Herfstvakantie tip: deze avontuurlijke gezinscamping midden in de natuur is magisch
Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Kokin

Kokin

20-07-2010 om 11:02

Keukenprinses worden?

ik kan gewoonweg niet koken, alles wat ik maak is gewoon niet lekker, saai. Ik kook wel graag en probeer altijd recepten en zo, maar toch lukt het niet om echt smaak aan te geven. Ik wil niet van pakjes en kantenklaar dingen eten, het liefst wil ik graag vers en gezond eten. Ik bewonder de mensen die met wat ze in huis hebben, in een mum van tijd toch iets lekkers op tafel zetten.
Kan ik alsnog een keukenprinsesje worden????ik wil zo graag dat mijn gezin een keertje zegt, oh lekker mam! en niet zoals nu, als ik vraag smaakt het?, het antwoord is: het is te eten
Helaas wordt er in de buurt geen cursus of id gegeven.
Hebben jullie tips? ik heb ook op internet zitten kijken voor wat basisdingen die je moet weten, maar er zijn zo veel sites, ik word er duizelig van.
Groet, Kokin

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Jolanda123

Jolanda123

20-07-2010 om 11:15

Misschien de vraag " smaakt het? " niet stellen?

Dat was het eerste wat mij te binnen schoot

En, wat ik mij af loop te vragen, is je gezin de enige die zo reageert? Er zijn namelijk ook mensen die altijd komen met opmerkingen over het eten, terwijl ze daarna wel 3 keer opscheppen....

Nog een andere vraag, wat zijn je man/partner en kinderen gewend qua smaak? Zijn ze flexibel in hun smaakbeleving, of moet het altijd hetzelfde zijn?

Er zit namelijk een enorm verschil tussen tomatensoep uit een blik of pak, of verse tomatensoep. Als je gezin gewend is geraakt aan de smaak van kant en klaar, dan kan het inderdaad zo zijn, dat ze de smaak van "vers" minder waarderen. (helemaal als het conservatieve eters zijn)

Maar goed, hoe wordt je een keukenprinses.

Ik denk dat het heel simpel begint.

Begin met simpele eenvoudige gerechten, waar je geen 30plus ingrediënten voor nodig hebt.

Als je namelijk een gerecht hebt met veel ingrediënten, dan is het ook lastiger om het "op smaak" te brengen.

Kijk eventueel of je een kookboek kunt vinden bij de kringloop van 30 jaar oud, waarin de "normale" gerechten staan, zoals prei, andijvie, rundvlees etc.

Dikwijls zijn dat ook de kookboeken met een normale ingrediënten lijst.

En anders (geen idee waar je woont) kom je een keer bij mij
Mag je meekijken bij mij in de keuken

JO

reina

reina

20-07-2010 om 11:29

Kokin

Ik zou die vraag niet meer stellen, want van het antwoord wordt je niet blij. Ik zou hen voorstellen zelf regelmatig te gaan koken en ik zou recepten aan uitproberen die simpel zijn. Als die lukken kun je steeds verder gaan. Je kunt ook tips vragen aan vrenden of familieleden die in jouw ogen goed kunnen koken, vraag hen je t ekomen helpen. Aan de andere kant, wie weet is hun antwoord wel een gewoonte-antwoord en vinden ze het wel lekker, maar zijn ze er zo aan gewend dat hun moeder lekker kookt dat ze het niet echt meer waarderen......

Mijn tips voor kokkin

Ik kook graag, en ik heb wat ervaring in het koken in het koken voor grote gezelschappen (o.a. op een frans landgoed). Wat een basisregel bij mij is, is neem altijd seizoens verse producten en hou het simpel! Bijv. pasta (tagliatelle of spaghetti) koken en daar verse cherry tomaatjes erdoor heen met een eetlepel pesto, olijfolie en dan wat geraspte parmezaan. Serveer met een salade en klaar!
De gouden drie-eenheid voor mij is olijfolie, zeezout en knoflook. Daar krijg je een heleboel lekker mee. Vandaag maak ik verse tagliatelle met zalm (even aanbakken) en dan een saus van kreeftenfond (potje) ingekookt met creme fraiche (magere variant) en verse spinazie. Salade uit eigen tuin, en klaar! Dressing maak ik altijd van olijfolie met honing, wijnazijn of balsamicoazijn met peper en zout.
Ik heb zelf heel veel geleerd van kookboeken lezen, en dan vooral de stukjes voor de gerechten! En proef alles voor je het serveert en kruid het dan evt. wat extra. Misschien gebruik je wel te weinig peper en zout, dan smaakt alles laf. En neem goede producten waar weinig mee gerommeld is. Een scheutje citroensap wil ook wel eens helpen. Het is dat ik al snel op vakantie ga, anders mocht je zo een middagje komen koken!

Laat eens weten of je ermee aan de slag bent gegaan.

Dorry

Mijn kinderen waarderen mijn kookkunst ook meestal

totaal niet. Terwijl ik van andere volwassenen wel vaak complimenten krijg. Misschien ligt het aan je publiek? Mijn kinderen zeggen alleen "patat, pizza en pannenkoeken' te lusten. Ik neem ze dus ook niet zo serieus als culinaire critici.

Kokin

Kokin

21-07-2010 om 14:55

Bedankt voor de tips!

alvast bedankt voor de tips. Dorry, ik ga er zeker mee aan de slag, het klinkt allemaal zo simpel als je het zo leest, ik ben gewoon niet creatief genoeg denk ik. En ik vind zelf ook mijn eten niet echt lekker.
Ik blijf het proberen...

Bloos

Nou, eh bedankt!

Dorry
Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Guinevere

Guinevere

22-07-2010 om 11:49

Proeven

En mijn tip is: proeven, proeven, proeven. Niet geloven wat op de verpakking staat, neem dat alleen als leidraad.
Als je niet weet hoe basisproducten smaken, kun je nooit een lekker smakend gerecht neerzetten! Dus: próef die spaghetti voordat je 'm afgiet. Nog een half minuutje langer? Daarna weer proeven. Zo ook met een saus oid. Próef wat ie mist. Een tikkeltje pit, een tikkeltje zout, een tikkeltje zoet of wellicht een beetje groene kruiden? Altijd alles beetje bij beetje toevoegen en proeven, en niet in 1 keer erin smijten. De smaken moet je zo puur mogelijk houden. Het is makkelijk om van alles willekeurig door elkaar te smijten, maar wat je dan krijgt is een rommeltje en zo zal het vaak ook smaken...

Vic

Vic

23-07-2010 om 21:36

Toppertjes

Mijn kinderen smullen altijd van gebakken aardappels met sperziebonen (uit een pot) en een slavink. Niet echt mijn idee van culinair hoogstaand, maar het zijn nu eenmaal kinderen. Pasta met vis, brocolli en tomatensaus vinden ze ook lekker. Gisteren heb ik voor mij en mijn liefje gemarineerde garnalen uit de oven gemaakt, met stokbrood, sla en zelfgemaakte knoflooksaus. Echt smullen! Zak diepvriesgamba's of tijgergarnalen van AH laten ontdooien en een uurtje marineren in sojasaus of sambal met olijfolie, zout/peper/4 teentjes knoflook. Daarna een kwartiertje in de oven tot ze gaar zijn. De knoflooksaus met vier eetlepels yoghurt, 4 eetlepels mayo, 5 teentjes knoflook zout, peper en peterselie. Ook een uurtje van tevoren maken, zodat hij op smaak komt (is wel pittig, dus 3 tenen moet ook wel lukken). De sla simpel met alleen tomaat en pijnboompitten en ceasardressing uit een flesje.

Primavera

Primavera

25-07-2010 om 12:34

Keukenprinses in 10 stappen

1) Verban kant-en-klaar spul. Pakjes, sausen en vooral bouillonblokjes en andere sterke kant-en-klaar smaakmakers verwijder je voorlopig uit de keuken. Zolang de smaakpapillen van jou en je gezin daar aan gewend zijn wordt het nooit wat. Leer ook om of roomboter of olijfolie te gebruiken. Al die zogenaamd 'gezonderder' smeersels en light draps komen de smaak ook niet ten goede. Ook als je vlees en vis koopt ga dan voor niet aangemaakt of gepaneerd (vaak te zout en gekruid met smaakdoders), maar doe het zelf.

2) Houdt het eenvoudig. Lekker koken hoeft niet ingewikkeld te zijn, simpele gerechten, met eenpaar combinaties waarbij ieder tot zijn recht komt zijn vaak veel lekkerder dan recepten met een hele rij ingrediënten die elkaar verstikken.

3)Koop ingrediënten van goede kwaliteit. Je kunt nog zo goed koken, maar als voedsel van zichzelf vrij smakeloos is, dan wordt het met al het mogelijke kunst en vliegwerk nooit zo lekker. Goed vlees kun je zo op de gril leggen met een tak rozemarijn en is heerlijk en je mist zelfs het zout niet, terwijl ik sommige soorten supermarktvlees eerst een halve dag in een marinade moet leggen voordat het lekker is. Courgettes en tomaten uit de moestuin van een vriend van ons stoof ik zo in de oven met een beetje olijfolie, peper en origano, terwijl de standaard courgettes eigenlijk alleen lekker zijn in een spaghetti alla carbonara.

4)Vers. Kook in het begin vooral met verse kruiden. Het is veel makkelijker om te leren koken met vers spul ipv gedroogd dat moeilijk te doseren is en toch een wat andere smaak heeft. - Vermijd diepvries groenten als bijgerecht. Ze hebben nooit de smaak van verse groenten. Als ik diepvriesspinazie als groenten geef is dat lang niet zo lekker als verse spinazie die maar even gesmoord hoeft te worden. Als ik diepvriesspinazie heb dan maak ik er liever gelijk een hartige spinazietaart van met bladerdeeg, maar zelfs dan is vers eigenlijk lekkerder.

5) Koken kost tijd. Neem er die tijd dan ook voor. Als je relaxt op je gemak kookt is het resultaat veel beter dan als je gehaast, gochelend tussen de pannen iets voor een bepaalde tijd op tafel moet zien krijgen. Goed koken is ook een kwestie van organiseren. Tijdrovende dingen kun je beter van te voren doen of in het weekend plannen.

6) Schaf een goed basis kookboek aan. Dus niet één met allerlei recepten, maar eentje die je uitlegt hoe je welke groente klaarmaakt, hoe en hoe lang ze ongeveerverwarmd moeten worden, hoe je verschillende soorten vlees klaar kan maken, basis sausen maakt, vis schoonmaakt, enz.

7) Proef alles en vaak. Alleen door constant te proeven leer je zelf smaakcombinaties te maken ipv ze altijd uit een recept te moeten overnemen en leer je op een gegeven moment ook zelf van te voren in te schatten wat goed bij elkaar staat en wat niet. Het is ook de enige manier om echt te weten of iets gaar is.

8) Onthoudt dat er meer eten wordt verpest door te lang dan door te kort te koken. Er gaat meer mis door teveel zout, peper en andere toevoegers dan door te weinig.

9) Durf te experimenteren en wees niet bang voor mislukkingen. Je leert alleen door ook fouten te durven maken. Volg recepten nooit letterlijk, maar neem ze als leidraad, als een idee hoe je iets klaar zou kunnen maken. Je moet niet het eten kopen wat bij een recept past, maar een recept zoeken waarmee je klaar kan maken wat je in huis hebt. Bepaalde ingewikkelde ingrediënten die erbij staan kun je vaak gewoon weglaten of vervangen door huis-tuin-keuken variant. Je hoeft bijvoorbeeld niet speciaal bosuitjes aan te schaffen, een fijngesnipperd klein uitjes en wat bieslook is ook prima.

10)Baseer de uitkomsten van je kookkunsten niet op personen die het allerliefste MacDonalds, patat en vissticks eten

Groeten Primavera

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.