Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Kleine enquête onder de theedrinkers onder ons

Tja, het gaat nergens over, maar naar aanleiding van het koffiedraadje hierboven, vroeg ik me af hoe de theedrinkers hier hun thee zetten? Ik kom steeds vaker tegen dat als ik ergens op bezoek ben en aangeef graag thee te willen, er een blik met allerlei verschillende theezakjes onder mijn neus wordt gehouden waar ik er een uit mag kiezen en die ik dan in een kopje met heet water mag hangen.

Dat gedoe met die losse theezakjes heeft voor mij als grote nadeel dat ik het tweede kopje dan natuurlijk met hetzelfde theezakje 'zet' (want anders is het zo'n verspilling). Dat tweede kopje heeft daardoor altijd zo'n vies gebruikt smaakje. Bij mijn schoonouders krijg ik zo ook wel eens een kopje thee uit een pot thee die gezet is met het zakje van de vorige pot, maar dat is iets voor een ander draadje

Ikzelf ben dus meer van de grote pot thee met gewoon 1 zakje erin (wat de theepot schaft, zeg maar). Hoe doen jullie dat? Ben ik nou zo ouwerwets?

Chris


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Guinevere

Guinevere

22-09-2009 om 10:00

Hier vraag ik de bezoekers of ze groene thee willen of Earl grey. En dat gaat dan in het thee-ei, in de pot.
Voor mezelf zet ik het trouwens per mok, en dan hang ik het ei gelijk in de mok. Ja, het 2e kopje met dezelfde thee als het 1e kopje, ik merk echt geen kwaliteitsverschil met het 1e kopje!

Hanne.

Hanne.

22-09-2009 om 10:01

Wisselend

Hier wisselt het. Soms wordt er een pot gezet, soms kopjes met losse zakjes. Beetje afhankelijk van hoeveel thee drinkers er zijn (er gaan max 5 koppen thee uit mijn theepot).

Soms weet ik toevallig ook dat er grote verschillen zijn tussen hoe sterk mensen hun thee willen en dan wil ik ook nog wel eens een zakje aanbieden zodat iedereen het zelf kan regelen.

Ik verwacht overigens absoluut niet dat mijn gasten 2x met een zakje doen. Doe het zelf vaak wel (maar meestal niet als ik bezoek heb), en vind er ook geen vies smaakje aan zitten, maar ik drink m'n thee ook graag erg licht.

Waar ik trouwens een hekel aan heb is een kopje heet water krijgen, en veel veel later pas het theezakje. Dan kan ik dus geen lekkere thee meer zetten (vooral in restaurants een probleem)

Per kop

Ik maak thee altijd per kopje, maar ik gebruik wel voor ieder kopje een ander zakje en ik zal mijn gasten ook niet van 1 theezakje 2 kopjes laten drinken.

tonny

tonny

22-09-2009 om 10:42

Eigen gezin

binnen het eigen gezin zet ik thee in een pot, gewoon één smaak. 's ochtends iets neutraals, 's middags of ''s avonds een smaakje.
Bij bezoek zet ik losse zakjes op tafel, schenk iedereen heet water in en iedereen kan pakken naar wens.

tonny

Puck2

Puck2

22-09-2009 om 10:46

Losse thee

Gasten (en ikzelf) krijgen bij mij losse thee uit zo'n theeknijperbol die je in je kopje hangt voorgezet als ik maar 1 kopje hoef te maken. Voor 2 of meer kopjes zet ik een pot thee. De thee doe ik dan in een wegwerp-thee-filterzakje. Voor de 2e ronde zet ik vaak weer verse thee, thee staat bij mij eigenlijk nooit langer dan een kwartiertje.
Als ik ergens anders theezakjes krijg dan neem ik voor het 2e kopje gewoon een nieuw zakje. Thee uit een zakje vind ik al veel minder lekker dan losse thee, een tweede kopje uit hetzelfde drabbige zakje... nee bedankt. (maar ik ben dan ook erg verwend qua thee, zelfs op mijn werk neem ik mijn eigen losse thee mee zodat ik de zakjes bij het apparaat niet hoef te gebruiken)

Kiki

Kiki

22-09-2009 om 10:47

Ik heb niet eens een theepot

Ik zet dus altijd kopjes thee.
Ik gebruik altijd één zakje voor twee kopjes. Ik heb man en zoon nog niet horen klagen erover.

Wat ik wel heb zijn die speciale kopjes daar doe je theebladeren in en dan duw je een soort van zeefje naar beneden en dan heb je thee.
Maar ik vind dat altijd zo irritant schoonmaken, dus dat doe ik nooit.

In pot met knijper

Ik zet altijd thee in een pot - zo'n dubbelwandige. Met losse thee in een theeknijper. Die zijn groter (iig die van mij) dan een thee-ei, en makkelijker schoon te maken. De thee is Simon Levelt, Earl Grey. Vind ik het lekkerste, en ik ben de grootverbruiker thuis.

maan.

maan.

22-09-2009 om 11:46

Eenkopszakjes

Hier dus de beruchte bak met eenkopszakjes.. dan kan ieder een zakje naar keuze kiezen maar ik geef wel bij het tweede bakje een nieuw zakje.

Je kunt makkelijk twee kopjes uit een eenkopszakje drinken.. mits je meteen twee kopjes aanmaakt.. eenmaal het zakje laten staan is het gewoon niet meer lekker.

emma43

emma43

22-09-2009 om 11:52

Zakjes, maar pot is gezelliger

Ik gebruik zakjes,1-kopszakjes en voor ieder kopje wel een ander zakje.

Mijn vriendin zet altijd een theepot met theelichtje op tafel,zo gezellig,fijn bijkletsen en gewoon je kopje bijvullen zonder van tafel af te hoeven gaan.
De theepot is hier verdwenen toen de kinderen klein waren,maar nu ik dit draadje lees,krijg ik wel weer zin in theepot.

Guinevere

Guinevere

22-09-2009 om 12:15

Mijn materiaal

Ik heb wel een peutertje, maar toch ook een theepot met een theelichtje. Die staan helemaal achter op mijn aanrecht geschoven, daar kan hij zelfs met het opstapje niet bijkomen. Mijn thee-ei is een overmaats geval van dat gaasachtige materiaal. Veel beter dan zo'n raar klein ding van metaal met her en der een klein gaatje. De theeblaadjes kunnen er echt in rondzwemmen, zo groot is dat ding.

Losse thee, zeefje+2 potten, inzetzeefje + mok

Meestal drink ik kruidenthee. Dan zet ik een pot met losse thee. Vind ik het lekkerst (laat vaak staan tot lauw, of neem na een uur nog een kopje).

Bij de Hema hebben we een zeef gekocht die tamelijk diep de mok ingaat en op de rand blijft rusten. Daarmee zet mijn man losse koppen zwarte thee.

Als er bezoek komt heb ik nog een andere pot met een inzetfilter (in Engeland gekocht, filter hoort bij de pot) voor zwarte thee.

Geen zakje te bekennen, of het moesten kadootjes zijn.

Yta Chalne

Yta Chalne

22-09-2009 om 13:01

Tja, losse thee ui-ter-aard, nooit builtjes. Voor een kop met een theeknijpertje (gaas), voor een pot in wegwerplossetheezakjes. Geen theelicht, na een half uurtje zet ik gewoon weer verse thee. Verder heb ik altijd een kruidenthee, een groene, een jasmijn, een earl grey, een chinese zwarte, een smaakje-van-het-seizoen en een wisselende andere zwarte thee staan.
Hanne, als je lauw water hebt waar je 1,80 of meer voor moet gaan betalen, stuur het dan alsjeblieft gewoon terug! Als iedereen dat nou doet verandert er misschien ooit nog wat Je hoeft er echt geen genoegen mee te nemen, er wordt enorm verdiend op thee, het minste wat je mag verwachten is goed heet water!

Ook kneuterig

hier ook kneuterig en potje op lichtje. Gewoon met zakje, maar we hebben ook wel een eitje. Maar omdat onze pot zo klein is (wél al van mijn oma geweest, dus dat maakt de thee extra lekker!), doen we er altijd zo'n 1 kopszakje in en als die maar goed trekt (3 minuutjes) dan is de thee precies pas. Een gewoon zakje maakt het veel te 'wrang'. Wij drinken alleen rooibos, wel zonder suiker. Meestal 1 keer per dag, dus geen grootgebruikers. Voor bezoek verschilt het. Soms weet ik dat iemand vrijwel altijd maar 1 kopje wil en dan neem ik de moeite niet om de pot te pakken, lichtje aan, pot eerst omspoelen met gekookt water. Nee dan maak ik gewoon een kopje 'zwaaithee' zoals we dat hier noemen. En die zakjes gaan meteen weg (anders jekkie!). Reken ik op meer dan 1 dan wordt het dus de pot.
groeten albana

Tango

Tango

22-09-2009 om 14:36

Thee-toestanden

Wat een grappig draadje.
Wij zetten meestal thee rechtstreeks in het theeglas met een eenkopstheezakje en dan meteen twee glazen, dat lukt meestal wel, al hangt het wel erg van het merk af. Eigenmerk-zakjes geven vaak minder kleur aan het tweede glas dan bijv. Pickwick. Meestal gebruiken we vruchten-thee of rooibos.
Als er veel visite komt die thee drinkt zetten we een pot thee. Wat dan vaak wel weer lastig is, is wat voor thee zet je dan. Ik heb weleens heel kieskeurige mensen, zoals mijn moeder, die bij voorkeur kruidenthee drinkt die wij dus niet hebben en haar neus ophaalt voor thee die iets te lang in de pot heeft gestaan.

Yta Chalne

Yta Chalne

22-09-2009 om 15:07

Tango

Het gaat bij thee niet om kleur maar om smaak. Als een zakje snel kleur geeft betekent dat vooral dat het thee is die heel erg fijn gebroken is, zodat in drie tellen er wel kleur is maar geen smaak (dat heeft even tijd nodig) Dat is sowieso natuurlijk het nadeel van zakjes, maar het is ook zonde, je thee heeft nooit de smaak die het zou moeten hebben.
Overigens valt rooibos onder de kruidenthee ('t is niet van de theestruik), dus je moeder moet niet zeuren

Rafelkap

Rafelkap

22-09-2009 om 17:18

Losse thee

Tegenwoordig: losse thee, in een speciale theezak (iets kleiner dan een koffiefilter. Ik heb nu jasmijn. Ik vind dit toch veeeeel lekkerder dan die zakjes. Kokend water (uit de fluitketel met fluit) in de pot, pot op warmhoudpitje (met waxinelichtje) en 5 min laten trekken. Ik doe er vaak ook nog een snufje gedroogde munt door.
Echt lekker!

Euh, zo ongeveer alles

Ik heb begrepen dat als je een tweede kopje zet van een zakje dat al een tijdje heeft gelegen na eerste gebruik, die vieze smaak afkomstig is van looizuur. Hoe dan ook, ik vind dat ook niet lekker.
Meestal zet ik potten thee. Het gaat er zo snel door, dat dat prima op temperatuur en smaak blijft. Die zet ik geregeld met een builtje maar soms ook met zo'n gazen knijperbol. Als ik even speciaalthee wil, dan neem ik 1 groot glas en zet daar een speciaalthee in, soms zo'n piramidezakje, soms losse thee (wederom in de knijperbol). En in vroeger tijden had mijn hospes een soort stoffen filterzakje dat op een theepot kon, daar deed je losse thee in en goot er dan warm water op. En dat was ook best wel erg drinkbaar.

Yta Chalne

Yta Chalne

22-09-2009 om 18:09

Rafelkap!

Nog even om jouw thee nog veel lekkerder te krijgen: Jasmijn is eigenlijk altijd groene thee. Groene thee is het lekkerst als het níet kokend opgeschonken wordt, dan krijg je een wat bittere smaak, wat erg zonde is. De beste manier is om bij je kokende water een flinke mok koud water te gooien en dán op te schenken. Nog steeds heet, maar niet bitter. En liefst niet te lang heet laten staan, groene thee mag gerust afkoelen, is kouder ook erg lekker.

Met wat minder heet water gezet is groene thee ook nog eens gezond, leuk side-effect.

Rafelkap

Rafelkap

22-09-2009 om 19:24

Yta

Dat ga ik dan morgen proberen, dank je wel!

Maylise

Maylise

22-09-2009 om 20:20

Wisselend

Meestal zet ik een grote pot thee voor zowel bezoek als familie waarbij de thee meestal losse thee is. Bezoek mag de smaak kiezen.

Ik heb echter ook zo'n grote doos met verschillende zakjes. En soms vind bezoek dat leuker/lekkerder. Dus dan is dat ook prima en krijgen ze gewoon een kopje heet water en zoeken ze zelf een theezakje uit.

Mijn kinderen boeit het niet zo en kiezen ook vaak voor theezakjes ipv losse thee. Vinden ze makkelijker zetten.

Voor mij maakt het ook niet zo veel uit aangezien ik mijn thee meestal met melk drink en dan is de smaak toch al anders.

Als ik thee zonder melk drink dan kies ik vaak voor thee met een smaakje en dan liefst losse thee. Wel altijd zwarte thee.

Maylise

Ha, bekend foutje gemaakt

Niet looizuur, hoewel dat vaak zo genoemd wordt, maar tannine zorgt voor die smaak. Zie ook http://nl.wikipedia.org/wiki/Tannine

Bibi72

Bibi72

22-09-2009 om 20:54

Geen echte theedrinker en oplosthee?

Ik drink niet zo vaak thee, dus het gaat hier meestal per kop, met zakje, ook voor bezoek. Ik zag in de winkel oplosthee. Dat lijkt me nou niet echt lekker, en ik zie er het voordeel ook niet van in. Je moet water koken, en de thee oplossen. Dat is net zoveel werk als gewoon thee zetten lijkt mij!

Dank, chris

.. dat je dit even opwerpt. Ik begin me echt serieus af te vragen of ik inmiddels onbeleefd ben geworden door mijn gasten alleen maar thee uit een pot aan te bieden. Ik heb toch zo de pest aan die losse kopjes met zakjes! Ten eerste krijg je vaak zo'n doos onder je neus met afschuwelijke smaakjes (bananenthee en ochtendmix en weet ik wat, maar geen theesmaak). Ten tweede is het water inderdaad vaak ook nog lauw (niet bij mensen thuis, wel als je bijv op een cursuslocatie om thee vraagt). Ten derde verdwijnt met het ophalen van het zakje een derde van je thee. Ten vierde is er nooit een manier om dat zakje handig kwijt te raken (en ik ben onhandig, dus bijna altijd gedrup). Ten vijfde is het inderdaad een gruwelijke verspilling en ten zesde kan je niet eens lekker bijschenken. De zakjes worden wel steeds mooier, gisteren op een cursus allemaal hele sjieke piramidevormige zakjes van vitragestof, en dat dan ook weer in een soort foliezakje met een mooi plaatje... maar bocht bleef het.

En ik ben helemaal geen thee-expert (als ik de postings van Yta lees krijg ik altijd goede voornemens, maar daar blijft het bij). Mijn mok thee 's ochtends gaat met zo'n gazen thee-ei met losse Pickwick, en gezelschap krijgt thee uit de (dubbelwandige) pot. Van een zakje, en dan kan men kiezen uit 'gewoon' en Earl Grey. Maar zolangzamerhand begin ik dus te vrezen dat er eigenlijk misschien wel verwacht wordt dat ik zo'n doos met zakjes tevoorschijn haal...

Groeten,

Temet

Rosy

Rosy

22-09-2009 om 21:21

Nou

Ik laat gasten kiezen uit mijn theedoos. Meestal pakken ze een zakje en leggen dat op de tafel. In de veronderstelling dat er een glas heet water bij komt, denk ik. Ik pak dat theezakje dan weer van tafel om er een hele pot thee van te zetten. Als de pot leeg is kan er weer opnieuw gekozen worden.
Bij mijn schoonmoeder krijg ik ook altijd een zakje thee, een kopje heet water (wel heet gelukkig) en klein schaaltje waar ik het zakje in kan doen. Bij een tweede kopje past het tweede zakje niet goed meer in het schaaltje. En dus ga ik knoeien. Met als gevolg dat ik me helemaal niet meer op mijn gemak voel.
Dus.... gewoon een pot thee en lekker bijschenken. Om nog even op de smaakjes te reageren..

Speciaal voor mijn zoon koop ik aardbeienthee (juk). Verder heb ik groene thee, rooibosthee, earl grey enz. En meestal kiest mijn familie voor de aardbeienthee en de familie van mijn man voor de andere thee. Opmerkelijk vind ik.

Hanne.

Hanne.

22-09-2009 om 21:23

Lauw water

Wees gerust , als ik lauw water krijg stuur ik dat (vrijwel) altijd terug.

Bibi72

Bibi72

22-09-2009 om 21:31

In mijn doos zit (op dit moment, wisselt nog wel eens):

Earl grey, engelse melange, rooibos, rooibos met kaneel, groene thee met munt en citroenthee.

Vic

Vic

22-09-2009 om 22:11

Vanillethee (een beetje o.t.)

Heeft iemand dat wel eens gedronken? Daarmee vergeleken is aardbeienthee héérlijk (en dat hoef ik al niet).

Margriet*

Margriet*

22-09-2009 om 22:43

Vraagje yta

"voor een pot in wegwerplossetheezakjes "
= is dat een veredeld theebuiltje of wat moet ik mij daar bij voorstellen?
En waar koop je dat?

Puck2

Puck2

22-09-2009 om 23:22

Vanillethee en margriet

Vanillethee is prima te drinken hoor, niets mis mee, maar smaken verschillen. In de theemelanges die ik vaak drink zit ook vaak een snuifje vanille. Maar ik weet niet of je het over zakjes of over losse thee hebt, maar uit theezakjes vind ik zowel vanille als aardbeien erg "yuk".
En Margriet, die wergwerplossetheezakjes zijn onder andere van T-sac (??) en zijn in verschillende maten te koop bij de winkels waar ze ook thee verkopen (ook de internetwinkels) en bij sommige supermarkten. In Duitsland zag ik ze trouwens in veel meer supermarkten liggen dan in NEderland. Een plaatje van dergelijke zakjes kun je op onderstaande website vinden (ze hebben daar trouwens ook erg lekkere losse thee)
http://www.theefabriek.nl/catalog/popup_image.php?pID=305&osCsid=bec796627cb35a801d38c9c1d3e49ebe

Kaaskopje

Kaaskopje

23-09-2009 om 01:07

Nu de zomer bijna voorbij is

merk ik dat mijn behoefte aan thee ook weer afneemt. Ik ben een koffiemens en drink veel minder thee. Áls ik theedrink doe ik dat met een zakje in een grote mok. Momenteel vind ik Russische Earl Grey lekker. Ik neem dat ook mee naar mijn werk voor die enkele opwelling waarin ik zin in thee heb. Theepotten hebben we min of meer in de ban gedaan. Die dingen gingen hier maar stuk en aangezien er eigenlijk maar één veel theedronk, manlief, redden we het ook wel met een zakje in een mok. Visite krijgt hier dus een mok, de keus welke smaak ze willen en kokend heet water.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.