Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

pandia

pandia

14-09-2009 om 16:35

Kledingmaten

Net terug uit de stad met dochters en me enorm verbaasd over wat er in de rekken hangt aan maten.
XXS, XS, S daar hangt er genoeg van (bv 9 stuks totaal) en dan hooguit 1 M, 1 L en als je boft nog een XL.
Wie heeft er besloten dat de kleding steeds kleiner wordt (ingekocht?) zodat je je bijna op een kinderafdeling waant? Echt, ik heb shirts in mn handen gehad daar past een 7-jarige in, zo klein, dat je denkt dat er niemand meer rond loopt met een boezem of heup, of dat iedereen onder de 1.60 m lang is. Wat ik nu zie hangen is niet echt een afspiegeling van de maatschappij geloof ik :-S

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
jippa

jippa

14-09-2009 om 16:59

Daarom...

daarom hangt het er nog!
Jippa

ijsvogeltje

ijsvogeltje

14-09-2009 om 17:46

Hangt wel van winkel af

Volgens mij hangt het erg van de winkel af. H&M heeft veel kleine maten, maar bij Miss Etam kun je bijvoorbeeld amper een S vinden, en is alles groter.
En Pandia, reken maar dat de winkels inkopen wat ook verkocht gaat worden. Want waarom zouden ze iets inkopen waar geen behoefte aan is? Waarschijnlijk wil de winkel waar je bent geweest vooral een jong publiek aantrekken.

Brianna F

Brianna F

14-09-2009 om 17:59

Pandia

Daar verbaas ik me ook nog steeds over. En ik vraag me echt af wie daar in godsnaam nog in past. Mijn dochters in ieder geval niet en die hebben maat 34/36 en 38.
Maar tegenwoordig komen ze al thuis met L en XL.

Bastet

Bastet

14-09-2009 om 18:36

Tien jaar

Ik heb nu voor mijn dochter van negen al moeite passende kleding te vinden.Ze heeft stevige benen en billen,dus moet een skinny jeans twee maten groter kopen,en die is dan natuurlijk weer veeeel te lang....zucht.
Groetjes,bastet

Astrid

Astrid

14-09-2009 om 19:33

Die maten zijn straks voor mijn dochter bedoeld

Mijn middelste, dochter van bijna 9, is 1.40 en past qua taille nog met gemak maat 92. Echt alles is te wijd voor haar op kinder kledinggebied. Zus van 6, met standaard maten, is breder dan dat zij is. Broeken die jongste aan heeft zouden als kortere broek voor haar kunnen, zij het dat ook die dus van haar billen vallen. Als dochter lekker doorgroeit en straks 14 is dan past zij al die XXS en XS maten. Voor zulk soort meisjes zijn ze dus.

Ik heb zelf ondertussen maat 42 (toen ik mijn man leerde kennen had ik maat 34) en ik zie juist te veel kleding in mijn maat. Natuurlijk zie ik bv. bij de H&M ook veel kleine maten, maar er hangt nog genoeg in een M (die kan ik bij de H&M gewoon aan) en groter. Hier er maar niet zoveel, dan kocht ik tenminste niet zo veel...

ijsvogeltje

ijsvogeltje

14-09-2009 om 21:04

Xl als m

Maar bedoel je dat de XL in de winkel eigenlijk een M is? Vreemd. Persoonlijk herken ik het niet, ik pas gewoon overal in dezelfde maat. Maar eerlijk is eerlijk: ik ga geen poging doen om in zo'n skinny broek te komen, want daar heb ik het postuur niet voor. Dan heb ik (normaal 36/38) inderdaad een paar maten groter nodig (en dan zit het nog voor geen meter).

Vic

Vic

14-09-2009 om 21:09

Totaal geen herkenning

Ik heb een aantal kledingstukken van >5 jaar oud, maat 34, in de kast hangen. Die passen prima. Als ik tegenwoordig maat 34 koop (als ik die al kan vinden, meestal niet), pas ik daar 1,5 keer in. Ik ben er van overtuigd dat de maten juist naar boven toe worden aangepast (zodat je een leven lang dezelfde maat kunt houden, terwijl je eigenlijk groter wordt), en ik weet dat door kledingzaken de kleine maten maar zeer minimaal worden ingekocht. Vaak moeten winkels van ketens per pakket afnemen, en daar zit dan bijv. 10 x maat 40, 6 x 38 en 2x 36 (en meestal 0 x 32/34) in.

Yta Chalne

Yta Chalne

14-09-2009 om 21:16

Ach jee

Vero Moda is dus tot 38 jaar. Nog zes maanden en dan ben ik te oud voor Vero Moda! Dat is schrikken...

Overigens verbaas ik me ook wel eens over de maten, maar volgens mij zijn die xs kleren voor kleine meisjes met smalle schouders en zonder borsten. Dan past het wel. Onlangs winkelde ik met een van de puberella's (1.75m/60 kilo) en die past ook nergens in maat 36. Soms zat 38 zelfs al te krap. Ze is beslist niet dik, zelfs niet een beetje, maar wel lang, redelijk brede schouders en goed gevormd. Dan valt veel tienerkleding dus af (geen probleem hoor!), terwijl ze zo'n beetje het figuur heeft wat iedereen zou willen hebben.

Guinevere

Guinevere

14-09-2009 om 21:28

Maat 92

Ach, zoon van 7 past nog steeds in zijn boxershorts maat 86/92, en bij zoon van 2 blijft die maat zelfs niet aan zijn luier hangen, dus..... die maten zijn totaal onbegrijpelijk. Voor mezelf koop ik de ene keer maat 34 (jurkje) en de andere keer 42 (broek), dan weer 36 (bloes). Ksnappergeenklapvan. Misschien wordt het tijd voor een nieuwe verhelderender maatvoering?

Tirza G.

Tirza G.

14-09-2009 om 22:12

Ooooooo jaaaaaaaa

Een wereldrevolutie. We gaan in één keer (overnight) over op een goed, overal hetzelfde, maatsysteem. Yes. Dát zou pas een crisis opleveren.

Tirza

reina

reina

15-09-2009 om 07:01

Merk

Sommige merken vallen naar mijn idee juist groter dan vroeger. Het is sowieso hartstikken merkafhankelijk, het ene merk valt klein, het andere groot. En als je Italiaanse merken neemt ( Benneton bijv) heb je gelijk de neiging enorm te gaan lijnen ...

Juist groter

Mijn indruk over het algemeen is juist dat de maten steeds 'breder' worden. Oudste is stevig qua postuur (brede stevige schouders, flinke borst, stevige bovenbenen, brede heup), niet dik, geen vet rolletje op haar buik te bekennen. En zo was ze als kind ook al. En dat was 'lastig' met kleding. Als het pastte bij de bovenbenen en heup zat het op de buik weer veel te los en was de broek ook nog te lang en andersom natuurlijk. Maar naarmate ze ouder werd kwamen er broeken met verstelbaar elastiek, in verschillende breedtematen, verschillende lengtes etc. En nu ze zelf haar kleding koopt (15) heeft ze ook geen problemen met kleding vinden (eerder met kiezen i.v.m. het budget). Als ik al eens meega (meestal gaat ze alleen) heb ik wel de indruk dat ze bepaalde modellen kiest, waarvan ze weet dat die haar goed staan/zitten. Zo'n skinny-jeans heeft ze overigens ook wel en die staat haar ook goed (mits een lange trui/shirt erover want haar bovenlijf is erg lang en zo'n blote buik is ook niet alles). En 't is gewoon een M-tje hoor. Van andere modellen heeft ze meestal maat 36 of maat 38 en dat 'klinkt' mij toch als een heel kleine maat in de oren, oudste en ik hebben hetzelfde figuur en als jong meisje pastte ik écht niet in maat 36, minimaal 38 en anders 40 en ik was even groot/breed en zwaar als dochter vroeger (alleen dochters borsten zijn een maatje groter). 't is ook een kwestie van er 'oog'voor hebben, dochter kan al van buiten soms in boetiekjes een broek zien hangen en als ze 'm past blijkt ie ook te passen, 't is gewoon het model vaak. Dochter probeert ook altijd even of ie om haar heup past met de 'armtruc' die ik vroeger ook al toepastte (ken je die?). Dat scheelt nodeloos passen.
Qua shirts verbaas ik me ook. Dochter heeft flinke borsten en brede schouders en een erg lange rug (in verhouding) en komt toch soms met een S-je thuis die d'r dan nog past ook. Vooral van die sweet-vesten vallen breed en vrij lang en sommige t-shirts ook. Een jaartje of 2 terug was dat overigens anders, toen was de mode kwa bovenkleding kort en moest alles minstens M of anders L zijn anders zat ie dochter boven de navel en dat was wel errug kort. Nu de shirts weer langer zijn is dat probleem weer uit de wereld.
En dan hebben we nog een dame die 150 ondertussen is (11 jaar) maar helaas qua breedte nog maar 128 heeft. En dat is pas lastig. Zelfs skinny-jeans moet ze met een riem aan en dan nog fladdert het om d'r benen.Shirts hebben allemaal te brede halzen en te brede mouwen (dus 's zomers inkijk en geen gezicht). En die had allang geen luier meer hoor toen ze maat 92 had. Maat 92 ligt zelfs nog in de kast, ze kan de rokjes en korte broeken nog prima aan (qua breedte dan).
Dus misschien hebben jullie toch niet goed gekeken...
Of bij de verkeerde modellen?
groeten albana

maan.

maan.

15-09-2009 om 10:13

Geen herkenning

Ik herken echt werkelijk niks van dit verhaal!!

hier de ervaring dat juist de kleinere maten er altijd vrij snel uit zijn.. van maat 36 of 38 komt vaak maar één stuk binnen terwijl er wel drie maten 44 hangen.

misschien kom ik in de verkeerde winkels?

Als volwassene heb je vaak nog het geluk dat je een maat groter of kleiner kunt passen (tenzij de kleinste maat te groot valt GRRR) maar als kind is het veel problematischer; Hier een dochter maat 158 qua lengte maar qua billen maat 134-140. We hebben dit seizoen al één broek weten te scoren!! Met verstelelastiek en eigenlijk nog geeneens erg te wijd.. ze heeft er maar een zomershirtje bij gekocht met een strakvallend vestje want wintershirts is een ramp of de mouwen te kort of het lijf te wijd.

Tihama

Tihama

15-09-2009 om 11:02

Nee hoor

Het is veel simpeler. Zolang je er niet naar zoekt, lijkt het volop aanwezig. Vast een Murphywet of zo.
Zo ben ik er altijd van overtuigd geweest dat mijn bh-maat veel te weinig te vinden was. Dat is 80F. En dat de winkels volhingen met B'tjes (die naar mijn immer bescheiden opinie een stuk minder die bh nodig hebben dan ik

Toen moest ik een paar maanden terug bh's gaan shoppen voor een vriendin die in het ziekenhuis lag.
Ik heb in meerdere sessies in totaal ongeveer 60 bh's gekocht (en weer teruggebracht wat allemaal niet paste).
Zij heeft 80B. Toen ik er gericht naar ging zoeken, greep ik erg vaak mis. Hing er wel een E of F en een A, maar vooral geen B.

Ik heb toen gezegd dat ik nooit meer zal klagen over dat de winkels alleen maar volhangen met dingen die mij niet passen.

Tihama

Aatje77

Aatje77

15-09-2009 om 11:46

Albana

hoe werkt die 'armtruc' om te meten of een broek om de heup past?

Ik kan me er namelijk niets bij voor stellen....En het is misschien wel een of ander handig trucje wat ik dan ook kan gaan toepassen.

Dussss...verklaar u nader!

Alvast bedankt.

Ayanna

Ayanna

15-09-2009 om 14:09

Zo verdrietig...

He verdorie....lees ik hier dat ik al 3 jaar voor jeweetwel loop! Ik mag dus al 3 jaar niet meer bij Vero Moda komen.....snik.
Ik herken het wel wat Pandia aangeeft. Ook ik verbaas me over de grote getale XS-jes aan de rekken. Ik vond S altijd al klein, wie past er dan in hemelsnaam in een XS?? Ik ben een varierend M-L-tje, ook wel bekend als 38-40-je. Daar waar ik vroeger iets bijna 'blind' kon aanschaffen, zonder te passen dus, lukt mij dat heden ten dage echt niet meer. Want de ene L is de andere niet. En waar in de ene winkel een L te klein is, slobbert in een ander de M om me heen. Die standaard-maat-invoering is nog helemaal niet zo'n gek idee...!

Armtruc

Men neme de taille van de broek en plaatst deze om de elleboog aan de ene zijkant en de andere zijkant neem je in de hand. Is de taille ongeveer zo lang als je onderarm dan zit ie in de taille ook ongeveer goed passend. Is de taille te lang voor je onderarm dan geheid is ie ook veel te breed in de taille en omgekeerd.
Dat is de armtruc.
Of het altijd werkt weet ik niet. Voor ons in ieder geval wel....wij zijn behept met een smalle taille en onze onderarm is ook vrij kort. Maar ik zie zoveel vrouwen in winkels de broeken even zo 'passen' voordat ze een hokje induiken. Dus we zijn niet de enigen.
groeten albana

Tinus_p

Tinus_p

16-09-2009 om 08:58

Tihama

Tihama:
"Ik heb toen gezegd dat ik nooit meer zal klagen over dat de winkels alleen maar volhangen met dingen die mij niet passen."
Conclusie: Winkels hangen vol met dingen die niemand past....

Nee hier niet

Onze taille is ook genetisch bepaald. 120 kilo of 50 kilo, onze taille is en blijft zo (is raar maar echt waar) de enige uitzondering is zwangerschap. Wel veranderen we op alle andere plaatsen die je maar kan bedenken, alleen die taille dus niet (en onze neus, oren, voeten, handen niet). Wel kan het zijn dat e.a. wat meer 'zandloperig' wordt. Ik werd dan ook erg blij van die verhalen over dat vet op je buik het meest ongezonde vet is....Ben ik even gezond!!!!
(verder wel wat te zwaar hoor, maar ach de leeftijd, enne wie niet?).
groeten albana

Hilde

Hilde

17-09-2009 om 10:49

Vero moda

Oeps, Vero Moda tot 38 jaar?
Dan ben ik al ruim 8 jaar "over datum"....!!
Ik trek er me niets van aan, hoor!
Verder heb ik het trouwens al gehad dat ik in dezelfde winkel verschillende maten moet kopen, afhankelijk van het model. Vb een 36 voor een jurkje, maar een 38 voor een T-shirt. Ik snap het ook niet, hoor, maar het kost wel extra tijd!
Vaak sta ik met dubbel zoveel kleren in het pashokje - zeker als ik alleen ga winkelen - om niet telkens weer al mijn kleren te moeten aantrekken om een andere maat te gaan halenin de winkel!

Puck2

Puck2

17-09-2009 om 14:42

Klopt tihama

Ook ik heb dat de maten die je zoekt er altijd het minste zijn. En dat geldt ook voor de kinderkleren. Toen ze maat 104 hadden waren alle maten er altijd, behalve 104, nu doet zich hetzelfde voor bij de 134. Maar goede tip: ik ga op de verkeerde maten zoeken, dan vind ik vast wat ik moet vinden.
Wat me trouwens ook opvalt is dat de korte maten steeds langer dreigen te worden. Ik ben nog niet aan het krimpen maar vroeger paste ik de broeken van de K-serie van bijv. de Wehkamp en de C&A prima, soms waren ze zelfs aan de korte kant. Tegenwoordig zijn ze zonder uitzondering allemaal te lang. Waardeloos.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.