Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Tirza G.

Tirza G.

04-09-2011 om 23:01

Kleren verven, maar niet alles

Ik wil de werkkleding van dochter verven, die wordt erg vaal. Dat zal allemaal best goed komen, maar: op die kleding zit een geborduurd werklogo in een volkomen contrasterende kleur. Het is een helemaal 'dicht' geborduurd vierkantje zeg maar, het weefsel van het kledingstuk zelf zie je er niet doorheen. Het is ook echt draad, de kleding zelf is gewoon katoen, het logo lijkt borduurzij ofzoiets te zijn.
Zou je dat kunnen verven? Of zou dan toch ook het logo die kleur aannemen?

Tirza

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Belle Époque

Belle Époque

05-09-2011 om 00:23

Dat ligt eraan

Als het logo in één of ander synthetisch draadje is gemaakt is de kans aanwezig dat het niet alle verf aanneemt. Welk materiaal zit er in de kleding zelf? Het zou het mooist zijn als dat katoen was, en het logo niet.
Moet het logo dezelfde kleur houden als het nu heeft?
Wat zijn de huidige kleuren én stofmaterialen van de kleding en het logo?

Ik verf graag kleding als ik weer eens een vlek heb aangetrokken die ik niet weg krijg. Zo heb ik al eens een ingetogen witte jurk veranderd in een enthousiast hippygewaad en een bruin shirt-met-bleekspatten in een bont hemmetje Maar het degelijke okerkleurige winterjack uit 2000, dat zo intens in de mode was tot 2001, heb ik niet kunnen verven naar een wat tijdlozer bruin.

Merel

Merel

05-09-2011 om 00:33

Meestal kleurt het niet

Meestal kleurt het niet mee. Ik heb het pas een keer meegemaakt en ik verf toch al jaren dingen. Onlangs nog een poloshirt van mijn man van Tommy Hilfiger. Het logo is gewoon zijn eigen kleur gebleven en het shirt is weer diep zwart. Maar een keertje dus ging het logo ook mee (van een ander merk, of van een club, ik weet het even niet meer, hup alles donkerblauw. Dat stond toch wel lelijk dus het is een shirt om te klussen geworden.

Batik

Gewoon even batikken: logo bedekken met was.

Tirza G.

Tirza G.

05-09-2011 om 10:18

De kleuren

De polo is katoen en zwart. Het logo lijkt synthetisch draad, machinaal geborduurd, en is goudgeel.

Tirza

Tirza G.

Tirza G.

05-09-2011 om 10:19

Was?

Waar koop ik dat? Drogist? En laat dat dan niet los in de wasmachine?

Tirza

Valkyre

Valkyre

05-09-2011 om 12:35

Tirza

Je kunt gewoon met een kaars erover wrijven. Paraffine werkt ook (zo kun je ook tie dye shirts maken). Of evt kaarsvet erop druppelen, maar dat lijkt me niet nodig.

Om de was er weer uit te krijgen, een paar lagen keukenpapier onder en bovenop het logo en strijken tot er niks meer uitsmelt.

NB: moet je dus niet te heet wassen met de verf, en niet in de droger voor de was eruit is.

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Tirza G.

Tirza G.

05-09-2011 om 12:58

Ooooooo

wat handig. Ik ga het morgen meteen proberen. Joepie.

Tirza

Tirza

Laat je nog even weten of het gelukt is?

Groeten,

Temet (dol op huishoudelijke tips)

Tirza G.

Tirza G.

06-09-2011 om 22:16

Nou jaaaa zeg

Wat een succes! Ik heb een zakje Dylon voor handwas gekocht, het ging maar om 2 polo's en om dáár nou heel de wasmachine voor aan te zetten.......En bovendien leek het me dat ik het proces beter kon beheersen op de hand.
Ik heb kaars op de logo's gesmeerd en het verder gewoon in de gootsteen geregeld. Ik heb net gespoeld en even kort gewassen en ze zien zwarter dan ooit tevoren - terwijl het logo nog prachtig goudgeel is. Nou jaaaaaaaa zeg. Zou ik zomaar iets kunnen Bedankt allemaal!

Tirza

Valkyre

Valkyre

07-09-2011 om 00:50

Goed hee

Weer een "skill" erbij

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Tirza G.

Tirza G.

07-09-2011 om 22:50

Nou

En vandaag zijn ze ook nog eens helemaal opgedroogd. Ze zijn ontroerend mooi zwart. Ik ben erg trots op mij

Tirza

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.