Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Jawel, alweer een luizendraadje....met neten-vraag.

Het is me wat. 3 kinderen, waarvan de oudste al van de basisschool af is, en we hebben hier nog nooit een luis gezien. Tot gisteren dus, toen middelste zwaar sip met 'de brief' thuiskwam.

Enfin, ik heb natuurlijk als goede moedr al jarenlang met wisselende interesse de luizendiscussies hier gevolgd, dus ik ben niet geschrokken. ik heb zijn bed gewassen, en zijn jas, en een metalen neten/luizenkam gehaald bij de apotheek. Zoon getroost, want die was als de dood dat hij zijn lange, dikke, krullende haar moets laten tondeuzen. tuurlijk niet joh, als jij maar braaf blijft zitten voor het kammen (zucht. wat een werk. Maar goed. Als ie een meisje was had ik de stiekel-coupe ook niet als serieuze optie gezien, dus diep ademhalen, en gewoon beginnen)

Enfin, zoon in de cremespoeling gezet, en 10 levende luizen uit zijn haar gekamd. Andere zoon, dochter en onszelf gecheckt en wij lijken allemaal OK.

Maar nu.

Tenzij eea over een paar weken nog steeds niet uitgeroeid is ben ik van plan de zaak met kammen te bestrijden. Ik snap de levenscyclus van een luis, dus als ik maar vaak genoeg kam om zeker te weten dat elke luis binnen een dag of 5 na geboorte gevangen is dan komt het vanzelf goed. want dan heeft ie nog geen eitjes gelegd, en dan doorbreken we fijn de hele cyclus. Toch?

Ik kam zoon dus 1 keer per dag. Vandaag zijn droge haar eens goed bestudeerd, maar wat mij verbaast is dat ik niks kan zien wat op neten lijkt. Dat moeten toch zandkorreltjes zijn of zo die aan het haar vast zitten? Vlak bij zijn hoofdhuid? Maar ik zie echt niks. Kijk ik fout? Je kunt toch geen 10 luizen op je hoofd hebben en geen eitjes? Of heb ik al die neten met mijn 1e kam-actie al verwijderd? Ik kam heus wel een paar weken door hoor, maar ik snap het gewoon niet. iemand een idee wat ik fout doe? Is 10 luizen trouwens veel? Of valt dat mee?

Verder heb ik vanavond weer gekamd, en echt geen enkele luis gezien. Zijn babyluizen onzichtbaar of zo? Of kun je echt na 1 ronde in principe alle levende beesten gevangen hebben? Nogmaals, ik ga minimaal 2 weken kammen, maar het klinkt me allemaal iets te simpel zoals het nu gaat.

En hoe vaak moet ik broer/zus en onszelf checken? Toch niet elke dag als ze geen enkele luis (lijken te) hebben? 2 keer per week of zo? Wat zouden jullie doen?

Ingrid (die het tot nu toe wel leuk vindt, elke avond zo'n half uurtje quality time op de badrand met middelste. maar goed, over een week piepen we wel anders denk ik)


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Neten

Het viel mij tegen dat neten zo enorm klein zijn. Als je een beetje bijziend bent kijk je er zo langs.
En ik denk niet dat al die 10 luizen nog geen een neet hebben gelegd. Tien luizen is op zich niet zo veel, maar die zijn vast niet allemaal in een dag overgelopen, dus de kans dat er toch neten zijn is wel groot.
Bij ons duurde het langer dan 2 weken omdat dochter herbesmet werd. Na verplicht gebruiken van de luizencape kregen we ze wel weg. Wij hebben XT luis gebruikt, een soort siliconenspul waardoor de luizen minder houvast hebben en de haren veel makkelijker doorkammen.

Tink

Tink

09-09-2010 om 21:03

Tja

Het kán volgens mij hoor, dat je die eerste ronde al meteen alle overlopers te pakken hebt. Maar op donker haar zijn die neten wel verschrikkelijk slecht zichtbaar, vind ik.
Ik vind 10 luizen niet superveel, als een kind echt heftig besmet is komen er veel meer beesten uit dat haar.
Babyluizen zijn niet onzichtbaar, wel een stuk kleiner en min of meer transparant. Lastig te zien en te vangen dus.
Minimaal twee weken kammen inderdaad, liefst 2x daags (ja dat word je inderdaad snel beu... zucht), eigenlijk moet je doorkammen tot je 2 weken geen beest gevonden hebt. Ook je gezinsleden ja, dat zou ik wel doen. Want echt, je baalt als een stekker als er dadelijk toch weer eentje doorheen geglipt blijkt, want die start gezellig weer een nieuwe familie.
In de laatste nieuwsbrief van J/M stonden een paar goede artikelen over hoofdluis, te vinden via
http://www.jmouders.nl/Gezondheid/4-12-jaar-/Ziekte-ABC/Hoofdluis.htm

Hopelijk heb je daar nog wat aan.

Sterkte verder, wat een gedoe he!
(Ik krijg ook al typend meteen weer enorme psychische jeuk op mijn kop, haha)

Inge M

Inge M

09-09-2010 om 21:05

Zet er eens een felle lamp op

Zoek dan vooral in omgeving oren en achterop het hoofd naar neten. Ze kunnen alle kleuren hebben. Ik zou niet met een kam zoeken, je moet ze eerst leren herkennen.
Ga desnoods met je vinger langs losse haren (vanaf de hoofdhuid). Een neet voel je als een klein weerstandje.
Als je iets minikleins ziet zitten, schijn er flink op met lamp en probeer het van de haar af te laten glijden. Een neet blijft dan zitten zolang je je nagels niet gebruikt.
Oja, leesbril op?????

IngridT

IngridT

09-09-2010 om 21:33 Topicstarter

Lol!

Ik zal morgen mijn lens indoen voor ik ga kammen.Misschien helpt dat. We zaten tot nu toe in de douche, met behoorlijk felle spotjes aan het plafond. En zoon is blond, dus dat zou moeten schelen toch?

2 keer kammen per dag, humpf. Dat ga ik echt niet redden. dan moeten we er 's morgens een half uur eerder voor opstaan?! Is 1 keer per dag niet genoeg? Als ik ieder luis te grazen neem voor ie volwassen genoeg is om een ei te leggen dan is het toch OK? En dat duurt minstens 5 dagen, dus bij 1 keer per dag kammen nmoet zo'n luis 5 dagen lang weten te ontsnappen. Ha. Ik doe het behoorlijk grondig, dat kammen, ik denk niet dat dat hem (of haar) lukt.

Ik zal morgen overdag nogmaals op netenjacht, Gewoon eens goed kijken. Zag vanavond bij het kammen wel af en toe hele kleine 'dingetjes' tussen de tanden van de kam zitten, maar of dat nou zandkorrels waren of neten? Tja.

En ik kam terwijl kind cremespoeling in zijn haar heeft. Volgens mij kunnen die luizen erg slecht lopen in die toch wat plakkerige kledder, want ik zag ze gisteren prachtig stil zitten op de kam. Maar geen idee of ik babyluizen ueberhaupt zie als er af en toe ook nog wat wittig creme-schuim meekomt bij het kammen.

En denken jullie echt dat alle andere gezinsleden ELKE dag helemaal gekamd moeten? Of is het genoeg als ik op- zijn-luizenmoeders iedere dag even check op kritieke plekken (achter de oren, nek, noem maar op)

Ingrid (nu ook alweer jeuk. Niet alleen op mijn hoofd, maar overal)

Beetje gemeen.. gevaarlijk ook wel

..om te vertellen, maar goed. Hier ook tot nu toe geen l... (afkloppen!!!).

Zegt zoontje van 5 bij het avondeten tegen me "oh ja, mama, de juf zei dat we thuis dat briefje moesten geven".

Whaaaaaaa.........

Dus ik herken je gevoel wil ik maar zeggen. De anticipatie tot ik dat briefje gevonden had voelde enger dan een rapport of zelfs dan een brief uit mijn eigen volwassen leven over een sollicitatie, ja zelfs afstuderen.

Pffff.... "in de groep van uw kind zijn luizen geconstateerd"

Die opluchting is echt met geen toetsenbord te beschrijven!

Dusseh... heel veel succes Ingrid!

IngridT

IngridT

09-09-2010 om 22:24 Topicstarter

Lol rodebeuk....

dat briefje van 'in de klas van uw kind zijn luizen geconstateerd' dat ken ik uit mijn hoofd. dat heb ik al minstens 30 keer thuis gehad in de laatste 10 jaar. Als het niet vaker is. Nee, ditmaal was het een heusboekwerk. En ook nog een telefoontje van de juf 's middags.

Overigens troonde zoon mij bij thuiskomst mee naar de speelkamer. Dieptrieste blik in de ogen. Wat waterig ook. Gooide de deur voor de neus van zijn zusje dicht & stak mij de stapel papier toe met de mededeling 'Hier, lees maar. Het is heel, heel erg'

Ik dacht op zijn minst dat er een ouder van een vriendje plotsklap ernstig ziek was, of erger. Of iets met politie, diefstal, vandalisme of joost-mag-weten-wat. Dus toen ik bij de eerste blik op de paperassen een foto van een uitvergrote luis zag staan in plaats van een GGD folder over bijstand bij moeilijke toestanden of bureau Halt was ik eerlijk gezegd vooral erg opgelucht....

Ingrid

Lol ingridt...

Die jongen van jou gaat het nog ver schoppen. Echt hoor, hoe langer ik leef hoe meer ik ervan overtuigd raak dat je eruit moet halen wat erin zit. En dan per dag. Niet te ver vooruit kijken, hier en nu, dat is waar het gebeurt. Dus krijg je zo'n pakket mee naar huis, mááák er dan ook wat van.

Mijn man vroeg nog hoe ik nou wist dat bij jongste geen l... was gevonden. Ik wees: in de rechter bovenhoek stond 'brief 1' (alles schots en scheef al 80x gekopieerd natuurlijk). Dus ik zei dat er vast ook zoiets bestaat als 'brief 2'. Maar ik begrijp van jou dat dat meer 'pakket 2' moet heten.

Nogmaals succes ermee!

(Ik zou allang moeten slapen maar was nog wat gaan eten... geen excuus voor iemand die morgen het werk van de hele week moet gaan inhalen. Rommelig weekje weer..)

Tink

Tink

10-09-2010 om 00:45

Ingridt

Luizen zijn snel, en ze zijn lichtschuw. Dus ook bij grondig kammen kun je er zomaar eentje missen.
Het is inderdaad een heleboel werk om 2x daags te kammen (weet er alles van, heb het 3 zomers geleden zelf, zwanger en wel, moeten doen en ik krijg opnieuw rug- en buikpijn als ik aan die weken denk), om 3 kinderen, man en mezelf op tijd klaar te krijgen stond ik een uur eerder op. En dan 's avonds na het avondeten de hele riedel nog een keer.

Neten zijn overigens niet altijd zwart. Bij twijfel of iets een neet is of niet, kijk je of het 'iets' vast zit aan de haar. Als je het eraf kunt schudden is het geen neet. Je voelt ze inderdaad ook zitten.

Tihama

Tihama

10-09-2010 om 08:13

Kammen boven de witte wasbak

Dat deed ik. Als ze dan in een vochtige druppel vielen, zag je de pootjes beter, waardoor je niet meer hoefde twijfelen of het misschien een zandkorreltje was.

Ik haalde geen 2 keer per dag. In het begin wel, want dochter was helemaal panisch geworden. Maar toen de ergste schrik gezakt was, werd ze niet blij van die harde kam in haar lange, snel klittende haren.
Wat wat mij opviel was dat de luizen steeds kleiner werden. De eerst dag waren het de grote jongens. De tweede dag een paar grote jongens die ik vermoedelijk de vorige dag gemist had. En daarna alleen nog maar exemplaren vers uit het ei. Dat sterkte mij om het bij 1 keer per dag te laten. Zo snel konden ze toch geen neten meer maken. Volgens mij is die regel van 2 keer per dag ingesteld omdat als ze er 1 keer per dag van maken, mensen gaan denken dat 1 keer per 2 dagen ook vast wel kan. Een soort kaminflatie.

Het vervelende vind ik dat ik zo'n jeuk krijg van het kammen Ik ga mezelf dan tig keer controleren.
Wij zijn 2 keer de sigaar geweest. De eerste keer zoon, dochter en ik. De tweede keer alleen dochter.

Tihama

Puck

Puck

10-09-2010 om 09:30

Oh gossie, ingridt

Hoe je beschrijft hoe je zoontje het ervaart. Ik krijg spontaan met hem te doen. Wat sneu. En jij veel sterkte met al het extra werk.

IngridT

IngridT

10-09-2010 om 09:35 Topicstarter

Tralala

Was ik weer.

Zoals de meesten van jullie wel weten ben ik nogal beta van aard, dus ik kan niet anders dan deze toestand wiskundig benaderen. zal jullie over een dikke 2 weken laten weten of het werkt! maar hier istie---voor de liefhebbers.

Over luizen-zoon:

1. ik geloof niet dat de kans erg groot is dat ik met kammen elke neet verwijder (jullie willen niet weten hoeveel & dik & lang haar het kind heeft) dus de enige oplossing is levende luizen verwijderen voor ze eieren leggen.

2. ik heb begrepen dat luizen pas na een dag of 5,6 na hun geboorte eitjes gaan leggen. Met de grondige cremespoeling-aanpak ben ik er nu, na 2 keer kammen behoorlijk zeker van dat geen enkele luis mij langer dan een paar kamsessies ontsnapt. Dus 1 keer per dag moet genoeg zijn. Een neet komt na een week uit zijn ei of zo, dus als ik ervanuit ga dat ik morgen (na een dag of 3 kammen) elke volwassen eieren leggende luis te grazen heb genomen, dan moet ik daarna nog ongeveer 2 weken doorkammen om zeker te weten dat ik alle luizen die daarna nog uit eitjes kruipen te pakken krijg voor ze 5 dagen oud zijn. Dat gaat lukken.

3. Eventuele nog los rondlopende luizen of neten (? nou ja die lopen niet) die evt voor ze wegens gebrek aan gastheer gewoon dood gaan (binnen een dag of 2 begreep ik?)terugspringen op zoon die pik ik met deze methode ook automatisch mee. Dus na 1 keer beddegoed & jas wassen ga ik verder niet overdreven doen

Over broer/zus en wijzelf:

1. We hangen niet te overdreven veel met de haren ineen op elkaar de komende week of zo. Je moet het noodlot niet tarten.

2. Ik kam ze om de dag even door op de luizenmoeder-manier...gewoon even checken 'of er iets te zien is'. ik kan ze wel elke dag helemaal doorkammen, maar wat lvert dat me op? Zodra ik bij een ander gezinslid ook maar 1 luis zie (hopen van niet natuurlijk) moeten we tocha lsnog de hele riedel van 2-weken-kammen-etc door. Want wie zegt dat die ene luis niet al 3 eieren heeft gelegd? Die je toch niet voor de volle 100 % zeker allemaal vindt? Dus ik kan niet zo goed hopen dat zoon & dochter & wij de dans ontspringen en het bij een check-om-de-dag houden. ALSA er al eentje luizen heeft moeten we toch aan de slag, en of je dan een dag eerder of later begint maakt voor het werk ook geen moer uit.

Zo.

En in het kader van de leef-bij-de-dag & maak-er-wat-van benadering van Rodebeuk: Elk nadeel hep zijn voordeel! Want mijn 2 mannelijk langharig tuig heeft een pesthekel aan harenkammen. En ze lopen er de laatste dagen toch zo heerlijk frisgewassen en verzorgd bij! Voorla middelste's dikke bos haar glanst prachtig in de najaarszon van die dagelijkse creme-spoelingbeurt!

Ingrid

PS..en dan las ik nog ergens dat die luizenkam iedere dag uitgekookt moet?? Huh? We praten toch niet over bacterien of zo? maar over beestjes...als ik die kam grondig uitspoel & check dan zitten er toch geen luizen of neten meer aan? Moeder van vriendje (die ook luizen had paar weken terug, daar heeft ie ze dus wsch van) vertelde me dat ze al 2 pannen vernaggeld had, en bijna keukenbrand wegens drooggekookte luizenkammetjes. Dat zie ik mij ook gebeuren....kookten jullie de kam uit?

Laminaat

Laminaat

10-09-2010 om 09:35

Kammen aan tafel

Ingrid,

Wij kammen aan tafel, dat het kind rustig kan zitten. Op tafel staan: 1 plantenspuit, 1 spray met cremespoeling/antiklit, 1 borstel, 1 ruime witte bak gevuld met heet water en 1 kam met lange metalen tanden.
Maak de haren vochtig met de plantenspuit, dan wat vettig met de cremespoeling, borstel alle klitten eruit en ga dan met de netenkam aan de slag. Zet de tanden van de kam bovenop het hoofd en kam 1 streng van boven naar beneden langs de hoofdhuid in een vloeiende beweging. Spoel dan de kam uit in de witte bak en bespeel daarbij de tanden van de kam als een harp. Bekijk de buit. Herhaal tot alle haren door de kam zijn geweest.
Zo krijg je de meeste beestjes te pakken en kan je goed zien in het water wat de stand van zaken is.
Ik heb bij dit proces overigens nooit neten gevonden. Mijn kinderen zijn niet zo heel blond en bij hun zie ik de neten pas op de haren als ze leeg en wit zijn.
Wij kammen twee weken dagelijks na de ontdekking en daarna wekelijks. In geval van hoofdkrabben kammen we meteen. Alles in de was doen en auto uitsoppen doen we niet meer, daar hebben we nooit resultaat van gezien en als er een keer een luis vanuit de auto op het kinderhoofd zou overlopen, dan komen we die bij het kammen wel tegen. Die herbesmetting via levenloze dingen loopt zo'n vaart niet, dat gaat echt via andere hoofden, dus ik bespaar me de moeite (en de stress).
Succes,
Laminaat

Laminaat

Laminaat

10-09-2010 om 09:42

Uitkoken

Nee Ingrid,

Uitkoken hoeft inderdaad echt niet. Maar ik gooi alles wel gemakshalve in de afwasmachine.
Nog een laatste tip: probeer niet te achterkalen van wie de luizen komen. Luizen zijn er nu eenmaal in overvloed en daar moeten we ons bij neerleggen. Ik wist één keer echt zeker van wie de luizen kwamen (5 weken vakantiehuis, 1 bezoekend gezin) en het kostte mij de grootste moeite om niet bij elke kamsessie de moeder te vervloeken. Sindsdien zie ik het liever als "iets dat nu eenmaal heerst" en dat geeft veel meer rust.
Laminaat

margje van dijk

margje van dijk

10-09-2010 om 10:27

Prima zo ingrid

(Ik zit hier live op een conferentie in Venetië, maar de lezing is zo saai dat ik nu heel even zogenaamd business-like distracted ben - gelukkig leest hier niemand Nederlands en ik zit behoorlijk safe op een hoek).

Even snel:
- ik deed het precies zoals jij. Focus op levende luizen, de neten interesseren me niet. Als je het goed doet is 1 x kammen genoeg.
- ik liet de cremespoeling wel eerst uitspoelen, en ik kamde nat haar. Met cremespoeling erin zag ik niks, dat vond ik niet prettig.
- luizenkam spoelde ik wel heel grondig door voordat ik ermee naar een ander kind ging, maar uitkoken alleen af en toe (als ik een 60-gradenwas draaide). (Dat is dus nog geen uitkoken, maar goed).
- loslopende luizen heb ik me ook nooit om bekommerd. Misschien eens wat extra stofzuigen (dat is puur psychologisch), verder niet extra jassen en beddegoed gewassen (behalve in het begin 1 keer).
- op deze manier komt het helemaal goed.

En ik vond kammen ook best gezellig! Je kunt het alleen steeds sneller, dus je quality-half uur is al gauw nog maar een quality-10 minuten.

Succes!
Margje

Bacterien en schimmels

Dat uitkookadvies heeft volgens mij niks met luizen te maken, maar met het mogelijk via de kam doorgeven van op de huid aanwezige schimmels of bacterien.
Binnen je eigen huisgezin hoef je daar volgens mij niet bang voor te zijn. Jullie zijn al besmet met elkaar en hebben er weerstand tegen.
Uitkoken is bovendien een beetje omslachtig. Haal alcohol bij de apotheek en maak de kam er af en toe mee schoon. Als luizenmoeder moest ik tussen elke kambeurt de kam met alcohol schoonmaken. Niet tegen de luizen dus, maar tegen de bacterien en schimmels van hoofd tot hoofd.
Groet,
Miriam Lavell

IngridT

IngridT

10-09-2010 om 21:34 Topicstarter

Babyluis onder de microscoop gegooid...

We maken er nog een echt project van! Vanavond zoon beneden uitgekamd voor de gezelligheid ipv in de douche. Bakje heet water erbij om de kam in te dopen.

Toen ik klaar was dreven er slechts 3 miniscule grijzig-transparante mini-dingetjes in het water. Zo goed als onzichtbaar. Nou hebben we een hele fijne zakmicroscoiop erbij, dus samen met zoon wat lopen prutsen om die onooglijke dingetjes op een glaasje te krijgen. de eerst bleek een stofje, maar de 2e bleek zowaar een babyluis! Met pootjes! Zo goed als doorzichtig, maar o zo mooi zichtbaar onder de microscoop! Wow! Ik kon me haast niet voorstellen dat iets zo kleins ueberhaupt aan de kam was blijven plakken. Het was echt nog geen halve millimeter. Ik hoop eerlijk gezegd wel dat ze nog iets meer groeien voor ze aan de leg gaan. Want zo klein durf ik niet te garanderen dat ik alles vang. Die monsters van eergisteren waren echt 10 keer zo groot. Zoon was bijzonder onder de indruk van de 'view' en vroeg zich af of ie dit maandag mee naar school wou. Enfin, nog een heel weekeind om daar over na te denken...hahaha!

Ingrid (zolang ik me er maar aan vast houd dat het over 2 weken echt klaar is vind ik dit eigenlijk wel lollig tot nu toe!)

De volgende dag weer een briefje

en dit keer is het wel raak.

%^&&$%#$....

Wij moeten er ook aan geloven.

Even ruimte maken in mijn hoofd... ik vind het briefje net bij het opruimen van de keuken.

Ze hebben ook net allebei lang haar. Dus eigenlijk wilden we naar de kapper in afwachting van de luis. Te laat. Nou ja niet echt lang haar maar kapperrijp.

Beukman is al vertrokken naar de voetbal, nog nooit zo vroeg moeten vertrekken (half acht). Zoon zit in een buitengewest-pool dit jaar. Echt alle provinciegrenzen komen aan bod. Vandaag naar het uiterste westen. We gaan dus stoppen met voetbal. En dan kunnen we gewoon overgaan op luizenbestrijding?? Ik had die tijd wel ergens anders voor kunnen gebruiken. Volgens mij heb ik geeneens cremespoeling in huis joh.
Nou ja, dit is zo'n moment dat je je niet bijzonderder hoeft te voelen dan iemand anders. Luizen komen nooit uit. Maar toch balen dat ik de uitvaartdienst van mijn moeder mag voorbereiden met luizen op mijn kop.

Grrrrrr..

Ingrid

Je kan de babyluis tussen plakband plakken. Zo kan hij goed bekeken worden en niet meer weglopen.

Helaas wat vragen: ik zie geen luizen

...ik zie ze niet!
Wat doe ik fout?
Ik ben 41 en nog te jong voor de leesbril volgens oogmeter. (ingewikkeld verhaal maar ik heb al plus en prisma en cylinder en dan zou het nog ff moeten kunnen).

Ik zag wel wat witte dingetjes, klein en groter, bij mezelf. Bij kind dat met briefje thuiskwam heb ik met moeite 1 adult herkend. Verder een paar kleine dingetjes die voor neet zouden kunnen doorgaan.

Man lacht me uit maar vindt ook niet meer.

Moet ik nu toch de boel met lotion doen? Ik heb echt geen idee. Het wordt een onzichtbare vijand op deze manier. En we zijn nogal knuffelig hier, moet ik dan meteen het hele gezin doen? dan heb ik dus aan één flacon niet genoeg.

En Lidwientje, hoe heet dat gifspul van jou? Voor als ik ze wel kan zien?

Oh grrmbl.. en ik ben ook al vergeten om een normale kam te kopen.

Terpi

Terpi

11-09-2010 om 16:59

Rodebeuk

Ik heb het genoegen van tot op heden slechts 1 luizenakkefietje hier gehad... maar ik herken wat je zegt. Ik kamde me helemaal suf op mijn dochter toen ik eenmaal het nieuws van school had gekregen maar ik vond *niets*. Ik dacht serieus dat ofwel de school, ofwel ik knetter was want het kind had mijns inziens niets. Tot ik haar een dosis XT Luis in het haar propte, toen kwamen de luizenlijken me in tientallen tegemoet gedropen. Mijn advies is dus om het gewoon te gebruiken, goed inmasseren en dan een tijd in laten trekken om vervolgens met de luizenkam de score op te maken.
Succes allemaal, ik vond het ook niet rampzalig en heb overigens ook niets extra gewassen behalve dochters beddengoed... maar leuk is anders en vooral het kammen is gewoon een gedoe!

En je eigen hoofd terpi,

Heb je dat dan ook gedaan?

Bedankt voor de info trouwens, de XT staat al klaar voor vanavond... 1 flacon dus ik vraag me af hoever ik ermee kom.

Guinevere

Guinevere

11-09-2010 om 20:08

1 flacon

1 flacon luizensmurrie bleek hier genoeg om zoon 2 keer te behandelen en mezelf 1 keer. En ik heb nogal een bos, dus dat zegt wat. Het was wel franse luizensmurrie trouwens.
Ja, zoon had MIJ natuurlijk besmet met zijn gedierte, alleen ik vond het voor mezelf zulk rotspul om te gebruiken dat ik de rest met de kam heb gedaan.
Verder heb ik ongeveer het luizenkamschema van IngridT aangehouden, want ik ben ook liever lui dan moe en ik kan ook rekenen. Het scheelde wel dat er in de vakantie minder besmettingsgevaar was richting andere kinderen, dus dan kan het wat minder kwaad om niet 2 keer daags te kammen.
Als je trouwens maar besmet bent met één babyluis, dan kan die zich toch helemaal niet voortplanten in zijn uppie?
Verder memorabel: zoon vond het errug zielig, dat ik alle luizen ging doodmaken...

Margriet*

Margriet*

11-09-2010 om 23:48

Nou ehh terpi

"Succes allemaal, ik vond het ook niet rampzalig en heb overigens ook niets extra gewassen behalve dochters beddengoed... maar leuk is anders en vooral het kammen is gewoon een gedoe"
Zeker met drie kids, ben je wel een tijdje bezig.
En dan als je pech heb meerdere keren per jaar, omdat een kind altijd luizen heeft in de klas bij jouw kind en het to be continued wordt.

Margriet*

Margriet*

11-09-2010 om 23:51

Rode beuk

De luizen zijn soms heel snel en moven naar een ander deel van het hoofd.
Bij mijn dochter met half lang haar deel ik haar in staarten.
Mijn ervaring is onderhand dat luizen een favoriete plek op het hoofd hebben. Zo bleken ze bij mijn zoon ooit de nekharen (die kleine haartjes) in zijn niet heel korte haar een lekkere plek te vinden.
Mijn methode is om gelijk heel goed te kijken, a la Ingrid, maar die is nog enthousiast . Na meerdere keren ben ik not amused als ik weer een briefje gisteren zag hangen bij de klas van de jongste. Morgen de boel maar weer eens checken.....

Tink

Tink

12-09-2010 om 01:21

Favoriete plekjes

... van de luis zijn inderdaad achterin de nek, achter de oren en onder de pony (blijkbaar de warmste plekjes op een mensenhoofd).

Knap dat jullie de lol nog inzien van het hele gedoe

Terpi

Terpi

12-09-2010 om 10:34

Margriet?

Ik heb inderdaad ook 3 kinderen maar zoals ik al zei heb ik gelukkig maar EEN keer de pech gehad dat er luizen in huis waren. En mijn dochter bleek de enige, zoons hadden het gelukkig niet gekregen. Ikzelf ook niet trouwens. Dus *ik* vond het niet zo erg, daarmee zeg ik toch niet dat anderen het ook niet rampzalig mogen vinden?
Rodebeuk, ik controleerde mezelf inderdaad wel maar niet meteen met XT luis, ik heb mijn (lange krullen)haar gecontroleerd door er, met cremespoeling nog in, heen te kammen met de luizenkam.

Bedankt voor de info

..ik blijf maar niets vinden.
Gek word ik ervan. Mezelf vanochtend inderdaad precies zo gecontroleerd als jij zegt Terpi, onder de douche met cremespoeling en daarna kammen (ik bedoel kammen zonder dat de kraan aan staat natuurlijk.)
Ga morgen mezelf ook nog maar XT-en voor de zekerheid. Mannen zijn nu allemaal geweest. Ja er zit weleens een wurmpje van het een of ander op de kam, maar ook onder de stereoscoop staat de teller nog steeds op die ene adult van gisteren.

Ik ben gewoon niet gemaakt voor luizen. Net zitten rekenen.. hebben nu vijf basisschooljaren achter de rug, nog zeven te gaan... benieuwd wat de tijd nog gaat brengen.

Izar

...in het bos daarnet schrokken mijn man en ik een beetje van de schoongewassen glanzende koppies die voor ons uit renden naar de eerste kastanjes (ehhmmm zijstap dit lijkt een Clichédraadje te worden).

Maar goed, normaal lopen ze er hier ook zwaar onderkamd bij. Nu, met iedere dag nat kammen met cremespoeling is het ff andere koek!

Zal blij zijn als ze weer een composthoofd op hun hoofd hebben. Aan de andere kant ziet het er wel beter uit, als ik heeeel eerlijk ben, van dat glanzende haar.

IngridT

IngridT

12-09-2010 om 21:52 Topicstarter

ooooooohhhh! rodebeuk!

Het is niet waar!

Hoe is het mogelijk!

Hier kam ik braaf door. Nog steeds gifloos, so far.

Vandaag andere 2 kinderen ook weer nauwgezet onder de loep genomen, maar ik zie niks.

Bij 'de' zoon 1 baby luis gescoord. Van het alle-aller-miniemste soort. Kan me niet voorstellen dat het zo'n beestje lukt om zover te wandelen dat ie per ongeluk op een ander hoofd terecht komt.

Ik sta nog wel elke avond in dubio naar mijn fles lotion te kijken. Prioderm heet het, en er zit malathi-nog-wat in, wat 12 uur moet inwerken & alles schijnt te doden, hoewel je alsnog 2 weken moet nakammen. Het stinkt erg giftig. Maar zou het nou echt veel uitmaken? Ik heb het gevoel dat ik het zo ook wel ga redden. Als ik niks groters zie verschijnen dan die 1/2 mm beestjes de komende dagen dan ben ik toch echt bezig om de handel uit te roeien. nee. ik doe het niet!

(jij wel aan het gif Rode Beuk?! Las ik dat nou goed? Ik hind he tniks voor jou eigenlijk. Of is dat XT spul bilogisch-verantwoord-gifloos-etcetera)

oregano

oregano

12-09-2010 om 21:56

Ook weer aan de beurt hier

Mijn dochter even gekamd als check na een paar weken.
En ja hoor er kwamen weer twee grote grijze jongens tevoorschijn..
Dus de komende dagen kammen met Millium in het haar, dat werkt hier vrij goed.
Verder zijn we er zolangzamerhand aardig nuchter onder, ik begin niet weer met alles wassen en alles in de vriezer of in vuilniszakken te doen (tijd geleden vonden we opeens nog een zak knuffels in een zak in de schuur ).
En dochterlief , hekel aan kammen, zei: wat is er eigenlijk mis met luizen? waarom moeten ze weg?...
Tja, pubers draaien daar hun hand niet voor om kennelijk.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.