Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Anna3

Anna3

10-03-2011 om 20:51

Kaasvraag: is noord wester rauwmelkse kaas?

Ik heb een kaas gekocht, zo'n bol van 1,5 kg, en er staat Noord Wester op. Volgens mij is het Edammer kaas. Ik wil het meegeven met mijn man die naar het buitenland gaat.
Alleen: ik ben vergeten te vragen of het rauwmelkse kaas is. Weet iemand dat?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Monet

Monet

10-03-2011 om 21:02

Edammer

Rauwmelkse kazen zijn zachte kazen, Edammer is een harde kaas, dus is noordwester kaas geen rauwmelkse kaas. Toch schijnt er een rauwmelkse Edammer te bestaan, maar die wordt maar op 1 plek gemaakt:

Koopman Kaasboerderij
Tropweere 22
1661 BP De Weere
Dus, probeer te achterhalen of hij daar vandaan komt, zo niet, dan is het harde kaas.

Biene M.

Biene M.

10-03-2011 om 21:26

Kan ook hard zijn

Rauwmelkse kaas kan ook hard zijn. Nederlandse boerenkazen zijn van rauwe melk gemaakt en hard.

Noord Wester is een andere benaming voor Edammer kaas en het schijnt inderdaad zo te zijn dat boeren Edammer alleen nog bij Koopman Kaasboerderij wordt gemaakt.

Puck

Puck

10-03-2011 om 21:46

Klopt niet monet

Rauwmelks heeft niets te maken met harde of zachte kaas. Er zijn genoeg zachte kazen die niet van rauwmelkse melk zijn gemaakt en er zijn ook zat harde (boeren)kazen die van rauwe melk zijn gemaakt. Hard of zacht is geen criterium voor rauwmelks of niet. Het is wel zo dat rauwmelkse harde kazen geen risico meer vormen voor listeria-besmetting omdat door het drogen de bacterie niet overleeft. Als er een verpakking om de kaas zit dan staat daar bijna altijd op of de kaas van rauwe melk of van gepasturiseerde melk is gemaakt.

Anna3

Anna3

10-03-2011 om 22:40

Lastig,

want er staat dus alleen Noord R Wester op. En een soort van logo, maar niet het logo dat op de site staat van de door jullie genoemde boerderij.
Voor de zekerheid probeer ik morgen winkel waar ik de kaas vandaan heb te bellen, zij zullen het wel weten.
Man neemt de kaas morgen mee naar broer en schoonzus, en zij kan best eens zwanger zijn - dat vind ik een vervelend idee.
Ot: in Amerika is rauwmelkse kaas illegaal, dat heb ik me dan wel weer laten vertellen in de kaaswinkel.

Puck

Puck

10-03-2011 om 22:56

Anna3

Wat betreft zwangerschap: rauwmelkse harde kazen vormen daar geen risico voor zover ik weet. Dat kun je vast nakijken op de site van het voedingscentrum.

amk

amk

11-03-2011 om 09:22

Bijna pelle

want de quote van zuivel online is niet helemaal juist.
Want ook binnenlandse zachte kazen van rauwe melk zijn een risico als je zwanger bent.

Anna3

Anna3

11-03-2011 om 10:32

Bedankt!, maar dan nog 1 laatste vraag,

en dan heb ik voorlopig geen kaasvraag meer:
wat is dan precies de definitie van 'zachte' kaas? Ok, brie e.d. is zachte kaas, maar jonge 'Hollandse' kaas met zo'n gele korst eromheen is toch ook best zacht?
(Overigens is mijn kaas in kwestie licht belegen.)

amk

amk

11-03-2011 om 10:54

Nee

dat is ook harde kaas.

Anna3

Anna3

11-03-2011 om 11:14

Kaas dus die je niet kunt smeren,

dat is harde kaas, vond ik op de site van het Voedingscentrum.
Dus idd, jonge Hollandse kaas is hard kaas.
Bedankt.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.