Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Katten en kikkers.....

Getverdegetver...

Iemand nog een idee hoe ik mijn katten kan afleren om kikkers mee naar binnen te slepen? Ik heb vanochtend al minstens 10 stuk weer naar buiten gebonjourd. En dan geen kleintjes, nee, formaat handpalm, minimaal. Ik vind kikkers an sich helemaal niet eng, maar 10 op een chtend, door het halve huis heen, en niet allemaal meer even springerig zeg maar, Bah!! Het zal de lente wel zijn, in combi met het nattige weer dat ze klaarblijkelijk overal rondzwerven of zo, maar ik ben het echt zat! Heb nu het katteluik dichtgedaan, maar ze zitten als 3 bloeddorstige monstertjes door het raam naar buiten te staren, dus ze zullen zodra ze de kans krijgn wel weer ontsnappen...

Ingrid


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Grappig

onze poes heeft ook geen kattenluikje, deze zomer zal ik er toch eentje maken maar zo is het ook wel handig, ze tikt tegen het raam als ze naar binnen wil, (tik tik, hallo !) en als ze naar buiten wil beent ze richting deur en mauwt totdat iemand hem open doet. Ze zit dus soms halve dagen binnen en ook halve dagen buiten.

IngridT

IngridT

08-04-2010 om 14:11 Topicstarter

Hahaha irma,

los van het feit dat ik zelf knettergek word van al dat gerinkel in huis (heb het wel geprobeerd) denk ik niet dat kikkers geschrokken reageren op een rammelend belletje. Hmm. Maar hebben kikkers dan minder hersens dan vogels? Hmm. Toch kan het er bij mij niet in, dat een kikker ervandoor gaat als ie een belletje hoort rinkelen...(even los van het feit dat een poes veel harder rent dan een kikker kan springen, daar hebben vogels natuurlijk wel een voordeeltje, vleugels!)

Bastet

Bastet

08-04-2010 om 19:28

Geen tips

Muizen,mollen,vogels,kikkers,en ik vond zelfs eens een dode rat in mijn tuin...brrr....maar tips heb ik niet voor je.Bandjes met belletjes zijn hier binnen een week verdwenen...
Bastet

IngridT

IngridT

08-04-2010 om 21:50 Topicstarter

Oh cobi, please, houd op! (en ook leuk voor lidwientje, dit)

ik ga er vannacht van dromen ben ik bang. Ik zal het eerlijk opbiechten: Ik vind kikkers eigenlijk gruwelijke beesten, en geen haar op mijn hoofd die er over piekert om zo'n al half gedemonteerde glibber zelfs maar met blote handen aan te raken. Laat staan op te eten. No way!

En ik heb ooit ergens gelezen en onthouden dat kikkers voor katten erg slecht verteerbaar zijn. Zelfs giftig of zo. XZe kunner er ziek van worden. Ik heb dus in elk gevla hele slimme katten, want ze gebruiken ze overduidelijk alleen als speegoed...Gruwel.

Ingrid (overigens had een van de katten vanmiddag als alternatieve lunch een soort reuzenkever gescoord van wel een cm of 5 lang. Minstens 2 keer een meikever, met poten dikker dan lucifershoutjes. Middelste zoon heeft hem gered, en in een bakje gedaan (met blote handen, jawel) en toen de deksel er eenmaal stijf opzat hebben we hem op internet gedetermineerd als wsch een verdwaalde waterroofkever. Zonder gele rand dat wel. Maar wat een monster. Nog nooit zoiets gezien. Zoon heeft hem fijn vrijgelaten in een openbare vijver. Wilde eerst naar de buren, maar de combi van de maat & het 'roof' in de naam gaf mij het duistere gevoel dat die misschien niet blij zouden worden van deze uitbreiding van de vijverfauna. Zou me niks verbazen als ie baby-goudvisjes zou lusten.Pff. Het was me het dagje wel qua beesten...)

Nasha 1st

Nasha 1st

08-04-2010 om 22:46

Eerste vogel

is hier ook al weer als trofee neergelegd door de rooie.....brrrrr.....Kikkers nog nooit gezien, vogels en muizen zijn hier meestal favoriet (je weet dat het kadootjes voor jou zijn he

Belletjes???? hahahahhaha, ik verdenk mijn katten ervan op het moment supreme hun poot om het belletje te doen en zo hun prooi te benaderen!!! Werkt dus niet!

Kiki

Kiki

08-04-2010 om 23:25

Ja vreselijk he

die dode beesten,

Hier ook met enige regelmaat dode muizen, dode vogels, dode kikkers en dode spinnen.

Geen oplossing helaas, het zijn nu eenmaal jagers

krin

krin

09-04-2010 om 08:42

Luik dicht

In haar jonge jaren ving mijn poes ook van alles. Ook wel eens kikkers, maar die beesten gillen oorverdovend, dat vond ze niks. Alsof er een kind wordt gepijnigd. Ze jaagde wel voor het eten, over het algemeen, dus vandaar misschien dat ze de kikkers heeft gelaten. Ik kreeg dus lang niet alles als trofee gepresenteerd. Hooguit onderdelen (een halve mol, bijvoorbeeld. De achterkant. Alsof hij was doorgezaagd). Alles waar ze mee binnen kwam, probeerde ik te redden; wat ze buiten ving en buiten liet, mocht ze houden.
Engste vangst: een vleermuis. Die ze mee naar binnen nam, levend en wel. Die beesten zijn moeilijk te vangen, kan ik je zeggen. Zieligste vangst: een heel vers eendenkuiken. Zo mooi geel. Te mooi om op te eten, blijkbaar, want die was nog helemaal heel. Wel dood.

Kiki

Dode spinnen? Echt? Oh, wat een heerlijkheid. Ik heb heel veel last van enorme huisspinnen in het najaar altijd en die spinnen moeten wel heel erg hun best doen, willen ze worden opgemerkt door onze poezen. Ooit zat er een joekel op de wc en bij gebrek aan spinnendoders (man) heb ik een poes gepakt en die een paar minuten op de wc opgesloten. Toen ik de deur weer opendeed zat de spin er nog en de poes zat heerlijk te soezen op het matje.

Haha, en cadeautjes zeker! Een paar jaar geleden moest ik heel vroeg werken op eerste paasdag, dus had ik de avond ervoor al eieren verstopt buiten, voornamelijk in het houten kinderhuisje. Toen ik die middag na mijn werk thuiskwam en het feest kon beginnen, bleek dat poes ook haar best had gedaan: in het huisje, tussen de gekleurde eieren lagen de kadavertjes van een muis en een merel! Ik heb maar even gekuist voordat ik de kinderen eieren liet zoeken...

Tirza G.

Tirza G.

09-04-2010 om 19:11

Belletje?

Dat werkt echt niet bij kikkers. Kikkers zijn tamelijk simpele beesten: alles wat beweegt wat kleiner is dan henzelf is prooi, alles wat beweegt wat groter is dan henzelf is jager. Ze hebben wat moeite met kijken naar de achterkant, dus een slimme kat benadert een kikker heel langzaam van achteren.
Voor zover ik weet doen kikkers niets op gehoor

Tirza

Tirza G.

Tirza G.

09-04-2010 om 23:11

Op het moment dat ik het opschreef, wist ik het. Maar op belletjes reageren ze volgens mij niet. Alhoewel. Een doorgewinterde stadskikker misschien
Onze kikkers reageren op onze handgrasmaaimachine (ook wel: douw-je-dood genaamd). Als je zo'n haal doet met dat ding (ráts) en je wacht een paar seconden word je vrolijk terug bekwaakt

Tirza

Ik lach me een pukkel

Hilarisch gewoon!
We hebben 1 poes en 1 kater en we weten nooit zeker wie de trofee mee naar huis heeft genomen. We denken eerder de poes want die is alerter.
Maar op een zondagochtend, bij thuiskomst na het kerkbezoek, lag er een hele eend op de deurmat in de gang. Die moet op de één of andere manier door het ietwat kleine kattenluikje naar binnen gemoffeld zijn (waarschijnlijk achteruitlopend want luikje is echt niet groot genoeg voor eendenlijf en kattenkop)
Nu denk ik niet dat de poes in dit geval de actual killer was maar dat ze 'm gewoon dood gevonden heeft.

Bastet

Bastet

10-04-2010 om 18:53

Zwelgje

Hier hebben ze ook een keer een vette duif door het kattenluik gekregen...tis gewoon knap...
Bastet

Kiki

Kiki

10-04-2010 om 23:09

Sorry clo

Die monsters van mij halen spinnen dus van buiten naar binnen.
Je hebt dus niets aan mijn katten, ik daarentegen heb dus regelmatig spinnenlijkjes

Nasha 1st

Nasha 1st

11-04-2010 om 14:43

Geen kattenluikje

dus onze poezenbeesten kunnen hun buit niet mee naar binnen nemen gelukkig!

Bastet

Bastet

11-04-2010 om 15:24

Anna

Onze katten geven de voorkeur aan spitsmuizen van buiten,de huismuizen zijn lang zo lekker niet.....dus een kat is geen garantie dat er wat gevangen wordt in huis.
bastet

Cadeautjes uit de natuur

Hier slepen ze ook van alles mee het huis in. Kikkers, padden, mussen, spreeuwen, merels, koolmeesjes. Een katteluikje ontbreekt hier ook maar als het lekker weer is staat de achterdeur open en rennen ze gelijk door met hun prooi.
Vooral de aangevreten exemplaren vind ik zo goor. Mijn katertje heeft inmiddels de smaak te pakken en vreet de gehele beesten op, behalve kikkers en padden dus, die vind hij niet lekker. Poes eet haar prooien liever niet, maar laat ze liggen voor kater.
Belletjes heb ik geprobeerd maar iedere keer weer presteren ze het om thuis te komen zonder hun bandjes om dus ik heb het opgegeven.

Nasha 1st

Nasha 1st

17-04-2010 om 11:52

Zorra hahahah

ja, inderdaad, na de zoveelste poging rooie een bandje te laten dragen en zoveelste keer dat hij zonder terugkwam hebben wij dat ook maar opgegeven. Voor poes hadden we nog wel een bandje, maar dat was kapot. Ook die maar geen bandje meer gegeven. Ze zijn gechipt.

Tirza G.

Tirza G.

17-04-2010 om 12:16

Dan maar gewoon

vastzetten. Met een tuigje aan de waslijn voor een leuke actieradius. Het is niet meer van deze tijd dat overlast veroorzakende moordmachines vrij rondlopen.

Tirza

Nasha 1st

Nasha 1st

17-04-2010 om 12:23

Nou...

ik vrees dat kater zichzelf dan verhangt....dat is een veel te grote vrijbuiter. Daarbij, het is de natuur, moordmachine vind ik wel heel zwaar gesteld...Of moeten we de tijgers en leeuwen in Afrika dan ook maar aan een bandje gaan leggen?

Bastet

Bastet

18-04-2010 om 09:01

Muizen

Mijn katten vangen veel muzien weg,lijkt me toch reuze handig in een woonwijk.
Bastet

Dooie mus

Didi:"Zonder natuurlijke vijanden zouden we hier omkomen in de vogels, "
De werkelijkheid is dat de vogels omkomen van de katten. De mus is niet voor niets in nog geen 30 jaar een zeldzame vogel geworden.
Je stelling gaat wel op voor ratten en muizen trouwens. Maar daarvoor kan de kat aan een tuigje en los in huis ook genoeg betekenen.
Groet,
Miriam Lavell

Kiki

Kiki

18-04-2010 om 12:53

Pfff, ik wil gewoon niet dat mijn katten vogels vangen

arme beesten. Ze hebben geen tuigje of belletje, want daar hangen ze zich aan op. Maar ik heb een sproeier met bewegingssensor als ze in de buurt van de schutting komen.

Kijk als ze nou mieren zouden vangen in huis, maar die laten ze ongemoeid.

Bastet

Bastet

18-04-2010 om 18:36

Mussen

Ik weet niet of katten nou zo'n grote factor zijn in de terugggang van de mussenstand.Het hebben en buiten laten van katten doet men al decennia.
Mijn katten vangen net zo makkelijk duiven en spreeuwen,en daarvan zijn er zat.
Bastet

Nasha 1st

Nasha 1st

18-04-2010 om 19:48

Mussen

ondervinden inderdaad vooral veel hinder van onze manier van bouwen en van het feit dat iedereen tegenwoordig een lekker makkelijk te onderhouden schutting heeft en geen ligusterhaag die 2 a 3 keer per jaar geknipt moet worden(zo'n heerlijk dikke heg waar ze veilig zijn voor, nou vooruit dan, poezebeesten)

Tirza G.

Tirza G.

18-04-2010 om 22:13

En hebben katten daar geen last van

van dat gebrek aan tuinen en groen? Ik kan nooit goed begrijpen hoe mensen hun kostbare, geliefde huisdier met het intellect van een komkommer dagelijks ruecksichtlos de grote boze buitenwereld kunnen insturen. Je laat een kind van 2 toch ook niet zonder toezicht aan het verkeer deelnemen?

Tirza

Nasha 1st

Nasha 1st

18-04-2010 om 22:42

Nou

ik heb toch regelmatig gezien dat onze katten echt wel opletten bij auto's. Rooie hier is wel een aantal met man meegelopen naar school, maar durft daarna nauwelijks nog die drukke weg terug....Alleen als man heel hard roept dat het kan.....

Ja, er is een risico dat hij een keer aangereden wordt...Andere poes is nu 14 en al ruim 6 jaar bij ons, loopt ook buiten en leeft nog steeds....veel katten hier in de buurt zijn ook al op leeftijd....Ik denk dat het wel meevalt....

En nee, ik kan het niet vergelijken met een kind van 2...die is een stuk hulpelozer dan een kat...

Bastet

Bastet

19-04-2010 om 09:00

Tirza

Je onderschat de intelligentie van een kat,dat is duidelijk.
Bastet

Tirza G.

Tirza G.

19-04-2010 om 21:52

Dierenambulance

O, dan is het zeker niet waar dat het huisdier wat het meest kwijtraakt/wegloopt een kat is en het huisdier wat het vaakst verkeersslachtoffer is ook.

Tirza

Nasha 1st

Nasha 1st

19-04-2010 om 22:39

Misschien

omdat er relatief veel katten zijn?? En honden meestal aan de riem uitgelaten worden?

Tja, ik ben er mee gestopt

wij zijn in minder dan drie jaar tijd 4 katten verloren in het verkeer en wij wonen in een 30-km zone. Ik heb nu nog eentje die los buiten loopt en de rest (1 HTK en 2 Maine Coons) zijn binnen en mogen alleen buiten in de ren. En een kat die niet beter weet, zal het buiten spelen echt niet missen hoor.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.