Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Vic

Vic

08-01-2011 om 21:17

Ketjap e.d. bewaren

Op het etiket van ketjap en andere soortgelijke sauzen (sojasaus, vissaus) staat 'koel en donker bewaren'. Dat had ik ooit wel eens gelezen, maar voorheen had ik altijd een keuken zonder verwarming dus mijn keukenkasten waren behoorlijk koel. In mijn huidige keuken bewaar ik de aangebroken flessen nog steeds gewoon in de keukenkast, en tot nu toe is dat goed gegaan. Waar staan jullie aangebroken flessen? En wat betekent 'koel bewaren'?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Fianna

Fianna

08-01-2011 om 21:43

Tja

ik bewaar ketjap eigenlijk gewoon in een keukenkastje. We hebben een open keuken dus heel koel is het niet in dat kastje. Nooit gemerkt dat het niet goed was. Vissaus bewaar ik gek genoeg weer wel in de koelkast.

Fiorucci

Fiorucci

09-01-2011 om 08:02

Ligt eraan

Ketjap en olieen staan hier buiten de koelkast, maar andere sauzen in de koelkast. Ketjap gaat hier snel op, dus lang staat het niet open.

Koelkast

Koel en donker vind ik echt iets voor de koelkast. Kamertemperatuur vind ik typisch iets voor een keukenkastje. Of het invloed heeft op de houdbaarheid, geen idee, maar zo hoef ik niet te twijffelen.

Guinevere

Guinevere

09-01-2011 om 12:13

Eeuwig

Goh, die ketjapachtige dingen blijven toch eeuwig goed? Ik zet dat nooit in de koelkast. Nog nooit iets gemerkt van bederf.
Flessen mayonaise enzo bewaar ik ook niet in de koelkast en ik ben daar zelfs nog niet eens ziek van geworden.

bibi63

bibi63

09-01-2011 om 14:26

vroeguhh, zette je je aangebroken pot jam gewoon in het keukenkastje naast het pak hagelslag. Dit ging heel lang goed, omdat er mega veel suiker in de jam zat EN conserveringsmiddelen. Die zitten er nu niet meer in, dus de jam bederft (schimmel) buiten de koelkast een stuk sneller. Dit geldt in principe voor veel producten.
Maar.... mijn koelkast kan niet alle open potjes en pakjes huisvesten, simpelweg geen ruimte voor. Dus ik maak een afweging wat ik wel (geopend) in de koelkast zet en wat niet. Feit is dat producten waar melk(achtige)producten, ei enz inzit, gevoelig zijn voor (ziekmakend) bederf. Dus geopende pot mayo gaat bij mij de koelkast in. Verder is het ook afhankelijk van hoe snel iets opgaat. Ketjap gaat bij ons ook redelijk snel, dus die gaat zonder problemen in het keukenkastje. Een geopend potje kappertjes zal waarschijnlijk niet zo snel bederven, maar omdat ik dat heel weinig gebruik, gaat die wel de koelkast in (met voordeel dat het een klein potje is). Sambal e.d. weer niet, omdat ik ervan uit ga (en de ervaaring is ook zo) dat dat heel lang goed blijft.
Maar blijft lastig: het liefst zet ik alles in de koelkast, maar geen plaats.
Gr. Bibi

Hier

Ketjap blijft ongeveer eeuwig goed buiten de koelkast. Ketchup staat hier ook buiten de kk, mayo etc er weer in. Sambal ook (hoewel dat waarschijnlijk er ook wel uit kan). Vissaus staat ook buiten de koelkast.

Er staat ongeveer op alles 'koel en donker bewaren', en hoewel wij een grote koelkast hebben is ook die een keer vol. Dus een deel gaat gewoon in de keukenkastjes, ook al is het in ons centraal verwarmde huis niet echt koel.

Groeten,

Temet

Tirza G.

Tirza G.

10-01-2011 om 23:02

Mmmmm

De ketjap staat in het apothekerskastje, samen met een heleboel andere kruiden, olie en dat soort spul. In de koelkast heb ik wel wat aangebroken potjes currypasta ofzo staan. Sambal dan weer niet. Augurken, zilveruitjes en picalilly wel. Zoet broodbeleg niet. Als de jam beschimmelt, gooi ik het weg. Als ik het in de koelkast zet eet er niemand van en kan ik het op den duur ook weggooien. Ik doe niet zo veel in de koelkast.
De sauzen in flessen (mayo, ketchup etc) dan weer wel: die liggen allemaal broederlijk naast elkaar in de groentenla. Dat heeft voornamelijk te maken met gemak: hop, in een keer op tafel (bij friet) en als er een tosti gemaakt wordt is dat naast de koelkast, dus dan zijn ze lekker dichtbij.
Ik heb een ruime voorraadkast waar veel instaat.

Tirza

Vic

Vic

11-01-2011 om 22:12

Het lijkt dus wel te kunnen

Wat verdeelde meningen, maar het lijkt erop dat er nog nooit iemand ziek is geworden van bedorven vissaus of ketjap. Dingen als ketchup en mayonaise bewaar ik altijd wel in de koelkast omdat daarop 'gekoeld bewaren' staat. De aanduiding 'na openen beperkt houdbaar' vind ik ook altijd een beetje wazig. Een pot mayo blijft na openen wel een maand goed, maar een pak sap heeft na een week zijn beste tijd wel gehad. Waarom staat er niet gewoon een aantal dagen of weken op?

bibi63

bibi63

12-01-2011 om 21:30

Vic

Vind ik ook altijd lastig dat 'beperkt houdbaar na openen'. Zeer vaag. Maar mijn ervaring is dat er zat dingen maaaaaanden houdbaar zijn zelfs buiten de koeling. Een pot mayonaise (yogonaise in ons geval) staat rustig een paar maanden aangebroken in de koelkast zonder dat ik enig idee heb dat het niet meer goed is. Idem voor mosterd en dat soort dingen. Een geopend flesje kookroom moet voor mijn gevoel wel weer binnen 1 of 2 weken op. Blijft lastig.
Gr. Bibi

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.