Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Margriet*

Margriet*

23-09-2010 om 23:45

Jullie eigen favoriete rijstrecepten

Wij eten eigenlijk heel weinig rijst maar vinden het allen wel lekker. De laatste twee dagen weer aardappelen gegeten (gekookt en gebakken). Man had weinig inspiratie met boodschappen doen. Ik weet eigenlijk ook niet veel lekkere rijstrecepten, we komen niet verder dan nasi of curry. Any idea?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Rembrand

Rembrand

24-09-2010 om 09:36

Rijst met pittige spitskool

Wij eten minstens twee keer in de week rijst of pasta. Ik hou zelf erg van pittige spitskool. Ik snij een grote ui ( of twee kleintjes ) en die zet ik aan met wat olijfolie en veel kerriepoeder. Daarna gehakt erbij en rullen. Dan een fijn gesneden en gewassen spitskool erbij. Verder nog een flinke scheut ketjap, sambal manis ( afhankelijk van je eigen smaak ), peper en zout en knoflook. Omdat ik het in de snelkookpan maak is het in een minuut of tien klaar. In de braadpan duurt het ongeveer een half uur op zacht vuur. ( af te toe omroeren). Lekker met basmatirijst.
M.

Veel rijst

ik maak regelmatig rundvlees klaar met knoflook, sojasaus, oestersaus en scheutje sesamolie, bosuitjes en dan in de wok op hoog vuur en hop dan een gesneden paksoi erbij, eitje erbij, en als ik het heb wat stukjes salami. Van te voren zet ik dan de rijst op en dan is alles ongeveer tegelijkertijd klaar.

klaar in 5 minuten koken (het snijden en schoonmaken van de paksoi duurt het langst).

Ragout

Ik maak ragout ongeveer zo:
Als ik echt veel tijd en zin heb, maak ik zelf bouillon: botten en vlees opzetten met ui, knoflook, laurier, peperkorrels, schepje zout. Uren zachtjes laten trekken.
Dan roux maken: http://nl.wikipedia.org/wiki/Roux_(kookkunst). Verhouding boter-bloem zoek ik altijd ff ergens op of ik gok wat. Bouillon zeven (nou ja, ik schep alles eruit, echt zeven doe ik niet). Scheutje voor scheutje bouillon bij de roux doen en GOED blijven roeren/kloppen met garde. Stukjes vlees erdoor, evt. gebakken champignons erbij.
En dit kan op allerlei manieren, je kunt ook kippenbouillon maken en de roux daarmee aanlengen, (en dan kerrie en champignons erbij of zo). Of een basisroux maken, scheutje witte wijn, room erbij en dan witte vis erdoor (van die koolvis uit de vriezer bijv.).

An

An

24-09-2010 om 11:14

Gisteren nog

De basis (de roux) is hetzelfde, met de vulling varieer ik naar wat ik in koelkast cq vriezer heb.En waar ik trek in heb natuurlijk. Gisteren dus roux gemaakt met 35 gr bloem en boter, roeren en gaar laten worden. Paddestoelenbouillon(of kip) er beetje bij beetje erdoor, goed roeren.
Ik had al biokipfilet en een zak italiaanse groente gebakken. Dat erdoor. Peper/zout/scheutje citroensap. En rijst erbij natuurlijk. Heel snel en het smaakt altijd.

Kerrie en champignons, ook lekker. Prei en champignons. Gehakt smaakt ook prima. Op webchef zijn ook veel recepten te vinden.
Succes! An

Jeetje.

wat kun je eten met rijst?! Hmm Eindeloos veel lijkt me

Nasi goreng & horden aanverwante oosterse gerechten

Ragout achtige dingen

Willekeurige roerbak achtige groentemengsels (ideale restjesverwerking. een half bouillonblokje, een scheut room of wat geraspte kaas/kruidenkaas/ of wat je maar voor smaakvols kunt bedenken kan het op allerlei manieren interessanter maken

In ovenschotels. Bv ovenschaal beleggen met plakjes bacon, dan wat kort gekookte of gestoofde of geroerbakte kool erbij (wit,groen,spits, maakt niet uit) Bestrooien met karwijzaad. Laagje geruld gehakt erover, met peper/zout/knoflook/uitje. Dan gekookte rijst. Bedekken met mengsel van creme fraiche met heel veel paprikapoeder, geraspte kaas en wat koffiemelk (om het een tikkie vloeibaar te houden). In de oven.

Maar goed, ik kan nog wel 15 van dart soort schotels uit mijn mouw schudden. Soms bedenk ik ze ter plekke (afhankelijk van wat e rin de koelkast ligt)

En dan natuurlijk salades. in de rzomer. Heerlijk fris, rijstsalade.

En risotto...hmm...jammie! Doet die ook mee?

En Paella. Vis en rijst is sowieso ook een lekkere vcombi. Als ragout, maar ook gewoon bij een mootje vis met iets van een beetje saus. Heerlijk.

Of Jambalaya

...ha..ik krijg honger!

Ingrid (vanavond eten we trouwens iets ratatouille achtigs met kip. Met aubergine/courgette/tomaat zeg maar. Misschien met brood, maar misschien ook wel met rijst...)

Pluk53

Pluk53

24-09-2010 om 11:58

Voor meer dagen

ik kook rijst altijd in grote porties, meestal voor 3-4 dagen. Blijft als je het direct na afkoelen goed schoon in een bakje in de koelkast zet wel een week goed. (gebruik daarvoor meestal grote afsluitbare diepvrieszakken). Dan ben je de volgende keer extra snel klaar met een roerbakschotel (vis/kip/bief-reepjes/whatever met groenten en de juiste saus, soja/oyster/nam-pla/(zoete)chili etc. ). En simpel bakken van rijst in een basis van knoflook/uien/sambal/varia, op het eind fijn gesneden prei, en daar een gebakken eitje bij, snel en heerlijk. Wel de beste sojasaus erbij, van kikkuman.

Pilau, coconutrice met curry

Veel dingen met rijst lekker. Maar coconutrice vind ik het lekkerst en dan met viscurry of kipcurry of biriani.
En verder pilau, dat vind ik ook heerlijk, vooral garnalenpilau of kippilau. En dan met een lekkere salade erbij.
En risotto, dat is ook favoriet. Net als een goede paella.

Clowntje

Clowntje

24-09-2010 om 13:11

Mijn recept kipragout

Heerlijk kipragout, kinderen zijn er dol op! Wij eten altijd met rijst en komkommersalade.

Lekkere kip ruim 1 uur koken in pan met water, met lauries, tijm, foelie, peper en zout.
Als de kip gaar is, bouillon bewaren, kip van het bot halen (vel doe ik altijd weg) en kleine stukjes maken.
Dan roux maken van bloem en boter (volgens mij 60g bloem en 50g boter, of precies andersom). Dan de bouillon erbij. Met garde goed door roeren. Ik gebruik altijd iets van 1,2 liter van de bouillon (en dus 150g bloem en 125g boter). Als het een mooie ragout is (zonder klontjes) kerrie poeder erbij totdat het lekker smaakt (leuke groengele kleur heeft) en peper en zout. Dan kipvlees erbij en klaar is de heerlijk ragout. Dit is altijd ruim genoeg voor ons, ik heb altijd nog een portie voor 3 kinderen over voor in de vriezer.

jippa

jippa

24-09-2010 om 15:33

Met stip: risotto

Risotto: Google het basisrecept van Jamie Oliver. Gebruik liefst Arboriorijst. En verzin heel veel varianten. Alles kan erdoor, nou ja bijna alles. Heel lekker met wortel, met paddestoelen, met venkel, met spinazie en rozijnen en ga zo maar door.

En extra lekker: als je wat overhebt, er de volgende dag risottokoekjes van bakken. Even paneren en in de koekenpan.

verder populair hier:
- nasi met quorn en pindasaus
- rijst met korma (uit een potje) en groentes erdoor
- ovenschotel met pittige kool en rijst

Absolute favoriet is thaise kip

Ik maak van alles met rijst, maar mijn absolute favoriet is rijst met Thaise kip en tomatensalade.

Ik maak hiervoor altijd zelf de santen door kokosrasp te wellen in heet water en door een zeef te halen. Verder komt de smaak van een heerlijk kruidenmengsel van kerriepoeder, ketoembar, bruine suiker, chilipoeder, karwijzaad en een verkruimeld bouillonblokje.

De tomatensalade met knoflook, citroensap en ketjap maakt het lekker fris. Als het je lekker lijkt, wil ik het wel uitschrijven hier.

Chris

Gunst

Ik kan me helemaal niet voorstellen dat iemand nauwelijks rijst eet.
Probeer iig ook eens een ander soort rijst: basmati, pandan, lontong, ketan, zwarte ketan, zilvervlies, notenrijst, arborio enz.

Margriet*

Margriet*

25-09-2010 om 13:27

Haha fijn inspiratie dat was wat ik nodig had

We eten wel rijst maar zijn toch meer van de pasta enz. Ik had vooral weer wat inspiratie nodig en de snelle gerechten (Manda lijkt me lekker die rundvlees met paksoi, neem je dan biefstuk of iets anders?) zijn prima voor door de week. We eten trouwens ook wel regelmatig risotto etc.

Tirza G.

Tirza G.

25-09-2010 om 14:58

Chris

Kom maar door met dat recept!

Tirza

Margriet*

Margriet*

25-09-2010 om 20:38

Ja nog een gegadigde voor het recept chris

Vertel!

Komt eraan

Ik moet alleen nog even wat tijd vrijmaken om het recept op te schrijven. Ik ben eigen baas, maar veel forummen tijdens het werk, kan alleen maar als ik geen deadline heb zoals vandaag. Maar het zit dus in het vat...

Chris

Thaise kip met kerrie-/kokossaus

Thaise kip met kerrie-/kokossaus

Ingrediënten
- 1 dikke ui
- zelfgemaakte kokosmelk (van kokosrasp)
- olie om in te bakken
- kipfilet of drumsticks
- 3 aardappels
- surinaamse rijst
- 1 kippenbouillontablet
- 2 el kerrie
- 2 tl chilipoeder
- 2 tl bruine suiker
- 1 tl ketoembar (gemalen koriander)
- 1 tl karwijzaad (kummel)

Bereiding

Zet de rijst op. Snijd de ui in stukjes (hoeft niet heel fijn). Snijd de kipfilet in blokjes. Vul een kom met 0,5 l. heet water. Doe hierin 4 grote scheppen kokos en klopt dit met een garde door. Knijp het water met kokos in een vergiet uit boven een kom. Herhaal dit een stuk of drie keer tot je een redelijk volle kokosmelk hebt.

Doe in een apart kommetje de kruiden van bouillontablet (verkruimeld) tot karwijzaad. Zet dit weg tot je het nodig hebt. Verhit olie in een pan met een dikke bodem en bak hierin de kipfilet (of drumsticks) aan. Schil ondertussen de aardappels en snijd ze in kleinere stukjes. Als de kip goudbruin is de ui erbij doen en lekker laten meebakken. Voeg het kruidenmengsel toe en laat dit een minuut meebakken. Blus het geheel met de kokosmelk en doe hierin de stukjes aardappel. Voeg een flinke eetlepel citroensap toe (de rest gaat in de tomatensalade), dit maakt de kip lekker mals. De curry is klaar als de kokosmelk gaat indikken en de aardappels gaar zijn.

Serveer met rijst en tomatensalade.

Tomatensalade

- 2 à 3 tomaten
- 1 sjalotje of klein uitje
- 1 teentje knoflook
- ketjap
- 1 citroen

Snijd de tomaten in stukjes. Verwijder het vruchtvlees en doe de partjes in een kom. Voeg sjalotje en knoflookteen toe. Pers de citroen uit. Voeg aan de tomaten in de kom naar wens ketjap en citroensap toe in een verhouding van 1 op 3 (bijvoorbeeld 2 el ketjap is 6 el citroen)

Wij eten hier altijd met z'n tweeën van. Als je meer wilt maken, kun je de hoeveelheid aardappels en rijst aanpassen en wat meer kokosmelk maken.

Chris

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.