Herfstvakantie tip: deze avontuurlijke gezinscamping midden in de natuur is magisch
Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Mieps

Mieps

20-10-2010 om 10:17

Jongste gelooft ook niet meer in sint, hoe nu vieren?

Onze jongste van 8 gelooft sinds kort niet meer in Sinterklaas. Normaal komen mijn ouders elk jaar bij ons pakjesavond vieren, maar dit jaar zijn ze op vakantie. Kortom: onze pakjesavond komt er dit jaar heel anders uit te zien. En eerlijk gezegd weet ik niet zo goed hoe we het dan zullen gaan aanpakken.
Surprises wil ik dit jaar nog niet. Ze moeten al voor school maken en ik vind jongste daar nog te jong voor.
Misschien wel lootjes trekken en dan voor die persoon een cadeautje kopen en klein gedichtje maken.
Ik zie er wel een beetje tegenop, omdat ik bang ben dat de sfeer zo anders zal zijn. Zo zonder gelovigen en maar met zijn 5-en i.p.v met 8 (andere oma kwam ook vaak).
Weet iemand nog iets leuks om de avond toch leuk te laten verlopen (een spel of zo). Ik wil niet alleen maar cadeautjes uitpakken.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Bastet

Bastet

20-10-2010 om 11:02

Hier

Wij doen wel surprises,sinds jongste niet meer gelooft,ze was toen ook 8 jaar.Ik heb haar de eerste keer geholpen met haar surprise.Ik heb nog twee zoons,en vriendin van de oudste doet ook mee,dus we zijn met zijn zessen.Als bedrag voor het kadootje hebben we vijf euro afgesproken,omdat we graag willen dat gezelligheid voorop staat.Ik bak wat lekkers,haal voor iedereen een chocoladeletter en zorg voor een leuke film na afloop.
De eerste keer dat we sint zo vierden waren we eigenlijk allemaal verrast dat het zo'n leuke avond werd!
Bastet

Puck

Puck

20-10-2010 om 11:30

En hier

Jongste gelooft sinds vorig jaar niet meer en dat was erg praktisch want ze wilden een Wii. We konden dus afspreken dat we alleen de Wii als cadeau zouden geven voor het hele gezin. Alle dozen van de Wii + accesoires waren apart ingepakt. Van te voren heb ik close-ups gemaakt van plekker in het hele huis waar ik die cadeaus kon verstoppen. De eerste foto kregen de kinderen in een envelop met een gedicht over wat de bedoeling was: zoek het eerste pakje. Daarop was dan weer een foto geplakt van de volgende verstopplek. Pas toen alle pakjes er waren werden de cadeaus uitgepakt. Zo'n fotospeurtocht kan je natuurlijk ook met gewone cadeautjes doen. Verder hebben we er een gezellige avond van gemaakt met een hapjesbuffet.

Ise

Ise

20-10-2010 om 11:33

Hier ook

voor ons ook het eerste jaar dat jongste niet meer gelooft. Daarbij zit dochter op dat moment nog in het buitenland. Geen compleet gezin dus dit jaar. Ik lees dus belangstellend mee.
Ik zag trouwens zelf op bol.com een sinterklaasspelletje. Kent iemand dat?

Yta Chalne

Yta Chalne

20-10-2010 om 11:59

Altijd

Wij hebben altijd sint gevierd zonder sintgelovigen, en dat gaat natuurlijk prima. We trekken lootjes en maken surprises (wél doen, dat is juist de lol ervan, en geen hoge eisen stellen, als er maar veel rommel en geheimzinnigheid bijkomt , maken gedichten en geven ongeveer 15 euro uit aan een cadeau (net genoeg voor iets echt leuks). Voor de kincderen nog een letter, een paar sokken en een pyjama zodat er toch nog een hele zak bijstaat. Erwtensoep, pepernoten, gevulde speculaas, sjoelbak. Groot feest.

soepstengel

soepstengel

20-10-2010 om 12:58

Spel

wij spelen al een antal jaren een spel; de surprises wilden man en zoon niet( jammer) dus is mama aan de knutsel gegaan;
het eerste jaar een verstopspel met een zakje vol aanwijzingen. Het was maar afwachten of je met een pakje voor jezelf naar binnen kwam.
Daarna een ganzenbord(pietenbord genaamd) met allerlei vakjes; rood is een opdracht, waarbij je een pakje kan verdienen en blauw een pakje zoeken met een aanwijzing.
Vorig jaar wilde zoon graag een soort monopoly dus dat werd; pietenpoly.....
Een voordeel was dat er rond gelopen kon blijven op het speelkleed( ik had m op een wit stuk stof getekend)
Zorg wel voor voldoende opdrachten!Vorig jaar wilden de kinderen ook opdrachten verzinnen, toen was het helemaal grappig want die verzinnen dingen waar wij weer niet aan denken!Alle pakjes liggen altijd door het huis, al eerder op de avond en niemand die eraan komt
Wij zijn met zn 4-en meestal 1,5 uur bezig met het spel
Daarnaast wat lekkers op tafel en genieten maar!

Beetje raar misschien

maar hier maakt het helemaal niet uit of er gelovers in de zaal zijn. Het gaat altijd (de afgelopen 37 jaar die ik bewust heb meegemaakt) op dezelfde manier. Er is wat gestommel en gerommel en de kinderen gaan zoeken en vinden ergens in huis de kado's.

Iedereen heeft een kado voor iedereen (koppels tellen kwa inkoopactiviteit voor één) en de wasmand stond boven zodat mensen er anoniem hun kado's in konden doen. Daarom is die stommelroutine ook erin gehouden denk ik. Bij ieder kado zit in beginsel een gedicht. Iedere Sint heeft zijn eigen dichtstijl.

Als je stopt met geloven ga je dus beginnen met inkopen, zo loopt het ongeveer.

Overigens hebben wij geen surprises omdat mijn moeder het principe niet heeft kunnen vatten. In haar surprises zat geen kado, en dan wel een bijtend scherp gedicht erbij. Na ettelijke pogingen zijn we ermee opgehouden. Misschien dat ik het met mijn kinderen wel ga doen straks.

Nasha 1st

Nasha 1st

20-10-2010 om 13:31

Brrr.....surprises...

Ik denk dat zodra het geloof hier over is (de jongsten geloven nog heilig) de pakjes naar Kerst gaan verhuizen, dan vind ik het wel mooi met de Sint traditie. Hooguit eens een keer iets in de schoen rond die tijd....

Maylise

Maylise

20-10-2010 om 14:34

Wil(de) stoppen

Mijn zoon gelooft al twee niet meer en nichtje die bij ons sinterklaas viert gelooft ook niet meer sinds vorig jaar. De kleinere nog gelovende neefjes en nichtjes komen deze sinterklaas niet dus voor het eerst een sinterklaas feest zonder gelovigen. Eigenlijk wilde ik sinterklaas helemaal overslaan dit jaar want we zitten toch niet in Nederland, de sfeer is er hier niet en man heeft er ook weinig mee. Mooi moment om er mee te stoppen. Toen ik dit zei laatst kwam er volop verweer van de kinderen. Natuurlijk eigen belang maar goed we hebben nu dus afgesproken dat we toch sinterklaas gaan vieren. Ik zit nog een beetje te twijfelen over de uitvoer maar zie hier hele leuke ideeën voorbij komen. Misschien inderdaad lootjes trekken en dat aanvullen met een paar kleinigheden.
Ons grote cadeau festijn is altijd de kerst geweest dus de sint was nooit zo gul als de kerstman hier in huis. Ik denk dus dat we het dan wel vieren maar klein houden. Met de kerst (ook geen gelovigen meer in de kerstman) wisselen we altijd geschenken uit en dan koop ik voor de kinderen van alles en nog wat. Dat blijf ik ook wel doen. Ik heb al weer veel te veel ideeën.

Een spel organiseren is ook leuk. We hebben zoiets wel eens gedaan dus daar moet ik maar eens over gaan nadenken.

Maylise

Hier ook mét gelovers wel surprises

Gedichten waren er al toen ze nog niet eens konden lezen en surprises vorig jaar voor het eerst. Het was een geweldig succes, bij zowel de wel- als de niet-gelovers. Dat is nou net de lol van Sint boven pakjes met Kerst, vinden wij.

Tijgeroog

Tijgeroog

20-10-2010 om 17:19

Blijven vieren

Toen m'n broer en ik niet meer geloofden zijn we het op dezelfde manier blijven vieren, met als verschil dat wij ook cadeautjes kochten, gedichten maakten en suprises maakten. Dat laatste deden m'n ouders, maar wij zijn het heel lang blijven doen. Alleen het bonken aan de deur verdween, iedereen zette z'n pakjes bij elkaar en die werden dan allemaal tegelijk in de kamer gezet.
Ook toen we het huis uit gingen en partners kregen zijn we het op die manier blijven vieren, voor iedereen wat kopen en gedichten erbij.
Nu vieren we het nog steeds samen, inmiddels met onze kinderen erbij, die nog wel even blijven geloven. Als ze neit meer geloven wil ik het toch blijven vieren, misschien dat mijn familie een keer afhaakt maar dat merken we dan wel. Lootjes en suprises lijkt me dan leuk, en dan koop ik er zelf nog wel wat bij voor de kinderen om de zak te vullen.
Ik vind Sinterklaas een vreselijk gezellig feest en zou het jammer vinden om het niet meer te vieren.

tonny

tonny

20-10-2010 om 20:51

Hahaha

Hier vier volwassen kinderen (plus aanhang) en al jaren een Sint-onwillige echtegenoot, maar stoppen met Sinterklaas vieren - no way! Lootjes, gedichten, surprises, onuitroeibaar

Met Kerst krijgen ze allemaal een boek. Van mij.

Tonny

Mieps

Mieps

20-10-2010 om 22:01

Spel is leuk

Een spel doen waarbij ondertussen de cadeautjes worden open gemaakt lijkt me erg leuk! Ik lees hier al iets over pietenbord (sinterklaasganzenbord) en pietenpoly.
Ik kan natuurlijk zelf iets gaan maken, maar is er misschien iemand die al iets kant en klaars heeft van andere jaren.....dan hou ik me aanbevolen!!

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.