Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Keuken mat of glans, wit of vanille

We willen eindelijk onze jaren '60 keuken vervangen. Ik heb een hekel aan verbouwingen + ben vrij zuinig, dus wil een zo tijdloos mogelijke keuken.

Wat zouden jullie aanraden? Wit of licht vanille kleur? Mat of glans? De keuken staat in een vrij donkere hoek, dus ik wil een zo licht mogelijke kleur.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Ik ga voor wit

wit vind ik persoonlijk tijdlozer dan vanille. Wit is fris, is zeker weten de lichtste kleur voor een donkere hoek. Verder blijft het neutraal. Je kan door een andere kleur hand- en theedoek etc. de keuken al weer een totaal andere look geven.
Verder hebben wij een mat witte keuken die ik erg mooi vind. Maar als ik bij andere een glanswitte keuken zie, vind ik het ook prachtig. Dat is echt persoonlijk.

Succes met kiezen, kijken en kopen.

groetjes van Purk

Kaaskopje

Kaaskopje

19-09-2009 om 14:37

Vanille

Wij hebben vanille en dat vind ik toch warmer dan wit.

lies

lies

19-09-2009 om 16:00

Wit

ik stem voor wit, hoogglans. wij hebben nu ook een witte hoogglans keuken. prachtig, erg neutraal gecombineerd met (ook tijdloos) hout. Als ik 'ns wat anders wil dan verf ik een muur in de buurt van de keuken (of achterwand) eens in een vrolijke kleur. elke kleur past er bij, en geeft de keuken weer een modern tintje.

ik ben er erg blij mee.

Lies

Ook hier hoogglans wit ...

.. net nieuw in ons nieuwbouwhuis. Vantevoren ook wel geaarzeld hoor, of het niet 'te' zou zijn; zowel hoogglans als wit.
Met de houten vloer en het matte zwarte blad (ceramistone) is het echter een prachtige combinatie. Idd tijdloos en neutraal. Je kunt 't met details snel wijzigen qua sfeer en uitstraling.

Wij hebben heel wat keukenzaken afgelopen, gewoon om eens te zien wat we nu eigenlijk mooi vonden.
Vorige keuken was vanille, dat beviel op zich ook prima. Toch wilden we nu iets 'strakkers'. En keer op keer bleven we staan bij hoogglans wit. Dat is 'm dus ook geworden.

Succes met je keuze... best lastig he? Kies echter vooral voor een goede leverancier, want op veilingsites staan iedere week wel inboedels (complete keukens) van keukenleveranciers. Ook bekende, als Tulp Keukens bijvoorbeeld!

groet
Mare

Wit

wij hebben wit,met een zwart aanrechtblad en zwarte achterwand.
de muren en accesoires zijn limegroen,zijn we de keuken zat,dan schilderen we de muren in een andere kleur,kopen we accesoires in de nieuwe kleur en hebben we weer een *nieuwe* keuken.
wit is in principe tijdloos.

Klaartje

Klaartje

19-09-2009 om 19:39

Wit

Als ik tussen die 2 moest kiezen, zou het wit worden. Ik vond vanille iets te gelig. Daarom heb ik oxford creme gekozen. Zoals je bij vamille een gelige tint heb, is dit beige tint. Je ziet het alleen als je ze bij elkaar houdt hoor. Er was ook nog iets (magnolia?) maar dat vond ik te rozig.
Wij hebben een grijs/bruinig blad (Ceasarstone) en grijze tegels. Heel mooi geworden.

Linda99

Linda99

19-09-2009 om 20:03

En hier

Roomwit.
Zit denk ik tussen wit en vanille in. De vloer is zwart met wat kleurtjes erdoor en het aanrechtblad ook. Was al zo toen we hier kwamen wonen. Keuken was toen knalblauw en hebben we laten spuiten in roomwit. Bevalt uitstekend

Anonix

Anonix

19-09-2009 om 20:05

Zonder twijfel..

Wit, en dan hoogglans. Dat hebben wij nu ook, hoogglas, gewoon met grepen (omdat je met greeploos blijft poetsen ) en een gekleurd blad.

Vanille vind ik niet mooi en ook niet tijdloos. Maar smaken verschillen. Ik zou vooral voor een keuken gaan die jij mooi vindt, en waarvan jij denkt dat je er een tijd lang tegenaan kunt kijken.

Onze keuken staat langs een lange muur (ook vrij donkere hoek trouwens) en wij hebben ervoor gekozen om geen bovenkastjes te doen. In plaats daarvan hebben we twee lange planken hangen met verlichting erin. Dat licht de keuken enorm op, en bovendien kan ik zo mijn leuke thee- en koffieservies een extra feestelijk plekje geven

Maxime.M

Maxime.M

19-09-2009 om 21:00

Hier

Hoi,

Wij hebben een witte keuken maar geen hoogglans deurtjes, ik was bang dat je daar alleen maar vingertjes op blijft zien. Verder is het keukenblad antraciet grijs en de achterwand hele gewone vierkante witte tegeltjes. Het blad, daar heb ik wel over getwijfeld, donkerbruin leek me ook wel mooi. Maar goed we hebben dus voor donkergrijs gekozen en de rest van de accessoires zijn nu houtkleurig. Lichte houten vloer in de keuken en de plank aan de andere kant is ook licht houtkleurig. Ik wilde het grijze niet verder doorzetten, dat leek me een beetje teveel van het goede. De keuken is erg donker omdat er nog een aanbouw aan zit, daar zitten pas ramen, dus geen direct daglicht in de keuken. Ik wil het nog wat vrolijker maken door aan de andere wand een spiegel te hangen of een collage van spiegels lijkt me ook wel leuk (zag ik onlang bij dat programma van Debbie Travis)

Maxime

Ria k

Wit is misschien geen tijdloze kleur,het is wel een hele goede basis om je keuken up to date te houden.
mijn ouders hadden een witte keuken in de jaren 70.
met paarse en oranje gordijntjes ,muren en accesoires.
in de jaren 80 werden die kleuren vervangen door donkerbruine en beige .
stel dat ze in de jaren 70 een oranje keuken hadden geplaatst? die was er dan vast in de jaren 80 weer uitgegaan.
als je dus voor een witte keuken kiest,heb je er volgens mij een hele lange tijd plezier van.

Helen

Helen

20-09-2009 om 12:39

Tijdloos

ik zou ook voor zo tijdloos (en courant met oog op verkoop ooit) mogelijk kiezen.

Gewoon gebroken wit: niet spierwit ivm te kil, niet vanille ivm niet tijdloos genoeg, idem voor de glans. ral 9010 of ral 9001 zou het worden: zijn beiden tijdloze lichte, warme kleuren.

bibi63

bibi63

20-09-2009 om 15:05

Mat versus glans

Of je mat of glans mooier vindt is een kwestie van smaak. Ikzelf wil nooit meer mat (niet in de keuken en ook niet het houtwerk) simpelweg omdat het veel moeilijker schoonmaken is en bepaalde vlekken er helemaal niet af gaan.
Gr. Bibi

liat

liat

20-09-2009 om 15:51 Topicstarter

Denk nu over hoogglans ijsblauw

maar zal kijken of roomwit ook een optie is. Jullie hebben me overtuigd van de hoogglans optie: weerkaatst het meeste licht + goed schoon te maken. Misschien is ijsblauw met een grijsblad mooi met matte witte tegels als achtergrond. Op de vloer ernaast wil ik kersenlaminaat.

Bastet

Bastet

20-09-2009 om 16:23

Liat

Ja,dat klinkt prachtig,ik ben dol op ijsblauw,en mooi,met kersen op de vloer!Ik heb zelf een witte keuken met ijsblauwe muren,verveelt nog steeds niet.
Groetjes,bastet

angel3

angel3

20-09-2009 om 16:45

Ijsblauw

ik vind het ook erg mooi maar let op. Ijsblauw is zo mogelijk killer dan wit.... Als dat geen probleem is doen!

Hetty,*

Hetty,*

20-09-2009 om 21:16

Heb ik liat!

En ik ben erg blij met ijsblauwe hoogglans. We hebben een donkere vloer en aanrechtblad van wengéhout, die combi maakt het wel weer warm. Accessoires in RVS.
Groetjes Hetty,*

Tijdloos

2020: "In het begin van deze eeuw hadden ze bijna allemaal van die saaie witte keukens gelukkig hebben we nu....(????)..."

Volgens mij is alleen je eigen smaak tijdloos alle trends die je volgt worden gedateerd.

Ik ben benieuwd wat de volgende trend wordt. Veel kleur? Of industrieel? Ik merk dat ik weer meer behoefte krijg aan vrolijke kleuren in mijn huis en het steriele praktische weer wat meer achter me laat.

Dere...

...dat steriele praktische? Wat mij betreft is dat een contradictio in terminis. Wit, hoogglans, RVS, de insustri look etc, het vráágt om schoonmaken. Misschien leuk in een proffesioneel restaurant waar de keuringdienst langs kan komen maar in een huis, pfff. Doe mij maar kleur.
Mijn regel is eigenlijk al heel lang: geen kleur, geen toegang in mijn huis. Het is dan ook best een ratjetoe aan kleuren geworden maar dat vind ik gewoon gezellig.
En het scheelt schoonmaken.

liat

liat

24-09-2009 om 06:50 Topicstarter

Ze hadden helaas geen ijsblauw

klinkt prachtig met wenge hetty! Het is toch maar wit geworden met een mat blad van een vage bruin-groene kleur. Ik heb nu al mijn twijfels over het blad, maar we zien het wel.

Hmmm

Kun je nog terug liat? Want als je nu al twijfelt dan lijkt me de kans groot dat het blad (en misschien ook de witte ipv ijsblauwe kleur) een dagelijkse ergernis gaat worden. Het kan sowieso goed uit om meerdere keukenzaken bij langs te gaan. Niet alleen voor kleur, maar ook voor de indeling. Sommige keukenzaken hebben briljante oplossingen terwijl anderen stug volhouden dat hun oplossing de enige is.

Anonix

Anonix

24-09-2009 om 09:39

Dat klinkt...

...alsof je over een nacht ijs(blauw) bent gegaan. De keuken heeft niet de kleur van je keuze en het blad heb je nu al twijfels over. Dat is niet 'tijdloos' en al helemaal niet zuinig.

Waarom ben je niet bij een andere zaak gaan kijken? Bij Tulp bijvoorbeeld kan je keukens in alle kleuren (echt alle) kopen, mat of glans. Daar zit dus ook ijsblauw tussen.

Wij hadden ook twijfels bij ons blad, maar stonden wel 100% achter onze keuken. Bovendien gingen wij niet voor tijdloos of zuinig, maar voor anders dan anders en eigenzinnig.

Klaartje

Klaartje

24-09-2009 om 13:18

Liat

Is je blad composiet?? Het klinkt namelijk als mijn blad. Als dat zo is, kun je een s naar mijn foto's kijken. Wij hebben een ceasarstone blad, grijs/bruin met een groenige tint (lekker duidelijk). Dan zie je het in een groot oppervlak, dat is duidelijker dan bij een stukje bij de keukenboer.

Tihama

Tihama

24-09-2009 om 15:52

Mode of smaak

Ik moet hier wel om lachen. Ons keukenblad (zwart graniet met glinsterpikkeltjes erin) is maandag geleverd. Keurig met uitsparingen voor de spoelbak. Maarrrr, de verkeerde spoelbak is geleverd.
Nu wilde mijn man een wat kubistischer strakke bak. Ik wilde een bak met ronde hoeken, want dat is veel functioneler. Ik ben een schat, dus ik was accoord gegaan met de zijne.

En ja, na alle oplossingen naast elkaar leggen, is de meest logische oplossing toch deze bak accepteren. De keukenleverancier is zeer bereidwillig, maar mijn man heeft ook niet veel trek in nieuwe operaties met nieuw graniet en zo.

De bak die geleverd is, is echter de bak die IK oorspronkelijk wilde. Mijn man sputterde gisteren nog dat deze bak oubollig is. Mijn antwoord:’Ach, over 10 jaar is déze bak juist weer modern, dus we zijn gewoon de tijd vooruit”

Onze keukenfrontjes liggen overigens nu bij de spuiter. Die laten we met autolak in bordeauxrood spuiten en polijsten. We hebben ook daarover de vraag gekregen of bordeauxrood niet een te heftige kleur is. Nou, als het ons over een aantal jaar niet meer bevalt: dan kunnen we ze toch opnieuw laten spuiten? Dat is stukken goedkoper dan een nieuwe keuken aanschaffen.

Tihama

liat

liat

24-09-2009 om 19:12 Topicstarter

Inderdaad klaartje

Dat klinkt helemaal als ons blad. Op zich denk ik dat het wel goed komt. Ik durf het bijna niet te zeggen, maar het is voor een vakantieappartement in Winterberg. We hebben de keuken in Duitsland besteld. Mijn man en ik hebben allebei niet zoveel tijd om veel rond te shoppen daar en de prijs van deze keuken was heel goed. We willen het zsm verhuren, dus hebben ook een beetje haast.

Ik denk dat het toch wel mooi zal zijn: in de prijscategorie waarin we zochten, konden we alleen uit kunststofbladen kiezen en het zwarte granieten blad zag er nep uit. Volgens de verkoopster was het contrast ook groter. Omdat de keuken in een donkere hoek staat, denk ik dat het blad wel mooi is. Ik twijfel alleen nu nog over de tegels aan de wand en de vloertegels. Misschien mat creme?

Klaartje

Klaartje

24-09-2009 om 21:29

Kunstof

Als je echt kunstof bedoel, zal het toch wel anders zijn. ons Ceasarstone blad was ongeveer dezelfde prijs als een granieten blad. We zijn er nog steeds erg blij mee. Ik vind die "onduidelijke" kleur eigenlijk best leuk, want er past én bruin én grijs bij. Als het voor een vakantiehuisje is, is het natuurlijk toch anders dan je huis thuis. Ik weet alleen niet of ik voor een vakantiehuisje voor een glanzende keuken zou kieze, maar dat is persoonlijk natuurlijk.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.