Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Kleurenfoto omzetten naar zwart wit

ik heb een paar hele mooie kleurenfoto,s die ik in zwart wit wil laten afdrukken.
is dit mogelijk bij een online fotoservice?(hema?kruidvat?)
of moet ik eerst in photoshop de kleurenfoto,s bewerken tot zwart wit foto,s en dan af laten drukken?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Sterre42

Sterre42

20-09-2010 om 11:55

Zelf doen

Ik weet niet of je de kleurenfoto's digitaal hebt, maar dan kun je ze heel eenvoudig laten afdrukken in zwart wit.

Inscannen en dan zelf zwartwit maken kan natuurlijk ook heel simpel.

Zelf heb ik dat ook eens gedaan en dan zelf ook in zwartwit printen op foto papier. Daar kreeg ik een heel mooi resultaat van.

sus-anne

sus-anne

20-09-2010 om 12:26 Topicstarter

Hoe?

ik heb de foto,s digitaal,ik heb ze geupload voor de hema fotoservice,maar ik kan nergens de optie zwart wit of kleur vinden?
ze worden dus automatisch in kleur afgedrukt neem ik aan?

Primavera

Primavera

20-09-2010 om 12:38

Zelf zwart/wit maken

Als je kleurenfoto's automatisch naar zwart/wit om laat zetten wordt elke kleur met een standaardformule naar grijstinten omgerekend. Hierbij wordt bij iedere pixel de informatie wat kleur betreft weggegooid en afhankelijk van of het een groene, rode of blauwe pixel betreft, vermenigvuldigd met een getal om de helderheid ervan te bepalen. (Klinkt ingewikkelder dan het is).
Het hangt een beetje van de kleuren af, maar meestal haalt zo'n bewerking niet het beste uit je kleurenfoto's.
Help je zelf Photoshop? Dan is het tamelijk eenvoudige om met wat uitprobere voor iedere foto de beste formule te vinden. Anders kun je eventueel gratis GIMP downloaden, die moet die opties ook hebben.
Groeten Primavera

sus-anne

sus-anne

21-09-2010 om 23:17 Topicstarter

Gelukt

ik heb de hema een email gestuurd met mijn vraag.
ik kon het (gratis) hema foto bestel en bewerkingsprogramma downloaden ,en daarin kon ik alle foto,s in zwart wit omzetten en direct bestellen.
zo heb ik weer iets geleerd

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.