar goed, ik heb een klein hoekje over waar ze niet in de weg staan, in een kleine tuin zou ik het zonde vinden, zo'n mileustraat. Wel zou ik die zakken voor het plastic mee kunnen nemen naar de supermarkt hoor, daar is zo'n container, maar die is wel vaak vol.

Maxime.

Brianna F

Brianna F

19-07-2010 om 09:48

Hier

kranten worden 1 keer per maand opgehaald door het mannenkoor. Cobi, ik heb een doos voor dat doel in de garage: krant uit: doos in. Volle dozen stapel ik op en zodra ze het plafond raken is het weer tijd ze aan de weg te zetten.
Plastic afval gaat in plastic zakken, hangt er eentje aan een spijker in de garage. Zodra deze vol zit stop ik 'm in mijn fietstas. Ik kom elke dag wel langs een plastic afvalcontainer, die verspreid over het dorp staan, naast de glascontainer, waarvoor ik hetzelfde systeem hanteer.
Grijze en groene kliko's worden elke 2 weken geleegd, om en om.
Tip: zout strooien als je maden hebt, kunnen ze niet tegen.

Brianna F

Brianna F

19-07-2010 om 09:49

Aanvulling

Ik zou geen derde kliko meer kunnen plaatsen, nu al staat er eentje zwaar in de weg. Als ik de planten water geef met de tuinslang, moet ik eerst een kliko wegrollen voor ik bij de kraan kan.

Margriet*

Margriet*

19-07-2010 om 11:43

Gewoon ouderwets

Hier vuilniszakken waar je alles in mag gooien, behalve, karton/papier en glas. We hebben in de straat ondergrondse containers.
We hadden ooit een groencontainer maar die inhoud bleek zo divers te zijn (weinig groen soms) dat de gemeente die maar weer heeft opgehaald.
Groenafval van de tuin gooien we op een soort van composthoop in het park helemaal tussen de bosjes, dus niemand heeft daar last van. Er begint nu van alles te groeien, zoals stokrozen en geraniums en dat is beter dan de brandnetels die tussen de struiken staan.

Jacoline29

Jacoline29

19-07-2010 om 12:56

En hier

groene bak ene week,grijze bak andere week,plastic moet je apart inzamelen en wegbrengen naar ondergrondse containers,kranten ook,kleren ook.

Bij ons

Elke week de groene bak (voor etenswaar), om de week de blauwe zak (plastic, glas en papier) en zwarte zak (ander afval). En als de zwarte zak wordt opgehaald worden ook de containers voor tuinafval geleegd.

Ouderwetse vuilniszakken, grrr

Die je dus wel binnen in de schuur moet zetten omdat anders de katten er wel raad mee weten. De zakken worden om de twee weken opgehaald. Het plastic afval gaat in en speciale plastic zak die op dezelfde dag as het huisafval wordt opgehaald. In mijn oude woonplaats hadden we wel een grijze klio. Dat heb ik toch liever dan vuilniszakken.

Bastet

Kan dat? 2 kliko's? Daar heb ik wel oren naar? Kost dat extra? Wij komen echt vaak niet uit met 1 kliko en 4 kinderen. En echt erg, afgelopen week zijn we vergeten dat kreng buiten te zetten, echt hel!

Bastet

Bastet

19-07-2010 om 17:51

Nee hoor sharon

Kost geen cent extra,gewoon even een briefje sturen met je verzoek.En uiteraard zitten ze allevier nog in de luiers,overdrijven helpt soms..
Bastet

Hahaha

Uiteraard zitten ze allevier nog in de luiers en nou maar hopen dat de gemeente niet zegt dat luiers 's nachts zindelijkheid tegengaat

Bastet

Bastet

20-07-2010 om 08:46

Pandia

Misschien zijn de regels veranderd?Ik heb de extra kliko nu een jaar of acht!En nog steeds handig,want altijd vol.
Bastet

Bastet

Bastet

21-07-2010 om 08:12

Pandia

Wie niet waagt...ik zou het gewoon eens proberen!

*gestolen *kliko

onze grijze kliko was op de ophaaldag verdwenen,en nergens meer te vinden
na een week hebben we de gemeente gebelt en kregen we een nieuwe.
toen bleek tijdens de volgende ophaaldag onze oude kliko gewoon weer aan de weg te staan,hij is dus schijnbaar *geleend*door iemand.
vanaf die tijd hebben we twee grijze kliko,s,ideaal voor 6 personen.

Bastet

Bastet

22-07-2010 om 13:35

Goed zeg

Oh dat is een mooie regeling.Overigens,met vijf man komt het ook zeer van pas..
Bastet

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.