Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Keukenkraankeus

Even graag volledig uitputtende info voor deze dolende huisvrouw... na 5 jaar is de kraan in de keuken al aan vervanging toe. Beetje op bezuinigd bij de aanschaf ;-(

Maar hoe weet ik nou welke kraan wel goed is? Is een duurdere kraan beter? Dat heet dan RVS ipv chroom bijvoorbeeld, maar is dat wel relevant? Bestaan er lelijke maar wel deugdelijke kranen? Of maakt het allemaal niet uit?

Wij zijn nogal consuminderig en we willen graag veel geld neerleggen voor een goede kraan, maar hip hoeft-ie echt niet te zijn.

Boven in de badkamer hebben we bijvoorbeeld weer een ouderwetse gewone kraan met twee draaiknoppen, dat vinden we veel handiger dan een mengkraan omdat we maar zelden heet water gebruiken en eigenlijk nooit lauw water. In de keuken geldt hetzelfde. Ik denk dat de hete kraan een keer per week wordt gebruikt max, en mengen doen we nooit. Altijd koud. Maar goed, waar moet ik nou verder nog op letten als ik niet binnen een paar jaar weer een onherstelbaar lekkend beest wil vervangen...

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Leertje

Weet niet of ze uberhaupt nog bestaan maar een kraan met een leertje dat je na jaren dienst vervangt waarna de kraan niet lekt lijkt mij de beste keus. Wij hebben hier kranen die al 20 jaar meegaan, een nieuw leertje zo nu en dan en ze gaan weer jaren mee. Er zijn er wel een paar waarbij het materiaal (chroom, glim, whatever) afgesleten is en die zijn voor 't mooi aan vervanging toe maar niet omdat ze lekken.

Keramisch

Ik zou voor een mengkraan toch kiezen voor een goede keramische kraan. Een ouderwetse kraam met een leertje heeft als nadeel dat als het leertje warm wordt dit gaat knijpen, waardoor het water weer te warm wordt en je weer koud moet gaan bijmengen (in mijn ervaring dan).

Bij een keramische mengkraan blijft de doorstroming en temperatuur gewoon gelijk. Wij hebben hier de Tara van Dornbracht en die bevalt prima, nog nooit lekkage gehad en heel goed te doseren. Kranen van Dornbracht zijn niet goedkoop, maar gaan wel lang mee.

Chris

Kalk

Wat bij ons een grote rol speelt: zeer kalkrijk water. Ik weet niet hoe 'hard' jullie water is, maar bij door het vele kalk is bij ons de keramische kraan in de badkamer en keuken ook binnen 5 jaar vervangen. In de keuken hebben we nu een goedkope van Ikea (eengreepsmengkraan) - omdat ik daar makkelijk de kraan open wil kunnen doen met vieze handen. En in de badkamer een 'gewone' mengkraan met 2 knoppen, NIET keramisch maar met leertjes. De bad-/douchekraan is trouwens ook vervangen na zo'n 5-6 jaar. Was een Grohe keramische thermostaatkraan, helemaal niet goedkoop dus, maar ook die kon niet tegen de kalk.
Als de kraan in de keuken weer last krijgt van de kalk, kopen we weer een nieuwe. Enorm verspillend, ik weet het, maar dat is voor dit geval dan maar even zo.

rodebeuk

rodebeuk

18-03-2010 om 09:43 Topicstarter

Leertjes en ikea enzo

We hebben nu een mengkraan van IKEA waarbij leertje vervangen niet meer helpt.

Eigenlijk hoef ik geen mengkraan maar goed dat je het zegt, ik wil idd wel met vieze handen die kraan open kunnen doen.

Dus dan zou je uitkomen op een keramische kraan met van die uitstekende staafjes bij wijze van knoppen, waar je gewoon een duwtje aan kan geven. Hmm.... ik kom al wat verder met dit draadje...

Of dus wel een met leertjes omdat die een even lange levensduur lijken te hebben.

Wij hebben trouwens zacht water, dus het kalkverhaal zou niet moeten spelen.. in theorie...

Dornbracht

Meer heb ik niet toe te voegen; Dornbracht dus. Superkranen.

Dorry

rodebeuk

rodebeuk

18-03-2010 om 10:52 Topicstarter

Kijk dorry,

Wat een prachtig antwoord op mijn initiële vraag:
"Even graag volledig uitputtende info voor deze dolende huisvrouw"

Ok Dornbracht.

Mag ik nog ff je 06 voor als de Dornbracht stuk gaat? Nee hoor, geintje, maar ik zal meteen mijn opgeluchte echtgenoot op de hoogte stellen. Die wil zooooo graag bestellen!

Puck

Puck

18-03-2010 om 11:32

Ik ga niet meer voor dure kranen

Wij dachten ook dat dure kranen langer mee zouden gaan. Helaas, kwam niet uit. In de badkamer zijn 2 van de 3 grohekranen binnen 5 jaar bezweken terwijl we niet eens kalkrijk water hebben en de Damixa mengkraan in de keuken lekt na 3 jaar als een tierelier.

rodebeuk

rodebeuk

18-03-2010 om 11:36 Topicstarter

Ok puck

..dan zou ik weer meer budget hebben voor mijn kleren voor de bruiloft volgende week... hmmm....

Maxime.M

Maxime.M

18-03-2010 om 12:12

Goedkoop

Hoi,

In onze oude keuken hadden we een hele gewone goedkope kraan (woningbouwhuis) en deze heeft het gewoon 11 jaar probleemloos gedaan. Ik geloof dat we een keer een leertje hebben vervangen à 10 cent. We hebben nu een nieuwe keuken en hebben zelf een kraan gekocht (eengreeps van ikea) dus ik kan je helaas het merk van onze oude kraan niet geven, maar ik ben er zelf van overtuigd dat je niet perse een dure kraan hoeft te hebben. (woon in het midden van het land, 't gooi) dus weet even niet hoe het hier zit met het water (veel of weinig kalk, volgens mij weinig,want heb niet veel last van kalk vind ik)

Maxime

Rieke

Rieke

18-03-2010 om 13:52

Grohe

http://sanitair.bengshop.nl/detail.php?shop=1&art_id=11314936&?utm_source=Beslist&?utm_medium=Sanitair&?utm_campaign=BeslistCPC&?utm_term=Grohe_Keukenmengkraan

Wij hebben deze mengkraan, heel solide en groot, licht in gebruik, met je pols heel makkelijk de handel uit te trekken wanneer je vieze handen hebt. En qua design erg mooi, maar dat is niet je prioriteit dus.

De prijs zegt heel weinig

Ik kan vanuit vrij uitgebreide testervaring zeggen dat de prijs niet veel zegt over de kwaliteit van een kraan. En (surprise, surprise...) ook het merk zegt niet alles. Er worden modellen van topmerken afgekeurd en de zogeheten bouwmarktmerken blijken soms verrassend goede modellen in hun assortiment te hebben.
Tip 1: zorg dat je er eentje hebt met het keurmerk Kiwa. Ook kranen zonder dat keur kunnen prima zijn, maar van kranen met keur weet je in elk geval dat ze aan de basis-eisen voldoen (waar onder meer een test bij hoor die 10 jaar gebruik simuleert). Welke coating/uiterlijk je neemt, maakt eigenlijk ook niet veel uit. Het wordt allemaal getest met een zoutsproeiproef en kunststof, RVS, of chroom, het moet gewoon blijven zitten. In het algemeen gaat chroomcoating het langst mee, maar dat is een algemeenheid. Of je een eengreepskraan neemt of eentje met draaiknoppen ligt aan je persoonlijke voorkeur. Ik wil beslist geen eengreepskraan meer, maar liever tweeknopskranen. En dan wel met knoppen die niet fraai zijn afgerond, maar duidelijke uitsteeksels hebben (wij hebben "moderne molentjes"), zodat je er ook nog makkelijk met natte of vieze handen grip op hebt.
Kranen met een leertje zijn niet per definitie beter, zeker als je vrijwel niet mengt. Ze zijn goedkoper en het leertje vervangen is tamelijk simpel. Tweeknopskranen met een cartridge (keramische schijven) zijn in het algemeen wat duurder en iets moeilijker te doseren, omdat ze in een kwart slag (sommige in een halve) opengaan, maar het verschil met leertjeskranen is niet erg groot, is mijn ervaring.
Een laatste puntje: de uitloop. De meeste keukenkranen hebben het wel, maar kies er eentje met een draaibare, hoge uitloop, zodat je er een emmer of grote pan makkelijk onder kunt zetten. Verder zweren sommigen bij de uittrekbare handdouches, maar die zijn aan mij niet besteed Ik heb bij voorkeur een keukenkraan die je makkelijk een kleine straaltje kunt laten leveren, maar waarmee je ook vlot een emmer kunt vullen (geen klasse Z-kraan dus! Dat is de waterbesprarende kraan, maar dan erger je je suf als je een pan/emmer wilt vullen).
Succes met kiezen!

rodebeuk

rodebeuk

19-03-2010 om 09:15 Topicstarter

Allemaal bedankt

..jullie hebben weer prachtig OOL-advies gegeven.
Speciale vermelding voor Genista, als het mag, vanwege de volledigheid.

Het wordt nu wschl een Grohe met twee knoppen, keramisch, met een duw (zonder vingers) aan te zetten. Sorry Rieke.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.