Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Loekie3

Loekie3

24-07-2011 om 09:18

Kater met korte lont...

Onze kater is alweer 18 jaar en altijd een lieve ietswat rare kat geweest. Hij komt uit het asiel en was ongeveer een jaar oud toen ik hem kreeg (is een zwerfkat geweest).
Het is echt een buitenkat, komt alleen thuis om te eten en soms om te slapen . Wil zelfs graag naar buiten in de regen. Wat grappig aan hem is dat als ik een wandeling maak hij me vaak volgt en dus net als een hond meeloopt. Het is een heel dankbaar trouw beest... Nu het volgende probleem mijn jongste dochter van 4 kan de poes niet met rust laten. Hoe vaak ik het ook zeg of haar voor straf op de gang zet, ze gaat hem toch weer te veel aaien en ook plagen met als gevolg dat de kat dochter krabt. Meestal in het gezicht en dus dicht bij de haar ogen. Aan de ene kant denk ik de kat moet weg want stel dat hij haar ogen krabt. Maar dit vind ik ook erg zielig voor de kat. Waar moet hij dan heen? Wie wil er nog een kater van 18 jaar oud... Is er nog een andere oplossing. Niet meer in dezelfde ruimte als dochter, dit is wel lastig te doen. Want voor je het weet is dochter toch weer bij de kat....
Wat zouden jullie doen?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Fiorucci

Fiorucci

24-07-2011 om 09:49

Eens met pelle

Ze moet dit echt afleren, ik zette een kind wat een kat pestte echt gewoon in de gang.

Anonix

Anonix

24-07-2011 om 11:44

Hier ook...

..maar dan met een poes. Zo erg dat ze al in je benen hing als je alleen maar langsliep. Oplossing: kinderen leren wat wel en niet mag. Kat was hier helemaal verboden terrein en aaien mocht alleen met een ouder erbij. Buiten was het trouwens een heel andere kat, veel makkelijker en socialer. Binnen gaat het nu ook een stuk beter, ze is zelfs de favoriet van de jongste (10 jr)!

'n Kind 4 jaar kan je toch gewoon afspraken mee maken? Ik neem aan dat zij het zelf ook niet leuk vindt om geslagen te worden...

4 jaar?

een vier jarige kun je prima leren dat ze de kat met rust moet laten.
je leert haar toch ook dat ze niet aan de brandende BBQ mag komen?
zo simpel is het.

Kaaskopje

Kaaskopje

24-07-2011 om 14:15

Ja ook eens

De kat hoort in deze situatie niet de klos te zijn van het gedrag van je dochter. Het zal even inzet van jouw kant vergen, maar dat heb je er neem ik aan wel voor over.
Ik las trouwens in eerste instantie correct 'káter' met kort lont, maar doordat ik reacties over je kind zag dacht ik dat ik me vergiste en dat er 'kóter' stond. Had ook gekund

Terpi

Terpi

24-07-2011 om 15:00

Middenweg?

Is er ook een middenweg te bedenken? Bijvoorbeeld dat de kat ook een solide buitenverblijf krijgt, dat kind de kat alleen buiten mag aaien zodat het beest voelt dat het ook weg kan? Persoonlijk heb ik de indruk dat er niet alleen onveiligheid is doordat je kind de kat aait maar ook omdat de kat zich makkelijk bedreigd voelt. In dat geval wordt zo'n beestje onberekenbaar denk ik, en is het van belang dat de kat een plek heeft om zich terug te trekken. Natuurlijk moet je een kind leren te letten op signalen, een kat laat toch meestal vóór hij gaat slaan al merken dattie van de aandacht niet gediend is. En als dit ook niet zo is zal je kind moeten leren bij de kat uit de buurt te blijven. Straffen is daar 1 manier voor, belonen is een andere. Is het mogelijk om bijvoorbeeld per dagdeel dat het gelukt is de kat met rust te laten een beloning te geven in de vorm van een sticker bijvoorbeeld?

Merel

Merel

25-07-2011 om 10:04

Ik ken zo'n kat

Mijn schoonmoeder had zo'n kat en de uitleg was heel duidelijk. Afblijven, kat is onberekenbaar en kan aanvallen als je 'm aait. Beest was er gewoon niet van gediend, en mijn kinderen die daar dus ook kwamen wisten het en hielden zich eraan. Ik denk dat je duidelijker moet zijn, iemand schreef het hier al (Pelle) Het is misschien te onduidelijk voor je dochter: wat mag ik wel, wat niet, wat is te lang, wat is te kort.
Dus dan de regel maar duidelijk en simpel maken, afblijven.

Wat gek

een kind wat regelmatig gekrabt wordt zou toch op een gegeven moment door moeten hebben dat ze de poes beter met rust kan laten ?

Ik zou er toch een statement van maken "niet aan de kat zitten". Ze is 4 dus je kan toch zoiets met haar afspreken ? Ik zou misschien een knuffelpoes kopen bij de speelgoedwinkel, dan die harde afspraak maken, haar latne beloven dat ze nu van de kater afblijft. En verder dus straffen als ze de poes wel aait of plaagt.

Hier ben ik streng, de poes en de cavia's zijn geen speelgoed, dieren pesten is gemeen en dan ben ik direct duidelijk.

Loekie3

Loekie3

25-07-2011 om 11:57

Hmmm.....

Ik maak me al langere tijd ongerust over mijn jongste van 4. Ze is heel moeilijk corrigeerbaar. Doet gewoon weer hetzelfde wat niet mag ondanks straf... We hebben 3 katten. We hebben als regel dat ze niet de poezen mag optillen of tegenhouden als ze weg willen. Maar toch doet ze het de hele dag door. Ik zet haar voor straf op de gang. Dan kom ik na een minuut even kijken of ze er nog wel zit. Zit ze boven op haar kamer met weer een andere poes in haar kamer. Dus ik moet echt bij haar blijven op de gang anders gaat het niet. Dit is best wel moeilijk want als de telefoon gaat is ze verdwenen. Verder is de buitendeur altijd op slot want ze loopt weg.
Straf als geen toetje, snoep of geen tv doen haar werkelijk helemaal niets. Mijn andere 2 kids zijn hier wel gevoelig voor, vinden op de gang ook niet fijn. Graag hoor ik tips want ik weet echt niet meer wat een goede aanpak is. Beloning met stickers boeit haar ook niet.

Wat ik me heel erg afvraag bestaat er zoiets als een kind wat haar impulsen niet onder controle heeft. Ze is namelijk heel impulsief. Zucht het ligt dus niet aan de kat maar wat nu???? Ik heb nu wel met haar afgesproken om helemaal van korte lont kater af te blijven. Maar ik zal het wel de hele tijd door moeten herhalen. Gelukkig is het arme beest meestal buiten. Voel me net een politie agent

Kaaskopje

Kaaskopje

25-07-2011 om 12:07

Lastig voor je

Ik kan me voorstellen dat je dan niet goed weet hoe je dit aan moet pakken. Gaat ze al naar school en zeggen ze daar ook dat haar gedrag moeilijk te corrigeren is? Is ze sowieso wel gevoelig voor wat jullie zeggen?

Merel

Merel

25-07-2011 om 12:18

Nanny programma?

En die methode die ze altijd in dat nanny programma toepassen? Dus ze moet die 5 minuten op de gang uitzitten (en dan moet je dus blijven gluren of ze het doet en haar zwijgend blijven terugzetten) )(als de telefoon gaat dan laat je die maar even gaan,ze bellen nog wel een keer) Ook in dat programma zie je van die hardleerse typjes die het wel een uur volhouden en van hun plek af blijven gaan maar op een gegeven moment valt het kwartje. (maar ja...het is maar TV, ik weet niet of ze de keren dat het niet werkte gewoon niet hebben uitgezonden, dat zou ook nog kunnen)

Het is het proberen waard toch, je moet er alleen wel wat geduld voor hebben.

Kat kind en ..

ben het eens met alle andere schrijfsters.

Wat me wel van het hart moet: vervang het woord 'kater' voor 'hond' en dán komen er ineens alleen maar reacties dat hond in bench moet ..

Vic

Vic

25-07-2011 om 16:40

Chiquita

Grappig, ik bedacht juist hetzelfde Ik denk dat het ermee te maken heeft dat een hond veel ernstiger schade kan aanrichten dan een kat.

Fiorucci

Fiorucci

25-07-2011 om 16:51

Nou nee

Nee, een kat kan ook veel schade aanrichten. Maar een kat in een bench is vragen om een zeer gefrustreerd dier wat, eenmaal van slag, alleen maar meer schade zal aanrichten. De oorzaak ligt in dit geval ook niet bij de kat. Hij heegft geen kort lontje, maar is oud en kan niet meer zoveel hebben. Ik heb hier ook een senior kater, en zelfs mijn oppaskinderen, weten dat ze hem gewoon met rust moeten laten. Ook toen ze vier waren. Sterker nog, mijn jonge katers weten dat zelfs.

Maylise

Maylise

26-07-2011 om 00:29

Chiquita

Nee hoor ik zou ook helemaal niet propageren dat een hond de hele dag in de bench zou moeten omdat het kind niet van de hond af kan blijven. Het is wel zo dat een hond meer schade aan kan richten en dat daarom inderdaad er soms wat meer drastische maatregelen genomen moeten worden.

In dit geval gaat het om een oude kater die gewoon weinig zin meer heeft in gedoe. Is goed te begrijpen. Kind is bovendien al 4 en kan dus prima leren van kater af te blijven.

Als dezelfde situatie met een hond was dan zou ik ook vinden dat kind moet leren van de hond af te blijven. Het is alleen iets gevaarlijker dus zou moet je inderdaad iets meer noodmaatregelen nemen om te zorgen dat hond en kind nooit samen kunnen zijn.

Fiorucci

Fiorucci

26-07-2011 om 09:32

Vindt je pelle

Er zitten nu eenmaal stronteigenwijze hardleerse exemnplaren tussen kinderen van vier. Ik vind het nogal wat om te suggereren dat het dan wel thuishoort in Zorgenkinderen....

Loekie vindt zelf ook...

... dat haar vierjarige zich heel anders gedraagt dan haar andere kinderen, die toch ook kleuters zijn geweest. Ik kan me Pelle's suggestie best voorstellen. Zorgenkinderen zijn kinderen om wie je je net wat meer zorgen maakt, toch? En dat doet Loekie.

@maylise

Het is wel zo dat een hond meer schade aan kan richten en dat daarom inderdaad er soms wat meer drastische maatregelen genomen moeten worden.
zegt Maylise

ooit gezien wat voor schade een kat kan aanrichten? uithalen met uitgeslagen nagels in een gezicht?
kom nou toch

ik blijf zeggen: kat of hond, bokito of willy de orca: mensen zijn degenen met verstand die elkaar en kinderen moeten vertellen dat ze van beesten af moeten blijven. Een beest heeft vaak maar één manier om te waarschuwen en terecht te wijzen. (trouwens: een hond zal eerst grommen en dan pas bijten)
heb zelf altijd katten gehad al dan niet met honden gecombineerd, dus enig verstand heb ik er wel van

Fiorucci

Fiorucci

26-07-2011 om 10:48

Bromvlieg

Ah inderdaad, diep osting had ik gemist. Ik ben een beetje huiverig voor de 'trend' tegenwoordig overal een etiket op te willen plakken. Je hebt gewoon kinderen waar een kop op zit, zonder dat ze iets mankeren.

Kaaskopje

Kaaskopje

26-07-2011 om 14:37

Toevallig vertelde

iemand die ik ken dat haar 4 jarige dochter zich hetzelfde had gedragen bij hun kat. De kat is zelfs een keer in de vijver gegooid en toen was de maat vol. Kat is naar het asiel gegaan.

Fiorucci

Fiorucci

26-07-2011 om 16:18

Pelle

Jammer dat je elke opmerking mijnerzijds ziet als meetrekken naar het fietsenhok. Want als ik dat zou willen, zou ik andere dingen zeggen.
dag!

Maylise

Maylise

26-07-2011 om 17:03

Chiquita

Elke situatie is anders en elk dier is anders. Door de bank genomen is het echter zo dat een hond nu eenmaal meer schade kan aanrichten dan een kat. Natuurlijk is er ook daar een enorm verschil tussen een agressieve maltheser en een agressieve rottweiler. In dat eerste geval kan je ook je iets meer ruimte veroorloven dan in het tweede geval.

Overigens vind ik kat in dit verhaal ook niet agressief. Kat wil gewoon met rust gelaten worden en daar is ook een goede reden voor: kat is oud en kind kan geen maat houden bij kat.

Als dezelfde situatie met een oudere hond was dan zou ik hetzelfde advies geven. Kind leren om bij hond vandaan te blijven en hond niet meer te aaien. Echter ik zou het advies wel wat meer van het soort hond af laten hangen. Een grote hond kan nu eenmaal meer schade aanrichten en hoe vervelend het kind ook is tegen de hond je wilt niet dat je kind half dood wordt gebeten door een grote hond.Dus daarom zou ik bij dezelfde situatie met een hond toch iets meer voorzorgsmaatregelen nemen dat kind en hond niet bij elkaar kunnen komen todat ik er zeker van was dat kind op een fatsoenlijke manier met de hond om zou kunnen gaan. Niet omdat de hond onaardig is maar omdat de gevolgen toch echt groter kunnen zijn.

Loekie3

Loekie3

27-07-2011 om 09:13

De kater is.....

trouwens best wel agressief naar onze andere katten. Als ze in de weg lopen valt hij ze aan. Verder is de ene kater de andere niet. Mijn kater is echt heel groot. Als er buurt kinderen komen spelen lopen ze met een boog om hem heem want hij is zo groot. Dus schade aanrichten kan hij zeker wel! Als hij mijn 4 jarige aanvalt is het altijd in het gezicht, tot nu toe net niet in de ogen. Maar ik vind echt overal krabbels op haar hoofd. Dus hij valt echt flink aan. Niet zo maar een krabbel. Nee hij gaat voor het hoofd. Dus gerust ben ik zeker niet
Naar het asiel brengen is geen optie. Wie wil er nou een knorrige kater van 18 jaar oud? Wat als het echt mis gaat en hij beschadigd mijn dochters ogen?
Dat verhaal van de kat in de vijver gooien zou mijn dochter gedaan kunnen hebben. Ze heeft het arme beest ook in de wasmachine gedaan. Ze heeft wel de deur op een kier gelaten. Om adem te halen zei ze, dus ze is er wel bewust van dat hij kan stikken. zucht....

Maylise

Maylise

27-07-2011 om 09:35

Loeki

Ik kan me de kat wel voorstellen eigenlijk. Dat gezeul en gedoe met hem heeft ie helemaal geen zin meer in. Het is heel vervelend maar ik zou je dochter toch echt duidelijk maken dat ze ver van de kat vandaan moet blijven. Is het niet mogelijk om voor de kat buiten ook nog een soort slaapplekje te maken? Niet dat hij buiten moet blijven als hij geen zin heeft maar dat hij zich ergens kan terug trekken als hij dat wil? Of misschien zelfs in huis?

Fiorucci

Fiorucci

27-07-2011 om 10:43

Maylise

Mijn kater van 13 kan ook behoorlijk lelijk doen naar de jongere katers in huis. Als ze superstil liggen mogen ze heel af en toe eens bij hem liggen, maar verder moet hij er niks van hebben. Dus zeker bij een 18 jarige is dat heel,heel normaal. Ik denk ook dat een plek creeren waar hij altijd terecht kan en waar je dochter niet mag komen een goed idee is.

Kaaskopje

Kaaskopje

27-07-2011 om 11:28

Advertentie

Loekie, het is blijkbaar echt een probleem met die kat van jou. Kun je geen advertentie in de plaatselijke krant zetten met de vraag of er ´buitenmensen´ (boeren, huis in de polder, bos, etc.) zijn die jouw kat op leeftijd nog een mooie oude dag willen bezorgen? Desnoods met de toezegging dat jullie verantwoordelijk blijven voor dokterskosten.

Kaaskopje

Kaaskopje

27-07-2011 om 11:39

Schuilplek

In aansluiting op Maylise: onze niet altijd perfect nette tuin heeft voor de katten voordelen. Zo hebben we een poosje tuinafval gehad waar een kat een holletje in had gemaakt.De oudste kat ligt heel vaak op een in mijn ogen ongezellig plekje, op een stapeltje van het een of ander, maar hij vindt het er blijkbaar ideaal. Katten liggen graag ergens op. Misschien inderdaad een idee om in de tuin plekjes te creëren waar je kat beschut op of in kan liggen.

Paal

Paal

29-07-2011 om 17:32

Hulp

We kunnen allemaal over onze vervelende, knorrige huisdieren vertellen. Maar er is nog steeds de vraag; wat te doen met dochter.
Heb je al eens aan een kindercoach gedacht? Dat is iemand die samen met jou kijkt wat je dochter kan helpen. Dit is geen therapeut, maar kan je, indien wel doorverwijzen. Vaak is het zo dat ouders en kinderen steeds in hetzelfde kringetje ronddraaien terwijl iemand van buitenaf er fris tegen aan kijkt. Een kindercoach is laagdrempelig. Google maar eens.

Verschil hond en kat

is dat een hond een roedeldier is en dit gedrag absolute niet goed te keuren zou zijn. Een kat heb je eenmaal minder over te zeggen. Als de kat knorriger geworden is dan dat die ooit was, dan is hij misschien ziek? Wat onder de leden? Met 18 jaar heeft hij waarschijnlijk meer kans daarop dan een kitten.

Als een 4 jarige niet leert van de kat af te blijven, ondanks alle verwondingen (en niet op de 'strafplek' blijft zitten) dan zou een 4 jarige minder probleem vrij kunnen zijn dan dat je zou willen. Maar dat hoeft niet. Ik zat ook altijd onder de krassen van onze kat.
Dat ze haar hoofd iedere keer onder heeft zitten, is link. Dicht bij haar ogen

Misschien een plekje maken waar de kat ongestoord kan genieten van zijn rust omdat dochter er niet bij kan komen? luikje naar zolder toe? slaapkamer deur en de deur op slot zodat je 4 jarige er niet bij kan?

Rosase

Rosase

03-08-2011 om 14:06

Zorgenkind

Hier dus wel een zorgenkind met impulsief gedrag. En die heeft ADHD.

Nu wil ik niet beweren dat Loekies dochter dit ook heeft, maar ik herken dus wel heel veel uit haar verhaal.
Dochter is nu 9 jaar en het gaat hier wel al veel beter. Zowel met het onderdrukken van de impulsen als met respecteren van de rechten van de poes.
Het is een kwestie van een lange adem en van niet te veel verbeterpunten tegelijk oppakken. Wij hanteerden in die tijd 5 speerpunten in haar gedrag waaraan gewerkt werd en daar waren we consequent in, de rest lieten we voor wat het was totdat een of meerdere van die 5 min of meer onder controle was en dan wisselen we weer een speerpunt uit. De consequentie van niet luisteren was hier ook steeds de trap. Daarnaast mocht ze per dag 5 maal de fout in gaan en dan zou er een grotere onsequentie in werking treden (geen verhaaltje oid, of geen tv, of niet omputeren ofzo). Deze methode hebben tijdens de begeleiding bij Ggz opgedaan.

Ik zou dus haar gedrag naar de poes toe als een van die speerpunten nemen en daar absoluut boven op zitten. En dat ook duidelijk met haar afspreken. En vooral ook niet verwahten dat het binnen een week beter gaat Dit is echt meer iets van weken ipv dagen. De ggzmijnheer beschreef ons dit gedrag als overenthousiast naar de poes toe, dus niet als kwaad bedoeld gedrag maar meer als vol zitten met leuke plannen van wat allemaal met poes gedaan kan worden en dan even vergeten dat poes dat misschien helemaal niet leuk zou kunnen vinden.

Rosase

Rosase

03-08-2011 om 14:16

Mijn "c" hapert een beetje zoals jullie zien

Ik dacht dat ik ze allemaal had aangevuld, maar blijkbaar ben ik er nog een paar vergeten....

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.