Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Annet

Annet

24-03-2009 om 23:24

Jeugdboek gezocht over nederlands indië

Dochter (groep 8) wil een spreekbeurt houden over de tweede wereldoorlog in Nederlands Indië en de repatriatie naar Nederland daarna. Hoe was dat voor de Indische mensen toen.
Aanleiding is haar Indische Oma die toen 14 jaar was.
Ik kan me vaag herinneren dat er een boek is van een schrijfster over de ervaringen van een Indisch kind in Nederland. Ik weet alleen niet meer of dat een jeugdboek was of eigenlijk voor volwassenen. Weet iemand welk boek dat kan zijn?
En weet iemand nog andere titels voor haar die goed zijn om zich in te leven? Ze wil zo graag meer weten/beleven over deze tijd. Het liefst ook over de jappenkampen. Oma vertelt daar niets over, hoewel ze er wel gezeten heeft.
Ik ga ervan uit dat ze op Internet voldoende plaatjes en informatie kan vinden. Dus dat deel komt wel goed.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Jesse_1

Jesse_1

25-03-2009 om 09:07

Bibliotheek

Ben je lid van de bibliotheek? Daar kunnen ze je vast goed adviseren.
Bij ons in de bieb is een apart schap met boeken die een historische grondslag hebben (dus boeken over Nederlands Indië, tweede wereldoorlog etc die een goede geschiedkundige basis hebben).
Jesse

Dbnl

digitale bibliotheek nederland.
Hier staat een artikel over indische jeugdliteratuur, met veel boektitels en korte inhoud.
http://www.dbnl.org/tekst/buur010inle01_01/index.htm
Op deze site staan trouwens ook veel volledige boeken.
Ik ken zelf het boek "Hoor ik er wel bij" over een meisje dat na de oorlog naar Nederland komt, hollandse vader en indische moeder die overleden is. Het boek speelt zich af een paar jaar nadat ze naar Nederland is gekomen.

Bronbeek

We zijn laatst in bronbeek geweest. Een museum vol met het Nederlandse verleden in Indië. Ik vrees alleen dat ze nu dicht zijn vanwege verbouwing. Misschien hebben ze wel een website waar jouw dochter veel vandaan kan halen? Of misschien kunnen ze foldermateriaal opsturen. De medewerkers/bewoners zijn iig erg blij met interesse, en willen graag informatie geven.

Rotekapelle

Rotekapelle

25-03-2009 om 11:07

Dit vond ik prachtig

Als meisje (10, 11, 12?) las ik de boeken:

'Nelleke's opvoeding'
'Maar die vlag verlaten? nooit!'
'Terug in het vaderland'.

Het zijn boeken in romanvorm, het tweede deel speelt in Indië en het derde boek gaat over de terugkomst in Nederland. Op mij hebben ze destijds grote indruk gemaakt, ze zijn geschreven door Fenna Feenstra en op mp zijn ze te krijgen.

misschien niet meteen voor de spreekbeurt...

groet,

Rotekapelle

Rotekapelle

Die boeken zijn schitterend, maar de laatste moet ik nog steeds een keertje lezen En van dezelfde schrijfster, ook over het leven Indië en als ex-Indiëganger terug Nederland: Een zomer op Heidehoeve (zo'n ingenieur wilde ik ook best worden, die op de opleiding Electrotechniek meteen ook motortechniek en andere zijstraten kreeg

neteret mut

neteret mut

25-03-2009 om 11:38

Diet kramer

heeft ook een boek over dat onderwerp en volgens mij heet het Thuisvaart. Gebaseerd op eigen ervaringen. Maar duidelijk niet geschreven voor een meisje van 8, echt voor een oudere leeftijd. Andere boeken zijn oa de Bikkel en Roeland Westwoud. Op "oude kinderboeken "staat een levensbeschrijving en meer over haar boeken , oa een leesboekenserie voor de lagere school ( met fragmenten). Misschien heeft je dochter daar wel iets aan.

Annet

Annet

25-03-2009 om 11:46

Bedankt! vanmiddag naar de bieb

Stom, ik had zelf ook op de lijst van de bieb kunnen kijken. Maar OOL werkt ook weer uitstekend.
Ik heb nu een lange lijst. We gaan vanmiddag kijken welke boeken we gelijk kunnen lenen. Dan gaat dochter zich vast inlezen. Lezen doet ze toch graag. Ze was hiervoor al begonnen aan boeken over WO-2.
Ik hoop dat ze naar aanleiding van de verhalen ook Oma aan de praat kan krijgen. Maar dat zullen we eerst eens voorzichtig vragen aan Opa.
Neteret mut, ze is 11 en zit in groep 8. Gelukkig wel want voor een achtjarige vind ik dit onderwerp wat minder geschikt.

neteret mut

neteret mut

25-03-2009 om 12:03

Ok slecht gelezen dus

sorry. Thuisvaart gaat over een gezin dat in Indie leeft en danin verschillende kampen komt, 1 meisje/ puber blijft over en moet dan naar Nederland naar familie. Ze komt dan in een land dat het moeilijk heeft met het verwerken van Duitsland/Nederland en geen oog heeft voor de ervaringen van de teruggekeerde indiers. Zij heeft contact met andere teruggekeerden en velen hebben psychische problemen, zelfmoord komt voor. Ook voor een 11- jarige is het te zwaar denk ik. Alleen al de stijl van schrijven is te oud. Maar voor zover ik het kan bekijken wel heel goed en levensecht geschreven, en dat zou het dan weer wel geschikt maken. Vraag is ook of het nog wel te vinden is. Ik heb hem niet meer , bij de verhuizing 3 jaar geleden weggedaan

Irila

Irila

25-03-2009 om 13:12

Vloek van pak?

zie:
http://www.bol.com/nl/p/boeken/de-vloek-van-pak/1001004002816801/index.html#product_description

gaat over twee kinderen die een presentatie op school moeten houden over Nederlands-Indie, lijkt me wel toepasselijk
(ik heb het zelf niet gelezen overigens)

Tihama

Tihama

25-03-2009 om 13:33

Vloek van pak

Ja, die is heel goed. Ik heb hem zelf gelezen. Dit boek speelt zich af in onze tijd, maar de opa van een van de kinderen speelt in flashbacks een grote rol. Wat ik heel knap vond is hoe de schrijver de koloniale rol eerlijk beschrijft zonder te gaan verwijten.
Het tweede boek van deze schrijver heet Strijd in het Regenwoord. Daar gaat hij helemaal terug in de tijd van koloniaal Indië.

Ik zou even op zijn website kijken: www.robinraven.nl

Maar ik kan zijn boeken écht aanraden. Ik vind ze het niveau en de kracht hebben van Jan Terlouw.

Tihama

Jolijt

Jolijt

25-03-2009 om 14:28

Rotekapelle

Het eerste deel mocht in lenen van mijn juf Biologie. Jaren later kwam ik er pas achter dat er meer delen waren.
Inderdaad heerlijke boeken.

Annet

Volgens mij bedoel je het boek "Een gewoon Indisch meisje" van schrijfster Marion Bloem.

Margoth

Annet

Annet

25-03-2009 om 22:40

Ja, die is het!

Ik heb het boek gelijk opgezocht bij bol.com en deze had ik inderdaad in mijn hoofd. Veel te moeilijk dus voor mijn dochter. Maar de tegenstelling tussen thuis en buitenshuis (Indisch - Nederlands) die daar beschreven werd, is me altijd bijgebleven. En dat terwijl ik toen nog niet wist dat mijn schoonfamilie deels Indisch zou zijn.

Dochter is vandaag begonnen in De vloek van Pak. En ze is er al helemaal door gegrepen. Veel boeken waren niet aanwezig in de bieb maar die gaat ze reserveren.

Ulla

Ulla

26-03-2009 om 09:49

Een = geen

Geen gewoon Indisch meisje.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.