Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Klein maar fijn boompje gezocht

Goed, eerst moet er een terras en omheining worden aangelegd, maar dan kan de tuin worden ingericht. Nu vind ik dat daar eigenlijk iets van een boompje in zou moeten, maar wat voor éen?

In mijn vorige tuin had ik een acer griseum (papieresdoorn). Ik dacht dat-ie maar 4 m hoog zou worden, maar later las ik dat ze de tien meter wel halen, en inderdaad vond ik m al aan de grote kant na een paar jaar. Ook had ik een vlier, maar die groeide wel erg uitbundig (wist ik ook wel) en moest dus elk jaar fors worden teruggesnoeid, zodat ik geen bloemen en bessen had. Een vlier is trouwens eerder een heester dan een boom.

Iemand een tip voor een klein boompje, dat dan ook nog een vrij luchtige kroon (kroontje?) heeft? Het gaat om een niet zo heel grote tuin op het noorden, dus een te brede of te donkere boom ontneemt al snel het zonlicht aan andere planten. Iets verticaals moet er toch wel in een tuin, vind ik, en dan bedoel ik niet alleen eenjarigen als lathyrus of zonnebloem. En een hoge heester is naast hoog meestal ook erg breed...

Tips, iemand?

Temet

P.s. geen Kilmarnockwilg of roos-op-stam, die vind ik allebei lelijk.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
angel3

angel3

05-03-2010 om 17:35

Leiboom?

wij hebben een tuin op het noorden en achterin een leiboom staan. Een wintergroene prunus. Erg leuk. Ik denk dat ie nu wel een kleine 3 meter is maar het is een smal luchtig boompje.

Pruikenboom?

We hebben ontdekt dat ie goed snoeibaar is, en onverwoestbaar. Sowieso leuke boom. Wij hebben de rode variant met mooi roodbruin blad en fijne bloemtrosjes.

Of anders prunus? Die wordt ook niet zo breed.

Silone (ot)

Die moet zeker wel regelmatig geknipt worden, of laat je een kapper komen om zijn pruiken te 'snoeien'? LOL

(en ga me nou niet vertellen dat dit geen typefoutje is, maar dat ie echt zo heet)

Coiffeur

jazeker. En het behoudt zijn rode gloed door te sproeien met guhl kleurshampoo intens rood.
Overigens is het aan te bevelen in laagjes te laten knippen. Komt ie echt beter tot zijn recht.

Bastet

Bastet

05-03-2010 om 19:46

En uiteraard

En dan natuurijk wel het laagjes-serum van Andrelon gebruiken,anders wordt het zo'n muurbloempje.
Bastet

Cornus eddie's white wonder

Is Cornus Eddie's White Wonder iets? Dit is een kleinblijvende kornoelje met prachtige witte bloesem in het voorjaar en mooi rood verkleurend blad in het najaar. Wordt ca. 4 m. hoog. (We hebben 'm zelf sinds vorig jaar in de tuin staan, vandaar dat ik hem ken). Het is geen heel bekende boom die je overal in alle tuincentra ziet, dus misschien moet je er even naar zoeken.

http://www.esveld.nl/htmldia/c/coneww.htm

Succes met het inrichten van de tuin verder!

Chris

rosa

rosa

06-03-2010 om 17:16

Op stam

Als je een geënte boom neemt, dan wordt-ie niet zo groot. Ik geloof dat het zo is dat het onderste deel van de stam dan van een soort is die niet zo groot wordt. Zo kun je een appelboompje kopen dat niet zo groot wordt. We hebben ook eens een treurpeer op stam gehad, ziet er een beetje wild uit, maar leuke kleine grijsgroene blaadjes.

rosa

Massi Nissa

Massi Nissa

07-03-2010 om 17:42

Helemaal eens met pelle

Vooral in de herst kan een krentenboom betoverend mooi zijn. Als je dan 's ochtends vroeg de deur uit stapt en er hangt nog wat najaarsnevel, de zon komt net op en je oog valt op de vlammende pracht van je krentenboom...
Groetjes
Massi

Temet

Temet

07-03-2010 om 21:14 Topicstarter

Oei

dat wordt nog moeilijk. Ik heb wel eens een behoorlijk forse krentenboom gezien, maar dat was al een oudje. Dat witte wonder van Chris is trouwens ook wel erg mooi moet ik zeggen. Ik moet me ook maar eens verdiepen in wat voor groeiomstandigheden die dingen nodig hebben. Onze tuin is aangelegd op het dak van een parkeergarage. Daarom is - ivm het gewicht - zeer waterdoorlatende grond (substraat) gebruikt, en die mag ook niet vervangen worden. Wel vruchtbaar geloof ik (het onkruid stond ruim een meter hoog), maar het blijft dus niet vochtig. Wel iets om rekening mee te houden.

Bedankt voor de tips.

Groeten,

Temet

Op stam

Hier in de voortuin ook een krentenboompje op stam. Er komt wel wat wortelopschot rond de stam, maar dat kun je gemakkelijk weghalen als je er op tijd bij bent.

Het is inderdaad ook een mooi boompje, alleen vind ik het altijd zo jammer dat de bloesem er maar zo kort aan zit. Een week of twee, drie en als het dan een keer gaat waaien is alles in één keer weg. Bladkleur in het najaar is wel erg mooi. Nog een linkje met een overzicht van kleinblijvende bomen (om het je nog wat gemakkelijker te maken

http://www.boomkwekerijleemreize.nl/kleine-bomen/

Chris

Temet

Temet

08-03-2010 om 15:23 Topicstarter

Mmm

Of misschien appel Red Sentinel?
Zijn dat zelfbestuivers, weet iemand dat?
Even verderop is een buurt waar ze ze langs de weg hebben aangeplant (leuk! vooral in de winter) maar dat is denk ik te ver weg om er in onze tuin nog profijt van te hebben. En de meeste buren zijn vrees ik aanhangers van de donkergrijze-natuursteentegels-met-potten-tuin, dus daar moet ik het ook niet van hebben.

Groeten,

Temet

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.