Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Kippen in stadstuin?

Ik vroeg me af of ik kippen kan houden in een stadstuin en hoe ik dat dan het beste kan doen. Het gaat maar om 2 of 3 kippen, af en toe wat eitjes zou leuk zijn.

Dorry

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Heb er zelf aan gedacht

Ik heb er zelf wel eens aan gedacht. Volgens mij zou het in principe moeten kunnen zolang je er maar geen haan bijneemt (dan krijg je kuikens en ruzie met de buren), maar het probleem is wel dat die beesten je planten opeten. Dus of kippen, of planten in de tuin, samen gaat wat moeilijk. Tenzij jij een hele grote stadstuin hebt en een deel voor de kippen kan bestemmen (je schijnt ze bijna alle soorten keukenafval te kunnen voeren, dus reuze nuttig), of ze permanent in een ren houdt. Maar ik had echt visioenen van gezellig rondscharrelende kippetjes, en dat gaat dus niet zo goed samen met een leuk beplantingsschema, begreep ik.

Maar misschien heeft iemand hier ervaring en goede tips.

Groeten,

Temet

Rembrand

Rembrand

04-03-2009 om 23:14

Geluidsoverlast.

Buren van een paar huizen verderop hebben kippen en een haan. Ik kan je zeggen dat ik hier niet vrolijk van word !
( vooral niet als je een keer wilt uitslapen ).
M.

Minnie

Minnie

04-03-2009 om 23:44

School

School hier heeft kippen in een ren in de stadstuin, het aangrenzende huis heeft (toevallig) ook een ren met kippen. Gaat prima, maar let wel op het ras dat je kiest. De Groninger Meeuwen die school eerst had uitgebroed waren te luidruchtig en zijn in overleg met de buren weggegaan. Nu zit er een andere, minder lawaaiige, soort (weet ik de naam niet van).

Een haan mag hier in de stad niet worden gehouden.

Minnie

reina

reina

05-03-2009 om 07:12

Vergis je niet

Ook zonder haam maken kippen 's morgens vroeg geluid! Wij hebben kippen,nu ook weer een haan ( op verzoek van beide buren ), maar toen we haanloos waren leek het of een van de kippen zijn taak 's ochtends overnam! Informeer bij de omwonenden hoe zij er tegenover staan, hier alleen maar buren die het leuk vinden, zo niet, dan kan het je veel gezeur geven. En bedenk wat je met hen doet als je op vakantie bent, kippen kun je niet zomaar ergens naar toe brengen (goede fokker neemt geen vreemde kippen tijdelijk in zijn hok op, ivm parasieten etc.) Ik vind kippen houden wel héél leuk, zou ze echt missen.

Stank

En vergis je niet, twee of drie kippetjes produceren aardig wat stank. Ik zou er in ieder geval niet blij mee zijn, met kippen bij mijn buren, als ik in de stad woonde.

Linda

p.s. mijn schuinachterburen hebben ook kippen, maar onze tuin is 30 meter diep en die van hun 50 meter. Dan merk je er niets van.

groene specht

groene specht

05-03-2009 om 09:50

Geen haan

Wij hebben in onze stadstuin van 16 vierkante meter 4 kipjes en geen haan, in een ren. Inderdaad heeft een van de dames zichzelf de rol van man des huizes toebedeeld, af en toe komt er ineens een soort 'Kuuk eh... elu' uit, maar dat stelt niets voor in vergelijking met echte hanen. De kipjes (het zijn krielen) hebben een ren van 2,5 vierkante meter, met een nachthok met hooi.
De ren staat in de schaduw, dan stinkt het ook minder. Je kunt al je gft afval bij de dames kwijt. Wel poepen ze op hun waterbak, dus die moet elke dag schoongemaakt (dat vind ik nog het meeste werk).

Dorry1

Dorry1

05-03-2009 om 11:52 Topicstarter

Ehm, zie er maar vanaf

Daar was ik dus al bang voor; mijn hele tuin aan gruzzelementen en een hoh timmeren en dan nog ellende krijgen met de buren. In de Country living (Brits buiten woonblad) staan altijd alleen maar leuke dingen over. En inderdaad de stank, het terras ligt er naast...
En de vakantieverzorging, geeft zoveel gedoe!
Dank jullie wel dat ik van de roze wolk afgeslagen ben.

Dorry

Tirza G.

Tirza G.

05-03-2009 om 20:16

Buren

De buren een paar deuren verder hebben kipjes. Zooooo schattig. Mensen komen uit de randstad, wonen nu naar hun gevoel buiten en gaan dus rare dingen doen. Zoals kippen houden in een stadstuintje. Doe het niet, het is één grote ergernis. Ze maken herrie, ze stinken, ze pikken alles kapot en hebben een knuffelgehalte van 0,0.

En ik vrees dat onze buurkippen van ouderdom sterven; ik had nog de hoop dat ze ze in de soep zouden smijten, of in de KipKorma, maar helaas.

Tirza

reina

reina

05-03-2009 om 20:29

Tirza

Nou trap je me toch op m'n hart Ik beleef echt veel plezier aan mijn (kriel)kippen. Samen met de buurvrouw staan we er regelmatig uitgebreid naar te kijken. Tja, wat is herrie? Ik vind een startende motor, een bladblazer, een electr grasmaaien etc veel maar herrie maken en een bbq vind ik erger stinken dan een goed verzorgd kippenhok. Onze kippen lopen los in een stuk omheinde tuin waar hun nachthok in staat, anders vernielen ze idd veel in de tuin, maar dat kun je dus voorkomen. En knuffelgehalte? Onze kippen waren in eerste instantie van mijn zoon, toen 8, hij knuffelde wat af en nam ze zelfs mee in bad !

Dorry

Tja, een Engels buitenblad... Logisch dat het leuk is, als je een landgoed tot je beschikking hebt, en dus ruimte zat (en weinig buren).
Trouwens, Engelse tuinbladen en -programma's zijn ook erg. Die Engelse achtertuinen zijn me toch groot! Hebben zij het over 'small gardens', zit ik nog jaloers te kijken naar een lap grond waar mijn tuin 2 x inpast...

Dus toch geen kippen voor je. Jammer. Nou ja, dan maar een mezenkastje ophangen (heb ik ook gedaan. Nooit een mees in gezien - snik).

Groeten,

Temet

matriarch

matriarch

06-03-2009 om 12:06

Geluidsoverlast en temet

Eens met Reina. Hier ettelijke kippenkoppels met haan in gewone wijk met echt geen gigatuinen. Tuinen zijn hooguit 150 vierkante meter en de meeste kleiner. Straat is smal. Toen ik hier net woonde een paar ochtenden wakker geworden van de haan en daarna slaap je er doorheen. Je hersens registreren gewoon: Ah, die haan weer en reageren verder niet meer. De schapen van de boerderij over de weg verderop, kostten me een week langer. Elke ochtend bleren om de brokken, ook in het weekeinde. Maar ook de schapen zijn geregistreerd in mijn hersenpan dus ook van hen word ik niet meer wakker.
Veel hinderlijker zijn: langsscheurende brommers, dronken voorbijgangers, autoos met bonkende muziek, buurmannen met bladblazers, zingende zagen enz. enz. Nee hoor, geef mij maar een haan.
Temet: mezenkastje met gezicht naar het zuid-oosten hangen, hoog genoeg tegen katten enz., liefst in buurt van plek waar mezen eerst kunnen zitten. Hier wonen mezen in kastje dat van de winter is opgehangen en die doen als volgt: eerst in de boom tegenover, of op schutting naast het kastje zitten en kijken of de boel veilig is. Dan pas naar binnen door het invlieggat. Kijk eventueel op een http://www.detuingids.be/pages/detail.asp?Id=1859 voor instructies.

Matriarch

Dank. Zuidoosten dus. Dat verklaart het wellicht, want de ingang zat pal oost. Maar ook het grote aantal katten, gecombineerd met een gebrek aan hoge ophangplaatsen kan een verklaring zijn geweest.
Ik kan zo'n kastje natuurlijk aan de achtergevel hangen, maar dan kan ik het vanuit mijn achterraam zo moeilijk zien. Nou ja, in het nieuwe huis kijken we wel weer ...

Groeten,

Temet

matriarch

matriarch

06-03-2009 om 16:12

Hi hi temet (o.t.)

Je stelt te veel eisen. Hier kan ik het kastje ook niet zien vanuit huis, want het hangt aan de gevel. Maar ik heb erg veel lol om ze in en uit te zien gaan. En de eerste de beste dag dat het er weer voor is, zit moeder buiten en kan ik de voyeur uithangen.

Tirza G.

Tirza G.

06-03-2009 om 19:12

Reina

Dat is niet m'n bedoeling - om jou op je hart te trappen, maar ik heb een pesthekel aan dat onbestemde gekukel van kippen. Kukel standvastig door of hou je snavel, een beetje van dat twijfelende gemuts, brrrrrr. Daarbij ben ik ab-so-luut geen ochtendmens en beginnen ze zodra het licht wordt, om 6.30 ofzo. Ik word er wakker van. En dat word ik niet van vogels, kikkers, landbouwverkeer, mosselschepen, brug/sluisbediening die over het water galmt, auto-alarmen, brommers.....Kortom: die dingen tergen mijn irritatiegrens.

Tirza

pristel

pristel

07-03-2009 om 07:11

Op dit moment 7.00, lopen ze

rondom het huis. 4 hanen..... Prisman draait zich nu een verdieping hoger geërgerd om in zijn bed, hoor ik.....

Morgen het hek van het kippenhok maar weer dichthouden, tot we allemaal op zijn.... Hopelijk maken ze elkaar niet af, morgenochtend. 4 hanen in één hok, dat wordt vechten.

Iemand nog interesse in een prachtig jong haantje? Half Barnevelder, half kriel. Ze zijn mooi en niet agressief.

pristel

reina

reina

07-03-2009 om 09:41

Donker

Het scheelt wel een heleboel als je een goed afsluitbaar nachthok hebt, zolang het daar binnen donker is houden ze hun hoofd , ik ben alleen zo domgeweest ze een leuk hok met dakkapel te geven , door dat raampje stroomt het licht 's ochtends dus vrolijk naar binnen ( 's zomers maken we dat 's nachts dus dicht ). En Tirza, je mag best even trappen, hoor ieder z'n meug. toch?

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.