Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Jongens- of meisjesfiets?

Ja, daar is ze weer met een fietsvraag ...

Zoon had een tijdje niet gefietst maar pakte nu zijn 12 inchje weer en blijkt daar werkelijk veel te groot voor geworden te zijn. Nu moeten we dus op zoek naar een nieuwe. Maar nu ik zo eens op internet kijk valt mij op dat er tussen jongens- en meisjesfietsen bij een groter formaat niet alleen verschil in kleur bestaat, maar ook in frames. Tenminste, de jongens-Loekies hebben de stang hoger zitten dan de meisjes-Loekies.

Mijn bedoeling is om op zoek te gaan naar een fiets die tzt ook naar zusje kan worden doorgeschoven.
Nu was ik niet direct van plan een nieuwe te kopen, maar toch, wat zouden jullie doen? Nu een jongensfiets, met het idee dat zusje daar t.z.t ook met een rokje heus wel op kan, of nu een meisjesframe, want zoon weet toch van niks? Dan heb ik het dus niet over de kleur, het gaat puur om het frame.

En welke maat? 16 inch, of meteen door naar een 18 inch?

En voor het geval we de ideale tweedehands zien in een afstotelijke kleur: iemand ervaring met het zelf schilderen/spuiten van een frame?

Groeten,

Temet

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
ishtar

ishtar

06-04-2010 om 13:04

Op deze leeftijd (of eigenlijk, op dit formaat)

had ik sowieso een fiets met 'lage instap' voor alledrie de heren. Dus niet eens met de vraag of dit doorgeschoven kon worden naar een meisje, maar met de gedachte dat dat makkelijk is bij een 'noodstop'
Voor de maat moet je hem denk ik even meenemen en passen.
En nieuwe? Wij halen ze van marktplaats, en die worden ook nog doorgeschoven. Als de fiets tegen de tijd dat zusje gaat fietsen erg lelijk is, kun je hem ook altijd nog verven. (en nee, geen ervaring mee, beschadigde fietsen vinden ze hier geen probleem)

Temet

Temet

06-04-2010 om 14:58 Topicstarter

Tja

Ik weet niet eens precies hoe lang zoon is. Ik moet m nodig weer eens opmeten. 1,05 zeker wel, denk ik.

Los fietsen, ho maar. Ik suggereerde weer eens dat het tijd was om toch in elk geval 1 zijwieltje te verwijderen, maar dat wil-ie niet, de schijterd

Nou ja, eerst maar eens een rondje fietsenboeren om te zien of die nog leuke tweedehandsjes hebben staan. En marktplaats natuurlijk...

Groeten,

Temet

Maxime.M

Maxime.M

06-04-2010 om 14:59

Verven

Hoi,

Voor de maat weet ik het niet meer mijn kinderen zijn al een stuk ouder, maar heb wel eens een afzichtelijk roestig fietsje gespoten, was harststikke mooi geworden. Gewoon wieltjes eraf gehaald en het frame met een spuitbus gespoten (maar je zou ook de delen die geen kleurtje mogen hebben kunnen afplakken/afdekken met stukken karton enzo (tussen de wielen en voorvork bijvoorbeeld). Daarna had ik de spatborden gewoon met een rollertje en zilveren hammerite gedaan (plastic spatborden, bleef heel goed zitten) op de markt nieuwe handvatten, standaardje en een setje fietsstickers gekocht en de fiets was weer als nieuw. (die fietststickers deden het 'm , het zijn lange transparante stickers voor op de stangen enzo) Wij hadden de fiets lichtblauw gespoten en daar hebben dochter en zoon beiden op gefietst (als eerste dochter op de lichtblauwe fiets en daarna zoon) geen van beiden heeft gemopperd over de kleur.

Maxime

ishtar

ishtar

06-04-2010 om 16:07

Saboteren die hap

de zijwieltjes gewoon wat hoger afstellen.
En om los te leren fietsen is een wat kleinere fiets wel makkelijker, waar hij iig makkelijk met de voeten op de grond kan.
1 zijwieltje eraf doen zou ik ook niet doen, krijg er een stuitergevoel van (beetje 'doorhangen' naar de ene kant en door het zijwieltje de andere kant op worden gestuiterd)

Temet

Temet

06-04-2010 om 16:23 Topicstarter

Ishtar

Natuurlijk, dat ik daar zelf niet aan gedacht heb! Ik grijp meteen vanavond de steeksleutel. Wat niet weet, wat niet deert, nietwaar...

Groeten,

Temet

Hier

zoon (3,5) kan net los fietsen. Kostte totaal geen moeite - voor ons dan. Hij wilde elke keer de zijwielen eraf, ging niet, er weer op enz. Toen ik het zat was, heb ik gezegd, ga maar eerst op de loopfiets. Na 2 weken kon hij dat goed en ging hup over op de gewone fiets 12,5 inch.

Hij is vrij groot, ik denk plm 1.08 m. Ik heb nu voor hem op marktplaats een 18 inch gekocht (Alpina). Die is nog te groot, maar dat gaat over een paar maanden wel. Fietsen erop lukt trouwens wel, maar op/afstappen zelf is te moeilijk.

Ik zou even met je zoon naar de fietsenwinkel gaan om een maat te checken. Hangt samen met kledingmaat. En de mooiste fiets met lage instap vind ik de Puky. Die zijn ook erg licht (aluminium). Dochter heeft die, maar wij moeten het nu ff zuinig aan doen, vandaar marktplaats en daar zijn bijna geen mooie Puky's te koop. Je hebt er overigens wel rood/gele Puky's bij het aanbod. Maar niet die leuke Captain Sharky.

Succes!
Wiggie

Tango

Tango

07-04-2010 om 21:41

Eigenlijk

Vind ik die jongensmodellen met de wat hogere stang helemaal niet zo handig. Tangozoon van 5 heeft er 1 van 16 inch. Een lagere instap was achteraf misschien handiger geweest, want hij heeft best moeite met zijn been erover te doen. Mij lijkt een lage instap dus handiger. Gewoon een kleur nemen die voor jongens en meisjes kan. Tangozoon is overigens ook 1 meter 5 en fietst er sinds een maand of 4 op, hij past nu eigenlijk echt goed.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.