Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Marsudan

Marsudan

23-01-2010 om 21:25

Keramische kookplaat: waarmee niet schoonmaken...?

Hoi allemaal,
sinds kort verhuisd, en ik heb altijd op gas gekookt. Als ik dat in dit huis wilde moest ik een muur openbreken, daar had ik geen zin in... De vorige bewoners hadden ook keramisch en hebben de gasleiding weggewerkt.
Nu is er natuurlijk speciaal schoonmaakspul te koop maar 'ik ben zuinig', zegt de Hollander, dus ik zoek alternatieven. Met gewoon een vochtig doekje krijg ik het meeste 'vuil' wel weg, direct na het koken. Ik heb begrepen dat het anders in de (glas)plaat kan branden..?
Kan ik gewoon een drupje afwasmiddel gebruiken bijvoorbeeld? Allesreiniger? Spiritus (dat werkt geweldig op mijn ramen)? Waarom wel of waarom niet?
Alvast bedankt voor de tips!
Groetjes, Mar

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Puck

Puck

23-01-2010 om 22:22

Gewoon sopje

Er zijn idd allerlei middeltjes te krijgen maar wat ik nog steeds het beste vindt werken: gewoon goed warm afwassopje maken, met een (microvezel)doekje de plaat goed schoon maken, zo droog mogelijk met het doekje maken en dan napoetsen met een droog microvezeldoekje.

margje van dijk

margje van dijk

24-01-2010 om 14:32

Nooit wat

Wij gebruiken nooit iets op die keramische plaat. Gewoon een doekje met een sopje, net als Puck. Als het heel erg is pak ik de afwaskwast en ros ik hem daarmee schoon. En als het héél erg is pakken we zo'n scheermeskrabbertje. Maar dat is hooguit eens per jaar.

En ja, je ziet er inmiddels wel een schaduw op zitten van waar de pannen meestal staan, maar dat stoort mij niet.

Margje

Marsudan

Marsudan

03-02-2010 om 14:36

*schaam*

Was ik verdikke mijn eigen draadje vergeten... sorry dames!
Ik heb de plaat schoongemaakt met een schoon sopje, en je krijgt niet alles weg, nee. Maar ik zal er inderdaad aan moeten wennen, het koken gaat in ieder geval prima!
Bedankt,
Marsudan

Puck

Puck

04-02-2010 om 08:52

Marsudan

Geen idee hoe jij dan kookt en met een sopje schoonmaakt, maar het verbaast me dat je dan niet alles weg krijgt. Is het sop wel goed heet? En wat ook meehelpt: een microvezeldoekje om het schoon te maken: eerst behoorlijk nat maken, even paar tellen laten weken en dan met een uitgewrongen doekje afnemen. En dan nog een keer met weinig sop en een uitgewrongen doekje de plaat doen. Als laatste met een droog en schoon microvezeldoekje even nawrijven. Ik kan me niet voorstellen dat het dan niet schoon wordt. Ik ben bepaald geen huishoudkundig wonder, maar zelfs mij lukt het met een gas op glas plaat, en dan zitten al die pitten nog in de weg.

Bastet

Bastet

04-02-2010 om 10:40

Inweken

Of even wat spray erop,zoals Dasty of een keukenreiniger,
en laten intrekken.Grote kans dat je het er dan zo afveegt!
bastet

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.