Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Kent iemand jemako?

Ik heb een ontzettende hekel aan ramen lappen. Met een glazer serre plus schuifpui is dit elke keer weer een hele klus.
Nu hoorde ik laatst dat het met zgn Jemako-doekjes een stuk makkelijker zou gaan. Ik heb Jemako opgezocht op internet maar ik schrok behoorlijk van de prijs.

Heeft iemand hier misschien ervaring met Jemako doekjes, en kan iemand mij vertellen of ze echt de prijs waard zijn?

Alvast bedankt voor jullie reacties!

Mariola

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Fiorucci

Fiorucci

26-08-2012 om 09:49

Mwah

Op zich werkt het zeker. Maar ik vindt toch dat het gewone ramen lappen schonere ramen oplevert. Nog een nadeel vind ik dat de doeken snel verzadigt zijn, dus enthousiast alle ramen lappen redt je hier niet mee.

Glazenwasser

Is eens in de maand een glazenwasser niets voor je?

Dendy Pearson

Dendy Pearson

26-08-2012 om 10:52

Absoluut

Ik heb de vezeldoek en de wafeldoek van Jemako en dan is het bijna een feestje om de ramen te doen. En als je met die wafeldoek(droogdoek) een rondje langs de kranen in huis doet, is het net of ze nieuw zijn.
Ik ben dus enthousiast en ik vond de doeken ook hun geld waard.

Dendy

Aldi

Mijn collegaatje had deze doeken gekocht en hield zelf ook zo'n party. Ik vond ze véél te duur. Ik heb ze zelf uitgeprobeerd op het ene raam en het werkte wel goed. Daarna heb ik het andere raam gedaan, nagedroogd met een niet pluizende theedoek en het resultaat was hetzelfde. Het gaat dus vooral om het nadrogen.
Een paar weken later had de Aldi van die wafeltjes-achtige doeken voor een paar euro, en die werken ook perfect.
Ik heb ze dus niet gekocht, veel te duur voor wat het is,je betaalt vooral de reputatie, maar een gewone doek gaat net zo goed.

Mea Proefrok

Mea Proefrok

26-08-2012 om 14:39

Krant

Veel goedkopere truc die ik van mijn man heb geleerd: raam sponzen, zemen en dan met een prop krant droogwrijven. Gegarandeerd spiegelende streepvrije ramen. Ik doe de ramen gemiddeld 1 keer per jaar, trouwens, dus die doekies zouden wel een leven lang meegaan .

krin

krin

26-08-2012 om 15:43

Ja, de krant

Die truc heb ik ook eens gekregen (ook al van een man, opmerkelijk) en dat werkt inderdaad. Je zou denken dat de inkt afgeeft, maar dat is dus niet zo. Geen streep te zien.
Een andere optie is een oude hydrofiel luier, dat heeft dezelfde werking als die wafeldoek, denk ik. Geeft ook kranen een prachtige glans.
En de beste optie: de lat lager leggen. Dan zit er hier en daar maar een streep. Als je de ramen toch niet zo vaak doet, zie je die streep toch al snel niet meer door het nieuwe vuil.

mix

mix

26-08-2012 om 16:58

Hier

vensterdoek van de C1000, ziet er hetzelfde uit als de vensterdoek.
Mijn ervaring: leuk voor een klein raam/spiegel en vooral je bril, als je met name voor het raam niet te kritisch bent. Zelfde ervaring dus als fio: leuk voor een klein raam maar niet als je alles een beurt wilt geven.
Mijn oma's gebruikten ook al een krant om na te drogen maar of ik doe het niet goed of ik ben te kritisch, maar er blijft een waas achter over de ramen precies in het spoor van de kranten.
Net terug uit spanje zag ik ze ook met sprays en zachte doeken aan de gang. Enorm snel, maar als je goed kijkt dan zie je dus die streep/waas en ik wil kraakhelder anders vind ik het zonde van mn werk

mix

mix

26-08-2012 om 17:00

Herstel

regel 1: hier de vensterdoek van de C1000, ziet er hetzelfde uit als de jemako

Margriet*

Margriet*

26-08-2012 om 21:46

Ach een doekje van de dirk

zo'n kunststof doekje, met een beetje badkamerreiniger laat mijn kranen ook goed glimmen. Ramen gaan er ook prima mee. 38 euro voor zo'n doekje. Daar koop ik dus 7 van die doekjes van en heel veel flesen schoonmaakazijn. Ben ik ook wel 70 voor dat dat versleten is.

Microvezeldoekjes

Drogen met een microvezeldoekje levert ook een streeploos resultaat op.

Groeten,

Temet

Helemaal verguld met

Mijn Kärcher raamzuiger: http://www.wehkamp.nl/huishoudapparatuur/stofzuigers-stoomreinigers/GDD/735063/C27_7G6_GDD_735063/?VIEW=grid&AAPP=100

Geweldig ding, geen strepen en geen geklieder met water!

Mariola

Mariola

27-08-2012 om 10:30 Topicstarter

Pind@!

Dat ziet er goed uit, die raamzuiger! Qua prijs ligt ie niet eens zo heel ver af van een voorraadje Jemako-doekjes

Gebruik jij ook die bijgeleverde reinigingsvloeistof of kan je ook een eigen sopje in die flesjes doen?

Groet,
Mariola

Mariola

Ik gebruik op dit moment de speciale reiniger. Ik heb het ook met ruitenreiniger van de Lidl geprobeerd, maar dat beviel me niet (net alsof er een waas achterbleef).
En even tussen ons : ik kan dus niet ramen zemen. Ik heb altijd strepen. Maar met dit apparaat is dat echt verleden tijd! Wel hebben wij katten, dus moeten wij tussen het droogzuigen van het raam wel af en toe de haren van de zuigmond verwijderen anders krijg je wel strepen. Overigens zijn dit 6 langharige katten .

Fiorucci

Fiorucci

27-08-2012 om 11:39

Ja maar pinda

Ik vind het juist wel leuk,dat geklieder met water.)

Fio

Oh ik niet. Ik had er vroeger al een hekel aan als mijn moeder ging ramen wassen. Dan voelde ik me zo niet thuis! Dus dit kan lekker snel.
En, bijkomend voordeel, man vindt het een geweldig ding en maakt dus ook regelmatig even tussendoor de ramen schoon. Twee vliegen in één klap.

Leifheit handraam wisser

gebruik ik al jaren, samen met een bus Leifheit Hausrein.
Microvezelding op de wisser handvochtig maken, een paar druppen Hausrein erop, even verdelen en wassen maar. Met een microvezeldoek de randjes drogen en met de wisserkant de ruiten droogmaken. Geen geklieder met water, de bus Hausrein gaat hier jaaaaren mee.
Ik zie dat je ze nu ook hebt met een telescoopstok, maar voor buiten komt hier de glazenwasser.

Fiorucci

Fiorucci

29-08-2012 om 14:23

En....

Ik doe het met een scheutje Dreft in het water, tip van de glazenwasser..)

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.