Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Rafelkap

Rafelkap

31-03-2010 om 19:27

Kinderzadel op frame damesfiets

Ik zit te dubben. We hebben een fiets van de fietsfabriek met twee zitjes achterop, maar na weer een poos op mijn eigen fiets te hebben gereden, vind ik die f-fiets zo'n kolos! Ik doe echt twee keer zo lang over elk fietstochtje! Nu zie ik tegenwoordig ook kinderzadeltjes voorop een damesfiets en dat lijkt me wel wat. Maar fietst dat wel lekker (weinig ruimte voor,misschien nog minder dan met bobikezitje??) Ik vond een zitje voor zo zwaar sturen, is dit beter? (want op frame) En is het wel veilig (staat me ergens bij dat het officieel niet mag maar kan het nergens terugvinden). M'n oudste (handige jongen) zou dan voorop moeten. Iemand ervaring??

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Puck

Puck

31-03-2010 om 20:01

Gevaarlijk

Volgens mij zijn die dingen gevaarlijk omdat je kind zijn voeten niet goed kan steunen en dan ik combinatie met een fietszadelmodel zit je kind gewoon niet stevig genoeg.
Verder ben je zelf natuurlijk veel minder beweeglijk met een kind vlak voor je.
Komt nog bij dat die zitjes toch op een stang gemonteerd moeten worden en dus alleen op een herenfiets kunnen.
Verder zal het fietsen vast niet veel lichter zijn dan met je kolos-fiets, je kind wordt er niet lichter op met zo'n zitje.
Ik zou er niet aan beginnen en ook ik het vaag ergens het idee dat het verboden is.

Yvon Meijer

Yvon Meijer

31-03-2010 om 21:21

Jawel, kan wel op damesfiets

Kijk maar eens op deze link.
http://www.marktgigant.nl/ads/tweedehands/fietsen/fietsaccessoires/zitje-op-stang-voor-dames-of-herenfiets.html

Het gevaar zit m er in dat de kinderen de voeten naar voren steken en ze dan in het voorwiel krijgen, schijnt erg vaak voor te komen. Ik heb dit zitje wel, omdat ik geen andere mogelijkheid had om mijn twee kinderen per fiets te vervoeren; ik ben helaas niet rijk genoeg om een bakfiets bijvoorbeeld te kopen. (dat hadden de kinderen wel veel leuker gevonden weet ik zeker). Dus; ik heb één kind zo voorop en de ander achterop. De voetsteuntjes (ja die zijn er wel anders zouden die voetjes wel heel snel het wiel in wapperen) hebben klittenband. Dat doe ik over de voeten en ik zeg elke rit tegen kind: voeten stilhouden, niet naar voren doen enzenz. Met twee kinderen op de fiets, en nog wat boodschappen in het bakje voorop, is het natuurlijk wel erg zwaar. Dus je moet sterk genoeg zijn, en daar moet je geen twijfel over hebben. Enneh, als dit verboden zou zijn, dan zijn er wel heel erg veel pappa's en mamma's in overtreding.. Oh ja, zo fietsen doe je dus niet om een lekker ontspannen fietstochtje te maken, meer praktisch, met de kinderen ergens naar toe omdat het nodig is, liefs niet te lange afstanden. Dat is mijn ervaring.
Groeten, Yvon.

Plaatje

Het lijkt mij ook superhandig zo'n zadeltje! Maar ik heb er geen ervaring mee. Er zitten trouwens ook voetsteuntjes bij en er zijn varianten voor zowel heren als damesfietsen. Zie bijvoorbeeld:

http://www.qbike.nl/product_info.php?products_id=53&osCsid=497b3f5978ac74868c1dd8875185d7e1

Ik heb zelf een amazone trendy met zo'n enorme dikke buis in het frame en zo te zien gaat die klem daar nooit op passen!

Yvon Meijer

Yvon Meijer

31-03-2010 om 21:25

Ik vond ook nog:

deze link
http://www.veiligheid.nl/csi/veiligheid.nsf/wwwVwContent/l4fietszitje.htm

en daar staat o.a. dit:

Een andere manier om uw kindje voorop de fiets te vervoeren, is om een los klein zadeltje op de stang bij een herenfiets te monteren. Er zijn ook zadeltjes voor een damesfiets. Het gewicht van het kind zit op het frame en heeft geen invloed meer op het stuurgedrag van de fiets. Een zadeltje op de stang is een prima alternatief voor rustige kinderen vanaf 3-4 jaar tot ongeveer 6-7 jaar.
Koop goede spaakafscherming, die bij het voorwiel wordt bevestigd:
Goede spaakafscherming is een hardplastic scherm dat tussen het voetensteuntje en het wiel wordt bevestigd (te koop bij de fietsenmaker). Een jasbeschermer is geen voetbeschermer.
Probeer het zitje met uw kind, kijk of de voetjes niet ergens tussen de spaken kunnen komen. Bedenk dat kinderen snel groeien, plaats de spaakafscherming op de groei en controleer deze regelmatig.
Voetensteuntjes met voetriempjes zijn niet voldoende, de riempjes beschermen niet in alle gevallen tegen spaakbeknelling.
Zorg ervoor dat het zadeltje op de juiste plek gemonteerd zit. Als het te ver naar voren zit, heeft uw kind geen ruimte; zit het te ver naar achteren, dan heeft u als fietser geen ruimte.
Kijk bij het monteren van een zadeltje op de stang of de voetjes/beentjes van uw kind niet klem kunnen komen bij het sturen.
Hou uw kind in de gaten; ook fietspassagiertjes worden moe en een zadeltje op de stang biedt niet genoeg steun voor een slapend kind.
Hou uw kind bezig, bij verveling gaan kinderen nieuwe dingen uitproberen.
Communiceer met uw kind over het fietsen bij remmen, scherpe bochten of hobbels.

Rafelkap

Rafelkap

01-04-2010 om 18:58

Nou

ik ben helaas nog niet overtuigd. Het lijkt me toch een beetje link. Ik denk dat ik oudste maar snel moet leren fietsen Misschien met zo'n fiets achter mijn fiets - en anders nog maar voorlopig op mijn bakbeest. Bedankt voor jullie reacties!

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.