Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Maaike

Maaike

07-06-2009 om 15:43

Keukendoekjes uitkoken

Hoi!

Als ik mijn vette keukendoekjes mee was met mijn handdoeken, gaan de handdoeken zo stinken. Ik wil daarom voortaan de gele keukendoekjes/vaatdoekjes uitkoken. Ik heb geen afwasmachine of magnetron om dat in te doen. Weet iemand van jullie hoe ik dat moet doen in een pan op het fornuis? Met water met gewoon wasmiddel neem ik aan? Of heb je een tip hoe ik het beter kan doen?

Alvast bedankt!
Maaike


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

90 graden

hoi

ik doe 1 keer in de week een 90 graden was in de was machine. Ik doe daarin alle vaatdoekjes (ik gebruik 1 tot 2 per dag), theedoeken, dweilen, keukendoeken, zakdoekjes en washandjes. Als ze erg vies zijn witte sportsokken, en andere dingen die zo warm kunnen worden gewassen en heel vies zijn.

Groetjes
Gruffalo

Kan ook in pan

Heb je geen wasmachine? Meen je dat? Lastig, lijkt me!

Op vakantie was ik de theedoeken wel eens uit in een pan: pan water, biotex, theedoeken en dan een half uurtje laten pruttelen op een zacht vuurtje. Af laten koelen, uitspoelen en wringen, drogen, klaar!

Ik voel me dan altijd een super goede huisvrouw

Marlies

☼Désirée☼

☼Désirée☼

07-06-2009 om 16:43

Marlies

volgens mij heeft maaike wel een wasmachine hoor, geen vaatwasser of magnetron....
groetjes Désirée

O ha, ha

slecht gelezen!

In dat geval zou ik gewoon een hele berg van die gele doekjes kopen, en als ze vies zijn ze (droog!) opsparen in een emmer oid. Dan 1 x per 14 dagen ssamen met theedoeken op een kookwas wassen!

Marlies

Minet

Minet

08-06-2009 om 10:37

Ieks

Keukendoekjes die vet worden?
Wat doe je daar dan mee?
Iets wat vet is wordt hier afgenomen met dasty en keukenpapier, daar gebruik ik geen doekjes voor, want zo'n ding kun je daarna nergens meer voor gebruiken en kan gelijk de was in. Brrrr

Tirza G.

Tirza G.

08-06-2009 om 18:02

Weg

Weggooien. Of apart wassen. Ik doe van alles met die doekjes, dus tja, die worden vet en vies. Overigens heb ik er geen last van dat mijn handdoeken er naar gaan stinken, ik gooi ze in de 60gr was.

Tirza

wendelien

wendelien

08-06-2009 om 20:03

Laten drogen

Maximaal een dag gebruiken (op warme dagen maximaal een halve dag) en zorgen dat ze k tussendoor unnen drogen. Als ze nog niet in de wasmachine kunnen ook zorgen dat ze zsm drogen: dan krijgen de bacterieën veel minder kans om zich gezellig te vermenigvuldigen.
Misschien moet je maar nieuwe kopen of ze desnoods een etmaal in de biotex met soda zetten en dan op 60 graden.

Bastet

Bastet

09-06-2009 om 07:37

Ook

Ik ga geen halve keuken met keukenpapier doen,dus ook ik gebruik doekjes,die op 60 graden prima schoon worden,samen met theedoeken enzo.Die gele doekjes gebruik ik maar een keer of twee,drie,de gaten vallen erin door het wassen!
Groetjes,Bastet

Bastet

Bastet

09-06-2009 om 11:37

Pelle

Kleine keuken,groot gezin,elke dag uitgebreid koken?Dan zijn de tegels na een week goed vet,en aan sop toe.
Bastet

Bastet

Bastet

09-06-2009 om 19:11

Dat bedoel ik niet

Ik reageerde op het feit dat sommigen stellen dat ze aan een papiertje van de keukenrol genoeg hebben om de keuken te soppen.Daar heb ik dus liever een doekje voor.En nee,uiteraard laat ik dat niet liggen.
Ja,ik haal ongeveer één keer per week een doekje langs de tegels,dan hoef ik na een paar maanden niet te bikken.
Onze kleine keuken wordt nogal intensief gebruikt,dus het kan echt geen kwaad.
Groetjes,Bastet

Tirza G.

Tirza G.

09-06-2009 om 22:25

Tuurlijk pelle

Mijn betegelde achterwand achter het fornuis krijgt toch écht elke week een sopje voor zn kiezen. Anders groeit het aan

Tirza

Vic

Vic

09-06-2009 om 22:43

Achter het fornuis

Misschien een beetje open deur, maar sinds een paar jaar maak ik het fornuis en de tegels (nu rvs spatscherm) erachter gewoon elke dag schoon als ik na het koken opruim. Dat is minder dan twee minuten werk en volgens mij ben ik zo sneller klaar dan als ik het maar 1x per week zou doen.

Tirza G.

Tirza G.

10-06-2009 om 13:40

Goed zo

meisje. Ik ben trots op je.

Tirza

Maaike

Maaike

10-06-2009 om 18:10

En het is geworden....

Tja, ik maak ook mijn vette gasfornuis schoon met het doekje, dat dan heel vies is en meteen op de stapel vieze doekjes gaat. Daar heb ik er veel van. Naar aanleiding van één van jullie reacties dacht ik: o ja, wassen op 90 graden kan ook! Dat zit echt niet in mijn systeem. Ik probeer een beetje milieuvriendelijk te leven en vind het al heel erg dat ik handdoeken op 60 graden was. Dus nu het ik 14 doekjes alleen op 90 graden gewassen en ik voelde me heel schuldig. Mijn oplossing: ik ga nog veel meer gele doekjes kopen en die dan 1 keer per 3 weken allemaal wassen op 90 graden. Ze zijn namelijk wel goed schoon geworden.! En dan doe ik de handdoeken op 45 graden, kijken hoe dat gaat. Dat weegt dan weer op tegen die 90 graden was.

Bedankt weer voor het meedenken!

Maaike

Bastet

Bastet

10-06-2009 om 18:32

Maaike

Als je nou betere doekjes koopt,gaan ze veel langer dan twee keer wassen op 90 graden mee..
Bastet

Roos Vicee

Roos Vicee

11-06-2009 om 08:47

Gele doekjes?

Jullie bedoelen toch niet die doekjes die meestal ook gratis klaarliggen als je in een Roompotvakantieparkhuisje (oid) aankomt? Gebruiken jullie die thuis ook echt?
Nee ik zweer bij de microvezeldoekjes. Stapels heb ik ervan. Vriendin die pas overwas uit Amerika heeft er ook staaaaaapels van mee naar huis genomen. Die hebben ze daar niet en ze vond ze ook zo fijn En deze doekjes zijn prima heel vaak en heel heet te wassen. En daarnaast maken ze nog beter schoon (zelfs zonder schoonmaakmiddel) dan die gele vieze dingen.
Op 90 graden was ik zelden. Maar ik gebruik bij het schoonmaken wel vaak chlorix of dettol. Niet in de keuken trouwens, maar de doekjes van wc, badkamer én keuken komen wel bij elkaar in de was. Dus in mijn was zitten ook nog resten van chlorix of Dettol. Als ze dan op 60 graden gewassen worden is dat volgens mij voldoende om ze weer echt goed schoon te krijgen. Bacteriën overleven de 60 graden toch al niet? Waarom dan wassen op 90 graden?

Roos Vicee

Roos Vicee

11-06-2009 om 08:54

Vette doekjes?

Hmm heb even teruggelezen en lees dat het voornamelijk om erg vette doekjes gaat. Dat snap ik ook niet echt goed eigenlijk. Ik heb mijn doekjes nooit echt ontzettend vet als ik klaar ben met schoonmaken. Ik gebruik wel altijd zo heet mogelijk water (met zeep uiteraard). Dus na het schoonmaken spoel ik het doekje nog eens extra goed uit, desnoods pak ik er een beetje nieuw heet water (met zeep) bij. Pas na goed uitspoelen gaat het over de rand van de wasmand om te drogen en met de eerstvolgende was mee. Zo komen ze nooit extreem vet bij de was.

Hilde

Hilde

11-06-2009 om 09:38

Zoals roos vicee

Ik gebruik het doekje samen met een soort spuitbus om het aanrecht schoon te maken (Muscle). Daarna spoel ik het doekje goed uit en laat het open drogen.
Ik was de doekjes op 90° C maar samen met de theedoeken en mijn keukenschorten. Zo duurt het niet vreselijk lang voor je een machine vol hebt.

Roos Vicee

Roos Vicee

11-06-2009 om 10:39

Pandia

Was jij handdoeken en ondergoed dan ook nooit op 60 graden?
Handdoeken in alle kleuren van de regenboog... tja, maar als je heldere of felle kleuren een aantal keren gewassen hebt geven ze praktisch niet meer af en kunnen best bij elkaar in de was (zegt zij die liever ook alle kleuren allemaal apart wast ) Maar zeker donkere kleuren kunnen tegelijk. Dan heb je toch al snel een machine vol lijkt mij. Ondergoed erbij, vaatdoekjes erbij... hmm moet toch lukken? En wat dacht je van beddengoed? Een 60 graden kun je zo vol hebben hoor!

Roos Vicee

Roos Vicee

11-06-2009 om 12:45

Nou pandia

Dat hoor je mij niet zeggen hoor dat jij een waardeloze bent op het gebied van huishouden! Daar oordeel ik niet over! Ben zelf op andere gebieden weer een giga rommelkont en ook heel niet zo huishoudelijk als dat ik me soms voordoe
Als jij je prettig voelt bij de manier zoals je het doet moet je dat toch lekker zelf weten?! Maar wie weet is het voor jou ook handiger een aantal dingen te splitsen en naast de gewone was ook een 60 graden was te draaien.
Wat betreft dat 15 graden wassen. Tja, daar heb ik dus ook mijn vraagtekens bij. Maar alles wat nu op 30 of 40 graden gewassen wordt zou misschien kunnen. (Handdoeken,) ondergoed, vaat- en keukendoeken houd ik sowieso apart. Die gaan echt niet lager dan 60 graden. Beddengoed is afhannkelijk van mijn bui (en hoe lang het gebruikt is). Zonodig prop ik daar een 60 graden was mee vol en als dat zo uitkomt gaat het gewoon op 40 graden of misschien in de toekomst zelfs wel op 15 graden, wie weet! Kan er voorlopig in elk geval niet aan wennen maar dat kan tussen de oren zitten. Al is dat niet het geval met 60 graden of hoger. Niemand maakt mij wijs dat wassen op lager dan 60 graden de bacteriën e.d. doodt.

Tirza G.

Tirza G.

11-06-2009 om 16:16

Het nadeel van microvezeldoekjes

Is dat ze vaak zo'n grove vezel hebben, vooral die je bij Zeeman/Kruidvat koopt. Dat krast - op den duur.

Tirza

15 graden?

mijn wasmachine kan ik niet eens instellen op 15 graden? dus hoe werkt dat dan?
bovendien is laatst het wasmiddel ariel heel slecht uit de test gekomen ( ik geloof bij kassa of radar),het beste wasmiddel was het merk van de lidl( en ook het goedkoopste).

Bastet

Bastet

11-06-2009 om 18:43

Over die 15 graden

Mijn zus heeft dat nieuwe wasmiddel geprobeerd,maar dat was dus een trigger voor vetluis.En helemaal schoon wordt het ook niet hiermee.
Ik was dergelijke dingen gewoon op 60 graden,ook gekleurde handdoeken hoor,gaat prima!
Groetjes,Bastet

Marmar

Marmar

11-06-2009 om 19:43

Vetluis? (bastet)?

Noooit van gehoord. Kun je er iets over vertellen, Bastet? Hoe ziet dat er uit?

Tirza G.

Tirza G.

11-06-2009 om 20:11

Marmar: vetluis

Dat bestaat niet. Dat is een door de OO-gemeenschap verzonnen woord voor zeepaanslag in je wasmachine.

Tirza

Marmar

Marmar

12-06-2009 om 03:35

Oké....

Dank voor het antwoord. Nu weet ik dat het geen insektjes oid zijn. Maar nog geen idee hoe vetluis er dan uitziet. Soort aanslag in de trommel?

amk

amk

12-06-2009 om 08:22

Nou als ik google

kom ik helemaal geen oo pagina's tegen bij de eerste 20.

Het fenomeen heeft zelfs zijn eigen hyves.... (Het moet toch niet gekker worden)

Puck2

Puck2

12-06-2009 om 15:21

Pelle

... en je doet het nu al geloofwaardiger als onze huishomeoteutelaar "zeemeeuw"

Tirza G.

Tirza G.

12-06-2009 om 15:32

Pelle

Heel graag. Ik weet dat ik heel stellig ben. Maar dat is alleen hier zo hoor Normaal praat ik heel zachtjes, aarzelend en twijfelend.
Er is al een Hyve, ook een itempje. Het heeft een Hyve, dus het bestaat (zuchtte mijn dochter over een docent).

Tirza

Klaartje

Klaartje

12-06-2009 om 20:20

Tirza g

Een docent HOORT ook geen hyves te hebben. Wat kunnen die nou een ander te vertellen hebben !!!!

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.