Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Hek

Hek

15-08-2009 om 13:34

Jawel, weer iets over buren;-)

Jaren geleden hebben wij een tussenwoning gekocht, waar wij met veel plezier wonen. De toen aanwezige buren hebben achter een stenen hok geplaatst en wel zodanig dat het hek een stuk scheef gezet moest worden, anders konden ze zich niet naar achteren verplaatsen. Er is namelijk recht van overpad.

Toen wij dit huis kochten en er een nieuw hek is geplaatst is er een stuk over onze grond gezet, zodat de buren naar achteren konden lopen. Wij hebben een paar jaar later een stuk grond erbij gekocht, zodat we een grotere tuin konden hebben en een nieuw hok laten plaatsen.

We hebben inmiddels nieuwe buren, die hebben ook een stuk grond erbij gekocht (die willen ook graag een grotere tuin) en willen het stenen hok dus af laten breken en een nieuw hok laten plaatsen, naast die van ons. Tot nu toe vinden wij dat geen probleem.

Wij willen dat hek nu om laten zetten (dus in 1 lijn), zodat wij ons stukje grond weer bij onze tuin kunnen laten trekken, want er is dan geen probleem meer v.w.b. het recht van overpad: ze kunnen door dat hok naar achteren komen.

Nou, jullie raden het al: zij willen dat niet. Ze beroepen zich op het feit dat ze het zo hebben gekocht en dat dat stukje grond van hen is. Wij hebben ze dat stukje grond niet letterlijk verkocht, dus er is geen koopcontract hiervan en op de tekening van het kadaster staat 1 rechte lijn.

We kunnen dat stukje grond wel krijgen, maar daar willen ze dan geld voor zien. We gaan er uiteraard zelf achteraan, maar dit weekend zijn de instanties dicht en hoop ik dat hier iemand is die mij hierover iets kan vertellen (mocht het al duidelijk geformuleerd zijn, want dat is altijd lastig zo ´op papier´

Ik zet het niet bij ´Relatieproblemen´ want dat hebben we niet. Zij vechten voor ´hun´ stukje grond, wij voor die van ´ons´. Mochten ze gelijk krijgen dan ga ik verschrikkelijk balen, maar dat is dan ook alles

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Jorm

Jorm

15-08-2009 om 14:09

Simpel

Omdat ik niet aanneem dat jullie buren al 30 jaar gebruik maakten van dat stukje grond, is er geen 'gewoonterecht' ontstaan. Daarnaast ging het over recht van overpad en niet van eigendom, dus dat ligt ook al duidelijk.

Wanneer hen verteld is dat dat stukje grond bij hun koop hoorde, zullen zij zich in contact moeten stellen met de verkoper, die heeft hen verkeerd voorgelicht. Jullie staan gewoon in jullie recht.

Kari1

Kari1

15-08-2009 om 14:32

Als ze geld willen zien

moeten ze dan niet bij de verkoper (jullie vroegere buren) of de makelaar zijn? Daar zijn ze verkeerd voorgelicht en daardoor hebben ze een kleiner stukje grond gekocht dan ze dachten, als ze dat hadden geweten hadden ze misschien een andere prijs onderhandeld.
Het lijkt me erg vreemd dat jullie moeten gaan betalen voor grond die (ook volgens het kadaster) al van jullie ís. Als overpad niet meer nodig is kan dat stukje weer gewoon bij jullie tuin lijkt me.
Kari

Jippie

Jippie

15-08-2009 om 23:02

Koopcontract

In het koopcontract van je buren wordt het kadastrale perceel genoemd dat ze gekocht hebben. Waarschijnlijk hebben ze via de makelaar er een tekening bijgekregen en anders kan die opgevraagd worden bij de gemeente. Ze hebben hun handtekening gezet voor dat kadastrale perceel en niet voor de huidige lokatie van het hek.

Hek

Hek

16-08-2009 om 09:39

Dank...

...voor de antwoorden zover.

We zijn een stukje wijzer geworden: het pad tussen de tuinen is een gezamenlijk pad wat gaat naar de steeg (dat is het recht van overpad).

Wat jullie ook al zeggen: dat stukje grond is gewoon van ons

Maar voordat we ons stukje grond weer op gaan eisen wachten we eerst totdat het nieuwe hok er staat. Ondertussen hebben we dan ook al e.e.a. aan informatie vergaard, waarmee we hen om ´de oren kunnen slaan´.

Puck2

Puck2

16-08-2009 om 22:14

Volgens mij

Bij "de rijdende rechter" spelen dit soort zaken over recht van overpad ook regelmatig. Wat ik daaruit heb begrepen is dat een recht van overpad alleen geldt wanneer er geen andere mogelijkheid is om vanaf je eigen erf op de openbare weg te komen. Wanneer die noodzaak vervalt door bijv. het aankopen van extra grond die wel op het openbare uitkomt dan vervalt het recht van overpad. Ook al hebben ze nu recht van overpad dan wil dat nog niet zeggen dat ze eigenaar zijn.
Wel een lekker begin zo met je nieuwe buren

Hek

Hek

17-08-2009 om 11:04

Puck,

Die noodzaak gaat inderdaad vervallen......ze kunnen dan bij de steeg komen.

Ze wonen er al een paar jaar, maar zien nu kans dat stukje grond erbij te kopen. Ze snappen het niet en vinden dat ze in hun recht staan. Hij schijnt nogal een heethoofd/driftkikker te zijn, maar daar laat ik me niet door weerhouden.....

Hek

Hek

17-08-2009 om 11:04

Oh ja puck,

bedankt voor je reactie

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.