Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Katertje (kitten) bij poes (8 jaar); wat zijn jullie ervaringen?

Even kort de achtergrond; man is niet zo dol op katten. Toch kwam er 8 jaar geleden een poes omdat wij (ik + 2 kinderen) dat zo graag wilden. Onze poes is superlief, speels, aanhankelijk en de kinderen zijn dol op haar en zorgen erg lief voor haar.
Al langer wilden we nog een kat erbij. Man wilde daar niet van horen. Nu kwam paar avonden geleden buren dat op laatste moment iemand die 2 katjes zou nemen had afgehaakt. Voor 1 hebben ze misschien iemand gevonden; zouden wij misschien...? En tot ieders verrassing zei man' nou vooruit'. Kent de moederpoes, en vond deze ook wel erg leukl.
Maar... dan moet het goed samengaan met huidige poes, en het moet wel een poes zijn, geen kater.

Idee daarachter is dat een kater moeilijker met een poes zal samengaan. Vandaag naar de dierenarts met beide katjes; de keuze zou bepaald worden door wie het poesje is. Jullie snappen 'm al; allebei katertjes... Wat een teleurstelling, vooral omdat 1 beduidend kleiner en fijner van vorm is.

Tsja. En wat nu? Eerlijk gezegd heb ik zelf ook veel liever een poes. Met katers niet zulke goede ervaringen; erg veel buiten, veel vechten met andere katers etc. Veel liever een poes dus!
Moeten nu dus beslissen of we toch de gok nemen, omdat dit wel een schatje is en de kinderen 'm al kennen. Of dat we, nu man toch heeft toegezegd dat er nog een poes bij mag, een poesje halen bij het asiel, want daar zijn er heel veel zag ik net.

Ik hoor graag jullie ervaringen. Heb je een (al wat oudere) poes, en nam je daar een katertje bij? Hoe ging dat qua wennen, en vooral: hoe gaat het nu?

En liefst op zo kort mogelijke termijn, want we moeten snel beslissen.

Ik hoor het graag!
Mare

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Nasha 1st

Nasha 1st

12-08-2009 om 16:11

Niet goed

gegaan hier, in zoverre, ze zijn nog steeds geen maatjes, vechten elkaar niet echt de tent uit, maar oude poes haalt wel zo nu en dan uit naar jonge kater....

Manus

Manus

12-08-2009 om 16:25

Juist!

Eind september krijgen wij een katerkitten erbij. Onze huidige poes is op dat moment 15 maanden. Ik heb juist voor een katertje gekozen, omdat twee poezen meestal lastiger met elkaar overweg kunnen - vergelijk het met twee meiden in huis Katers (en zeker als ze gecastreerd worden, zijn vaak aanhankelijker dan poezen). De combinatie poes-kater heeft meer kans van slagen dan de combinaties poes-poes en kater-kater (tenzij kastraten).

Manus

Anonix

Anonix

12-08-2009 om 17:10

Nee..

Katers zijn (meestal) liever dan poezen. Bij ons is dat tot nu toe altijd zo geweest, ook bij de niet-gecastreerde katers!

Onze huidige kater (3) is een scheet.. die doet niemand kwaad, een echte goedsul (ongecastreerd). Onze poes (12) is een chagrijnige kattenkop, die hangt bij het minste in je teen of hand.

Samen gaat het trouwens ook niet. Ze hebben het eerste jaar veel gevochten, en nu ontlopen ze elkaar zoveel mogelijk, met af en toen nog wat blaaspartijen.

Als je geen vechtpartijen wil, dan zou ik er niet aan beginnen. Het kan goed gaan, maar het kan ook niet klikken, daar is vooraf niks over te zeggen. Maar ik zou het niet laten omdat het een katertje is, want daarmee zijn onze ervaringen gewoon heel goed (en we hebben al heel wat katten gehad).

Julia64

Julia64

12-08-2009 om 17:49

Hier ook

sinds een jaar een katertje (als kitten gekregen) bij een lastige, humeurige kater van 12 jaar met gebruiksaanwijzing.
Ik weet het, niet te vergelijken met jouw siutatie want geen kater-poes-combi, maar het is boven verwachting wel goed gegaan terwijl ik er eerst een hard hoofd in had.
Echt dol op elkaar zijn ze niet (althans, die kleine wil wel spelen enzo, maar vindt bijzonder weinig aansluiting) maar de oude kater tolereert de kleine wel, als kleine te ver gaat wordt-ie af en toe even flink tegen de grond gewerkt, maar daar blijft het dan ook bij.
Wij hadden de kitten genomen met "terugkeergarantie", maar dat geluk hadden we omdat het nestje van een vriendin was. Is zoiets bij jou niet mogelijk?

Succes met beslissen,
groet
Julia

Hier ging het wel goed

Wij hadden een poes van 15 jaar en begon wat af te takelen. Een jaar geleden kregen wij ook te horen dat iemand een katertje "over" had. Wij hadden toen duidelijk de afspraak gemaakt met de eigenaar van kitten, gaat het niet goed na 2 maanden dan mochten we katertje terug brengen. Een week lang was het geblaas, maar we zijn nu een jaar later en zijn er nog 2 kittens bij gekomen. Oudje leeft nog steeds en is helemaal opgeknapt!

Kari1

Kari1

12-08-2009 om 19:19

Niet

Bij onze buren is dat project mislukt, tenminste dat vind ik. Een schat van een poes van een jaar of 8 á 10, toen twee (o.k., twee) katertjes erbij. Poes vond het niks en is veranderd in een schichtiger en moeilijker dier. Die komt alleen nog thuis om te eten en is dan z.s.m. weer vertrokken. Ik vind het sneu.
Kari

Mare

Mare

12-08-2009 om 20:24 Topicstarter

Oef, lastig zeg!

Ik kom met evenveel 'voors' als 'tegens' hieruit.

Net lang met man zitten praten (terwijl met name jongste elders aan het spelen is). Grappig genoeg blijk ik nu degene met de grootste bedenkingen (sproeien, bazig/agressief naar huidige kat) Man heeft druk gegoogled op sites en komt met beeld dat - mits vooral bijtijds gecastreerd - het sproeien voorkomen kan worden en de kater vaak zelfs aanhankelijker wordt dan de poes. Tsja...

We zijn tot de conclusie gekomen dat het vooral aan het karakter van beide katten zal liggen. Onze Saar is een bij tijd en wijle nog steeds erg speelse dame, die vooral heel goeiig is. Het katertje (we mogen kiezen uit de 2 die nog over zijn, 1 is wat schuw, de ander is ook wel voorzichtig maar wel speels) dat we willen is wel speels maar lijkt niet al te druk.
We hebben de huidige 'eigenaren' gemeld dat we het 2 weken willen uitproberen. Volgens de dierenarts moet in die tijd wel duidelijk worden of het kans van slagen heeft.

We gaan het dus proberen!
En moeten nu ineens switchen van Isa of Puck of Catootje naar Kareltje, Sjonnnie (allitereert lekker met Saar) of Flip of zo.

Kinderen door het dolle. En morgen dus maar extra kattenbak kopen, eetbakjes etc.

dank voor jullie delen en meedenken, ik zal met een weekje of 2 laten weten hoe het is gegaan, ok?

Mare

Kaaskopje

Kaaskopje

13-08-2009 om 00:28

Moet lukken

Ik zou zelf liever niet meer aan een kater beginnen, maar dat heeft meer te maken met mijn angst de kater kwijt te raken aan blaasgruis. Katers zijn daar iets gevoeliger voor. Ik heb in het verleden een heel kattengezin met katers gehad en nu hebben we alleen een poezengezin. Katers onderling ging prima en poezen ook. Hoe het is om een kater en poes te hebben weet ik niet, maar ik kan me niet voorstellen dat dat een groot probleem is. Ik heb begrepen dat de leeftijd waarop een kater gecastreerd kan worden lager ligt dan in mijn katerperiode. Dat zou ik zeker doen. Een gecastreerde kater is veel van de onrust kwijt van een ongecastreerde kater en zal naar mijn idee net zo min op de vuist gaan met een 'tante' als met een sexegenote van tante. Ik voorzie dus geen problemen.
Wat dacht je trouwens van de naam Swieb. Of voluit: Swiebertje.

Mare

Mare

13-08-2009 om 09:34 Topicstarter

Swiebertje

Haha, Kaaskopje, die naam kwam bij ons natuurlijk ook meteen op. 'Ohhh, ik weet een leuke: Swieber!'. Volledige blanco gezichten bij de kinderen....

Het dateert je dus wel, zo'n naam haha. Ik vind zelf de combi dus ook erg leuk maar rest van het gezin niet. Het is een beetje een 'scharminkeltje', heeft wel iets van een zwervertje. Is niet moeders mooiste zeg maar, maar dat vind ik juist zo leuk aan 'm. Wel een Swieber dus

Vanavond gaan we alle namen bij elkaar zetten en gaan we stemmen. Jongste is al sinds gisteravond driftig aan het denken en schrijven en heeft een hele hyves-blog rondgestuurd met vraag om suggesties. We gooien Isa weer terug de namenpoel in met dank aan Pelle. Wel mooi, zo'n bijbelse naam.
Grappig genoeg was het 1 van de 3 namen die we voor jongste dochter hadden 'klaarstaan' op de shortlist zeg maar. Het is iets anders geworden, maar we hadden haar anders dus 'Jezus' genoemd. Goed te weten

En ja, dat zo vroeg mogelijk castreren zullen we zeker doen. We hopen op een vreedzaam samenleven....

Kaaskopje

Kaaskopje

13-08-2009 om 22:30

Mare

Ik vreesde al dat je Swiebertje wat gedateerd zou vinden

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.