Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Vic

Vic

21-12-2009 om 21:32

Kerstdiner, hoeveelheden

Ik wilde vandaag alvast inkopen doen voor de Kerst, maar het was zo druk in de supermarkt dat ik het niet zag zitten in gezelschap van een kleuter. Van de week maar een poging wagen in mijn eentje. Ik wilde rollade gaan maken en had gedacht er twee van een kilo te nemen. Nu zag ik dat de rollades max 750 gram zijn. Zou ik dan aan 2 voldoende hebben, voor 9 personen (w.o. 3 kinderen)? En hoeveel aardappelvormpjes/krieltjes heb ik nodig? En is 1500 gr groente voldoende (worteltjes, spruitjes en sperziebonen)? Tot slot, hoeveel bolletjes ijs kun je halen uit 500 gram? Hoezo kerststress

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
amk

amk

21-12-2009 om 22:13

Bolletjes

ja dat is dus afhankelijk van je ijslepel.
500 g is ongeveer 5 flinke porties ijs.

Hoeveel gangen heeft het diner, wat serveer je er voor. Als iedereen al vol zit heb je minder nodig natuurlijk.
Wat servereer je er allemaal nog bij.
hier zou je aan 1 rollade voor 10 personen meer dan genoeg hebben. De ene helft eet vegetarisch, de andere helft houdt niet van koude dan wel warme rollade en eet met lange tanden. (Toch serveert mijn schoonmoeder altijd rollade als we daar zijn)

Tip

ga lekker achter je pc zitten,klik op ah .nl en bestel je boodschappen online.
ze worden netjes thuisbezorgd,en die 6,95 die je daaraan kwijt ben spaar je uit op benzinekosten ,parkeergeld en stress.
1500 gram rollade is genoeg voor 9 personen.
1500 gram groente ook.
en 2 liter ijs is ook voldoende voor 9 personen.
succes met kerstdiner

Tja

Bij vlees kan je een pond voor 4 personen rekenen, dus dan zou 3 pond (2 rollades) genoeg moeten zijn. Groenten lijkt me ook wel te kloppen (die 2 ons pp eet alleen die mevrouw van het Voedingscentrum en verder bijna niemand). Aardappels zou ik wel zo'n 2 ons pp rekenen, en dan naar boven afronden.
Ijs gaat niet per gewicht maar per volume. 500 g is meestal ongeveer een liter, ofwel 1 bak. Lijkt mij een tikje aan de krappe kant voor 6 volwassenen en 3 kinderen, maar als je er wat leukigheidjes bij doet kan het denk ik wel.

Goed, en nu wachten tot anderen mijn inschattingen weer aan flarden schieten

Groeten,

Temet

Ellen Wouters

Ellen Wouters

21-12-2009 om 22:25

Mijn 2 centen

Ik vind twee ons vlees per volwassene royaal voor een diner, dus met twee rollades moet je er kunnen komen.
Hoeveelheden groente hangt van de rest van het eten, de groente, en de smaak van de eters af. Ik kom soms op makkelijk 4 ons groente voor mezelf alleen al, maar dat is dan geen sla . Een schaal gegrilde mediterrane groenten daarentegen......
De meeste mensen eten die twee ons inderdaad niet. De presentatie doet ook veel: in kleine schaaltjes opgediend gaat het minder hard.
Aardappels reken ik in stuks: anderhalve flinke aardappel per persoon, maar wij zijn denk ik matige aardappeletes. Maak je puree, dan mag je fors meer maken.

Hanne.

Hanne.

21-12-2009 om 23:03

Hier niet

Hier zou het denk ik niet voldoende zijn

afgelopen week 'proefgedraaid' voor m'n kerstdiner. (ja na 9 maanden geen rood vlees eten moest ik even kijken of ik nog rosbief kan maken)

Ik had voor 4 personen 900 gram rosbief, 800 gram wortels en 1 kg aardappels. Alles ging schoon op (echt schoon!) en 's avonds kreeg ik tussen neus en lippen door te horen dat hij best nog wel wat meer had gelust.

Ik heb voor volgende week voor 7 personen (5 volwassenen een peuter en een kleuter) 1.2 kg rosbief besteld. De wortels laat ik zo, en ik doe er nog een groenten gerecht bij. Het aardappelgerecht is niet gelukt, dus ik denk dat ik voor aardappelkroketjes ga, stuk of 5 pp)

Hanne.

Hanne.

21-12-2009 om 23:05

O ja

Ik heb 6 bollen ijs uit m'n literverpakking gehaald, en daar zit nog royaal in. Denk nog een bol of 4. Dus voor ijs zou ik rekenen op 10 bollen per liter (weet niet hoeveel bollen pp je wilt serveren)

Vleesverschil

Hm, ik wilde met een groot stuk vlees van rond de kg doen voor 8 personen (waaronder overigens 3 niet veel etende kinderen). Normaal redden wij dat ook makkelijk, twee keer doen van een kg vlees. Sterker nog, dat is tamelijk royaal voor ons doen, normaal werken we met z'n vijven maar rond de 300 g vlees weg, zonder enige klacht over te weinig...

neteret mut

neteret mut

22-12-2009 om 00:22

Hangt van zoveel af

rollade lijkt mij meer dan genoeg, maar dat zeg ik omdat ze hier niet graag rollade eten. Zou het om kipfilet gaan bv .... Zondags eten wij echt geen 2 liter leeg ( zijn zelf een gezin van 9 ps), maar tja het is een kerstdiner. Anderhalve kilo groente, moeilijk iets van te zeggen. Ken de mensen niet maar ik heb neiging te zeggen dat het krap is.
Voor Hanne: 5 aardappelkroketjes zouden mijn kinderen te weinig vinden.

Jetske

Jetske

22-12-2009 om 09:09

Sus-anne

Ah.nl bedacht ik me ook afgelopen vrijdag, maar toen zaten alle levermomenten voor de komende week al vol, dus ik ben bang dat ze daarvoor te laat is. Ik heb me voorgenomen het volgend jaar zeker op tijd te doen; je kunt toch tot op het laatste moment je bestelling wijzigen. Het is natuurlijk ideaal!
Jetske

liora

liora

22-12-2009 om 10:24

Vic

Hoi Vic,

Ik heb de andere reacties niet gelezen. Twee rollades moet genoeg zijn, maar heel ruim is het niet. En je kunt ook kiezen voor nog iets anders bij die twee rollades, misschien nog wat kippepootjes bijvoorbeeld?

Groente lijkt me genoeg, maar ook weer voor de afwisseling is het leuk er een sla bij te maken (en dan misschien iets minder groente).

Aardappels: reken 150 gram per persoon, en koop er nog een heel lekker stokbrood bij met boter, voor de grote hongerlappen.

Ik zou twee bakken ijs nemen, verschillende soorten, wat over is kan je gewoon bewaren toch?

Liora

liora

liora

22-12-2009 om 10:26

Nu alles gelezen

AH.nl zit vol inderdaad. En vlees slinkt! 750 gram rauw vlees is niet meer dan circa 500 gram gaar. Niet zoveel vind ik!

Nav liora

Vlees slinkt wel iets, maar tenzij je met water geïmpregneerde kipfilet koopt (die bestaat) slinkt er echt niet 1/3 weg.

Vic, die 150 g aardappels die iemand hier noemt is imho niet genoeg. Tenzij je hele kleine aardappeleters bent.

Overigens vind ik het zelf altijd handig om alles naar boven af te ronden, restjes kunnen een of twee dagen later alsnog opgegeten worden.
Soms vergis ik me, en reken ik op restjes die dan niet komen. Fout gegokt, maar dan in elk geval de troost dat het eten kennelijk erg lekker is geweest

Groeten,

Temet

liora

liora

22-12-2009 om 12:07

Lading maken

Ik maak altijd een lading eten gewoon, want ik vind het heel naar als ik te weinig heb.

Temet, vlees slinkt behoorlijk, zeker vlees dat lang braadt zoals rollade.

tonny

tonny

22-12-2009 om 21:02

Vlees - paar vraagjes

Nou, er is een rollade in huis - op verzoek van de koks. Maar ik moet er eentje bij halen, begrijp ik van jullie.

Ze bestelden ook carpaccio. Ik heb het niet zo op rauw vlees, maar affijn. Blijft dat echt tot Kerst goed in de koelkast?

Was wel grappig hoor, netjes alles halen van hun boodschappenlijstje. En het was nog lekker rustig in de winkel.

Tonny,

ik heb altijd carpaccio in de vriezer,de avond voor gebruik haal ik het er uit.

Vic

Vic

23-12-2009 om 09:57

Rollade

Goh, ik had voor rollade gekozen omdat ik ervan uitging dat iedereen dat wel lust (geen vegetariërs hier). Volgens mij is dat bij mijn gasten wel het geval en anders heb ik nog wel een blikje knakworstjes. Qua hoeveelheden heb ik besloten dat ik er toch maar 3 maak. Eentje van tevoren die ik dan koud serveer (er passen maar 2 in de pan). Voor de zekerheid haal ik nog een extra zak aardappelballetjes of -kroketjes. 5 per persoon zou hier zeker niet voldoende zijn. De groente lijkt me wel een goede hoeveelheid. Ik heb trouwens ook nog een voor- en nagerecht en een enorme hoeveelheid koek en chocolade bij de koffie. Het ijs had ik nodig voor een grand dessert (oftewel van alles wat ik lekker vind op een bord gerangschikt Als er 9 bolletjes uit een doos gaan is dat voldoende. Ik neem dan nog wel een andere soort ijs erbij, voor die mensen die altijd nog wel plek hebben voor een toetje.
Bedankt voor alle reacties.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.