Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Fleur Mas

Fleur Mas

15-03-2010 om 17:48

Kip gortdroog

Hoi allemaal,

Als ik kippenpoten in braadzak maak...perfect,als ik kipfiletjes paneer en onder de gril doe...perfect,maar..
als ik een hele kip op een stokkie rijg en die probeer te grillen...GORTDROOG,maak niet uit of die helmaal/half of niet ontdooid is,gemarineerd gekocht of zelf gemarineerd is hij blijft droog, waar kan dat nu aan liggen,bijna alles gaat goed onder de grill behalve die hele kip, wie heeft een oplossing,
groet

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Inge M

Inge M

15-03-2010 om 19:22

Magnetron erbij aanzeten

Een kip is nogal dik. Alleen onder de grill vraagt veel tijd om gaar te worden. Met een braadzak heb je warmte rondom en waarschijnlijk meer tijd.
Als je een combimagnetron hebt, kun je proberen tijdens het grillen een lage stand magnetron aan te zetten. Dan wordt de kip ook van binnenuit gaar.
Als dat ook niet werkt, zou ik toch met een braadzak werken (eventueel eerst buitenkant grillen en dan in braadzak doen)

Ellen Wouters

Ellen Wouters

15-03-2010 om 19:27

Sylvia witteman...

...had laatst een verhaal daarover. De truc schijnt te zijn dat je 'm vooraf moet pekelen. Ik heb er zelf geen ervaring mee. Maar misschien kun je er wat info over googlen (of op de site van de volkskrant zoeken als je abonnee bent).

Kippen van de turk

zijn veel malser dan die van bijv. de ah. Ik weet niet waarom, maar ik heb er goede ervaringen mee.

Gepekelde kip

Dat recept met gepekelde kip van Sylvia Witteman heb ik wel eens gemaakt en het was inderdaad heerlijk malse, sappig kip:

1 braadkip (ca. 2 kg), 1 citroen in schijven, rozemarijn, paar teentjes knoflook, 50 g boter, 125 g (!) zout, 2 l koud water, scheutje marsala of witte wijn.

Roer het zout door het water. Zet een stevige schone zak in een pan of kom en leg er de schoongemaakte en afgespoeld kip in plus citroenschijven, gekneusde knoflook en rozemarijn. Overgiet de kip met water tot zij ruimschoots onder staat. Duw alle lucht uit de zak en bind goed dicht met bv postelastiek. Laat de kip 4-5 uur staan op koele plaats. Neem kip uit pekel en spoel haar af onder de koude kraan. Laat goed uitdruipen. Graai citroen, rozemarijn en knoflook uit de pekel, stop ze in de kip met een klont boter en leg de kip met haar rug naar boven in de braadslee op een rekje of rooster. Giet een laagje water in de braadslee. Oven op 220 °C en braad kip 20 min. Verlaag temperatuur naar 180 °C en braad kip nog 30 min. Draai kip om en bak nog 30 min tot vlees in dijen 80 °C. Laat de kip nog even liggen in aluminiumfolie en maak de jus in de braadslee af met wijn of marsala.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.