Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

sumiya

sumiya

04-06-2009 om 13:26

Jonge merel gevonden, hoe voeren?

Gisterenavond hebben we een jonge merel (dat geloof ik tenminste) gevonden die nog niet kan vliegen, ik heb de vogelopvang gebeld en die komen morgen om hem te halen. We geven wat water met een druppelaar maar hij doet z'n snavel niet open om er wat eten in te stoppen. Dus mijn vraag is, wat te doen? Alleen water en hopen dat hij het overleeft tot morgen of toch proberen te voeden, en hóe krijg ik die snavel dan open?

Alvast bedankt aan de mensen die hier meer verstand van hebben!
Sumiya

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Wormen!

Gna.

Veel plezier!!

Even met een schep in de grond wrikken, dan komen de wormen vanzelf naar boven. Bek van de merel gaat vanzelf wel open....

Ingrid ( hier 3 kinderen die elk jaar wel weer een paar gestrande mereljongen redden & bijvoederen. Meestal kunnen ze trouwens heeeel snel zelf vliegen, en zit moeder merel ook ergens braaf in de buurt in een boom de boel in de gaten te houden. Alleen hebben wij 3 katten, dus vandaar dat de kinderen wel eens interfereren in het natuurlijk selectieproces der dierenwereld......)

Guinevere

Guinevere

04-06-2009 om 14:03

Hmmm

Hmmm, ik weet niet, hoe klein is die merel? Wij hadden van het weekend 2 pubermezen die te vroeg waren uitgevlogen (nou ja, vermoedelijk zijn ze eerder uitgesprongen dan uitgevlogen) in onze tuin. De ouders vlogen áf en aan met lekkere hapjes, en die kleintjes zaten om eten te bleren in onze buxus. Schattig waren ze, maar wij hoefden niets anders te doen dan de kat binnen te houden en een beetje uit de buurt te blijven om het voederen niet te storen. Inmiddels zie ik ze nergens meer, ik neem aan dat ze hebben leren vliegen.

Mamvantwee

Mamvantwee

04-06-2009 om 14:10

Vorig jaar

Vorig jaar hadden wij een te vroeg gesprongen spreeuw op de oprit. Het advies van de vogelbescherming was om de vogel juist niet zelf te voederen, maar terug te zetten op een veilige (hoge) plek, de dakgoot bijvoorbeeld. Moeder (en vader trouwens) nemen dat die plek mee in hun voedertraject, naast hun eigen nest. De kans op overleving is dan groter.

Jammer voor deze spreeuw in kwestie is dat hij het niet overleefde omdat hij vervolgens in de regenpijp sprong, die direct het riool in gaat....was het leven toen al moe, zielig beest.

sumiya

sumiya

05-06-2009 om 09:04

Bedankt, inmiddels opgehaald!

Ik kreeg er absoluut geen voer in, wormen was inderdaad het eerste waar mijn kinderen ook mee aan kwamen zetten maar daar had hij ook geen zin in. Na lang zoeken heb ik toen een fantastisch adres gevonden waar ze "wilde" dieren verzorgen en weer uitzetten, en na een telefoontje kwamen ze het vogeltje meteen ophalen, tot gróot verdriet van mijn jongste dochter die "nou eindelijk eens een huisdier had"!

Sumiya

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.