Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Ja!!!! ik ben oma geworden (caviavraag)

Vanmiddag kwam ik thuis en ontdekte dat er vier ipv twee caafjes in het hok zaten. Helaas zijn Gingy en Bontje (de babies) een jongen en een meisje, dus bij een moet de knoop er weer in. We willen de jonkies het liefst houden.

Ik had al een afpraak staan voor volgende week dinsdag om Pa Caaf te laten helpen. Hij moet dan zes weken nog in een aparte kooi blijven omdat hij anders het vrouwtje weer kan bevruchten.

Ik heb pa al in een aparte kooi gezet, maar hij is daar helemaal niet blij mee. Elke keer als ik langsloop begint hij als een gek te piepen.

Vraag is nu hoe en of we ze alle vier in de toekomst in een grote kooi kunnen houden nadat de mannetjes verholpen zijn. Of kunnen ze beter in twee bakken? De ouders bij elkaar en de jonkies bij elkaar?

Kan ik over een paar weken het mannelijke jonkie bij zijn vader zetten zodat die weer wat gezelschap heeft? Zes weken is wel erg lang om alleen te zitten.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Gefeliciteerd!

Jeetje Liat, ik zat toevallig vandaag te denken om een berichtje te plaatsen met de vraag hoe het met je cavia was afgelopen (al of niet zwanger). Leuk dat je nu toch een nestje hebt! Gefeliciteerd. Het is zoooo leuk, die baby-caviaatjes.
Tja of je vier cavia's bij elkaar kunt houden dat hangt natuurlijk een beetje van de grootte van je bak af. Sowieso zul je de mannetjes een tijdje apart van de vrouwtjes moeten houden. Ik heb je een paar weken geleden al verteld dat mannetjes vruchtbaar zijn vanaf een week of vier. Dan wordt het dus tijd om het beertje bij zijn vader te zetten. Als je de bakken naast elkaar zet, dan blijven de cavia's vertrouwd met elkaars geur en zul je ze gemakkelijker later weer bij elkaar kunnen zetten. Als je toch duo's maakt, zou ik geloof ik kiezen voor de cavia's die al bij elkaar zitten: dus de vrouwtjes en de mannetjes apart. Je kunt ook uitproberen welke combinatie het best "matcht".
Belangrijk is in ieder geval om het beertje bijtijds bij zijn moeder en zusje vandaan te halen. Als hij met zijn achterlijf gaat schommelen en lage "prrrr"-geluidjes gaat maken, dan nadert hij de geslachtsrijpe leeftijd.
n@nny

liat

liat

04-03-2010 om 07:01 Topicstarter

We hebben het beertje even naar boven verhuisd

Hij zit namelijk constant te piepen omdat hij bij zijn vrouwtje en kinderen wil. Volgende week wordt hij gecastreerd en dan moet hij nog zes weken uit de buurt van het vrouwtje blijven. Goed om te weten dat we dan zijn zoontje bij hem in het hok kunnen doen. Sowieso kunnen ze dan een tijd samen blijven. Ik moet even gaan googlen met welke leeftijd we het zoontje kunnen laten castreren.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.