Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Ise

Ise

03-05-2010 om 17:41

Kitten

Na 10 jaar 'katloos' te zijn geweest willen we graag weer een kitten. Aangezien we alles weer aan moeten schaffen wil ik graag wat tips.
Overdag is er niet altijd iemand thuis. Zou het voor de kat leuker zijn om twee kittens te nemen (of een asielpoes en een kitten)?
Wat zijn echt handige kattenbakken en welke vulling bevalt jullie het best (ruikt het minst, aangezien de bak waarschijnlijk in de keuken komt te staan)?
Wat moet ik beslist niet vergeten aan te schaffen?
Alle tips zijn welkom.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Eens even denken

het hangt volgens mij per kat af of het goed alleen thuis kan zijn. Een kitten moet je wel echt aandacht geven dus ik zou dan een periode kiezen waarin jullie wel veel thuis zijn.

Je moet gewoon maar kijken waar je uit kan kiezen, als jullie kleine kinderen hebben dan zou ik voor een kitten gaan of een volwassen poes of kat die echt goed gewend is aan kinderen.

Samen of alleen kan beide, net wat ze gewend zijn. Wij hadden vroeger een broer en een zus en die leefde volledig langs elkaar heen.

Beste vulling zijn die houtkorrels die kunnen in de groenbak en het stuift niet zo.

Goede borstel, vlooienkam, vlooiendruppels, bakje voor water, bakje voor voer, goede kwaliteit droge brokken van royal canin (blikvoer is niet echt gezond dat geef ik alleen als extra'tje), mand met dekentje erin wat gewassen kan worden, plantenspuit om de kitten mee op te voeden (zodra kitten aan de bank hangt 'nee' zeggen en een keer spuiten). Kattenbak met deurtje, kattenbakzakken vind ik erg handig. Leuke speeltjes. Kattenluikje in een deur maken.

Ik heb mijn poes uit het asiel, op dat moment zaten er verschillende kittens uit het asiel. Je moet er eentje nemen die naar je toe komt. Beste is om ze te laten chippen en dat nummer ook te laten registreren en de eerste maanden goed te ontvlooien en ontwormen. Ik liet mijn kitten langzaam wennen aan de tuin, aan een lijntje ging ik na een maand binnen met haar kleine stukjes in de tuin. Zolang ze nog niet gesteriliseerd zijn moet je ze niet vrij laten.

rozenstruikje

rozenstruikje

03-05-2010 om 22:09

Schattig

kittens zijn altijd zo schattig en lief!
Of 2 fijner is dan 1 voor de kat/ kitten weet ik eigenlijk niet. Ik heb 1 poes en dat gaat super ook al is zij veel alleen thuis. Ik kreeg haar als kitten. Overigens wilde ik een asielpoes/kat maar dat kon niet. Het asiel gaf aan dat poezen/ katten in het asiel vaak 'moeilijk' te plaatsen zijn: vaak kunnen ze niet met kinderen/ hebben ze een grote buitenruimte nodig of kunnen ze niet lang alleen zijn. Voor mij (kinderen op komst, geen tuin, werkend) hadden ze dus geeneens een kat. Toen ben ik voor een kitten gegaan.
Mijn kattenbak is van het merk Imac geloof ik en die doet het al 7 jaar prima. Ik gebruik de vulling van AH: schep en schoon 3voudige hygiene. Je schept de klontjes plas/ poep er zo uit en vult af en toe wat grint aan. Er is ook de gewone schep en schoon, maar die gaat echt veel sneller ruiken. Nadeel is wel al die kleine korreltjes die zich over mijn gladde vloer snel verspreiden.
Verder krijgt ze enkel brokken want van blikvoer gaat het poep erger stinken vertelden ze mij in de winkel, plus dat blikvoer duurder is en ik vind het er smerig uit zien.
Je hebt een reismand nodig, voor onderweg naar de dierenarts en wellicht vakantie. En een krabpaal of krabplankje. Kammen deed ik aanvankelijk elke dag maar van de ene op de andere dag vond ze het verschrikkelijk en is kammen nu met gevaar voor eigen leven. Er zijn bij de dierenarts druppels voor in de nek tegen wormen en vlooien. Hoef je niet te klooien met pilletjes en pasta die de kat moet doorslikken.
Wat je volgens mij niet nodig hebt, zijn kussentjes of mandjes of hangmatjes voor de kat om lekker te liggen. Katten vinden altijd zelf een lekkere plek en bij mijn poes is het elke maand wat anders.
Mocht je een huurwoning hebben en je wilt een kattenluikje maken: daarvoor heb je eerst toestemming nodig.

Veel plezier!

Rozenstruikje

Ja maar asiels

zitten vol met kittens. Dat zijn dus kittens die bijvoorbeeld gevonden zijn in een tuin, zo is onze poes in het asiel terecht gekomen. Iemand vond haar in de tuin en niemand in de buurt wist van wie ze was. En toen werd ze dus naar het asiel gebracht en zo kom ik aan haar. En het was liefde op het eerste gezicht, ze klom op mijn schouder en wou mij. En toen wou ik haar en zo is het gekomen, nu al 13 jaar samen en ze zit nu tussen mijn handen terwijl ik type.

Ise

Ise

03-05-2010 om 22:17 Topicstarter

Dankjewel

voor je reactie. Dochter doet eindexamen en is nu dus helemaal vrij van school. De zomervakantie komt er aan en dat betekent dat er hier altijd iemand thuis is. Tijd genoeg voor een kitten dus......twee hebben we net besloten.
Houtkorrels kende ik niet als kattenbakvulling. Klinkt ideaal. Toch eens kijken of dat hetzelfde is als wat nu in de caviakooi ligt.
Waarom is blikvoer niet echt gezond? En wissel jij de voeding nog af? Ik weet dat wij vroeger thuis een kat hadden die maar één merk kattenbrokken at (we kregen hem toen hij al een jaar of drie oud was). Een compleet drama natuurlijk toen die smaak van dat merk uit de handel werd genomen.
Kattenluikje...? Ik hoor ook negatieve dingen hierover, namelijk dat je op die manier soms ook vreemde katten naar binnen krijgt. Heeft iemand die ervaring?
Wennen aan de tuin met een lijntje? Betekent dat dat jouw kat niet buiten de tuin gaat? Lijkt me ideaal voor buren die eventueel niet van katten houden.

Ise

Ise

03-05-2010 om 22:23 Topicstarter

Asiel

Ik denk dat het voor kittens nog net iets te vroeg is voor de asiels. Hier in de omgeving hebben ze nog geen kittens. En inderdaad: van de oudere katten is vaak niet bekend of ze met kinderen kunnen (onze jongste is weliswaar al 8). En natuurlijk: kittens zijn schattig!
We hebben via marktplaats nu 'onze kittens' gevonden. Een pikwarte en een rode. Nu nog bedenken hoe ze gaan heten.
Ik vrees dat ik voor moederdag allemaal 'kattenkadootjes' krijg ;o)

angel3

angel3

03-05-2010 om 22:59

Wij hebben net een poes

uit het asiel gehaald. Ze is 10 mnd. Ik wilden geen ieniemienie kitten want daar heb ik geen tijd voor. Dit beestje is een superknuffel kont. Als je een poes uit asiel haalt kun je het beste die voeding en korrels nemen. Wij hadden ook dat houtspul nou daar ging ze mooi niet op. Google maar eens.Veel poezen/katten houden er niet van. Dus de 1e twee dagen pieste ze naast de bak. Ook poes krijgt alleen brokken, alleen als ze mega slecht drinken wordt nog weleens blikvoer aangeraden omdat daar meer vocht in zit.
Anyway het meeste is al gezegd. Even bedenken waar je een poes vandaan wil halen dus Veel plezier!

Bastet

Bastet

04-05-2010 om 09:03

Over blikvoer!

Het is inmiddels behoorlijk achterhaald dat natvoer niet goed zou zijn.Het zijn de granen en toevoegingen in blikvoer en ook in goedkope brokken die de ontlasting zo doen stinken.Neem je natvoer van een goede kwaliteit of geef je vers vlees,dan is er niks aan de hand.Alleen brokken kan bijvoorbeeld zorgen voor een kat die te weinig vocht binnenkrijgt met alle ellende zoals blaasgruis vandien.
Ik ben inmiddels overgestapt op betere brokken zonder graan en goed natvoer,en binnen een week had ik al katten met een mooiere vacht.....
Groetjes,bastet

Ise

Ise

04-05-2010 om 09:20 Topicstarter

Bastet en anderen

kun je wat merken noemen? Op de ene site lees ik dat je beslist geen supermarkt-merk (zoals whiskas) moet nemen, ergens anders wordt gezegd dat dat niet uitmaakt. Ik zal natuurlijk ook navragen wat ze nu krijgen.
En heeft iemand ervaring met silicaatkattenbakvulling. Schijnt ideaal te zijn, maar kan dat ook al met kittens?
Verder ben ik benieuwd wat de tarieven voor inenten zijn. In principe gaan we naar de dierenarts hier in de buurt, maar als ik hoor dat de verschillen tussen dezelfde inentingen soms wel tientallen euro's kan zijn, is het dan verstandig om eens rond te gaan bellen? En geldt dat ook voor het chippen? Ik hoor dat daarvoor nog wel eens aktie's zijn. Hoe kom ik er achter waar en wanneer dat is?
Gr. Ise

angel3

angel3

04-05-2010 om 10:11

Het blijft uitproberen

sommige katten zijn enorm eigenwijs. Maar missch is een kitten nog makkelijker te vormen
Weet je al waar je de kitten vandaan gaat halen? De meeste asiels enten en chippen ze voor je. Dan betaal je een x bedrag voor de poes en alles (wat mogelijk is met die leeftijd) is gebeurd.
Wij geven het beestje royal canin brokken voor kittens (het 1e jaar). Ze is 10 mndn.
Ik gaf haar eerst gewoon AH brokken. Ze poepte wel 3 keer per dag. Nu met die royal, 1 keer per dag. Het maakt wel uit.

Wat antwoorden

Als je een kitten bij een particulier haalt, haal dan geen hele jonge kittens. Het is echt voor de kittens het beste als ze tot 13 weken bij de moeder blijven.
Kittenbrokken is m.i. niet nodig. Kittenbrokken zijn bedacht door voerfabrikanten die graag wat extra's willen verdienen.
Wij voeren Animonda en Royal Canin. Ook natvoer (blik) is van Animonda. Wat ook een goed merk is (dus puur vlees) is Bozita. Kijk anders eens op zooplus.nl, daar heb je de meeste keuze wat voer en de rest (kattenbakken, kattenbakvulling, speeltjes etc. etc.).
Mijn katten komen niet buiten (alleen in een afgeschermde ren) maar vroeger had ik wel buitenkatten. Deze katten heb ik allemaal laten wennen aan een tuigje. Een kitten direct los laten lopen is echt niet te doen (denk aan alle gevaren die ze tegenkomen, verkeer, de weg minder goed terug vinden etc.).
Succes!

Ise

Ise

04-05-2010 om 10:29 Topicstarter

Particulier

De kittens komen van een particulier. Dit weekend gaan we kijken. Inenten en chippen zullen we zelf moeten doen, maar dat is geen probleem. We moeten nog even overleggen wanneer ze bij de moeder weg kunnen. Zal ook afhankelijk zijn van wat de huidige eigenaar wil, maar ik verwacht sowieso niet voordat ze 9 a 10 weken zijn.
Dank je wel voor al jullie tips.

Sancy

Sancy

04-05-2010 om 11:06

Hier is een nestje

Zoals sommigen al hebben kunnen zien, hebben wij sinds 2,5 week een prachtig nestje. Je schrijft dat je inenten en chippen zelf zult doen? Ik weet niet hoe oud de kittens zijn die je nu op het oog hebt, maar van 15 tot 23 mei is het de week van het huisdier en dan hebben veel dierenartspraktijken speciale kortingsacties.
Voordat onze kittens naar hun nieuwe personeel gaan, zullen wij ze eerst bij de dierenarts laten controleren en zorgen dat de eerste inentingen geweest zijn. Die kosten worden verrekend met de nieuwe eigenaren. Als wij namelijk met alle katten tegelijk gaan, betalen we maar 1 x de consultkosten, dat scheelt dan weer voor iedereen

Bastet

Bastet

04-05-2010 om 12:26

Tips

Op het forum van www.kattenplaza.nl vindt je heel veel info over voeding!Mijn katten eten graag Bozita,zowel brokken als natvoer,Animonda,applaws,Cosma,etc.Ik koop de voeding op Zooplus.nl,boven de 19 euro betaal je geen verzendkosten.
Groetjes,bastet

mirreke

mirreke

07-05-2010 om 02:34

Marktplaats

Wij hebben onze twee katers via marktplaats. Ik heb best lang gezocht, we wilden namelijk jonge katjes die een druk gezin gewend waren. Uiteindelijk is dat prima gelukt, ze kwamen van een zeer chaotisch gezin, maar waren echt superlief. Helaas is een ruime twee jaar geleden één van de twee niet meer thuis gekomen, hij was erg lief en niet bang voor vreemden. Ik hoop dus maar dat hij ergens anders een tehuis heeft gevonden. De andere is nu vijf en met afstand de meest bijzondere, intelligente en ook mooie kat die ik ooit heb gehad.
Daarna hebben we een katertje via een vriendin van mijn dochter gekregen. Die kwam van een boerderij en was niet gewend aan mensen en aan in huis wonen. Dat hebben we wel gemerkt. Hij is nu wel erg lief en gezellig, doet altijd mee als ik in de tuin werk, maar daar hebben we behoorlijk veel aandacht en tijd in moeten steken. Een boerderijkat zou ik dus niet doen.
We hebben ook nog een jonge zwangere poes, maar ik lees dat je al kittens op het oog hebt. Ik wil trouwens wel proberen onze kittens, als alles goed gaat, via dit forum aan nieuw personeel (inderdaad Sancy!) te helpen.
Verder hebben wij, een kattenbak, een kattenkrabpaal, voor elke kat bakjes, en vooral brokjesvoer. Dit is voldoende en veel beter voor de kat dan blikvoer. Ik heb brokjes van de lidl of aldi, niet de pakken maar de zakken. En onze katten drinken het liefst uit een stromende kraan.
Slaapplekken regelen ze zelf.
WAt betreft dierenartsen zou ik inderdaad rondbellen. Dat kan erg schelen. Bij de castratie van onze twee katers scheelde het de helft, en mocht ik ze direct weer meenemen.
Leuk is het hoor!

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.