Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Lynna

Lynna

29-01-2009 om 20:42

Kinderalimentatie afkopen

Mijn man en ik liggen in scheiding en dat gaat in prima harmonie. Eerst was het plan dat de kinderen en ik hier blijven wonen en dat we gezamenlijk de hypotheek en lasten betalen. Maar nu hebben we bedacht dat ik hem misschien met mijn nieuwe baan ook zou kunnen uitkopen. Handig daarvoor zou zijn als hij de resterende kinderalimentatie zou kunnen afkopen. Dat scheelt mij niet alleen in hypotheeklasten, maar geeft ook veel meer duidelijkheid. Omdat hij nu leeft van een ziekte-uitkering, later misschien wel weer een baan krijgt, of bijstand, of weet ik wat.

Hij gaat maandag naar de bank, ik ga morgen naar de hypotheker en natuurlijk overleggen we dit met onze mediator.

Maar ik ben wel benieuwd of iemand van jullie dit ook gedaan heeft.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
amk

amk

29-01-2009 om 22:22

Even ter overweging

wat ga je terug betalen in het onvoortuinlijke geval 1 dan wel alle kinderen voor hun 18e overlijden?

Hoe ga je rekening houden met de jaarlijkse indexering die min of meer verplicht plaatsvindt? (vorig jaar 2,2%, nu 3.9 ook jaren van boven de 10% geweest)

Wat als de kinderen na hun 12e besluiten bij papa te willen wonen? Terug betalen hoeveel, hoe bereken je dat?

Wat als zijn salaris exponentieel stijgt genieten de kinderen daar ook van mee?

Of wel, het lijkt mij niet handig. (understatement)

groet,
Angela

Yta Chalne

Yta Chalne

30-01-2009 om 08:07

Ken wel iemand

Ik heb een goede vriend die dat gedaan heeft, maar dan vooral omdat er juist heel veel geld was, en hij door risicovol zakendoen nooit precies wist of er altijd veel geld zou blijven. Hij heeft de kinderalimentatie toen in één keer betaald, in goed overleg uiteraard. Het bedrag was zo ruim dat de kinderen van de rente al zouden kunnen leven, maar de moeder heeft er een duur huis van gekocht en een paar accessoires (auto, vakanties) en heeft dus nu een fulltime baan om de kosten voor de kinderen op te kunnen brengen (en hij betaalt alsnog alles voor de kinderen, want je gaat niet toekijken hoe je kinderen ergens tekort aan hebben...). Dat is dus ook een risico, je ex-partner kan het wel eens heel anders uitgeven dan verstandig zou zijn.

Ik ken ook wel iemand

ik ken ook een stel dat het zo heeft opgelost. (ex-oppas) maar hun dochter was al 13/14 op het moment van de scheiding. én zij had een nieuwe relatie (+huis waar die nieuwe relatie al in woonde) en hij verkocht het huis waar ze in woonden (te groot voor iemand alleen). dus er kwam veel geld vrij op dat moment. nadat het huis verkocht was en de hypotheek afgelost bleef er een x bedrag over. de helft voor beiden. van zijn deel heeft hij meteen de alimentatie af betaald. in goed overleg dat wel. zij heeft dat geïnvesteerd in een nieuw huis met haar nieuwe relatie. en een bedrag vastgezet op dochters naam waarvan ze ook nog behoorlijk rente kreeg. (geen idee hoeveel)
hij (de ex-partner dus) is gaan reizen. baan opgezegd en de wereld rond. ik weet wel dat ie na een jaartje ofzo weer terug was en een appartement huurde en wel weer werk had ( bouwvakker/tegelzetter, dan schijn je nogal makkelijk weer aan werk te komen).
misschien dat dat plan om te reizen wel de oorzaak was van dat uitbetalen van allimentatie....zo veel weet ik er nu ook weer niet van.
groeten albana

Tinus_p

Tinus_p

30-01-2009 om 12:17

Aanvulling amk

Lynna:
"Handig daarvoor zou zijn als hij de resterende kinderalimentatie zou kunnen afkopen."
PA afkopen is al dom, maar wordt af en toe gedaan. KA afkopen is echter nog dommer, niet alleen vanwege de redenen die Angela aangeeft, maar ook omdat je ex zijn onderhoudsplicht naar de kinderen domweg niet kan afkopen. Die blijft bestaan.

Tinus_p

Tinus_p

30-01-2009 om 12:20

Huis

Lynna:
"Eerst was het plan dat de kinderen en ik hier blijven wonen en dat we gezamenlijk de hypotheek en lasten betalen."
Zou ik trowuens ook niet doen, of iig niet als 'afspraak zonder einddatum'. Koop hem uit, of verkoop het huis. De puinhoop als later je situatie weer verandert is niet te overzien.

Vic

Vic

30-01-2009 om 12:34

Afkopen

Wat gebeurt er als je alimentatie hebt afgekocht en je ex komt in de bijstand? Accepteert de sociale dienst dan dat je al aan je verplichtingen hebt voldaan, of komen ze toch nog met bijstandsverhaal?

Tinus_p

Tinus_p

30-01-2009 om 13:31

Vic

Vic:
"Accepteert de sociale dienst dan dat je al aan je verplichtingen hebt voldaan, of komen ze toch nog met bijstandsverhaal?"
De scoiale dienst gaat verhalen (en dat juist bij KA altijd mogelijk, bij PA niet) en daarom is afkopen dom.

Wat je ook kan doen

Wat je ook kan doen is de alimentatie in termijnen wegstrepen tegen het bedrag dat jij ex schuldig bent voor uitkoop.
Je bepaalt dus waar ex recht op heeft voor uitkoop. Je bepaalt de kinderalimentatie. En in plaats van dat hij maandelijks ka betaalt, gaat er een stukje van jouw schuld af. Is de schuld weg, dan moet alsnog ka worden betaald.

Groeten,

Temet

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.