Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Kerstverlichting buiten en smaak

Kerst is nu echt begonnen. Bij ons staat de kerstboom in de kamer en op de voordeur hangt een kerstkrans. Buiten hebben wij verder niks versierd of verlicht. Onze buurman daarentegen telt driedubbel mee qua tuinkerstverlichting, de hele haag, erker, tuinpad etc licht op 's avonds. Hoe zit dat in jullie omgeving. Verlichte kerstmannen op sleetjes met bijbehorend hertje in de tuin, dakgoten met lichtsnoeren? Iets er tussenin, of helemaal niks?

Chris

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Bastet

Bastet

14-12-2009 om 11:56

Hier....

Ik heb buiten geen verlichting.Mijn buren hebben verlichting in alle kleuren van de regenboog,het is werkelijk slappe-lach-verwekkend..
Groetjes,bastet

Femke_

Femke_

14-12-2009 om 12:01

Oefff

eens even denken....
De buurman op de andere hoek leeft zich ieder jaar helemaal uit: een kerstman op slee, een helicopter, een treintje met stoom , kerstklokken, lichtjes aan de dakgoot, voor en achter en op 2 verdiepingen, de boom is versierd (4x) er staat een treintje in de tuin, een kerstmand die de ladder op klimt, 3 hertjes achter elkaar, een lantaarn boven de deur en dan ook nog de nodige lichtslangen (en wat ik verder nog vergeten ben).
Met zoveel lichtgeweld zul je begrijpen dat wij niets meer hoeven te doen....het zou alleen maar schril afsteken Buiten dat vind ik het niet echt fraai, maar daar lijkt het halve dorp anders over te denken...er zijn genoeg mensen die er voor omrijden

Groet,
Femke (met alleen een kerstboom, een ster zonder verlichting voor het raam (door de kinderen uitgezocht) en 2 lelijke papieren kerstklokken)

Linda99

Linda99

14-12-2009 om 12:02

Nee

Bij ons een kerstboom binnen en dat is het wel. In de straat zie je genoeg overdaad aan lichtjes en versieringen. Onze buren begonnen er al mee op 1 december!

Een beetje extra versiering/licht vind ik wel gezellig, maar sommige overdrijven zo dat ik dan toch denk aan al die energieverspilling.......

mirreke

mirreke

14-12-2009 om 12:18

Buiten wel, binnen nog niet

Buiten mooie witgele LED lampjes (niet duur in verbruik, wel duur in aanschaf!), binnen hebben we al wel wat lichtjes in potten her en der, maar dus nog geen Kerstboom. Ik wilde een boom uit het bos, schijnt eenmaal per jaar te kunnen op een door Staatsbosbeheer aangewezen plek, maar ik ben natuurlijk te laat, ik was te druk...
Hier in de omgeving wel veel lichtjes, allemaal van die lichtgordijnen die over de struikjes worden gevlijd, zodat je van die keurig verdeelde lampjes krijgt, maar geen kleurrijke toeters en bellen gelukkig.
Vroeger hadden wij mensen in ons straatje die een enorme, werkelijk reusachtige opblaasbare en ook nog verlichte kerstman op het balkon hadden staan. Dat was niet meer slappelachverwekkend, dat was zo foeilelijk en smakeloos dat iedereen telkens weer met verbijstering bleef staan kijken.

angel3

angel3

14-12-2009 om 12:33

Lichtvervuiling

door al die lampjes overal is er echt lichtvervuiling. Slecht voor de natuur (dieren).
Buiten dat het overbodige energie verspilling is.
Sommige laten de lampjes dag en nacht branden. et is op sommige plekken niet donker meer. En dat terwijl er her en der gemeentes zijn die willen werken aan vermindering van de verlichting .... het duurt bij velen wel een maand die licht gekte....
Dus nee bij ons zeker geen lichtjes buiten.

Matig

hier een rekje buiten aan de muur waar de Clematis zomers tegenaan bloeit.(voor én achtertuin),waar een streng lampjes in zit.verder kerstboom ,en in de vensterbanken streng lampjes.Binnen gaat de verlichting snachts uit,buiten niet.
als je bij ons de straat in komt rijden is het eerste huis echt HELEMAAL VAN TOP TOT TEEN,verlicht ,tot aan het dak aan toe.ik liep er van de week langs met de hond en je kan het zo gek niet bedenken of het staat er,alsof je op de kerstafdeling van het tuincentrum loopt.het is ook niet mooi,zo Amerikaans,terwijl het hier om een rijtjeshuis gaat.

Nee hoor

Er hangen lampjes in de boom and that's it! Hier in de straat ben ik ook nog geen buitenverlichting tegengekomen, alleen op de hoek bij de bakker hangen wat lichtjes buiten. De wijk hierachter, waar de school van mijn kinderen staat, daar zijn wel heel wat mensen die de hele gevel, voortuin en alles daar om heen behangen hebben met lichtjes.

Tirza G.

Tirza G.

14-12-2009 om 17:08

Wat ik nooit snap

Als je binnen zit héb je zelf toch niks aan die buitenverlichting? Er is hier een nieuwe ster gesignaleerd in de wijk: buiten aan de gevel én in de buxus ladingen lampjes in allerlei kleuren, die dan ook nog knipperen. De mensen zelf zitten binnen, met de gordijnen dicht. Dan heb je er toch helemaal geen lol van?

Tirza

reina

reina

14-12-2009 om 17:09

Hier

Dit jaar ivm vakantie weinig kerstversiering. Normaliter lichtjes in de boom binnen en soms in de rozenboog buiten (geen gekleurde). Wel lampjes aan de buitenrand van onze terrasoverkapping, daardoor is het terras aan het huis een beetje verlicht. Een paar buren hebben wel veel lampjes buiten, langs het hek en/of dakrand. Maar geen kerstmannen, arresleeën, rendieren etc., die zie ik wel in grote getale hangen als ik met de bus naar m'n werk rij. Mijn smaak is het niet, maar ieder z'n meug.

Tirza

als ik binnen in de woonkamer zit heb ik uitzicht op de tuin,dus ik geniet wel van mijn buitenverlichting.
dat geldt natuurlijk niet voor iedereen.

Ik heb

2 bolboompjes in de tuin met verlichting, die van 16 uur tot 24 uur brandt met een tijdschakelaar.sNachts vind ik zonde.
Ik vind het wel gezellig als ik aan kom rijden. Mijn vriendin en ik lopen savonds en gaan dan echt even een wijk verderop kijken, daar zijn echt huizen volledig verlichtmet kerstmannen etc. Ik vind het niet mooi maar wel vermakelijk.

Yta Chalne

Yta Chalne

14-12-2009 om 20:13

Geweldig

Hier in mijn wijk is kerstverlichting heel erg not done, zeker buiten niet. Maar vanavond reden we op weg naar huis door een andere wijk in onze stad en daar waren de rendieren, de knipperende gekleurde lampjes en de arrensleeën ruim voorradig en wij vonden het geweldig. Vooral de juichende reacties van jongste, die echt nog nimmer zoiets moois had aanschouwd.

reina

reina

14-12-2009 om 22:51

Tirza

Mijn buitenlampjes (aan de rand van de terrasoverkapping) zie ik juist heel goed vanuit de woonkamer, daardoor zie ik nu ook het terras weer beter 's avonds. Als je inderdaad van alles aan je gevel hangt zie je het zelf niet

Maxime.M

Maxime.M

14-12-2009 om 22:51

Valt mee

Hoi,

hier valt het ook mee. Ik vind een verlicht boompje wel leuk staan hoor, of een randje langs een dakgoot ofzo. Kwam wel vandaag in een andere woonplaats een heel druk versierde tuin tegen. Zelf heb ik ooit dure (speciaal voor buiten) lichtjes aan mijn tuinhuis gehad. Alleen met de dag gingen er meer lichtjes uit totdat zeker de helft het niet meer deed. Het jaar ervoor had ik er gewoon binnenlampjes (die heel goedkoop waren) aan gehangen en die bleven voor 99% heel....
Dit jaar heb ik (nog) niets gedaan, heb er eigenlijk nooit zin in om die zooi weer op te moeten zoeken en uit de knoop te moeten halen.

Maxime

tonny

tonny

14-12-2009 om 23:16

Ach ach denkt er nou niemand aan het klimaat

- diepe zucht-

met al die knipperende kerstmannen en flikkerende sleetjes?
Of zou het allemaal keurige LED-verlichting zijn?

tonny

Steeds meer

Hier zie je steeds meer kerstverlichting buiten. Ik vind 't in het dorp, in de wijk niet leuk, niet extra gezellig. Maar in het normaal erg donkere buitengebied, als ik van het ene dorp naar het andere rijd, vind ik 't geweldig. De randen van de boerderijen afgetekend in het donker.

reina

reina

15-12-2009 om 07:14

Myar

Dat vin dik ook altijd zo leuk, die verlichte boerderijen ver weg in de polder!!

Tirza

De mensen zelf zitten binnen, met de gordijnen dicht.

Goh, en ik maar denken dat je gewoon in Nederland woonde

Hier

ik heb buiten (voor het eerst!) langs de dakrand van mijn tuinhuisje van die sliertjesverlichting, erg leuk!

Daarentegen hebben we geen kerstboom, wel weer een pyramide waarin wat lichtjes en sliertjes verlichting in het keukenraam

Niet allemaal LED, niet allemaal milieubewust misschien, maar het knippert niet (vreselijk!) en het staat heel gezellig

ChrisH

ChrisH

15-12-2009 om 11:17 Topicstarter

Gordijnen, jippie

Ik ben nu juist erg blij met mijn gordijnen. Hier gaan ze allemaal dicht 's avonds. Lekker knus en uitstekende manier om te ontsnappen aan het oplichtende kersttafereel van de buurman waar ik momenteel op uitkijk. Ook prima manier om de kou buiten te houden (doe ik toch nog iets voor het milieu .

Chris

Primavera

Primavera

15-12-2009 om 12:58

Ojee, ik ben decadent

Dit jaar voor het eerst buitenverlichting. Ik had ooit eens twee snoeren buitenlichtjes gekocht voor een Kerst dat wij er niet zouden zijn. Helaas buitenstopcontact waar ze op aangesloten hadden gemoeten deed het niet en dus toch maar in de garage opgeborgen, waarin ze vervolgens verdwenen zijn. Er verdween altijd van alle in die garage. Je wist dat het er ergens in moest liggen, maar waar?
Wonder boven wonder kwamen ze tijdens de verhuizing aan het begin van het jaar ineens weer bovenwater en nog wonderbaarlijker heb ik ze in ons nieuwe huis nou eens niet spoorloos weggeborgen. Dus voor het eerst dit jaar hebben we buitenverlichting toch grote vreugde van de kinderen. Eén snoer hangt in de olijfboom rechtsvoor en eentje is in een soort zigzag-figuur aan de spijlen van het balkon van de kinderkamer verwerkt.
Het ergste is ze knipperen en dat kan nog op verschillende manieren ook. Met kinderlijk genoegen kan ik samen met mijn kroost beslissen elke avond beslissen welk patroon en frequentie het nu weer moet worden, wat gaat van een beschaafd langzaam aan en uit, zich versnellende waves tot een psychedelische flashshow. Drie keer raden welke favoriet voor de kinderen is.
Ze zijn wel wit, misschien maakt dat de val van smaak weer een beetje goed. Tenminste zolang we de luiken 's avonds vroeg dichtdoen. Onze tweedehands kerstboom (lang verhaal, heeft te maken met de boomkwekerij hierachter) heeft namelijk twee witte en één ROOD snoer lampjes erin en die knipperen allemaal op een andere manier
In onze nieuwe buurt is het geloof ik juist not-done als je niet buiten verlicht hebt. De achterburen heb een snoer bontgekleurde niet knipperende lichtjes op het afdakje van de voordeur. De buurvrouw heeft één wit lichttapijt aan het balkon voor hangen en een in multicolor knipperend ledsnoer in een fruitboompje achter. Het huis daarnaast hebben een kerstboom versierd met primaire kleuren en bijpassende knipperende lichten in de voortuin gezet en de buren daarnaast hebben een wit-knipperende kerstboom op het balkon gehesen. Het huis tegenover ons staat leeg en vormt 's avonds ook een donkere leegte, maar schuin tegenover hebben ze twee struikjes in de tuin en de overdakking van het terras besnoerd met, jawel, knipperende witte lampjes. Ik vind het allemaal eigenlijk gewoon leuk zoals ieder op zijn eigen manier iets met de tuin in kerstsfeer doet.
Groeten Primavera

Kumquat

Kumquat

15-12-2009 om 13:46

Neu

Want het milieu. Verder geen probleem met het ontbreken van de estetische waarde, het is wel gezellig vind ik ergens en dat is ook weer wat waard.

Gisterennacht nog een staartje van die film gezien, naam even kwijt. Over hoe we met zijn allen de aarde en onszelf naar de knoppen helpen, schokkend weer om de oneerlijke verdeling ook van welvaart te zien.

Niet dat de kindjes in de 3e wereld er een hap meer door eten als ik geen heester ga staan ophijzen met een snoer van onveilige energie vretende lampjes, maar toch. Mijn dochter vindt het overigens prachtig dat er een paar hier in de straat wel "een struik hebben met lampjes". Zegt ze er bij "of vind je dat ook ordinair ?". (kind heeft het woord ordinair ontdekt, heb ik 1 keer gebruikt toen het over de fanfare ging.... stom stom stom).

Nely

Nely

15-12-2009 om 13:52

Geen buitenverlichting

en dat vooral vanwege de reden die Tirza al aangaf, dat je er zelf niks van ziet als je binnen zit (en wij dan ook nog met de rolluiken naar beneden).

Maar ik vind het op zich best mooi bij anderen mits het niet overdadig is.

Fatima

Fatima

15-12-2009 om 15:33

Het millieu?

Als we voortaan in elk draadje met het milieu aankomen kan ik ook voortaan Midas Dekkers gaan citeren: `Neem allemaal een kind minder dan gepland en zeur niet meer over milieu'.

Ayanna

Ayanna

15-12-2009 om 15:50

Fatima o.t.

Hihi, dank je, ik moet even grinniken. Voel me al bijna een vreemde eend (al dan niet uit blik) in de bijt want: ja, ik heb kerstverlichting buiten en nee, het zijn geen led-lampjes. Verder eten we dagelijks vlees, gebruik ik kwistig mijn droger, rijd ook korte stukken met de auto en ben ik vaker niet dan wel politiek correct bezig.
Met andere woorden: jammer dat veel draadjes een bepaalde kant opgeduwd worden. Wie bepaalt wat juist is en wat niet? Welke meetlat wordt daarvoor gebruikt? En wat als ik niet voldoe aan het 'plaatje'???
En on topic: wij hebben 1 verlicht kerstboompje buiten staan. Verder valt het hier in de straat wel mee qua overdaad. Ik geniet er wel van, al die lampjes. Ik vind het knus en zeker in het buitengebied. Al die boerderijen met lichtsnoeren en figuren e.d. Het is dat ik nachtblind ben anders ging ik puur voor mijn plezier 's avonds een ritje maken!

tonny

tonny

15-12-2009 om 17:46

Joh, ik bedoelde het met een knipoog

zelf vind ik het best sfeervol, zolang het niet knippert. Maar heb 't niet, vooral omdat mijn huisgenoten het onzin vinden. Die vinden zelfs versiering binnen niet dringend noodzakelijk, nu we geen ruime kamer hebben waar een grote kerstboom in past (want dat vinden ze dan weer wel mooi, de zeurpieten

Bij mijn zoon en schoondochter in de wijk is zoveel versiering dat een en ander moeiteloos vanuit een satelliet is aan te wijzen. Ik ga gauw eens kijken

Fatima

Fatima

15-12-2009 om 18:46

Knipoog?

Dan moet je die knipoog er ook bij zetten in plaats van die diepe zucht.

Iedereen weet toch van het Milieu? Daar hoef je ze toch niet op te wijzen?

Je kiest ervoor of je kiest er niet voor, wel grappig is dat ik het vooral bij de huurhuizenbuurten zie. De koophuizenbezitters doen het amper of heel klein.

Yta Chalne

Yta Chalne

15-12-2009 om 19:12

Boom

Nou, ik heb dankzij dit draadje nu een klein boompje in de kamer staan. Met lichtjes en rode kerstballen én rieten engeltjes én een rode glimmende slinger én een kerststalletje. Iedereen blij, vooral jongste zoon. En we hadden vanmiddag even een baby te leen die z'n ogen er niet vanaf kon houden, dit was z'n eerste kerstboom ever. Mijn conclusie is dat kerstversiering goed aansluit bij mijn behoefte aan meer licht en warmte in deze tijd van het jaar. Het is versieren of emigreren. Dit jaar is het weer versieren geworden

neteret mut

neteret mut

15-12-2009 om 23:20

Moet nog beginnen

een kerstboom in huis hebben we eigenlijk altijd wel, zal morgen maar eens gaan rondkijken of er nog iets is. Buiten doen we niks aan, in de straat is er hier en daar wel iets maar nergens echt veel.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.