Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Kinderen op één kamer

Wie kan mij vertellen of het werkt, twee kinderen die een kamer delen. Het gaat hier om een meisje (8) en een jongetje . Alle tips over inrichting kamer, en ook over hoe ze elkaar niet uit de slaap houden etc zijn welkom!

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
vlinder72

vlinder72

02-04-2010 om 10:06

Stapelbed

want dan kunnen ze elkaar niet zien als ze in bed liggen en maken ze elkaar 's morgens minder snel wakker.

Werkt

hoi

je vraagt of het werkt... en ik denk dat het moeilijk wordt. Je hebt een dochter die over 2 jaar 10 is, haar lichaam begint te ontwikkelen en ze krijgt behoefte aan wat meer privacy. Is het voor haar fijn om dan met haar broertje van 8 een kamer te delen? Lijkt me niet.

natuurlijk: alles kan, maar als je de keuze hebt dan zou ik het niet doen.

Gruffalo

tonny

tonny

02-04-2010 om 10:41

Zou het niet doen

Dit jaar is het oke, volgend jaar misschien ook nog, maar dan moet je echt wat anders verzinnen, ook ivm vriendjes/vriendinnen die komen spelen.

Ik zou de kamer door een dwarsgeplaatste kast doormiddel delen. Of een 'roomdivider'. Geen stapelbed hoor, vooral als je boven slaapt kun je nergens iets kwijt, boekje, zakdoekjes, lampje, dat soort dingen.

tonny
(heel wat samenslapers gehad, maar een broer en zus van deze leeftijd, daar zou ik geen kamerinrichting meer aan spenderen)

Anienom

Anienom

02-04-2010 om 11:17 Topicstarter

Dank

Dank jullie voor reacties!
@vlinder: helaas viel mijn zoontje tijdens zijn vakantie al uit het onderste bed nog wel, dus een stapelbed is geen optie, haha. Maar vooral omdat ze nu al beiden een eigen set meubels hebben.
@Gruffalo: jouw bezwaren zijn de mijne, echter het zou gaan om een kort aantal jaren totdat er uitbreiding gerealiseerd is
Het zit zo: ik denk over een verhuizing, maar dan zou eentje er erg bekaaid van af komen qua slaapkamer. Dat zou in de toekomst verholpen kunnen worden met het opknappen van een zolder, maar nu moet ik een afweging maken: eentje op een minikamer en de ander de balzaal, of delen. Ze zijn zelf vooral te porren voor idee twee, maar dat enthousiasme is misschien juist een reden om het niet te doen, gaan ze de tent afbreken . Overigens zou speelgoed en speelgelegenheid voor vriendjes in de andere kamer komen.
Ach ja, misschien gaat het niet eens door, maar jullie input was zeer welkom!

Anienom

Anienom

02-04-2010 om 11:48 Topicstarter

Pelle

Hij heeft nu een kamertje van 2.5 bij 3, het andere kamertje zou nog iets kleiner zijn. Ik had deze optie ook al voorgelegd, hij een paar jaar de kleine kamer, en als hij groter is de zolder. Vond hij ook goed. Dat ik ben gaan doordenken over delen komt ook een beetje doordat zoon snel al vanalles goed vindt en ik altijd bang van ben dat ik daar onbewust gebruik van ga maken ("want hij vindt toch alles goed"). Dat zou ik niet willen, hij moet het echt goed vinden. Maar misschien denk ik wel te veel en te ver . Optie op een zolderkamer is misschien wel 'vet cool' genoeg voorlopig.

Gehad

hoi Clo,

Ik heb dit zelf vroeger gehad. Ik sliep met mijn 1,5 jaar oudere zus op een grote ruime zolderkamer. Er kwam een minikamertje vrij (2,5 bij 2,5 meter) en owwww wat was ik blij met mijn eigen kamer!! alles van me zelf, mijn ruimte. geen zus meer die overal aankomt, alles ziet wat ik doe, zeurt over rommel en weet ik wat. Echt, ik was zo blij! Ik mocht de kleuren van de muren zelf kiezen, en het gordijn en daarna was ik supertrots op mijn kamer.

Dus tsja... ik zou het wel weten, vooral met het vooruitzicht van een grote 'coole' zolderkamer binnen enkele jaren.

gruffalo

Anienom

Anienom

02-04-2010 om 12:28 Topicstarter

Gruffalo

Dit is wel een sterk argument natuurlijk

Hmm

Wat ben ik blij dat onze jongens na de verhuizing een eigen kamer hebben.

Ik denk ook dat het heel erg aan de kinderen ligt, bij de een gaat het prima en bij de ander, zoals bij ons helemaal niet.

Bij ons ging het om de oudste en middelste zoon, eerst was het nog heel gezellig maar al gauw kwamen er irritatie`s. De ene zoon is namelijk onzettend keurig en netjes, de andere totaal niet. De `nette` zoon ergerde zich dan ook mateloos aan de `niet` nette zoon. Ook veel ruzie`s over spullen, dat is van mij etc. Ik kon dat allemaal niet uit elkaar houden. Toen de middelste ook naar school ging, en dus ook met vriendjes thuis kwam, werd het allemaal nog lastiger.

Nou ja, nu hebben ze een eigen kamer en het gaat veel beter. Ze hebben ook veel minder ruzie omdat ze gewoon niet meer zoveel op elkaars lip zitten.

Ze zoeken elkaar nu wel regelmatig op, dus komen ze ff bijelkaar op vistie, maar dat is dus allemaal vrijblijvend en dat maakt het leuk.

Succes en overweeg het nog eens goed.

Groet,
Olijvje

Maylise

Maylise

02-04-2010 om 14:13

Delen geen probleem

Mijn kinderen hebben altijd wel op enig punt een kamer gedeeld met 1 of 2 broertjes/zusjes.Dat is nooit een probleem geweest. Ik zie een eigen kamer ook niet als een noodzaak. Mijn jongste dochter en zoon hebben ook een kamer gedeeld vanaf dat ze 5 en 2 waren tot ze 9 en 6 waren. Dat was nooit een enkel probleem. Zelfs fijn voor mijn dochter want zij durfde nooit alleen te slapen.

Mijn zoon sliep eerst in een ledikant en later een halfhoog slaper waarvan de ruimte onder het bed als kast gebruikt werd. Dat scheelt reuze veel ruimte. Mijn dochter had een bed met laden en een onderschuifbed er onder. Haar bed is dus een laag hoger dan een gewoon bed maar wel zo lag dat je er gewoon op kan zitten. Die laden had ze haar persoonlijke spulletjes in waar broertje niet bij kon komen (slot er op).

Toen ze 9 en 6 waren zijn we weer met de kamers gaan schuiven en kwamen we met een andere indeling uit.

De oudste drie kinderen (2 jongens, 1 meisje) hebben ook een poos een kamer met z'n drieën gedeeld. Dat was ook prima. We hadden toen wel een stapelbed + een los bed.

Als ze niet gewend zijn samen te slapen zullen ze vast de eerste nachten gaan spelen en feesten maar als ze eenmaal aan de routine gewend zijn is dat vast geen probleem meer.

Het is wel een nadeel dat ze elkaar vaak eerder wakker zullen maken 's ochtends en dat ze inderdaad soms elkaar 's avond wakker houden. In de praktijk valt het echter wel mee. Zeker als ze het eenmaal gewend zijn.

Maylise

tonny

tonny

02-04-2010 om 14:13

En als jullie zelf naar zolder gaan?

Is dat een idee?

Wij hebben verscheidene jaren op zolder geslapen en dat beviel uitstekend.

tonny

Anienom

Anienom

02-04-2010 om 16:16 Topicstarter

Zouden zeker graag zelf naar zolder gaan, maar het 'beslaapbaar' maken van de zolder zou pas later gerealiseerd worden. Het zou dus om een voorlopige oplossing gaan. Wat speelgoed betreft en vriendjes, dat deel zou verhuizen naar een andere ruimte zoals de kleine kamer.
Tja, ik ga er echt eens goed over nadenken inderdaad.

maan.

maan.

02-04-2010 om 17:38

Wij

Wij hebben er destijds bewust voor gekozen om zelf de onaf-kamer te nemen (dan maar een jaartje wat donkerder daarna een dakkapel).

Zo konden we voor de kinderen allebei een eigen kamer realiseren, een eigen plekje was vooral voor de jongste na een (voor haar heftige) verhuizing toch wel zo prettig. En nu nog steeds.. als ze willen zoeken ze elkaar op of zitten ze in de woonkamer, maar vaak genoeg zoeken ze hun eigen stekkie op.

Guinevere

Guinevere

02-04-2010 om 19:32

Waarom niet

Waarom zou je het niet een tijdje doen, als het toch voor tijdelijk is? Daarna genieten ze dan weer dubbel van hun eigen kamer.
Ik weet niet hoe groot die kamer is, maar je kunt er ook een stapelbed dwars inzetten (meisje boven, ). De onderkant van het bed maak je dan aan een kant dicht, voila, een kamerscheiding. Evt. maak je de bovenkant aan de andere kant dicht tot aan het plafond. Dan liggen ze samen, maar toch apart. Als je een deelbaar stapelbed neemt, heb je er later als "losse" bedden ook nog iets aan.

Leony

Leony

02-04-2010 om 19:37

Positieve ervaringen hier

Dochter en zoon hebben jaren lang samen op een kamer geslapen. Vanaf dat ze 5 en 7 waren. Ze wilden dat zelf graag, ondanks dat ze allebei een eigen kamer hadden. Ze sliepen op twee matrassen naast elkaar op de grond.
Gewéldige tijd hebben ze gehad. Veel lol, veel spelen (kunstjes doen op de matrassen) en veel lief en leed gedeeld.
Wij hebben het keten onderdeel gemaakt van het bedritueel. Daarna moest het stil zijn. In het begin was het een paar dagen strak houden voor wat betreft het "keten". Daarna waren ze er volstrekt aan gewend.
Afgelopen herfst, ze waren toen 9 en 11, ontstonden er meer ruzietjes (puberleeftijd). We hebben toen besloten om ze ieder in hun eigen kamer te laten slapen. Maar soms komt weer het verzoek om weer samen te mogen slapen )
Ik zou het gewoon doen, zeker als je de mogelijkheid hebt om een speelkamer te maken. Dat is ideaal. Onze kinderen hebben dat ook. Dat is de plek waar ze met vriendjes en vriendinnetjes spelen, kuntselen, waar ze achter de pc zitten, huiswerk maken, etc.
Succes!

liora

liora

02-04-2010 om 20:24

Proberen

Hoi,

Ik zou het proberen, is het niks, dan alsnog het mini-kamertje in gebruik nemen. Verder zou ik zorgen dat er ook een bed in het mini-kamertje staat, zodat als ze het echt te bont maken, er eentje altijd daar kan gaan liggen.

Mijn kinderen delen een hele grote kamer maar zijn nu bijna 7 en bijna 1. Dus de jongste heeft nog niet echt spullen en zo. Door het enorme leeftijdsverschil is het misschien wel makkelijker zo. Ze hebben laatst voor het eerst gekeet en dat vond ik erg leuk!

Op termijn moet ik wel verhuizen waarschijnlijk, maar voorlopig vind ik het geweldig om twee kinderen op 1 kamer te hebben, heel gezellig!

Liora

Mathilde

Mathilde

09-04-2010 om 11:24

Hier ook

Dochter (6,5) en zoon (4) slapen al twee jaar bij elkaar op de kamer (in hun eigen bed, maar hun grote wens is een stapelbed haha) en ze vinden het heerlijk. Toen jongste ongeveer twee was, kregen we van vrienden toevallig een leuk peuterbed en dat was een goeie aanleiding om ze samen te laten slapen (oudste had daar al vaker om gevraagd). Onze voorwaarden zijn dat ze niet mogen keten, maar braaf moeten gaan slapen en elkaar niet wakker maken. Als ze dat toch doen, moeten ze weer apart. We hebben er maar een paar keer mee hoeven dreigen . Laatst vroeg ik aan mijn dochter of ze misschien liever weer een eigen kamer wil, maar dat wil ze nog niet. Dat komt vast wel als ze gaat puberen. Tot die tijd houden we het lekker zo.

Hier...

..een 13 en 10 jarige zoon die al sinds 8 jaar samen een grote kamer delen. Vorig jaar hebben we de boel wat heringericht en zo (bureau erin etc, nieuw likje verf op de muren) maar ze willen nog steeds niet anders dan samen. Ze zitten soms gebroederlijk huiswerk te maken aan het 3 meter lange bureau! En door jarenlange samen-ervaring worden ze echt nergens wakker van. Nu hebben wij wel het voordeel dat we nog een aparte speelkamer en een studeerkamer beneden hebben, dus al hebben ze allemaal vrienden over de vloer, of moeten ze huiswerk maken, of hebben ze een computer nodig...in principe zijn er altijd meer dan genoeg alternatieven qua ruimte zodat ze elkaar niet in de weg zitten.

Dochter van 8 slaapt in haar eigen kamer, maar ziet dat eerlijk gezegd niet als luxe, maar eerder als iets dat jammer is...zodra het vakantie is trekken ze vaak met zijn 3-en in de jongenskamer!

Ik vind het wel gezellig. Als het nodig is kunnen we door wat schuiven er best voor zorgen dat ze alledrie een eigen kamer krijgen maar zolang ze dit leuk vinden heb ik er geen problemen mee...

Ingrid

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.