Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

tonny

tonny

02-12-2009 om 18:50

Kerst-eten

'Tja, wij moeten van onze moeder al jaren met Kerst zelf prutsen met al die kleine pannetjes. Wanneer krijgen wij nou eens gewoon kerst-eten?'

Dan zou ik nu kunnen zeggen: ga je gang, want de geciteerde persoon is er oud genoeg voor. Maar dat vind ik onsportief.

De waarheid is dat ik gewoon geen kookfanaat ben - ik vind er zelfs helemaal niets aan!! Daarom vraag ik jullie hulp.
Wat voor kerst-eten ga ik zo'n acht
a tien personen voorzetten?
Ik heb geen oven en er is iemand bij het gezelschap die een enorme hekel heeft aan pasta.

Ik zie uit naar jullie inspirerende suggesties!

tonny

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
reina

reina

02-12-2009 om 19:07

Bijv.

Een lekkere stoofschotel maken ( pot-au-feu), daarbij lekkere aardappelpuree en een groene salade, gegarneerd met tomatenmandjes, gevuld met doperwtjes. Vooraf een tomatensoep gemaakt van veel verse tomaten en andere groentes. En als toetje stukje appeltaart met stoofpeertje en bolletje ijs. Bijvoorbeeld....

Als toetje natuurlijk

het beroemde Ingrid-toetje: ijs met marssaus. En verder is de salade met frambozendressing niet moeilijk en wel verrassend lekker De recepten zijn zo in het archief te vinden.

Wat een verleidelijke vraag tonny

.. je kunt nog alle kanten op!

Ik zou kiezen voor eerlijk eten en geen liflafjes. Geeft alleen maar gedoe.

Maar dan kan je nog alle kanten op! Net als bij de keuze van een vakantie (of van een echtgenoot, maar ik dwaal af wil het nogal eens helpen om radicale keuzes te maken. Ben je meteen van alle onuitgesproken verwachtingen af.

Ik zou sowieso kiezen voor gerechten in hele eenheden, dus niet opgedeeld. Bijvoorbeeld eerder brownies dan losse cakejes. Scheelt veel werk en miniatuurgezever.

Vooraf wordt dan soep, hoofdgerecht wordt een pan met iets vlezigs, aardappelen of rijst, en groente.

Maar goed wat ik zeggen wilde: stel, je houdt van snijden. Dan maak je stoofvlees dat je zelf in stukken snijdt met een pond uien die je ook zelf snijdt en 2 kilo spruitjes die je zelf pelt... nou ja je voelt waar ik heen wil.

Of je kookt juist dingen die je helemaal heel kunt koken zoals bloemkool en een stuk vlees dat gewoon de oven in gaat (rollade).

Toe vanilleijs met warme kersen. Hoef je ook niets aan te snijden.

Oh... ik raak al helemaal op dreef. Ik zou dus een heel duidelijk thema kiezen, dan valt er heel veel af. Lekker makkelijk.
Het NietSnijdenmenu.
Het AllesInÉénWinkelKopenmenu.
Het KinderenLatenKokenmenu.
Het AllesDeDagVantevorenGemaaktmenu.
Het EindelijkDieDingenWaarIkDeRestVanHetJaarNietAanToekomenu.
Of leg jezelf een andere beperking op. 1 euro per persoon (zou ik niet doen), geen vlees (is wat voor te zeggen), alleen maar gerechten die iedereen lekker vindt.

Of wat dacht je van een keuzespelletje vooraf, via internet voor de kinderen die niet meer thuis wonen. Iedereen mag iets weghalen en een andere suggestie ervoor in de plaats zetten, als het maar binnen het thema blijft.

En je hebt toch een zwangere schoondochter? Wat dacht je van een diner met uitsluitend ingrediënten die worden aangeraden voor zwangere vrouwen? En dan alle aanbevelingen ter harte nemen. Hahahaha dan mag je blij zijn als je ueberhaupt een tafel vol eten krijgt.

laatste optie: Waarom zou jij koken als je daar geen lol aan hebt? Laat het aan de kinderen over, eventueel verdeeld over de gangen.

Als jij zelf kookt, terwijl je geen zin hebt, zou ik het echt zo simpel mogelijk houden.

Hee... nog een idee... zou je alles in huis kunnen halen wat je normaal voor het gourmetten koopt. En daar dan iets anders van maken?? Nee, stom idee van mezelf. Maar je zou wel kunnen zeggen dat je er niet meer tijd aan kwijt wilt zijn dan het klaarzetten van al die gourmetzooi.

PS Voor ons is Kerst een prachtig feest waarbij we het hele materiële gezeur al jaren de deur uit hebben gedaan. We eten vegetarisch, hebben veel tijd voor elkaar en proberen los te komen van de hectiek. Voor mij persoonlijk is het ook spiritueel een heel belangrijk feest. Als kind had ik een grote Kerst in Duitsland.. die ben ik kwijtgeraakt, mijn oma is al jaren dood. Wat ik maar zeggen wil, het kan leuk zijn om je Kerst ter hand te nemen en nieuwe keuzes te maken!
Gniffel... vooral als ze lekker radicaal zijn..

Dendy Pearson

Dendy Pearson

02-12-2009 om 21:11

Turk

Aangezien ik een hekel heb aan koken, er ook niet goed in ben en al helemáál geen zin heb om met de kerst in de keuken te moeten staan bestel ik uitgebreid bij de Turk. Dat wordt door iedereen hier gewaardeert, ook door de visite.

Dendy

Kerst uit blik

Tonny, ga naar een delicatessewinkel of naar de Makro, Sligro of Hanos als je iemand met een kaart kent. Schaf jezelf daar confit de canard (eend in blik) aan. Er zijn blikken voor 4/5 personen en kleinere voor 2 personen.
Je kunt dat nu al kopen (nu het nog rustig is).
Het is al gaar. Je hoeft het alleen maar op te warmen. Lekkerder kun je het zelf niet maken.
Voor erbij een rode en een groene groente (rode kool en peultjes, verzin het maar), wat partjes gebakken appel of gewoon appelmoes (kinderen blij) en puree.
Een iets gewaagdere aardappel: Neem vastkokers, schil ze en snij ze over de lengte in 4. Dan krijg je 4 bananenbootjes (het oog wil ook wat). In die eendenblikken zit ontzettend veel vet. Dat heb je niet allemaal nodig om die eend op te warmen. Doe wat van dat vet in een koekenpan of braadslee en zet het met de aardappels op het vuur of in de oven. Doe er wat zout, vers gemalen peper en hier en daar een takje rozemarijn bij (en als je dat lekker vind ook een teentje of wat knoflook). De aardappels mogen gebruind zijn, maar alleen maar gaar is ook al lekker.
Voordeel van dit aardappelgerecht is dat je het de dag ervoor kunt maken en de volgende dag kunt opwarmen (met puree kan dat niet).
Nagerecht heb je al geloof ik. Doe sla met een beetje pate als voorgerecht. Maar misschien heeft iemand een ander idee.
Groet,
Miriam Lavell

Zelfde probleem (mirjam?)

ook hier al jaren de steengrill aan,gewoon omdat ik niet van koken hou.
dus ik lees mee voor de ultieme tip.
Bij welke delicatessewinkel verkopen ze confit de canard?ik ken namelijk niemand met een sligro/macropas .

en die aardappels in vet,moet je die eerst voorkoken? of laat je die in het vet garen?

Dendy?

wat bestel je dan bij de Turk?

Laminaat

Laminaat

03-12-2009 om 08:16

Vraag

Tonny,

Vraag aan Sinterklaas een oven en doe daar drie kippen in. Aardappelpuree erbij, nog wat groente en sla..
Smakelijk,
Laminaat

tonny

tonny

03-12-2009 om 08:48

Laminaat o.t.

In de keuken in deze woning zit een duf inbouwmagnetronnetje op voor mij een rot-hoogte (ik ben slechts 1.53).
Zonder gebruiksaanwijzing en die kan ik ook niet vinden.
Past hoogstens één kip in. Oh ja een paar opbakbroodjes krijgt mijn dochter er meestal ook wel eetbaar in. Een enkele keer gaat het op raadselachtige wijze mis, dan worden het steenklompen
Oja ik kan de digitale cijfertjes amper lezen vanwege de lichtinval in combi met mijn lengte.

Sorry, even mopperen. Verder is dit huis prima en met ons kleine gezinnetje mis ik die oven normaal niet, ik was toch al geen bakkoningin.

Als Sint een oven brengt, heb ik geen idee waar die moet staan

tonny

Braadvlees?

´Vroeger´ bij mijn oma kregen we braadvlees...je weet wel draadjesvlees. Met rode kool met appeltjes (toch te doen?) én peultjes die opgebakken waren. Erbij gefrituurde aardappeltjes en peertjes en appelmoes. Het draadjesvlees kan je de dag ervoor al maken. De peultjes kook je ook...De peertjes en appelmoes koop je gewoon in blik of pot, in mooi schaaltje en voilla. De rode kool met appeltjes kan je ook al voor de visite komt in de pan klaar zetten. En als het dan zover is hoef je alleen het vlees en de peultjes maar aan te zetten (om te warmen) en je kookt de rode kool...man laat je 2 soorten aardappels frituren (daar zijn mannen toch voor?)
Wij kregen ook meestal soep ervoor, kan je de dag ervoor ook al maken. En als toetje houd je het bij ijs.
groeten albana

Dendy Pearson

Dendy Pearson

03-12-2009 om 09:34

Sus-anne

Ik bestel gewoon van alles. Vooral veel kip, want die is bij deze turk echt geweldig. Beetje baklava erbij, wat salade en dat dan geserveerd op mijn mooiste servies.
En als toetje eten we stroopwafelijs, dat koop ik gewoon bij de AH. Dat is zo vreselijk lekker!!!

Rode kool kan ook vantevoren

Tonny,

De volgende vraag wordt: heb je twee grote pannen?

Rode kool: eerst in boter laten zweten, dan anderhalf uur stoven met klein beetje water en gemalen kruidnagel en kaneel, dan kwartier blokjes appel warm laten worden (en roze door het kookvocht), afgieten indien nodig, azijn, stroop, zout erbij.

Kaneel en suiker maken dat de smaak op pot/diepvries lijkt.

Tweede dag is ie lekkerder.

Bijenkorf?

sus-anne:"ook hier al jaren de steengrill aan,gewoon omdat ik niet van koken hou."
Maar daar is toch niks mee mis? Heeft ook wel iets kersterigs, toch? (wij doen vaak chinees fondu)
sus-anne:"Bij welke delicatessewinkel verkopen ze confit de canard?"
Bij de groentejuwelier, de poelier, de deftige slager, of de delicatessewinkel. Soms tref je het zelfs op de markt. Het zou me trouwens niet verbazen als ze het bij de delicatessen van de Bijenkorf ook hebben. V&D?
Sus-anne:"en die aardappels in vet,moet je die eerst voorkoken? of laat je die in het vet garen?"
Dat kan alletwee.
Groet,
Miriam Lavell

Jetske

Jetske

03-12-2009 om 10:57

Miriam: eend in blik?

Het lijkt me geweldig om met kerst als een volleerd kok een Confit de Canard op tafel te zetten; het klinkt heel gastronomisch. Maar uit blik van de Makro? Is dat echt lekker? Het klinkt als luxe campingvoedsel?
Jetske

Aard van het gerecht

Confit de canard is als zuurkool uit het vat. Het is een gerecht. Het gaar maken, inmaken en bewaren in het vet, hoort bij de smaak. Je kunt het ook zelf maken en het kan ook met kip, maar de hoeveelheid (grote pannen, grote hoeveelheden) en de tijd dat het ingemaakt is, heeft ook invloed op de smaak.
Het is als wijn, van bewaren wordt het beter.
Groet,
Miriam Lavell

Jetske

Jetske

03-12-2009 om 11:36

Thnx miriam

Ik ga binnenkort het kleine blik eens uitproberen!
Jetske

Kaaskopje

Kaaskopje

03-12-2009 om 12:41

Eerste dag 'echt eten'

Wij eten tijdens eerste kerstdag altijd iets met aardappels (al dan niet gebakken) groente (sperziebonen en/of stoofperen) en bijvoorbeeld rollade. Nogal traditioneel dus. Tweede kerstdag gourmetten we en we moeten het ook niet wagen dat af te schaffen. Kerst en hooguit 1 ander moment in het jaar wordt hier gegourmet en daar kijken ze naar uit.

Chippie

Chippie

03-12-2009 om 12:50

Hier...

Hier zijn we een weekend voor kerst verhuisd. Geen zin in uitgebreid te koken, wel zin om mensen uit te nodigen en een niets-lustende schoonvader.
Het werd carpaccio van de AH, soep uit een zak van AH Excellent, varkenshaas met een speciaal sausje, gebakken aardappeltjes, salade met geitenkaas, boontjes en zo'n oubollige ijsstam mét flikkertjes en voor de kinderen een ijsmannetje. Heerlijk en geen gedoe! Kortom; keep it simple en fleur het hier en daar een beetje op.

marie

marie

03-12-2009 om 13:04

Hallo
Bij de AH is er tegen die tijd volgens mij weer van alles te koop wat je zo kunt opwarmen en er ook nog "kerstig" uitziet.
Een kennis bestelt altijd bij de "diepvriesboer". Ook lekker en luxe. Hoeft alleen maar even op het vuur opgewarmd te worden.
Succes

Mirjam en poelier

mirjam:Maar daar is toch niks mee mis? Heeft ook wel iets kersterigs, toch? (wij doen vaak chinees fondu) .

ik vind het nog steeds leuk en lekker dat steengrillen,maar de kinderen roepen nu al: toch niet weér steengrillen met kerst he?(hoezo verwend)?.
ik ga eens naar de poelier,op zoek naar confit de canard,ze zullen nog versteld staan van mijn kookkunsten!

Dit is superhandig tonny

ik heb een site gevonden, www.frankrijkoptafel.nl
Hier verkopen ze de heerlijkste kant en klaar gerechten.
ik heb zojuist een paar blikken confit de canard besteld,en een paar blikken Tartiflette ,een heerlijke aardappelschotel .
Met kerst even opwarmen ,maak ik er wat groente of een salade bij en mijn kerstdiner is geregeld.(voor 45 euro een diner voor zes personen)
(nou maar hopen dat wij allemaal eend lusten,heb het nog nooit gegeten,hoe smaakt dat?

Moedig!

Sus-anne "en een paar blikken Tartiflette ,een heerlijke aardappelschotel . "
Nou kijk, dat zou ik dan weer niet durven... uit blik
Groet,
Miriam Lavell

Mirjam,ik durf best

het stond zo heerlijk omschreven,doe de inhoud van het blik in een ovenschaal ,20 minuten in de oven et voila.
enne,ik zeg het tegen niemand,ik ga mijn gezin vertellen dat ik uuuuuuuuuuuuuren in de keuken heb gestaan voor deze overheerlijke gerechten,en dan kijken hoe ze reageren.mocht het niet smaken,dan gaan we volgend jaar weer lekker steengrillen

Katja

Katja

03-12-2009 om 23:46

Confit de canard.. hmm!

Wij kregen het laatst voorgeschoteld bij culivriend en dachten echt dat hij drie dagen in de keuken had gestaan. Nee hoor, was nog van de Lidl (!!!) in Franrijk afgelopen zomer. Kost niks daar (hier bij de groothandel etc helaas iets prijziger)Ik heb m'n vingers erbij opgegeten en geloof me, ik ben best kritisch. Uit het blik opwarmen in de oven en 'walla'.
Heurlijk!
Katja
ps wij kregen er zuurkool bij en gebakken aardappeltjes, gebakken in het vet uit het eendenblik. AAARghh krijg nu weer honger...

Aardappel uit blik

Wij hebben vorige maand echt gesmuld van een Gratin Dauphinois uit blik van de Lidl. Was echt lekker, dus die tartiflette zou best wel eens kunnen meevallen!

Ik vind met een speciale gelegenheid een mooi stuk vlees (rosbief, fricandeau, rollade) met iets van wintergroenten met iets zoetigs (rode kool met appeltjes, spruitjes met kastanjes of zoete aardappel) en een andere groente in een contrastkleur met gewoon echt lekkere aardappelen het lekkerst. Vooral heldere bouillon (pot van Struik doet het vaak prima) of ragoutbakje en toe een lekkere pudding of flensjes.

Ik hou dus helemaal niet van knoeien aan tafel met van die kleine pannetjes. Maar goed ik hou ook niet van buffetrestaurants en wokpaleizen. Als ik lekker eet wil ik gewoon zitten en eten en geen gezeur.

Tonny

Nu zijn we wel benieuwd naar het menu!

tonny

tonny

06-12-2009 om 14:06

Tja, dat weet ik nu nog niet hoor

maar jullie hebben me wel enorm gesteund met alle suggesties, dankjewel!

Na de kerstdagen meer nieuws

tonny

tonny

tonny

07-12-2009 om 12:38

Surprise!

Zoon, schoondochter en schoonzoon gaan koken.

Zij sturen per mail de boodschappenlijstjes, ik haal en betaal, en zij gaan alles in elkaar knutselen.

Jippiee!!

En ik heb het niet eens gevraagd

Tonny

Grinnik

..nou, gefeliciteerd Tonny!
Het wordt vast harstikke leuk. En laten we wel wezen, nu wordt het probleem opgelost door degenen die over de gourmet klaagden...een nette oplossing dus, of waren dat weer andere kinderen?

Ik moest wel lachen dat je nog geen plannetje had gemaakt. Daar zie je aan dat je inderdaad geen kookliefhebber bent. Die voorpret van wat-ga-ik-koken is voor dat soort mensen juist onweerstaanbaar. Die loopt het water in de mond bij het lezen van alle suggesties en die moeten doorgaan tot ze drie volwaardige menu's op papier hebben staan...

Verschil moet er zijn

Jetske

Jetske

07-12-2009 om 19:23

Tja...

Ik wacht juist op de dag dat mijn zoon met dan wellicht schoondochter en dochter met wellicht schoonzoon tegen mij zeggen: 'mam, wat ga je koken? Wij halen dan wel alle boodschappen in huis voor je...'.
Ze zijn pas 8 en 5: het zit er voorlopig nog niet in.....
Jetske

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.