Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

angel3

angel3

16-10-2009 om 22:53

Keuringsdienst gezien? ijzer in cornflakes

Ik was werkelijk flabbergasted! er zit gewoon IJZER in de cornflakes, vermalen schroot, ijzervijlsel. Het moet toch niet gekker worden...
Niet meer kopen dus.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

O vandaar

Daarom was mijn Hb zo gestegen, vanwege die cornflakes natuurlijk !!

Rafelkap

Rafelkap

17-10-2009 om 08:27

Nee niet vandaar

Deze resten fietswrakken neemt je lichaam niet (goed) op. Ik heb de uitzending gezien, wat een ontdekking. Ik hoop dat ze het uit de handel gaan nemen.

angel3

angel3

17-10-2009 om 10:43

Damajo het is echt waanzin!

er is een verschil tussen het mineraal ijzer en metallisch ijzer zoals in schroot en spijkers. DIt laatste is gevonden in cornflakes en ook nog niet eens miniscuul klein maar met het blote oog waarneembaar. Dit wordt helemaal NIET opgenomen en kan zelfs schade aanbrengen. In denemarken is dit product dus verboden om deze reden.WAANZIN! hier in Nederland

Meer procenten

Ja, ik heb het gezien. Het stelt drukmakerij om bedrog en misbruik van vertrouwen door Scheringa, wel in een ander daglicht.
Waar maak je je druk om, zou je bijna zeggen, als dit soort bedrog ook plaats heeft rond voedingsmiddelen?
Groet,
Miriam Lavell

Prulletje

Prulletje

17-10-2009 om 13:06

Nou ja!

Ik heb het niet gezien maar ben gaan googelen naar aanleiding van dit draadje. Op de site van Kellogs zelf staat het volgende:"Het ijzer dat aan Kellogg’s ontbijtgranen wordt toegevoegd is een metaal in een zeer zuivere, minuscule poedervorm dat voedingskundig te vergelijken is met het ijzer in groenten. Het ijzer in onze producten is, zoals je bij ijzer mag verwachten, magnetisch.
Hoe komen ze erbij??? Een minuscule poedervorm is NIET hetzelfde als de opgeloste ijzerionen in de appelstroop en de spinazie! En opgeloste ijzerionen zijn dus ook niet magnetisch. Of het kwaad zou kunnen weet ik eigenlijk niet, ik vraag me af of dat ooit onderzocht is. Maar je lichaam heeft er in elk geval niets aan.

Prulletje

Tijgeroog

Tijgeroog

17-10-2009 om 13:45

Alleen kelloggs?

Ik heb het niet gezien. Gaat het alleen om Kellogg's, of ook om cornflakes van andere merken?

Mayte*

Mayte*

17-10-2009 om 14:11

Ongelofelijk nietwaar?

Ik heb ook met stijgende verbazing naar Keuringsdienst van Waarde zitten kijken. Metallisch ijzer in cornflakes. Hoe komen ze erbij? Het wordt niet opgenomen volgens de voedingsdeskundige hoogleraar, slecht voor je tanden en maag/darmstelsel. Welke idioot heeft dat dan bedacht??

Ik vraag me meteen af wat voor akelige dingen er nog meer toegevoegd worden aan eten. Reden te meer om gewoon te gaan voor basis dingen. Zoals die huisarts al zei; er is niets mis met een geroosterde boterham met appelstroop en een glas jus d'orange om in je ijzerbehoefte te voorzien.

Wat is het wel?

Ook hier (net als bij de bankzaken) hult de toezichthoudende autoriteit zich in mist en gebruikt zelfs een beetje onparlementaire taal.

"Verrijking met ijzer van ontbijtgranen toegestaan

16 oktober 2009 - nieuwsbericht

Het toevoegen van ijzer aan ontbijtgranen is tot een wettelijk vastgestelde limiet toegestaan. Het nuttigen van producten verrijkt met ijzer binnen deze limiet vormt geen risico voor de gezondheid. De Voedsel en Waren Autoriteit (VWA) heeft geen reden aan te nemen dat de producten van de firma Kellogg’s op de Nederlandse markt deze limiet overschrijden.

Het ijzer dat gebruikt wordt als toevoeging in levensmiddelen is ijzerpoeder geschikt voor menselijke consumptie.

De uitzending van het televisieprogramma Keuringsdienst van Waarde over dit onderwerp wekt de suggestie dat ontbijtgranen met toegevoegd ijzer in Denemarken verboden zijn. Dit is onjuist. Ook in Denemarken is het toegestaan ijzer aan ontbijtgranen toe te voegen, mits er toestemming van de autoriteiten is verkregen.

De Europese Unie staat het toevoegen van ijzer aan levensmiddelen toe. Omdat de eetpatronen van de bevolking in de lidstaten onderling verschillen, bepalen lidstaten zelf aan de hand van de totale inname van ijzer welke limiet zij hanteren. De Nederlandse limiet is mede gebaseerd op de Nederlandse voedselconsumptiepeiling.

IJzer is een belangrijke stof voor een goede gezondheid. De indruk die het tv-programma wekt dat het om gemalen spijkers of ijzervijlsel zou gaan is flauwekul."
Mijn vragen: Is het toevoegen van magnetisch ijzer toegestaan, of niet verboden? (daar zit een belangrijk verschil tussen).
Sinds wanneer is magnetisch ijzer een belangrijke voedingsstof?
Wie weet het antwoord?
Groet,
Miriam Lavell

Minet

Minet

17-10-2009 om 17:01

Ook in brinta en andere met ijzer verrijkte ontbijtproducten

Artikel uit maart 2008:
Deze week is het 111 jaar geleden dat de Amerikaanse sanatoriumarts Dr. John Kellogg het allereerste bordje cornflakes serveerde. Kellogg (1852 – 1943) geloofde – net als zijn Europese tegenhanger Dr. Maximilian Bircher-Benner, de uitvinder van de muesli – in de heilzame werking van een dieet van graan, groente en fruit. In zijn kliniek onderzocht hij allerlei graansoorten. Naar verluidt werden de cornflakes ontdekt door in de keuken de inhoud van een pannetje gekookte tarwe door een pers te trekken. Tot ieders verbazing rolden er aan de andere kant vlokken uit.
Het recept werd verder uitgewerkt. De gebroeders John en Will Kellogg kregen zelfs een patent, maar al snel ontstond een bitter verschil van inzicht. John wilde het recept zuiver houden. Het dieet in zijn kliniek was, kort gezegd, nogal vreugdeloos, en hij wilde beslist niet dat er suiker zou worden toegevoegd aan het graanmengsel. Suiker, maar ook kruiderijen en vlees, zouden leiden tot oncontroleerbare passies met bandeloos seksueel gedrag en – oh gruwel – zelfbevrediging.
Will was pragmatischer. Hij zag het marktpotentieel en begon cornflakes te maken mét suiker. De ruzie tussen de broers liep zo hoog op dat de rechter eraan te pas kwam; Will kreeg gelijk.

John Kellogg richtte zich daarna op zijn kliniek en het schrijven van boeken over rassenscheiding (voor), eugenetica (voor), seks (tegen) en roken (ook tegen).
Zijn broer Will stampte in een paar jaar tijd een enorm succesvol ontbijtbedrijf uit de grond. Zijn gestileerde handtekening prijkt al meer dan honderd jaar op de cornflakes.
Aan moderne cornflakes wordt niet alleen suiker toegevoegd maar bijvoorbeeld ook ijzer. Afhankelijk van product en merk bevatten ontbijtgranen per honderd gram tussen de vijf en vijftien milligram ijzer. Dat kun je met een magneet zichtbaar maken. Neem daarvoor een flinke handvol cornflakes en maal die in een keukenvijzel fijn; hoe fijner het poeder, hoe beter het resultaat. Neem als je geen keukenvijzel hebt een lepel en een glazen bakje.
Strooi het poeder op een stukje papier en ga daar langzaam met een sterke magneet onderdoor. In het Boemlab gebruikten we een grote neodymiummagneet uit een oude harde schijf. Na een paar rondjes onder het blaadje met gemalen cornflakes, zie je dat een kleine hoeveelheid bruinzwarte korreltje de beweging volgt: ijzer.
Het ijzer in de cornflakes – je kunt ook Brinta of een ander ijzerver­sterkt ontbijtproduct nemen – is precies hetzelfde spul waarvan spijkers, stalen ladekasten en spoorrails worden gemaakt. Het wordt in zuivere vorm toegevoegd omdat het gebruik van ijzerzouten, waarin het metaal in ionvorm voorkomt, slecht is voor de houdbaarheid. Het idee is dat het via de spijsvertering door het lichaam wordt opgenomen, maar een speurtocht op internet wijst uit daar heel wat voedingsdeskundigen aan twijfelen.
Het lichaam heeft ijzer nodig voor de aanmaak van hemoglobine, dat zorgt voor het transport van zuurstof in je bloed. Als gevolg van een slecht, onevenwichtig dieet kun je een ijzertekort (bloedarmoede) oplopen. Het omgekeerde bestaat ook, zogeheten hemochromatose (ijzerstapelingsziekte), een aandoening waarbij het lichaam te veel ijzer opneemt uit de voeding. IJzerstapeling kan leiden tot hartklachten en levercirrose en wordt behandeld met aderlating. Eerlijk gezegd lijkt een onevenwichtig dieet een leukere remedie.

Is al langer

Ik kan me herinneren dat wij die test met dat ijzer ook wel eens hebben gedaan in onze studententijd, ik vertel jullie een geheimpje dat jullie niet verder mogen vertellen...Toendertijd hadden we natuurlijk ernstig geldgebrek. En als 'aanvulling' op onze voedselvoorraad probeerden we wel eens bij fabrieken klachten in te dienen...over de Smith-chips b.v. (dat er muffe chips in zaten ofzoiets) en dan stuurden we een lege zak als 'bewijs' mee...9 van de 10 keer kregen we dan een brief met excuses én (daar ging het natuurlijk om..) een doosje met 'goedmakertjes' zakken chips dus. Niet elke fabriek trapte erin...en we deden het alleen zo nu en dan (zucht ik praat mezelf goed, oke ik beken! Maar het is het érgste waar ik ooit aan mee heb gedaan..) en alleen bij 'grote fabrieken' (zoals smiths dus enzo). Afijn toen kwam iemand op het idee om Kellogg aan te schrijven (was toendertijd bij velen geliefd ontbijt, lang houdbaar én snel eetbaar, ikzelf at en eet het niet.) Dus determineerden wij een pak Kelloggs en legden het onder de microscoop (serieus!) en bekeken en betesten het aan alle kanten. En toen kwamen we dus ook achter dat ijzer...het waren gewoon 'stukjes' duidelijk zichtbaar en met de magneet haalden we er nog meer uit.En zo hier en daar zelfs met het blote oog en de vingers (toen we het eenmaal wisten..). Dus schreven we een brief naar Kelloggs, maar ik kan me helaas niet meer herinneren wat hun reactie was...Maar die opzienbarende ontdekking van dat échte gewoon stukjes hard, keihard ijzer is me altijd bijgebleven...
Zag ook de keuringsdienst van waarde van de week, maar was dus minder verbaasd als jullie.
En voor meneer Smiths...SORRY! Ik zal het nóóit meer doen!
groeten albana
(hier lusten ze wel appelstroop...dus geen Kelloggs in huis.

Bedrog

Ik heb even wat gegoogled en kwam tot de ontdekking dat het fijngemalen ijzer een patent heeft. Het wordt in sommige Afrikaanse landen zelfs verplicht toegevoegd aan meel. Maar het is bedrog. Het is allang bekend dat die toegevoegde ijzer in deze vorm, niet wordt opgenomen. Het resultaat is alleen maar dat je minder meel voor je kilo krijgt. Een prijsverhoging van meel dus.
Er is geen onderzoek naar de mogelijke schadelijkheid van dit soort ijzer in voedingsmiddelen.
Er zijn op youtube diverse filmpjes die aantonen dat er ijzer in ontbijtproducten zit. In die zin is het kennelijk 'oud nieuws'. Het nieuwe nieuws zit wat mij betreft vooral in de wijze waarop de fabrikant zelf op de vragen van KvW reageerde. De ene vestiging heeft het over bedrijfgeheim waar niets over gezegd mag worden, de Duitse is openhartig over poederijzer, hoewel wel de suggestie gewekt wordt dat het iets anders is dan ijzer voor fietsen of spijkers.
Voor dat laatste wordt geen enkel argument aangevoerd. Minet citeert een stuk uit Boem http://www.uk.rug.nl/archief/jaargang37/25/09a.php en daarin is men helder.
Boem schrijft: "Het ijzer in de cornflakes – je kunt ook Brinta of een ander ijzerver­sterkt ontbijtproduct nemen – is precies hetzelfde spul waarvan spijkers, stalen ladekasten en spoorrails worden gemaakt."
De voedsel en warenautoriteit schrijft:"IJzer is een belangrijke stof voor een goede gezondheid. De indruk die het tv-programma wekt dat het om gemalen spijkers of ijzervijlsel zou gaan is flauwekul."
Die laatste, onze belangrijkste toezichthouder, liegt dus. Dat is ook nieuws, toch?
Nou ja, eigenlijk niet, want wat de VWA doet is precies wat al die andere toezichthouders doen. Er wordt alleen gekeken of de firma zich aan bestaande regels houdt. IJzervijlsel toevoegen is niet verboden. Maar de werkelijke vraag is natuurlijk of het geen misleiding is (het product voldoet niet aan de verwachtingen van de consument, je verwacht geen fietsenijzer in je pap) en of het veilig is.
Daarop kan de VWA geen antwoord geven, want dat is niet onderzocht.
Dan nog even over Denmarken: Daar heeft men een consitent standpunt ingenomen. Dat ijzer wordt toegevoegd met de claim dat het lichaam het op zou nemen. De hoeveelheid is zodanig dat dat voor de meeste mensen met een normaal dieet, gevaarlijk is (te veel ijzer is gevaarlijk). Dus zijn producten met dit soort toevoeging in Denemarken verboden.
Daarmee gaat de Deense warenautoriteit volledig mee met de claim van de fabrikant, die vervolgens in het gezicht van de fabrikant onploft.
Wel chique.
Dat dit ijzer helemaal niet wordt opgenomen, is hierdoor deftig gepasseerd.
Groet,
Miriam Lavell

Jippie

Jippie

18-10-2009 om 10:44

Verwachting consument

"Maar de werkelijke vraag is natuurlijk of het geen misleiding is (het product voldoet niet aan de verwachtingen van de consument, je verwacht geen fietsenijzer in je pap)"

Dat verwacht je toch juist wel? Het staat groot op elk pak: boordevol (toegevoegde) vitamines, mineralen, calcium, ijzer en vezels.

Is dat zo?

Jippie:"Dat verwacht je toch juist wel? Het staat groot op elk pak: boordevol (toegevoegde) vitamines, mineralen, calcium, ijzer en vezels."
Heb jij altijd gedacht dat het vitamine ijzer hetzelfde is als ijzer waarvan fietsen gemaakt worden?
Groet,
Miriam Lavell

Voor wie er verstand van heeft

Hier http://www.patentstorm.us/patents/7407526/description.html een beschrijving van het patent dat ik vond.
De test die gedaan is voor de bruikbaarheid van dit ijzer in voedsel wordt als volgt omschreven "Bioavailability

As method for assessing the bioavailability of the iron powder we have used a method including the steps of dissolving the 50 g iron powder in hydrochloric acid at pH 1 and 37° C. The amount of dissolved iron is measured after 30 minutesand is reported as dissolution rate in table 2 below. According to the present invention it has been found that the iron powder should have a dissolution rate in hydrochloric acid at 37° C. and pH 1 of at least 40% by eight after 30 minutes."
Kortom: het lost op in zuur op 37 graden. Daarmee is niet aangetoond dat het ook wordt opgenomen in het bloed.
Groet,
Miriam Lavell

Jippie

Jippie

18-10-2009 om 13:31

Hoeft niet

"Heb jij altijd gedacht dat het vitamine ijzer hetzelfde is als ijzer waarvan fietsen gemaakt worden? "

Maakt niet uit wat ik denk: op het pak wordt ijzer genoemd en ijzer zit erin. Voila, fabrikant levert precies wat de fabrikant claimt. Dat jij als consument daar dan bepaalde aannames over doet moet je zelf weten.

Welnee

"Maakt niet uit wat ik denk: op het pak wordt ijzer genoemd en ijzer zit erin."
Oke dan. Nou, dat wordt een mooie boel. Welk artikel mag je verwachten als je een 'pak' koopt (melk)? En wat is een bout (een drol)?
"Voila, fabrikant levert precies wat de fabrikant claimt."
Nee. De fabrikant claimt een voedingsmineraal te leveren. Er staat zelfs op dat het 25% van de dagelijkse behoefte zou bevatten. Maar het toegevoegde ijzer is geen voedingsmineraal en of het door het lichaam wordt omgezet tot zoiets en ook nog wordt opgenomen, is niet aangetoond en zelfs niet aannemelijk.
"Dat jij als consument daar dan bepaalde aannames over doet moet je zelf weten. "
Alweer nee. De fabrikant is verantwoordelijk voor de verwachtingen die hij wekt. Dat heeft grenzen natuurlijk, maar knollen voor citroenen verkopen (of metallisch ijzer als het metaal in ionvorm) is misleiding.
Groet,
Miriam Lavell

Jippie

Jippie

18-10-2009 om 15:22

Test

"Welk artikel mag je verwachten als je een 'pak' koopt (melk)? "

Als jij als test je man naar de winkel stuurt met de opdracht "een pak" te kopen, dan mag je inderdaad niet verwachten dat hij met melk thuis komt. Elk ander pak voldoet ook aan de omschrijving.

"Nee. De fabrikant claimt een voedingsmineraal te leveren."
Wat versta jij (en de fabrikant) onder het woord voedingsmineraal? De online VanDale of Wikipedia geeft hier geen antwoord op.

"Er staat zelfs op dat het 25% van de dagelijkse behoefte zou bevatten"
Kijk, dat is iets wat wel aantoonbaar bedrog is: ook al zou het ijzer in de door jou zo gewenste ion-vorm zijn toegevoegd, dan is de opnamecapaciteit nog sterk afhankelijk van de innamevorm. Melkproducten belemmeren de ijzeropname nogal en laten al die ontbijtgranen nou juist meestal met melkproducten worden gecombineerd...

Bij je Googlezoektocht naar bioavailability ben je ongetwijfeld ook tegen dit onderzoek aangelopen? http://tinyurl.com/yha52yk

Omweg, maar toch

Jippie:"Kijk, dat is iets wat wel aantoonbaar bedrog is: ook al zou het ijzer in de door jou zo gewenste ion-vorm zijn toegevoegd, dan is de opnamecapaciteit nog sterk afhankelijk van de innamevorm."
Precies. Dat de metallische vorm tot opneembaar ijzer leidt, is niet aannemelijk. Zelfs niet als je cornflakes met jus d'orange zou mengen.
Groet,
Miriam Lavell

Guinevere

Guinevere

18-10-2009 om 20:43

Zeg miriam... o.t.

Zeg Miriam, had jij eigenlijk geen advocaat moeten worden? Dat lijkt me nu echt een beroep voor jou!
Over dat ijzer: zit dat ook in de ontbijtgranen van AH? Ik overweeg nu over te stappen naar een ander merk Loops...

amk

amk

18-10-2009 om 21:39

Geen bedrog

"Er staat zelfs op dat het 25% van de dagelijkse behoefte zou bevatten"

Deze zin is geen bedrog, want voor dit soort claims wordt alleen naar het product in pure vorm gekeken. Niet naar vaak voorkomende combinaties van inname met andere producten.

Het zit er wel degelijk in.
Net als de truc: geen suiker toegevoegd aan bv producten met fruit. Nee, je vraagt gewoon aan je fruitleverancier fruit met een hoger suikergehalte. Dus zelf voeg je het niet toe. Maar het suikergehalte wordt er ook niet lager van.

Jippie

Jippie

18-10-2009 om 22:18

Puur

"Deze zin is geen bedrog, want voor dit soort claims wordt alleen naar het product in pure vorm gekeken."

Maar hoe puur is puur? Puur als in de zin van het scheikundige element ijzer (Fe)?

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.