Brr.. Koud! Check onze hacks om je kind lekker warm én gezond te houden
Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

liora

liora

13-05-2009 om 16:55

Kinderopvangtoeslagperikelen

Hallo allemaal,

Ik wil even het volgende met jullie delen. Vanaf september gaat mijn baby (nu nog niet geboren) naar de creche en mijn oudste naar de NSO. Nu zijn er twee stomme dingen met de kinderopvangtoeslag. ten eerste: de toeslag kan niet naar twee instellingen worden overgeboekt, dus alles komt bij mij binnen en ik betaal de volledige rekening. Op zich prima, maar ik zou het liever anders hebben, dat ik alleen mijn eigen deel betaal en de toeslag rechtstreeks naar de aanbieder van de opvang gaat.

Maar goed, kan ermee leven.

Nu het tweede: baby begint halverwege september met drie dagen creche, en vanaf november gaat hij vier dagen. Dit betekent dat ik in september, oktober en november verschillende bedragen aan kinderopvang betaal en dus ook verschillende toeslag krijg.

Ik moet nu dus drie wijzigingen gaan doorgeven, en dan ook nog zorgen dat er tussen de wijzigingen drie dagen zit, anders levert dat nog weleens problemen op.

Wat een gedoe zeg!

Liora

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
amk

amk

13-05-2009 om 17:01

Middelen

kun je die uren van september en oktober niet middelen, en dan vanaf november het goede aantal uren opgeven.

Volgend jaar hoef je alleen het totaal aantal uren van 2009 aan te tonen, niet hoe ze over het jaar verdeeld zijn. Scheelt toch weer een wijziging.

judiths mama

judiths mama

13-05-2009 om 17:23

Hou op, schei uit

ik ben blij dat de meiden vanaf dit jaar allebei op de bso zitten. Lekker rustig, wat regelen betreft! In 2007 hadden wij aardig wat veranderingen. Oudste van kdv naar bso, jongste van ene kdv naar andere, dichter bij school. Later dat jaar gingen we verhuizen, oudste naar andere bso, jongste naar ander kdv. Ik dacht echt dat ik gek werd. Toen hebben we ook nog een wijziging te laat doorgevoerd, ja ik weet het, eigen schuld dikke bult. De belastingdienst heeft vervolgens de oude gegevens gebruikt voor de toeslag van het nieuwe jaar en omdat wij dat niet goed gecontroleerd hadden, hebben we veel te veel terug gekregen. Dus... moeten we nu betalen. Bleh, ik word er af en toe helemaal simpel van. Dus hopelijk blijft het nu even zo als het is!

Succes met je wijzigingen!

Herkenning en tip

Hoi Liora,

Wij hebben vijf wijzigingen gehad in één jaar. Ook met verse beeb, aantal dagen wissel, oudste naar bso, en nog een kdv wissel voor beeb.

Ik heb er vier jaar later nog mijn buik van vol. Het kon toen ook nog niet via de comp. Echt een ramp. Ramprampramp.

Nu de tip.
Reken per maand uit wat het kost, en wat je toeslag is. Tel de boel bijelkaar op voor het hele jaar. Neem een gemiddelde. Geef dat op. Dat kan! Dan krijg je de ene maand te veel en de andere maand te weinig. Na afloop van het jaar wordt eea nog gecontroleerd en afgerekend.

Doen wij de laatste jaren....werkt echt!

Asa Torell

Asa Torell

13-05-2009 om 21:01

Middelen, pas op

Met dat middelen van de uren over het hele jaar heb ik nog wel een valkuil ontdekt, namelijk: als je achteraf middelt en dit als wijziging voor het afgelopen jaar doorgeeft, dan blijven de oude wijzigingen van later datum wel staan. En aangezien je vaak achteraf pas echt alle uren weet en ook pas je preciese salaris, kan dit makkelijk gebeuren.
Voorbeeld ter verduidelijking: in 2008 ging hier zoon in maart naar de BSO + VSO. In september werd de VSO opgeheven wegens te weinig belangstelling. Dus wijzigingen van het aantal uren waren in de loop van 2008 doorgegeven in maart en per 1 september. In maart 2009 heb ik vervolgens weer wijzigingen voor 2008 door zitten geven: per 1 januari met het correcte inkomen, per maart met het correcte inkomen de wijziging kdv -> bso (met jaargemiddeld aantal uur), en toen dacht ik dus wel klaar te zijn. Maar ineens kreeg ik een veel te lage toekenning waarop ook het lagere aantal uren vanaf september stond vermeld. Dus moest ik nog een extra wijziging achteraf doorgeven met het gemiddelde voor alle BSO/VSO van 2008 ook als urengetal vanaf 1 september... pfff.
Ik zal dus blij zijn als het totaal aantal uur gewoon achteraf in een keer doorgegeven kan worden!
Overigens wist ik niet dat er wel eens rechtstreeks aan de opvang werd betaald, wij krijgen de toeslag altijd op onze rekening. Als alles automatisch gaat merk je daar nauwelijks iets van, alleen als de data begin/eind van de maand niet aansluiten voor deze twee bedragen heb je wel een eenmalig gat te vullen (en dat is natuurlijk al vervelend genoeg).

joer

joer

14-05-2009 om 14:21

Wat ik zou doen..

Ik zou voor september de wijziging van kdv naar nso doorgeven en direct per september voor 4 dagen kdv aanvragen.

Dan krijg je wel 2 maanden iets teveel toeslag voor het kdv maar dat betaal je dan uiteindelijk bij de afrekening wel weer terug.

Dat betekent maar 1 keer voor beide kinderen een wijziging doorgeven. En de minste kans op fouten bij de belastingdienst.

Groeten JOER.

liora

liora

14-05-2009 om 15:15

Oh nee joer

Hoi Joer,

Oh nee, het wordt nog erger! Mijn oudste gaat namelijk al naar de NSO maar dat stopt even van half augustus tot half september. Ik realiseer me dat ineens door jouw berichtje.

Nou ja zeg!!!

Ik zal inderdaad iets doen waardoor ik niet elke wijziging ga doorgeven, maar ontvang dan liever te weinig dan teveel denk ik.

Liora

joer

joer

14-05-2009 om 16:17

Ik ken natuurlijk niet je prive situatie maar.....
hoe moeilijk kan je het jezelf maken.

Waarom stop je nou 1 maand met de nso?

Je maakt jezelf (en de belastingdienst) gek met al die wisselende wijzigingen.

Ik zou die maand geen nso echt niet doorgeven aan de belasting. Voordat zij alles administratief goed (?) verwerkt hebben ben je zo een paar maanden verder.

Een nieuw idee zou kunnen zijn:
per half augustus nso stop laten zetten voor je zoon. Nu al doorgeven dus.
Nieuwe aanvraag per half september nso voor je zoon samen met 4 dagen kdv.

Succes! Groeten JOER.

Hier

2½ dag KD. Ze berekeningen een aantal uren per jaar en dat gedeeld door 12. Dat aantal uren vul je in voor teruggaaf. In jullie geval paar maanden 3 dagen en paar maanden 4 dagen. Samen x aantal uren voor 2009 en dan gedeeld door 4 maanden en dat aantal vul je in.
Nog een half jaar en dan wordt hij 4. En dan gaat hij 1 lange middag opvang en 1 x overblijven. Dit laatste betalen we apart. Dus nog alleen straks van 12 tot 6 = 6 uur per week. Maar ga dat per augustus alvast doorgeven.
Tot nu toe weinig veranderingen hoeven door te geven aan de belasting, zolang het aantal uren maar gelijk blijven.
Wij krijgen medio van elke maand het bedrag van de belasting terug (achteraf) en betalen elke eerste van de maand (vooruit) aan het KD. En dan houd je een rest bedrag over.
Gr. Rymcke

Nivea

Nivea

14-05-2009 om 21:27

Ik volg je niet...

"de toeslag kan niet naar twee instellingen worden overgeboekt, dus alles komt bij mij binnen en ik betaal de volledige rekening. Op zich prima, maar ik zou het liever anders hebben, dat ik alleen mijn eigen deel betaal en de toeslag rechtstreeks naar de aanbieder van de opvang gaat."

Huh, volgens mij kan dat ook niet als het één instelling betreft. Tja, het is misschien wat lastiger maar netto maakt het geen barst uit.

"Dit betekent dat ik in september, oktober en november verschillende bedragen aan kinderopvang betaal en dus ook verschillende toeslag krijg....Ik moet nu dus drie wijzigingen gaan doorgeven, en dan ook nog zorgen dat er tussen de wijzigingen drie dagen zit, anders levert dat nog weleens problemen op."

Ik zou gewoon doorgeven dat je oudste per 1 september naar de bso gaat en je baby per 1 november 4 dagen naar het kinderdagverblijf gaat (of per half september). Over september krijg je dan te weinig (of te veel) kinderopvangtoeslag terug maar dat wordt aan het einde van het jaar wel weer goed gemaakt.

Ik neem wel vaker een dag extra kinderopvang en/of de oudsten gaan een dag in de vakantie langer naar de bso etc. Dat komt aan het einde van het jaar wel weer goed. Ik ga dat niet constant veranderen. Ben je gek! Je krijgt een jaaropgaaf van de kinderopvanginstellingen en die kun je gebruiken voor - geen idee hoe het heet - de uiteindelijke berekening kinderopvangtoeslag.

liora

liora

15-05-2009 om 09:55

Uitleg

Hoi,

Dank allemaal! Ik ga inderdaad de uren kdv middelen van september tot en met december. En dan alles als 1 wijziging doorvoeren en dan per 1 januari gewoon het totaal aantal uren van die maand want dat blijft dan heel 2010 gelijk.

Wat betreft een maand stoppen met nso: zoon gaat van school wisselen en dus ook van nso, en hoeft de eerste schoolmaand nog niet naar de nso, vandaar een maand geen nso. En het is ook sowieso een andere nso, dus dat is ook een wijziging.

Mijn ervaring is trouwens dat de afrekening pas veeeel later komt, dus je kunt het niet snel even rechtzetten aan het einde van het jaar.

Liora

amk

amk

15-05-2009 om 15:26

Afrekening

de echte afrekening komt idd veeeeeeel later, maar nadat ik mijn belastingaangifte heb gedaan geef ik nog 1x een wijziging op met definitieve aantal uren en inkomen. En die nabetaling krijg je dan wel snel.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.