Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Joepie! tapenade!

Zoonlief is GEK van tapenade op zijn brood. Nou is dat niet iets dat hier in de winkel staat en steeds meenemen uit NL wordt ook lastig.

Dus vanmiddag aan het experimenteren geslagen:

handvol zwarte olijven
lepel kappertjes
scheut olijfolie
citroensap

in de blender.

GElukt!

Het smaakt prima. Denk niet dat we nog potjes gaan kopen.

Volgend weekeinde gaan we experimenteren met citroenschil en gedroogde tomaat.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Ja leuk he

Ik ben in mijn tapenadeaanval-tijd gewoon de ingredientenlijstjes gaan lezen bij de super... in eerste instantie alleen maar om te weten waar de smaak vandaan komt... maar daar zaten de raarste dingen in. Extra reden om het zelf te maken.

Wat ik nog mis in je lijst is ansjovis, dat staat soms ook in de ouderwetse recepten. Overigens is het wel heel geschikt voor een warm klimaat, het vervult de boterfunctie in Zuid-Frankrijk.

Massi Nissa

Massi Nissa

07-11-2010 om 19:06

Heeeerlijk

Ik ben ook helemaal gek op tapenades. En inderdaad, er hoort ansjovis door. Goed dat je zoiets zelf maakt, ik zou het niet durven (en heb er ook de keukenapparatuur niet voor, zei ze laf).
Groetjes
Massi

Margriet*

Margriet*

07-11-2010 om 22:17

Massi

Er is echt geen bal aan. Je moet een goede keukenmachine hebben die fijn maalt. Ik heb zo'n onderstuk dat bij de staafmixer hoort, werkt prima.
Met gedroogde tomaat op olie is het ook heel erg lekker.

Keukenmachine?

Ach welnee, een vijzel voldoet!
Lekker hoor. Probeer ook eens met basilicum en pijnboompitten, of zongedroogde tomaten met thijm.

Massi: het kan makkelijk in één dag

...als je op tijd begint. Eerst de olijven afgieten, dan een half uurtje gaan zitten. Dan beslissen of je er kappertjes in doet. Half uur gaan zitten. Potje kappertjes uit de koelkast pakken. Half uur gaan zitten. Nadenken of je echt zeker wilt weten of je tapenade wilt maken. Goed naar jezelf luisteren. Nog even blijven zitten. Als je toch wilt doorzetten, dan olijfolie pakken. Nu komt het moment om aan de ansjovis te werken...

Ah joh, ik zit je maar te jennen. Als ik lees wat jij allemaal kookt dan moet dit eigenlijk in je standaardrepertoire passen. Het is makkelijker dan harissa. Nou ja, net zo makkelijk maar met iets minder ingrediënten en minder voorbereiding (je hoeft niets schoon te maken).

Echt, je gooit het bijelkaar en pureert/vijzelt. Langer dan drie minuten doe je er niet over!!

Massi Nissa

Massi Nissa

08-11-2010 om 17:01

Rodebeuk

Ik moest hard lachen om jouw posting omdat ik inderdaad steeds meer zittend doe in de keuken - ik sta op school al heel veel en 's avonds krijg ik dan dikke enkels. Gos, en ik ben pas op de helft .
Ja, het moet echt geen werk zijn, eigenlijk. Toch maar eens proberen, gewoon wat lekkere dingen bij elkaar gooien. Ik zit zelf te denken aan zwarte olijven, kappertjes, zongedroogde tomaten en sardientjes. Hmmmm.
Groetjes
Massi

Massi Nissa

Massi Nissa

08-11-2010 om 17:02

O, en harissa

... koop ik gewoon elk jaar in Marokko. Bij de Marjane supermarkt, waar ik dan helemaal los ga.
Groetjes
Massi

Tihama

Tihama

09-11-2010 om 11:53

Lol, rodebeuk

Ik heb me bescheurd.

Ik maak tapenade trouwens altijd zelf. En dan sla ik de eetlepels olijfolie over, want dat maakt het weliswaar iets lekkerder maar wel erg vet. Ik heb een tijdje terug uitgerekend dat mijn zelfgemaakte tapenade 130 kcal per 100 gram bevat. Dat is net zoveel als in een kuipje Slankie zit.

Als we onverwacht bezoek hebben en ik wil lekkers voor bij de borrel hebben, dan fabriek ik het ook. Ik heb namelijk altijd zongedroogde tomaten, kappertjes, ansjovis en olijven in huis. Dat hoort in ons huis bij de ijzeren voorraad, In een bakje gooien, mosterd en knoflookpoeder (ik heb niet altijd verse knoflook in huis), staafmixer erop en klaar. Soms maak ik apart een tomatenvariant én een olijvenvariant. En soms door elkaar.
Het is trouwens ook erg lekker om als broodbeleg mee te nemen naar je werk.

Tihama

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.