Herfstvakantie tip: prachtige vakantieplek midden in de natuur mét luxe accommodaties!
Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Bibi72

Bibi72

01-05-2010 om 19:35

Kat met waarschijnlijk blaasontsteking of blaasgruis, en maandag op vakantie...

Ppppffff, het komt weer lekker uit... Onze kat heeft al meerdere keren blaasontsteking en blaasgruis gehad, is ook al een hele tijd aan het dieetvoer. Nu heb ik het vermoeden dat kat weer last heeft van blaasontsteking en/of blaasgruis (zelfde symptomen als vorige keer. Nu wil het geval dat wij maandag op vakantie gaan, en kat naar een oppas gaat. De dierenarts is in het weekend uiteraard alleen te bereiken voor spoedgevallen. Maar is dit een spoedgeval? Een andere optie is om maandag later weg te gaan, en eerst langs de DA te gaan, en vervolgens kat met waarschijnlijk medicijnen bij oppas te brengen. Wat zouden jullie doen in zo'n geval?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Tuurlijk

ik zou zeker wel morgen proberen te gaan. Ik bedoel dat beest loopt ook ongelukkig rond en dan weet jij op tijd hoe en wat (neem ik aan, of moeten ze dan uitslagen afwachten ?) en kan je de oppas instrueren met de juiste medicijnen.

dierenarts

dierenarts

01-05-2010 om 20:07

Poes of kater?

Is het een poes of een kater? Bij een kater kan blaasontsteking leiden tot een levensgevaarlijke verstopping, bij een poes niet.
Bij een kater goed opletten of hij nog plast dus.Zo niet: naar de weekenddienst.(dit geldt nl wel degelijk als spoedgeval)
Sowieso blikvoer geven, of het voer mengen met water zodat de kat veel drinkt en beter "doorspoelt". Vaak gaat het dan al beter.(net alsdat je zelf meer moet drnken bij een blaasontsteking)
En aan je oppas vragen of hij/zij maandag naar de dierenarts gaat.
Overigens is stress een grote factor bij blaasontstekingen bij katten, misschien merkt ie dat je bijna weggaat?

Bibi72

Bibi72

01-05-2010 om 20:16

Het is een kater

Het is dus een kater (en nog gecasteerd ook, dat is ook van invloed dacht ik?), hij plast nog wel. Blikvoer lust hij absoluut niet. Hij heeft een plekje op zolder opgezocht, en ik heb zijn water bij hem gezet. Uiteraard hou ik in de gaten of hij drinkt. Ik denk dat ik zowiezo morgen de DA bel voor advies. Hij zit in een hoekje zielig te wezen, en lekker weggaan lukt zo ook niet, dus liever weet ik morgen wat er aan de hand is. En dat stress een grote factor is, weet ik. De eerste keer dat hij blaasontsteking had, was op nieuwjaarsdag. Hij bleek bang voor het geknal. Sindsdien krijgt hij dus een pilletje op oudejaarsdag
Bedankt voor de reacties!

zielig, arm beestje, katten doen pas zo als ze zich echt ellendig voelen. Gewoon gaan hoor morgen !

dierenarts

dierenarts

01-05-2010 om 21:01

Nog een tip

om hem meer te laten drinken: als je de waterbak niet naast de voerbak zet, drinken ze meer. (heel raar, maar waar)

Bibi72

Bibi72

01-05-2010 om 21:10

Dierenarts

Kat heeft net gespuugd, daar zat een enorme haarbal bij. Daarna is de kat weer naar beneden gekomen, en lijkt zich wat beter te voelen. Kan een kat zo'n last van een haarbal hebben dat hij erg buikpijn krijgt en zich heel ellendig gaat voelen?

dierenarts

dierenarts

01-05-2010 om 21:17

Kan

Daar kan hij zich akelig en misselijk van voelen.
Maar dan heeft hij natuurlijk niet de andere blaasontstekingssymptopen (vaak naar de bak, veel persen,kleine plasjes, mauwen)
Ik hoop voor je dat het de haarbal was die ervoor zorgde dat hij niet lekker was.
Prettige vakantie.

Bibi72

Bibi72

01-05-2010 om 21:29

We wachten af...

Hij was idd vooral misselijk en ellendig, en heeft ook wel een plasje op de vloer gedaan. Maar als hij zich niet lekker voelt, doet hij dat vaker is mijn ervaring. We wachten morgenochtend even af of hij verder opknapt of niet. Heel erg bedankt!

Kaaskopje

Kaaskopje

02-05-2010 om 02:44

Bij twijfel

naar de dierenarts gaan, is mijn advies. Je gaat niet lekker weg als je niet zeker weet of het goed zit.
Als het wel blaasgruis is en je laat hem niet op tijd behandelen, kan het in de dagen dat je weg bent heel snel verslechteren en zie 'm dan maar weer eens boven Jan te krijgen.

ayla

ayla

02-05-2010 om 07:40

Gaan

onze kater is er bijna aan onderdoor gegaan. Die beesten krijgen het uiteraard alleen in vakanties of met feestdagen. Die van ons had er een handje (pootje0 aan met kerstmis. De laatste keer hebben ze hem moeten opereren. Maar die blaasgruis heeft hem bijna het leven gekost

Bibi72

Bibi72

02-05-2010 om 11:22

Naar de dierenarts geweest

En dat was maar goed ook! Kat is opgenomen, en gaat een katheter en een infuus krijgen. Hij zou minimaal tot dinsdag bij de DA moeten blijven, en zou dan eventueel naar huis mogen met katheter. Maar omdat hij dan heel goed in de gaten gehouden moet worden, en ik dat de oppas niet aan wil doen, heb ik met de DA overlegd, en kan hij tot vrijdag blijven. Dan rijden wij vrijdag eerder terug vanaf ons vakantie-adres zodat we hem kunnen ophalen. (We blijven in Nederland, dus indien nodig kunnen we snel eerder terug zijn) De DA gaf aan dat het niet veel langer had mogen duren... Gisteravond leek kat een beetje op te knappen, maar dat was dus maar schijn. Vannacht ben ik een paar keer mijn bed uitgegaan om bij hem te kijken, en hij werdt in de loop van de nacht steeds beroerder. Vanochtend vroeg direct de DA gebeld, we konden direct terecht. Gelukkig is hij nu in goede handen, en hopelijk komt alles goed.

Nasha 1st

Nasha 1st

02-05-2010 om 12:01

Fijn bibi

en ook fijn dat je het met de DA kan oplossen, liever zo dan bij een oppas achterlaten....

Goed

dat je gegaan bent !

Kaaskopje

Kaaskopje

02-05-2010 om 16:02

Opluchting

wat fijn dat je hem achter mag laten voor de hele week. Wij moesten onze kat ook in een weekend op laten nemen, maandag mocht hij weer mee naar huis, daar zou hij verder opknappen. Dinsdag vond mijn man hem dood in de badkamer. De aangerichte schade was al te groot blijkbaar. Hoe langer de dierenarts er met zijn neus bovenop zit, hoe liever het me tegenwoordig dus zou zijn.

Bibi72

Bibi72

02-05-2010 om 16:43

Getsie kaaskopje

Dat is wel heel vervelend! En ik wil dát de oppas dus besparen! De DA zou aan het einde van de middag bellen hoe het gegaan is, en daar zitten we nu dus op te wachten. Ik vind het idd een prettig idee dat kat bij de dierenarts zit, en niet bij de oppas. De DA heeft haar praktijk aan huis, dus ze is steeds in de buurt! De kat is pas 5 jaar, dus het zou wrang zijn als dit slecht afgelopen had! Met de DA er ook over gehad om straks met andere voeding te beginnen. Hij had wel al blaasgruisdieet, maar blijkbaar moeten we met zwaarder geschut aan de gang.

Bibi72

Bibi72

02-05-2010 om 17:12

Goed gegaan!

De DA heeft gebelt, alles is goed gegaan! Hij is ondertussen alweer wakker. Zijn bloedwaardes waren iets verhoogd, maar het viel mee. Hij heeft een katheter, wat vastgehecht zit (agossie!) Ik kan de hele week bellen om te vragen hoe het met hem gaat. We gaan nu wel een stuk geruster op vakantie!

ayla

ayla

03-05-2010 om 07:35

Gelukkig

die van ons kreeg ook blaasgruis ondanks dieetvoer en toen hebben ze de plasopening groter gemaakt. Vraag me niet hoe want dat weet ik niet en wil ik waarschijnlijk ook niet weten. we grappen wel eens dat ze een vrouwtje van hem hebben gemaakt. Maar het hielp wel, hij heeft sindsdien nooit meer blaasgruis gehad en is nu 16 jaar waarschijnlijk

ishtar

ishtar

03-05-2010 om 10:19

O wat naar!

ook ervaring met katten met blaasgruis, en de dierenarts die me toen vertelde dat ze daar binnen 24 uur aan dood kunnen gaan heeft diepe indruk gemaakt! (nu kon mijn kat niet meer plassen, en ik was bijna dat weekend al weggegaan (was met kerst, nachtje slapen bij mijn ouders, normaal ging dat prima met kat) dan had ik dus ook bij thuiskomst een dode kat aangetroffen.
Goed dat je dus gegaan bent!
En Ayla, ondanks dieetvoer nog een keer blaasgruis? Dieetvoer van de dierenarts? Die van ons kreeg het nog eens toen we op dieetvoer van de dierenwinkel waren overgestapt, dat was niet 'sterk' genoeg.

ayla

ayla

04-05-2010 om 10:21

Ishtar

Ja wij halen altijd special voer bij de dierenarts, megaduur maar ach, dat is het wel waard. De arts kon het ook bijna niet geloven toen hij een jaar na de eerste keer voor de tweede keer last kreeg van blaasgruis. Vandaar ook die operatie. Het dieetvoer werkte bij hem gewoon niet genoeg

Bibi72

Bibi72

08-05-2010 om 11:18

Weer thuis

Wij en de kat zijn inmiddels weer thuis. Ik ben heel blij dat ik de kat niet naar de oppas heb laten gaan, donderdag ging het weer mis! Hij heeft toen opnieuw een katheter gehad. Hij is nu thuis, maar nog niet helemaal beter. Het gruis is waarschijnlijk wel weg, maar hij heeft nog blaasontsteking. We moeten dus nog even door met medicatie. Hij was wel héél blij dat hij weer thuis was! Ik heb het privénummer van de DA gekregen. Als er iets misgaat van het weekend wil ze dat we bij haar komen (ze heeft geen weekenddienst, dus officieel zouden we dan naar een andere DA moeten, maar dat vond ze geen goed plan!) De portomonee is een stuk lichter, maar dat hebben we er wel voor over! Hij voelt zich in elk geval al een stuk beter, nu nog even de blaasonsteking er onder krijgen!

Nasha 1st

Nasha 1st

09-05-2010 om 13:59

Goed om te horen

en ja, goedkoop zal dit "hotelletje" niet geweest zijn denk ik! Hoop dat hij zich snel beter voelt.

Kaaskopje

Kaaskopje

10-05-2010 om 13:38

Beterschap

Blij dat hij er nog is. Hopelijk krijgen jullie de blaasontsteking er nu snel onder.

Bibi72

Bibi72

10-05-2010 om 23:13

Gaat al beter

Kat knapt al goed op, hij krijgt alweer praatjes We maken de kuur medicijnen nog af, en dan over 2 weken nog wat urine naar de DA brengen voor controle. Hopelijk kunnen we dan dit hoofdstuk afsluiten!

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.