Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Kille woonkamer

Wij hebben een langwerpige woonkamer van 7x5 m met aan éen korte kant een raam, en wel een schuifpui over de volle breedte. Dat raam ligt pal op het noorden en waarschijnlijk daardoor is de kamer meestal niet echt behaaglijk. Het maakt daarbij maar weinig uit of we de thermostaat op 19, 20 of 21 graden zetten: als we m hoger zetten dan slaat de verwarming aan en dat is prettig, maar als de gewenste temperatuur bereikt is (de thermostaat zit in diezelfde woonkamer) dan slaat de verwarming weer af en dan voelt het toch weer killig aan.

Nog verder opstoken is niet echt handig, dan zouden we in de rest van het huis - waar dit probleem niet speelt - alle radiatoren dicht moeten draaien. Dat is niet de bedoeling, zo heb ik wel eens van verwarmingsmeneren gehoord.

De muren en de vloer zijn glad en dat wil ik eigenlijk graag zo houden, dus geen tapijt oid, maar ik vind het vervelend dat ik bij wijze van spreke een rilling krijg elke keer als ik van de keuken in de kamer kom. Als we van de zomer een hittegolf krijgen wordt het nadeel tot een voordeel, maar tot die tijd: is hier iets aan te doen?

Groeten,

Temet

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
margje van dijk

margje van dijk

27-04-2010 om 14:51

Houtkachel

Is een houtkachel een optie?

Niets is zo sfeervol en zo hartverwarmend als een kachel in de kamer.

Alternatief, wat bij ons vorige huis hielp: boven alle ramen dichtdoen. Het scheelt echt enorm veel. Al stond er maar ergens een klein raampje open, dan zoog alle warmte meteen weg. Ook al had je daar net zo goed de radiator open staan.

Luchten doe je dan op een zelfbepaald moment, waarop je even alle ramen open zet of zo. (Frisse lucht verwarmt daarna ook weer beter).

Margje

Temet

Temet

27-04-2010 om 15:15 Topicstarter

Helaas

Houtkachel is geen optie wegens a) rondscharrelende baby (straks peuter) en vooral b) geen afvoer. Een achterbuur van ons heeft een open haard. Daar moest dus een afvoer voor gemaakt worden, en daarvoor was weer een vergunning nodig, etc, enz. Nee dank u.

Raampje open of dicht - ik zal er eens op letten of het verschil maakt. In elk geval bedankt voor de tip.

Groeten,

Temet

Temet

Temet

27-04-2010 om 16:03 Topicstarter

Wat ik niet snap

Pelle, ik woon inderdaad in een nieuwbouwhuis maar nee, mijn partner heeft het niet altijd koud. Hij zeurt wel altijd over jassen aan en tocht en wind etc, maar hij heeft het niet per se snel koud, gek genoeg.

Wat ik niet snap aan het hele verhaal van de kille kamer is dat de thermostaat in de woonkamer zit. Als de thermometer aangeeft dat het 20 graden is dan neem ik aan dat het ook daadwerkelijk 20 graden is. Maar toch is het niet behaaglijk. Zet je de verwarming een graad hoger, dan slaat die aan, maar zodra het dan 21 graden is slaat de verwarming weer af en dan voelt het weer kil aan, hoewel het dan inmiddels 21 graden is. Als de verwarming aanslaat voel je die stralingswarmte en dan is het prettig, slaat de verwarming weer af dan is het kil.

Ofwel: 21 graden in de keuken voelt warmer aan dan 21 graden in de woonkamer, heb ik het idee. Daar zit m het probleem. Dat los je niet op met het boven dichtdraaien van de radiatoren.

Het helemaal dichtdraaien van radiatoren is mij overigens (bij andere gelegenheden) door verschillende verwarmingsmonteurs afgeraden; ze zouden, zo begreep ik, altijd iets open moeten staan.

Groeten,

Temet

Overgordijnen, vest

Ik weet zo niet 1, 2, 3 hoe je het probleem zou kunnen oplossen dat de keuken bij dezelfde temperatuur warmer aanvoelt dan de woonkamer. Heb je overgordijnen/jaloezieën en doe je die 's avonds dicht? Dat scheelt al de koudeval van je grote glazen pui.

Verder heb ik zelf altijd een vest bij de hand in de herst/winter/vroege voorjaar. Ik zit dus het grootste deel van het jaar met een vest aan op de bank 's avonds (besef ik opeens).

Chris

Haha

de keukenmuur weghalen

Hmmmm

is het vocht wel echt goed uit je huis?
Vochtige lucht geleidt de temperatuur beter/sneller.

Agnet

Agnet

27-04-2010 om 18:43

Lamp of aquarium?

Bij mijn zus stond er een kast onder de thermostaat met een lamp er op. Als die lamp brandde gaf de thermostaat al gauw 24 graden aan, door de warmte van de lamp was het dan ook zo warm, maar alleen vlak bij de thermostaat en niet in de rest van de woonkamer.

Wij hebben een jaar een tropisch aquarium onder de thermostaat gehad, ook nooit doen, zelfde probleem als met de lamp.

Hanne.

Hanne.

27-04-2010 om 20:36

Tocht?

Hier boven werd de positie van de thermostaat al genoemd, maar controleer eens of je thermostaat wel de goede temperatuur weer geeft. Gewoon er een thermometer naast hangen dus.

Een andere mogelijkheid is dat je op de plek waar je zit last hebt van tocht/luchtstromen. Radiatoren worden vaak erg krap bemeten, waardoor je warme plekken krijgt, ipv egale warmte en dus luchtstromingen/tocht. Zet eens een kaarsje neer en kijk wat er gebeurt. Vlammetje mooi stil of wapperend vlammetje?

Temet

Temet

27-04-2010 om 21:11 Topicstarter

Manda en anderen

Manda, de keukenmuur weghalen? Geen haar op mijn hoofd! Ik ben nu net zo blij dat ik eindelijk een dichte keuken heb, wat overigens een zeldzaamheid is in nieuwbouwhuizen tegenwoordig.

Alle anderen, bedankt voor de tips en suggesties. Ik zal inderdaad eens met een thermometer rondlopen. En met een kaars. Maar niet tegelijkertijd

Groeten,

Temet

Radiatoren

Wordt de kamer verwarmt met radiatoren? Kijk 'ns naar de verdeling van de radiatoren over de kamer. Misschien los je het probleem op met er ergens eentje bij laten plaatsen. En niks zo onbehaaglijk als tocht.

#~ TESS ~#

#~ TESS ~#

28-04-2010 om 08:05

Wij

hadden ook dit probleem, steeds als het 21 graden in huis was sloeg de kachel af en dan daalde de temperatuur
tot 20 graden en dan pas sloeg de kachel weer aan zodat je steeds een schommeling in de tempetatuur had, dit was nadat we een nieuwe ketel gekregen hadden, naar later bleek dat de ketel op een zo zuinig mogelijke stand was ingesteld en nadat we die op een andere stand hadden ingesteld bleef de tempetatuur gewoon constant omdat de ketel de kachel gewoon op de zelfde tempetatuur hield, wel iets duurder misschien maar een stuk aangenamer
ik hoop dat dat is wat je bedoelt....

Is het niet de aankleding?

Op ons werk hebben wij een 'openbare' ruimte die door onze bewoners amper gebruikt wordt.En dat terwijl het toch een praktische ruimte is.En we merken dat er wel veel behoefte is om 'samen' te zijn. Er zijn andere ruimten en die puilen uit....Van alles hebben we al geprobeerd...Er wat aantrekkelijks uit de andere ruimten neerzetten zodat er aanloop komt. O.a. de bibliotheekkast inclusief de kranten en de biljarttafel. In de andere ruimten zorgden die bibliotheek voor véél mensen die ook nog 's gezellig bleven rondhangen. En in deze ruimte kwam er zo nu en dan 's een en ging zo snel mogelijk weer weg. De biljarttafel...de biljarters die in de vorige ruimte zo'n beetje tot midden in de nacht aan het biljarten waren en er soms allleen ook door gingen en ook nog veel aanloop kregen van kijkers, spraken nu af met een groepje, speelden een potje en gingen weer naar huis. We hebben de temperatuur bekeken en tochtplekken. Maar omdat er een luchtgereguleert systeem zit in het hele huis bleek het dat ook niet te zijn. Die kaarsjes-methode (tocht) heb ik zelf nog geprobeerd, maar dat was het ook al niet. We hebben de aankleding veranderd (andere kleuren, warmere kleuren) en zorgden dat er vaak wat te doen was zodat mensen aan de ruimte wenden. We zorgden dat de ruimte altijd schoon was en er bloemetjes stonden. En niks hielp. Ik vond het zelf ook een koude kille ruimte. En toch als je om je heen keek....het was wél gezellig en warm ingericht.We begonnen zelfs al aan bovenatuurlijke zaken te denken (geest in nieuwbouw ofzo) of aan natuurlijke (wateraders) en toen kwam iemand op het idee dat er teveel akoestische terugslag van het geluid was (of hoe het ook heet), het klonk zo 'hol'....Dat was iemand die verstand had van muziek en geluid en de uitwerking ervan op mensen.Een muziekant natuurlijk.Of het dat niet was??? Tsja dat hadden we nog niet geprobeerd....omdat stof geluiden absobeerd hebben we eerst kleedjes op de tafeltjes gelegd. En verrek dat scheelde al een slok op de borrel! En dat terwijl we állemaal die kleedjes hélémaal niks vonden. Zó 'oudbolllig' en nog lastig ook (je moet ze altijd maar weer wassen en strijken etc.).Voor de mooi-igheid hadden ze wel weg mogen blijven...maar het voelde wel 'aangenamer'. De biljarters vroegen of de temperatuur soms hoger was gezet en zowaar de bibliotheekbezoekers bleven soms een beetje rondhangen en gingen 's kijken bij de biljarters!Toen bood iemand aan gordijnen te naaien...(i.v.m. budget) er zijn maar enkele ramen aan de ruimte en daar hangen screens voor en die ramen zijn ook nog aan de schaduwkant en onder een balkon en echt veel zon komt er dus niet binnen....Maar als het aanbod er ligt...Dus kwamen er gordijnen. En dat scheelde zóveel voor de akoestiek!!! Ongelofelijk bijna.....Het holle gluid dempte erdoor en je voelde je er bijna 'lekker'. Toen we wisten dat dat de oorzaak was hebben we erop gelet en geprobeerd dat 'holle' helemaal weg te krijgen...er zijn andere schilderijen opgehangen (geen gladde meer) en nog wat gordijnen (voor loze stukken ter afscheiding).
En het eefect was er....er kwam aanloop. En de ruimte werd meer en meer gebruikt. Dat zoiets 'onbenulligs' naar je eigen idee van zoiets de oorzaak kan zijn is erg verassend. Nu is zo'n grote ruimte natuurlijk anders dan een huiskamer. Maar omdat jouw huis ook nieuwbouw is moest ik er meteen aan denken.In ieder geval voelde de ruimte bij ons door die holle akoetsiek ook erg 'kil' precies wat jij zegt en toch was de temperatuur constant en op alle plekken.
Dus denk ook aan zoiets.
groeten albana

rosa

rosa

28-04-2010 om 08:51

Temet

Wij hebben boven overal thermostaatkranen op de radiatoren. Die staan dus altijd open, maar verwarmen de kamer maar tot een bepaald niveau dat je met de kraan in kunt stellen (niet precies op temperatuur, maar een schaalverdeling van 0, 1, 2, 3, 4, helemaal open). Zo zou je beneden de verwarming hoog kunnen zetten zonder dat het hele huis even warm wordt.

rosa

Ha ha albana

Je verhaal leest als een thriller. Ik geloof best wel dat je gelijk hebt dat aankleding fysiek en psychologisch effect heeft op de gevoelstemperatuur in een ruimte. Maar ik ga er niet vanuit dat Temet haar huis kil heeft ingericht.

Warmte van radiatoren is convectiewarmte. Dit type warmte heeft als eigenschap dat het naar boven stijgt: warm hoofd, koude voeten, zeg maar. Bovendien is de keuken normaal gesproken kleiner dan de woonkamer en zal de gegenereerde warmte daar langer blijven hangen.

Ach ja, het duurt vast niet lang meer en dan vallen de mussen weer van het dak en ben je blij met je kamer op het noorden.

Chris

Ellen Wouters

Ellen Wouters

28-04-2010 om 11:49

Glad

"De muren en de vloer zijn glad en dat wil ik eigenlijk graag zo houden, dus geen tapijt oid"

Nou, in combinatie met wat Albana schreef, zou het uit kunnen maken. Textiel is warmer, maar doet ook een ruimte behaaglijker aanvoelen.
Afgezien van de akoestiek, maar gladde harde oppervlakken (vooral steen) slaan de kou op, en dat blijf je een hele tijd voelen.
Gebrek aan zonlicht maakt veel verschil, zowel in werkelijke als in gevoelstemperatuur. Dat moet je een beetje compenseren denk ik. En ik weet niet of iemand al kleurgebruik genoemd heeft? De ene kleur doet veel warmer aan dan de andere.

mirreke

mirreke

28-04-2010 om 12:49

Hier ook een muzikant en een killige keuken

Heel gezellig, mooi strak, warm genoeg, maar het geluid klinkt zo schetterig en galmend. Dat is voor hem (partner) een reden om zo snel mogelijk weer de keuken uit te rennen. Probleem is dat we geen mogelijkheden hebben om gordijnen oid op te hangen.
Ik denk nu aan panelen, met stof overtrokken. We hadden het eerst ook in de kamer, daar ligt nu een kleed en staat een grote bank, en het probleem is weg.
En maak niet de vergissing dat een schelle, killige ruimte ongezellig of kil is ingericht. Zie maar het verhaal van Albana.

karin

karin

28-04-2010 om 13:36

Noord ligging

Het heeft echt te maken met de ligging op het noorden. Wij hebben hetzelfde probleem en ik hoor veel mensen bij ons in het blokje over hetzelfde klagen. Er komt nooit zonlicht de woonkamer binnen zodat het al kil aandoet en daarbij krijgen we ook geen warmte van de zon binnen. Het is heel moeilijk om met aankleding hier iets aan te veranderen vindt ik. VOor ons een reden om op zoek te gaan naar een andere woning met ligging op het zuiden want je wordt er echt depressief van.

Warme lucht stijgt

"Het heeft echt te maken met de ligging op het noorden."
Nee. Bij ons bestaat dat verschil tussen gevoel in de keuken en in de hk ook (kamer op het zuidwesten).
Warme lucht stijgt. De kamer wordt op menshoogte in feite door dalende warme lucht (afkoelende lucht) verwarmd. Tegen de tijd dat de lucht beneden is (zithoogte, de bank, je kuiten) is ie flink afgekoeld.
In de keuken gebeurt hetzelfde, maar in de keuken sta je. Je bent met je hoofd meer in de warmte. Bovendien doe je wat en daarbij gebruik je dan ook meestal nog warmtebronnen. Zeker als de keuken een afgesloten ruimte is, vult de ruimte zich eerder van onder tot boven met warme lucht (bij de grond is warmer dan in de hk).
De truc: zet de thermostaatkranen in de hk iets dicht. Dan verwarmt het systeem niet meer in schokken (snel tot 20 graden en dan uit), maar geleidelijker.
Het is wel belangrijk dat je vloer goed gisoleerd is (daar stijgt anders ook koude lucht uit op).
Helpt dat nog niet, dan is vloerverwarming een optie.
Plaatjes vind je hier http://www.rosstegels.nl/index.php?pagina=12
Groet,
Miriam Lavell

Tineke

Tineke

28-04-2010 om 18:49

Warme lucht stijgt 2

Daarom passen mijn ouders de volgende truc toe: een plafondventilator zorgt ervoor dat het 'beneden' veel warmer wordt/ blijft. Ik snap ook niet hoe dat kan, maar bij hen werkt het echt!

Misverstand chris

Ik geloof dat je het toch niet snapt. Het gaat er namelijk niét om of je het 'kil' hebt ingericht. Het is vast wel gezellig bij Temet dat geloof ik direct. Maar het gaat erom of ze veel gladde muren/vloeren heeft en weinig stoffen meubels/kleden/aankleding. Dat van die vloeren weten we...die heeft ze.Doordat gladde oppervlakten geluiden weerkaatsen krijg je dat 'holle' gevoel en dus een 'kil' gevoel in een ruimte. Dat voorkom je met dempende atributen, die vangen het geluid op (ben geen muziekant, maar zo heb ik het gesnapt). Dus kleden op de vloer, gordijnen, tafelkleedjes (gruw,gruw) kussentjes, schilderijen met reliëf erop, stoffen bekleding op meubels.
Ik vindt persoonlijk dat gladde meubels en gladde vloeren ook mooier zijn en dat kan zeker ook gezellig zijn en hoeft helemaal niet kil te voelen.
Maar als het én én en én is krijg je dus die rare akoestiek die terugkaatst en dus dat kille gevoel.
groeten albana

Jamaar...

Albana, ik snap wel wat je bedoelt, maar kil gevoel door gladde vloeren en muren en het ontbreken van anti-makassars is nog niet hetzelfde als het daadwerkelijk koud hebben omdat de temperatuur lager is dan in de keuken.

Maar goed, de enige die hier werkelijk iets over kan zeggen is Temet zelf natuurlijk.

Chris

Temet

Temet

29-04-2010 om 13:40 Topicstarter

Akoestiek

Of het daarmee te maken heeft weet ik niet (moet nog eerst even de thermometertest doen) maar de akoestiek in de woonkamer is beroerd. Het klinkt daadwerkelijk hol. Er hangen al vrij zware gordijen, juist om die reden, en er staat een grote boekenkast, maar het is niet genoeg. Wat dat betreft zouden we een wandkleed moeten ophangen, puur voor het geluid (ik wil geen tapijt op de vloer, echt niet).

Wat dat 'warme lucht stijgt op'verhaal van Miriam betreft: dat klinkt logisch maar wij zitten ook in de keuken want daar staat de eettafel. Maar ja, als we daar eten is er vaak net gekookt en dan is het warmer. Bovendien krijg ik tijdens de maaltijd vrij veel lichaamsbeweging, omdat ik steeds een duik naar opzij moet maken om dochter te beletten haar beker ondersteboven te houden of haar brood in haar haar te smeren, en moet redderen met lapjes als ik daarin heb gefaald

Groeten,

Temet

Tonzon

Er is een ondernemer met een missie. Hij wil verkopen natuurlijk, maar hij lijkt ook een punt te hebben.
Zie http://www.nieuwsbank.nl/inp/2010/04/12/A003.htm en http://www.tonzon.nl/VLOERNL.HTM en


http://www.youtube.com/watch?v=iwWkIVWOXi0
Groet,
Miriam Lavell

mirreke

mirreke

02-05-2010 om 18:06

Stofschilderijen

Ik zag in de ikeagids dat je daar frames kunt kopen die je met stof kunt bekleden, zodat je als het ware een schilderij van stof kunt maken.
Ik ben daaraan aan het denken voor de keuken.
Mijn partner is muzikant, en altijd bezig met akoestiek van ruimtes. Vroeger had je voor dempende materialen alleen die lelijke met uitstulpingen, net als eierdozen zeg maar. Nu bestaan er ook vlakke materialen die geluiddempen.
Zelf vind ik die nog steeds vrij lelijk. Ik hou erg van strak en glad, ik weet dus nog steeds niet wat we doen in de keuken, tegen schelle, galmende geluiden.
Wel is het bij ons in de keuken altijd lekker warm...

Mirreke

Wat een leuk idee om een frame te bekleden met stof. Ik heb op de site van ikea gekeken maar daar kan ik het niet vinden. Staat het in het ikea-boek? Dat ken ik bijna uit mijn hoofd maar ook daar heb ik het nooit gezien.

mirreke

mirreke

03-05-2010 om 10:47

Duitse ikeagids

Savon, ik zag het staan in de Duitse gids, bij de slaapkamers. Ik heb dit jaar helaas geen Nederlandse gids gekregen, dus kan het niet vergelijken. De gidsen lijken erg op elkaar maar zijn zeker niet identiek.
Het gaat om de Tyglösa Ramen (frames), bestelnummer 701.260.44. Ik weet niet of dat bestelnummer ook in Nederland klopt. In Duitsland kun je ook op het internet bij IKEA bestellen.
Ja dus ik heb even voor je gekeken: http://www.ikea.com/nl/nl/catalog/products/70126044

Leuk mirreke

en dank je wel voor de link. Voor 3,99 kan je niet zelf gaan zitten tobben toch?

Nu nog eens even goed bedenken hoe je die stof daar netjes omheen gespannen krijgt. Kleine spijkertjes, nieten, lijmen?

mirreke

mirreke

03-05-2010 om 15:21

Kopspijkertjes

Denk ik. Of textiellijm wellicht. Of nieten. Of er is wat voor bij ikea. enfin, ik vond het erg leuk

Maxime.M

Maxime.M

04-05-2010 om 00:26

Canvasdoeken

Hoi,

Je zou ook blanco canvasdoeken kunnen nemen, die heb je in allerlei maten (o.a. bij Xenos) en daaroverheen gewoon doek kunnen spannen. Deze zijn van zulk zacht hout dat je zelfs met punaises kunt opspannen.

Maxime

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.