Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Julia64

Julia64

20-02-2009 om 22:00

Jeugdige collectanten...?

Vanavond ging om een uur of 7 de bel (net onder het eten, grmbll), vriend deed open en zei later dat er een jongen voor de deur stond van een jaar of 11, 12, die zich voorstelde en kaarten verkocht voor kinderen met kanker.

Vriend heeft vriendelijk gezegd dat we niet geinteresseerd waren en dat we zaten te eten - hij maakt meestal nogal korte metten met colporteurs en telefonische verkoop, dus vandaar.
Maar wat ik me vervolgens afvroeg; wat zijn dit eigenlijk voor praktijken? Gaat dit van school uit, is dit een particulier initiatief, of wat? Ik zou zelf mijn kind toch niet snel langs de deuren laten gaan voor zoiets. En op onze school heb ik ook nog nooit zoiets meegemaakt (voor zover ik weet dan, want zoon is pas 7).

Iemand enig idee hoe dit zit?

groet
Julia

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Jesse_1

Jesse_1

20-02-2009 om 22:31

Geen collectant

Een collectant haalt geld op zonder dat daar iets tegenover staat voor de gever. De minimale leeftijd van een collectant is over het algemeen 18 jaar (kan per gemeente verschillen).
Iemand die aan de deur kaarten verkoopt is geen collectant, maar ik weet niet of daar een minimum leeftijd voor is. Bijvoorbeeld kinderpostzegels worden door kinderen verkocht, of loten voor de Grote Clubactie.
Jesse

Kaaskopje

Kaaskopje

21-02-2009 om 01:24

Kinderen vanaf 14 jaar

Deze kaartverkoop wordt inderdaad door vrij jonge meisjes en jongens gedaan, zo tussen de 14 en 18 jaar. Er worden kaarten aangeboden voor een bepaald bedrag. Een deel van de opbrengst gaat naar het doel en een deel mag de verkoper zelf houden. Mijn jongste dochter heeft het een paar keer gedaan. Ondanks dat ik het toeliet had ik er niet echt een fijn gevoel over. Ik had het mijn oudste dochter verboden, bij de jongste ben ik toch overgehaald om ja te zeggen. Het vervelende eraan vind ik dat de mensen die kaarten kopen niet altijd op de hoogte zijn van de verdeling van hun geld. Als ze zouden weten dat een deel naar de portemonnee van de dames en heren gaat zou de verkoop minder goed verlopen volgens mij. Als daar open over gedaan wordt en mensen nemen de kaarten dan toch af, vind ik het niet zo'n probleem als jongeren daar wat mee verdienen.

Monique D*

Monique D*

21-02-2009 om 02:19

Hadden ze wel een collectebus?

Mijn moeder zei dat ze nooit geld zullen geven aan collectanten die geen collectebus bij zich hebben. Zij kunnen oplichters zijn.
Zij geven sowieso geen geld aan collectanten, want ze maken het netjes over op de giro. En dat is geen smoes. Bovendien heb je als gever ook voordeel aan, want het is een aftrekpost van de belasting.
Mijn vriendin is ook collectante, ik zal haar vragen wat de minimunleeftijd is voor een collectante.

Julia64

Julia64

21-02-2009 om 09:16

Geen collectant

Jesse je hebt gelijk, collectant is niet het goede woord natuurlijk.
Daarom zal de jongen in kwestie ook wel geen bus bij zich gehad hebben (neem ik aan, zal het vriend nog eens vragen).

Maar Kaaskopje, van wie gaat een dergelijk initiatief dan uit? Ik vind het toch best raar dat voor een dergelijk doel (hoe goed ook) kinderen worden "gebruikt". En volgens mijn vriend was de jongen in kwestie toch echt nog geen 14 (maar kan aan slechte inschatting van vriend liggen..

In elk geval, geen haar op mijn hoofd die er over zou denken om mijn kind in het donker met contant geld op zak over straat te laten gaan hiervoor.

groet
Julia

Sancy

Sancy

21-02-2009 om 12:18

Vergunning

Voor dergelijke acties langs de deuren (zowel collecteren als kaartverkoop) moet er een vergunning verleend zijn door de gemeente. Deze wordt dan gepubliceerd. Je kunt dus nakijken of een dergelijke vergunning verleend is. Ook horen collectanten een pasje oid bij zich te dragen, daar kun je ook naar vragen. Als je twijfelt, kun je een gironummer vragen waarop je een bijdrage kunt storten.
Overigens is dit geen garantie voor een zuivere collecte. In mijn omgeving waren laatst collectanten die een vergunning gekregen hadden (ik had gevraagd of zij die hadden en ik heb de originele brief gezien). Achteraf bleek het een nare organisatie te zijn van neofascisten die onder de naam "voedselbank" collecteerden voor hun eigen voedselbank, waar dus alleen aanhangers van die organisatie van konden profiteren. De gemeente heeft naar aanleiding van die blunder de regels voor vergunningverlening verscherpt, er is nu betere controle op waar het collectegeld naar toe gaat.

Kaaskopje

Kaaskopje

21-02-2009 om 12:26

Kaartverkopers

horen een legitimatie bij zich te hebben.
Ik zit me suf te denken aan hoe de organisatie ook weer heet. Ze hebben een website. Ah, gevonden: http://www.bumblebeecards.nl/

reina

reina

21-02-2009 om 16:19

Niet

Aan officiele collectes geef ik altijd, aan bijv kaartverkopers niet, omdat ik niet weet of het wel klopt allemaal. Een legitimatie is immers zo zelf gemaakt..

Kaaskopje

Kaaskopje

21-02-2009 om 17:37

Pelle

Ja echt een blauwe maandag hoor en omdat ik het gevoel kreeg dat ik de vervelende moeder was die in haar eentje iets tegenhield. Bij de eerste dochter had ik dat al gedaan, nu werd ik omgepraat.
Het hele systeem vind ik niet prettig. Ze moeten verzamelen, dan gaan ze afhankelijk van de locatie in een busje of ander vervoer. Vol was vol en dan kon je weer naar huis. Ik kreeg daar een beetje jaren '20 beelden bij. Arbeiders die toestromen om alsjeblieft toch maar weer een dag te mogen werken en vervolgens afgewezen werden als er genoeg aangenomen waren.
Het enige positieve wat ik eraan zie is dat er echt wel geld naar een goed doel gaat en de kinderen moeite moeten doen voor hun geld.

Kaaskopje

Kaaskopje

22-02-2009 om 03:29

Dus wel

...

Hier wel vergunning voor dat soort dingen

Hier hebben we regelmatig studenten van de Universiteit Utrecht langs de deur (met vergunning want de aankondiging staat dan van te voren al in de huis aan huis weekkrant) met kaarten of koffiewafels voor 5 euro een pakje. Ja doei denk ik dan, iets bijverdienen prima maar ik ga geen 5 euro geven voor een pakje koffiewafels van 0,95 euro bij de supermarkt. Dan is ook meestal de helft voor een goed doel en de andere helft voor de student.

bobbit

bobbit

27-02-2009 om 13:37

Julia64

Mijn zoon heeft op zijn middelbare school een docent maatschappijleer die inderdaad acties verzint waarvoor de kinderen de deur langs moeten om geld op te halen. Heb al een paar keer aangegeven aan de leraar dat ik hier moeite mee heb, dat het m.i. niet zonder toestemming van de gemeente mag en ik vind het ook vervelend dat mijn zoon moet leuren langs de deur. Op een gegeven moment ook wel een eentonige invulling van het begrip de kinderen maatschappelijk betrokken te maken. Nu kwam hij weer thuis met de mededeling dat hij nu weer geld in moest zamelen.( kon het verifieren,je zou anders bijna denken dat je kind het verzint om zelf aan geld te komen als ik hem niet zo goed zou kennen. Maar ik weet zeker dat mensen bij wie hij aanbelt met deze twijfel zitten. Dus ik heb maar weer aangegeven dat mijn zoon geen geld mag inzamelen.

Ik doe het ook niet

Ik geef niet voor dergelijke dingen. Niet zo lang geleden is hier ook weer een "actie" geweest, waarbij kinderen van een jaar of 12, 13 langs de deuren gingen en loten verkochten, met een heel acceptabel verhaal. Het bleek nep te zijn, het goede doel vormden zij zelf. Kaarten koop ik zeker niet aan de deur (met het briljante argument: ik maak ze altijd zelf) en andere verkoop-acties komen hier gelukkig weinig voorbij. Overigens trek ik heel consequent één lijn voor alle aanbellers die een ander doel hebben dan gezellig op visite komen of met vergunning collecteren voor een doel waar ik achter kan staan: afwimpelen. Ik word geen donateur, ik regel mijn energieleverancier en internetaanbieder wel wanneer en hoe ik dat wil, ik hoef geen kunststof kozijnen en geen kaarten en geen stroopwafels. Ik denk er nog wel even over na, geef me maar een website en nee, u hoeft mij niet terug te bellen.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.