Brr.. Koud! Check onze hacks om je kind lekker warm én gezond te houden
Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Kiki

Kiki

28-09-2009 om 09:06

Kattensoap

Ik heb twee katten.
De ene is een watje met een ongelooflijk slechte gezondheid, hartklachten, stressaanvallen en een ongelooflijke bangebroek, de andere is een klein fel poesje die ongelooflijk kan vechten en eigenlijk altijd wint.
Het zijn broer en zus en het was altijd zo dat het kleine poesje haar grote broer beschermde en verzorgde.

Tot een paar weken geleden. Onze laffe kat heeft een hartaanval gehad doordat het is aangevallen door een hond. Dat kwam eigenlijk doordat de hond werd aangevallen door de andere kat, hond werd in het nauw gedreven, maar beet de verkeerde kat.
Maar goed, beestje is er weer redelijk bovenop gekomen.

Vlak daarna heeft een buitenkat de neiging gekregen om bij ons in het raam te zitten, aan de straatkant dus waar mijn kat er niet bij kan.
Het felle poesje werd helemaal dol en heeft toen haar broer aangevallen, die natuurlijk niets terug deed.
Dat is opgelost, het rolgordijn blijft voor dat raam gewoon dicht zodat ze de andere kat niet ziet.

Ook is mijn zoontje gaan lopen en kan dus ineens bij de ligplaats van de katten komen, wat ik natuurlijk absoluut tegenga. Maar het gaat wel eens mis.

Maar sindsdien gaat het dus mis tussen de twee katten onderling. Dat wil zeggen, het kleine felle poesje is heel onberekenbaar geworden en kan af en toe ineens haar broer aanvallen. En echt zoals boze katten elkaar aanvallen met plukken haar, gekrijs, blazen, hissen en gegrom.
Laatst toen mijn man tussenbeide wilde komen, heeft ze enorm uitgehaald naar hem. Kortom, we zitten ermee in ons maag. Mijn zoontje is anderhalf, over drie en een halve week hebben wij hier ook nog een baby.

Maar ja, tussen de agressieve aanvallen door is ze weer heel lief naar haar broer toe. Zij verzorgt hem ook echt, ze likt hem schoon (dat doet hij zelf niet) Ze beschermt hem dus nog steeds tegen andere katten
Maar ja, hij wordt ook weer erg schichtig van haar.

Is er hier op het forum een kattenfluisteraar die ons kan vertellen hoe we dit gedrag kunnen stoppen?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Plekje geven

in huis waar ze zich kunnen terug trekken, volgens mij is de poes gewoon overspannen van alles.

Die katten...

...hebben rust nodig als je het mij vraagt. Ze moeten in 1e instantie allebei een plek hebben om zich terug te trekken, hetzij naar de zolder of een hoge krabpaal of een hoge kast (met kussentje) o.i.d.
Katten die bij elkaar in 1 huis wonen hebben een rangorde. Als een van de twee ziek is dan heeft dat direct effect op het onderlinge gedrag. Ook een traumatje kun je in deze opvatten als ziekte. De rangorde word dan opnieuw bepaald. Als de zieke kat hersteld kan er opnieuw behoefte zijn om de rangorde te bepalen. Dat verklaart het geruzie en gevecht. Ga daar nooit tussenin staan, niet mee bemoeien. Je kunt op z'n hoogst proberen af te leiden op een vechtmoment met bijv water of geluid. Geef ze allebei even veel aandacht.
Heb geduld met de beestjes, ze vinden vast wel weer een rustiger vaarwater.

Helen

Helen

28-09-2009 om 20:50

Poezenforum

Ik heb jaren terug ook gedoe met de katten gehad en op zoek naar een oplossing. Kwam toen op een forum dat poezenpraatjes oid heet. Daar was een kattengedragkundige (jaja, ik weet het...)die Felinke oid heette. Zij heeft me toen een uitgebreidde lijst in Word gestuurd en gratis meegedacht en advies gegeven.

Geen idee of het er nog is maar misschien een tip..
Als ik het zo hoor is je ene poes een beetje geflipt...Is ze al gesteriliseerd?

Succes!

Kiki

Kiki

28-09-2009 om 21:26

Haha, een kattengedragsdeskundige

Nou, ze zou een dagtaak hebben aan mijn monsters.

Een eigen plekje, hoog buiten bereikbaar van zoontje, hebben ze al. Het stomme is dat ze dus ook wel eens op onze eetkamerstoelen liggen, waar hij wel bij kan komen en dat kan ik niet altijd voorkomen. Maar ze hebben altijd hun eigen stek, waar hij niet kan komen.

Gesteriliseerd is ze ook al.

Kiki

Kiki

28-09-2009 om 21:29

Ze hebben ook een afgesloten tuin

waar ze in principe niet uitkunnen. De dikke laffe kat durft dat niet, veel te eng.
Maar het kleine poesje gaat vaak genoeg naar buiten.

Dat van die rangorde snap ik, maar de rangorde is altijd al duidelijk geweest. Hij is laf en zij is de baas. Hij zou nooit tegen haar in durven gaan.
Het is dus niet zo dat de sterke kat ineens ziek werd en dat de zwakkere kat ineens haar kans schoon zag.

Kiki

Kiki

28-09-2009 om 21:36

Hoe doen mensen op Ouders Online dat toch

in één bericht reageren op alle berichtjes en dingen. Ik moet dat echt om ste beurt doen, anders vergeet ik de helft.

Ik ga eens op het poezenforum kijken. Tussen de bedrijven door is het poesje superlief, maar ik ben zo bang dat ze dalijk mijn zoontje aanvalt. Ik houd ze momenteel strict gescheiden, maar volgens mij voelen die katten dat ook weer als een afwijzing. Ik knuffel ze dan wel weer heel veel als hij slaapt, maar toch.

Je hebt vast wel een dierenpsycholoog die mij voor heel veel geld een paar sessies zal proberen aan te smeren.

mamavogel

mamavogel

29-09-2009 om 10:02

Kattenplaza

Dit is een leuk kattenforum :http://www.kattenplaza.nl/kattenforum/index.php
Misschien dat ze hier wel wat weten. Ook op dit forum zijn kattengedrag deskundigen aanwezig.

Hoe mensen dat doen (o.t. voor kiki)

Als je in de frames-versie werkt: Klik met rechtermuisknop op een bepaalde reactie waar je op wilt reageren, kies in het menuutje "openen in nieuw venster" en voila. Je ziet de reactie waar je op wilde reageren en je kunt vorig en volgend bericht klikken, net als anders. En intussen tik je in je andere versie gewoon je reactie

Kiki

Kiki

29-09-2009 om 12:18

Genista wow!

Er gaat een wereld voor me open

Maar het is wederom weer bevestigd, ik ben blond.
Ik dacht dat iedereen hier gewoon een ijzersterk geheugen had, waar ik dat niet had.

hahahaha

Proest! 9kiki en genista)

Weer wat geleerd. Ik deed het altijd met mijn ijzersterke geheugen...hahaha!

ingrid

Ayanna

Ayanna

29-09-2009 om 15:25

Helemaal o.t. genista

Joh.... Nooit geweten...... Ik vond iedereen altijd zo ontzettend knap, dat ze overal op konden reageren en niets en niemand vergaten. Hmm, daar gaat een OOL-illusie.

margje van dijk

margje van dijk

29-09-2009 om 16:13

Lol

Deze aha-erlebnis heb ik enige jaren geleden al geleerd. Van Tinus-P als ik me goed herinner.

Jaja, het wonder der techniek, dames & heren

Nasha 1st

Nasha 1st

29-09-2009 om 22:44

*proest*

zo, deze blonde doos heeft ook weer wat ontdekt....

Puck2

Puck2

01-10-2009 om 09:36

Goh

Ook hier wat bijgeleerd. Nooit geweten Genista.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.