Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

cornilla

cornilla

11-03-2011 om 12:55

Keuze tuinligging

Help wij kunnen kiezen uit twee identieke woningen alleen de één heeft een tuin op het zuiden en de andere ligt aan een klein slootje naar doorgaand water maar totaal geen licht in de woning door de ligging op het noorden. Waar zouden jullie voor kiezen?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Mamvantwee

Mamvantwee

11-03-2011 om 13:10

Wat bedoel je precies?

Je moet dus kiezen tussen een tuin op het zuiden of een tuin op het noorden, waarbij die tuin op het noorden aan een slootje ligt, klopt dat? Waar grenst de tuin op het zuiden aan? Hoe diep is de tuin op het noorden?

In het algemeen zou ik kiezen voor een huis met tuin op het zuiden. Zeker als je in het andere huis, die met de tuin op het noorden, nu ziet dat er weinig licht is: ik heb zo'n huis gehad en had de hele dag lampen aan omdat het somber was binnen.

Groet, Mamvantwee

Mamvantwee

Mamvantwee

11-03-2011 om 13:12

En dat slootje

Vind je dat slootje een pluspunt? Zo klinkt het wel door in je vraag.

Groet, Mamvantwee

Tja

Ik zou geneigd zijn te kiezen voor een tuin op het noorden, dan heb je ook op hete zomerdagen tenminste altijd nog ergens schaduw. Hoeveel zon je in de tuin hebt hangt af van de diepte van de tuin en de hoogte van de omliggende bebouwing. Ik vind het nadeel van een tuin op het noorden eigenlijk vooral dat je er in de winter geen zon in hebt, maar dan zit je er toch niet. In de zomer vind ik het - je merkt het al - gauw te heet.

Groeten,

Temet

Ben je een zon-mens?

Ons vorige huis had ook een kleine tuin op het zuiden. Op echt warme dagen kon je niet in je tuin zitten, veel te warm. Ook zorgden de grote ramen ervoor dat het binnen goed heet was. Nu hebben we een diepe tuin op het noorden. In de zomer kunnen we nu of in de schaduw of in de zon zitten. Aan de zuidkant hebben we nu goede zonwering.

Ava

Mamvantwee

Mamvantwee

11-03-2011 om 13:50

Het licht binnen is belangrijker

In je tuin zit je maar een paar dagen of weken per jaar. In je huis breng je veel meer tijd door. Als je binnen niet genoeg daglicht hebt, vind ik dat een veel sterker argument om het huis met de tuin op het zuiden (en meer licht binnen) te kiezen.
Ik heb zo'n donker huis gehad en werd er zelf moe en kribbig door. Nu hebben we een licht huis en dat is veel beter voor mijn welzijn.
In de tuin kun je afdakjes maken, een pergola bouwen, een parasol neerzetten. Voor de ramen kunnen tegen felle zon gordijnen. Maar op een sombere dag de zon aandoen is mij nog nooit gelukt.

Succes met je keuze.

Groet, Mamvantwee

Altijd zuiden

Ik zou niet eens nadenken over een huis op het noorden. Maar ik ben dan ook een zonliefhebber. Ik geniet ontzettend van de zon die in mijn woonkamer valt. Dat het dan in de keuken niet zonnig is en de planten in de voortuin het niet geweldig doen, daar kan ik mee leven.

Het zuiden...

...of het Zuid-Westen of Westen, maar nooit het Noorden. Zon is niet alleen bruin bakken op een zomerdag (waar ik ook niet van houdt) maar ook lekker veel licht en warmte je huis in, lekker buiten zitten in een zonnestraaltje in de vroege lente of de late herfst en niet te vergeten: mooie bloeiende planten.

Vic

Vic

11-03-2011 om 18:23

Tuin op het noorden

Heb ik gehad en dat beviel prima. Het was wel een klein beetje vervelend dat in de wintermaanden totaal geen zon in de tuin kwam, maar in de lente kwam er per week een stuk zon bij achterin de tuin. Dat van die geen zon in huis snap ik niet zo goed. Of hebben jullie allemaal nieuwbouwhuizen met de keuken aan de voorkant? Ik had in mijn huis met tuin op noord juist heel veel zon in de woonkamer (voor).
Een huis grenzend aan een sloot lijkt me dan weer niets. Daar zou ik niet voor kiezen. Gevaarlijk met kleine kinderen, en in de zomer overlast van muggen.

NaShA

NaShA

11-03-2011 om 19:29

Op het noorden

en ook aan de voorkant, op het zuiden. Ik vind het heerlijk, op het noorden. Ik ben dol op zon hoor, maar ik kan gewoon niet tegen dat bakken de hele dag. En zelfs onder een zonne-scherm is het dan nog heet, terwijl mijn tuin op het noorden al na de middag lekker koel begint te worden. Als ik echt wil zou ik helemaal achterin nog langer in de zon kunnen zitten, maar ik wil meestal niet. Overigens is het ook niet zo dat je in de zomer helemaal geen zon in je tuin hebt. De zon staat in de zomer heel hoog aan de hemel, dus ik denk dat ongeveer 1/3 van mijn tuin in de schaduw ligt.

Enige wat ik een voordeel van op het zuiden vind, dat je nu, in een voorjaarszonnetje, uit de wind, al lekker kan gaan zitten. Dat moet ik dan in de voortuin doen...

Oh en donker heb ik ook geen last van, wij hebben een doorzonkamer!

Mover

Mover

11-03-2011 om 20:45

Wat ik ook zou laten meewegen

is het feit of de tuin met het slootje wel/geen achterom heeft. Afhankelijk van de indeling van het huis is het voor sommigen een pluspunt wanneer de kinderen in de tuin kunnen spelen, en daarna de straat op kunnen via de achtertuin. En dus niet via binnen naar de voorkant/straat moeten. Hier zijn veel achtertuinen aan een slootje, maar alle kinderen moeten bij het buiten spelen iedere keer via de voordeur weer terug naar binnen. En dus moet moeders iedere keer de voordeur opendoen als ze naar binnen willen (want de voordeur laat je niet openstaan hier in deze buurt, en een huissleutel geef je ze ook pas mee als ze een zeker eleeftijd hebben.
Zelf heb ik het liefst een achtertuin op het zuidwesten met een achteringang.
Succes met kiezen.
Groetjes, Mover

Mamvantwee

Mamvantwee

11-03-2011 om 22:03

Cornilla zegt het zelf

Dat huis met tuin op het noorden is donkerder. Daar reageerde ik op. En met die summiere info kunnen wij allemaal wel gaan welles-nietessen, maar wat schiet Cornilla daar mee op?

En ja, ook onze vorige 30m diepe tuin op het noorden had bijna altijd wel ergens zon. Maar toch was het huis somberder dan ons huidige huis. De ligging en de omgeving bepaalt alles en ik heb de huizen van Cornilla niet gezien dus ik kan niet voor haar kiezen.
Groet, Mamvantwee

cornilla

cornilla

12-03-2011 om 16:30

Bedankt

voor al jullie reacties. Om even verder te reageren. De tuin is ca. 16 m diep er is geen achterom maar kijkt uit op een bos. Voor zit een tuin van ca.6 meter. De woonkamer is geen doorzonwoonkamer alleen bij de keuken zitten ramen. We hebben een kind van 13 dus ik heb geen angst meer dat deze in het water valt. Een bootje is voor hem juist weer wel leuk. Zelf hou ik ervan om toch wel in de wintermaanden zon in het huis te hebben.Ik ben een zonaanbidder en wordt gauw somber als het in huis donker is. We gaan dus even door met goed nadenken waar de keuze naar uitgaat.

Sloot

Kijk ook even naar de sloot zelf. Je hebt het over een bootje, dus dan denk ik dat het meer is dan een greppel. Bij wie is de sloot in onderhoud, (gemeente, waterschap of heb je zelf een onderhoudsplicht)
Moet je evt een vrije strook aanhouden? Daarbij niet alleen naar de buren kijken want nieuwe situaties worden vaak strenger bekeken.
Zit er een overstort in de buurt waarbij rioolwater vrijkomt als het hard geregend heeft?
Waarschijnlijk kan je waterschap je daar verder over informeren.

Nadelen sloot

Wij hebben vroeger aan een sloot/beek gewoond, en wat ik me nog kan herinneren is dat dat ding 's zomers vreselijk kon stinken. Ook hadden we veel last van muggen en ook wel ratten in de tuin...
Verder wel erg leuk hoor, vooral als er jonge eendjes waren.

Kari1

Kari1

13-03-2011 om 08:55

Hoe lang

ben je van plan in dat huis te wonen? Zo'n bootje in een sloot is nog hoogstens jaar of wat leuk. Daarna zit jij nog steeds in een huis waar geen zon binnenkomt.
Kari

Valkyre

Valkyre

13-03-2011 om 11:31

Werk

Zoek even uit op welke tijden er precies zon is. Wij hebben een tuin op het zuidwesten - als ik thuiskom uit m'n werk kan ik nog heerlijk buiten zitten. In het weekend 's ochtends ook al zon achterin de tuin.

Zonwering is in de zomer wel essentieel. En je kunt voor de broodnodige schaduw ook een pergola plaatsen met een bladverliezende klimplant. Dan heb je in de zomer schaduw, maar in de winter voldoende zon in je woonkamer. Zuid dus!

Vic

Vic

13-03-2011 om 12:09

Ja maar ook

Hoe vaak zit je in de zon? Mijn vorige huis had een tuin op ZW. Ideaal dus, want de hele dag zon. Maarja, in de praktijk waren wij vooral bezig met onze stoelen verplaatsen om in de schaduw te zitten, en ik zat op jaarbasis misschien twee uur in de zon. In mijn huidige tuin heb ik zon vanaf zonsopgang tot een uur of 18.00. Als ik uit mijn werk kom dus nog maar een paar minuten Je kunt ook in de tuin zitten als er geen zon is, en dat is net zo prettig (vooral hoogzomer). Licht in huis vind ik wel belangrijk.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.