Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Simone G

Simone G

04-03-2011 om 11:06

Kan dit met cake?? spoedje..

Ik moet zo een cake bakken, maar zie dat ik geen pakjes margarine meer heb, kan ik het ook met halvarine wat je op brood doet?
p.s ik woon 8 km van de super af....

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Half zoveel vet

Dan heb je water in je deeg, dat wordt lastig.
Heb je geen buurvrouw?

Nee, dat lukt niet

Echt niet. Buurvrouw?

Kari1

Kari1

04-03-2011 om 11:38

Zonder margarine? kwarkdeeg dan

75 ml zonnebloemolie, 150 gr. magere kwark, 300 gr suiker door elkaar roeren, 2 eieren erdoor roeren, 300 gr bakmeel erdoor roeren.
1 uur op 200 gr (hetelucht 180). Het is wat droger en compacter dan cake. Je kunt er heel goed schijfjes peer doorheen doen, of iets anders van zacht zoet fruit, perzik uit blik ofzo. Met appel vond ik het minder geslaagd, wat te hard en te zuur bij dit deeg.
Kari

klaver

klaver

04-03-2011 om 11:51

Olie

Als je geen kwark in huis hebt, kun je ook alle boter vervangen door olie.

Klaver, bedoel je nou dat je boter in een cakerecept door olie kunt vervangen? Nee toch zeker? Ik kan me niet voorstellen dat de boel dan overeind blijft, bovendien, dat smaakt toch helemaal niet lekker?

Overigens, Simone: roomboter in een cake! geen margarine. Zorg nou dat je altijd twee pakjes van de allergoedkoopste roomboter in de ijskast hebt liggen voor bakopvliegingen, dat spul blijft heel lang goed.

Groeten,

Temet

Kari

Dat kwarkrecept is intrigerend. Gewoon doorroeren met een houten lepel ofzo? Dus niet zoals bij cake dat je bij elk ei er flink lucht in moet kloppen?

Ga het maar eens proberen denk ik. Met kersen erin lijkt me ook lekker. En/of met citroenrasp...

Groeten,

Temet

klaver

klaver

04-03-2011 om 13:13

Temet

Olie kan heel goed. Ik heb het in Frankrijk in een retaurantkeuken geleerd. Recept voor gateau Quatre quarts: 250 gr bloem, 250 gr suiker, 250 ml olie (neutrale smaak-geen olijfolie) en 4 eireren. Alles door elkaar en in de oven ermee. Hoe simpel kan het zijn!
Het is geen roombotercake maar ik geef er wel de voorkeur aan boven een margarinecake.

Bakken met kwark (i.p.v. boter) doe ik al jaren voor hartige taarten, maar het kan ook met zoet. Kwarkdeeg is minder luchtig, maar wel zacht van textuur en smaak

Kari1

Kari1

04-03-2011 om 14:08

Temet

Ja, gewoon roeren. Het eerste deel t/m de eieren doe ik even met zo'n hand-garde, de bloem met een lepel en nog even met de garde na. Je hoeft er geen lucht in te kloppen.
Ik neem zelf wat minder suiker (250 gr) als er lekker zoete peren door gaan. Deze hoeveelheid gaat bij mij in een springvorm van 24 cm, het fruit druk ik erin bovenop. Ik denk dat wat zoets en sappigs qua fruit er wel bij hoort, want het is wat neutraler van smaak dan cakedeeg.
Kari

Blueband

is eigenlijk nog lekkerder dan roomboter.. en dat terwijl ik een cake, stroopwafel, gevulde koek zonder roomboter niet wil eten.. maar thuis met blueband is meer dan prima. En ook wat lichter. Hebben ze ook dat niet meer in de winkel (gezien het botergedoe-draadje).

Abel

Abel

04-03-2011 om 15:13

Appelmoes

Wat ik ook wel doe is een deel van de boter vervangen door appelmoes (gewoon van die slappe uit een pot, of zelfgemaakte). Misschien is een deel olie/ deel appelmoes, of geheel appelmoes ook wel mogelijk. En dan misschien wat extra bakpoeder erbij omdat het deeg wel iets zwaarder wordt.

Een variant hierop is geprakte rijpe bananen door het beslag. Eventueel met koek/speculaaskruiden erbij, dan wordt het kruidkoekachtig. Ik heb geen precies recept bij de hand (ik doe vaak maar wat), maar er op internet vast wel wat te vinden. Succes

Smeerhalvarine in de cake?

Nee, natúúrlijk kan dan niet (uch!).

Overigens Temet, die groene indische cake maak je toch ook met olie?

Silone

Die groene Indische cake maak ik helemaal niet, dat doet Tante L (geen tante, zoals je zult begrijpen), van de kerk, die mijn schoonmoeder dan weer een enorm stuk meegeeft waar wij dan weer van smullen. Mijn tweejarige roept al enthousiast 'gloene cake!
De gloene cake was overigens vorige week geel, want met nangka-smaak. Ook lekker.

Groeten,

Temet

Simone G

Simone G

05-03-2011 om 08:47

Het is gewoon gelukt.....

Door omstandigheden (schminken Carnaval) heb ik jullie niet meer afgewacht... en gewoon gedaan, en hij is wellicht wat minder gerezen,maar hij smaakt prima! De halvarine van de Aldi.. Bedankt!

klaver

klaver

05-03-2011 om 09:39

Verhitten

Niet alle vetten zijn gezond na verhitting. Let daar ook even op wanneer je gaat bakken met halvarine.

Geen vet

Als je geen boter of olie in huis hebt dan maak je toch gewoon biscuitdeeg of moscovisch? Heb je alleen maar ei, bloem en suiker voor nodig.

Volgens mij is die groene cake die tantes altijd bakken trouwens gewoon helemaal vetvrij hoor!

En roti koekoes is ook vetvrij, daar heb je zelfs niet eens een oven voor nodig.

Esther Wieringa

Esther Wieringa

05-03-2011 om 14:39

Kan ook met olijfolie

Cakes met olijfolie zijn hartstikke hip.
Deze heb ik al vaker gemaakt: http://www.nrcnext.nl/koken/2008/08/15/zoete-courgettecake/ en hij is verrukkelijk. En deze, in het Engels, zou ik allang gemaakt hebben als ik niet aan het Atkinsen was: http://smittenkitchen.com/2011/02/blood-orange-olive-oil-cake/
Probeer eens, echt de moeite waard.

Massi Nissa

Massi Nissa

06-03-2011 om 09:10

Ja!

Ik heb een paar weken geleden voor een high tea chocoladecakejes gemaakt - met olijfolie. Uit een Brits pakje (weet naam niet meer, helaas, bruin pakje). Heb er later nog sinasappelmarmelade tussen gedaan en een heerlijke laag pure chocolade eroverheen, verrukkelijk. Ik dacht van te voren ook: huh, olijfolie? Dat kan toch niet lekker zijn? Wel dus.
Groetjes
Massi

Anna3

Anna3

06-03-2011 om 19:01

Appel

Met olie cakedeeg maken en dan stukjes appel erdoor, op die manier maak je razendsnel een soort appeltaart, heerlijk.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.