Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Khadija

Khadija

07-05-2010 om 21:48

Islamitisch bankieren in nederland mogelijk?

Ik zoek een islamitische bank in Nederland. Islamitische banken schijnen niet betrokken te zijn in de kredietschandalen omdat zij anders bankieren.
Zij mogen namelijk geen rente over geld krijgen. Geld is geen handelswaar en leningen ook niet, zo staat dat in de Sharia.
Zo'n bank zou ik ook wel willen. Is er een islamitische bank in Nederland? Ik vind op google wel dat Abn er mee wil beginnen, maar die vertrouw ik niet, ik zoek een echte islamitische bank.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Vermoed van wel

Er zijn hier Turkse banken (Demir Halk en Kasbank) maar of die Islamitisch zijn weet ik niet, maar volgens mij is er ook een Marokkaanse bank actief (Banc National du Maroc, zou dat kunnen?), misschien kan men je daar verder helpen.
O kijk, Google blijkt mijn vriend, zie hier voor tips:

http://www.wijblijvenhier.nl/archives/542-Islamitisch-bankieren-in-Nederland.html

Groeten,

Temet

Sure

Mijn ouders zijn hun hele vermogen kwijtgeraakt omdat ze hun geld geïnvesteerd hebben in een Christelijk fonds. Het bleek allemaal fraude te zijn.

Oneerlijke mensen zijn er overal, religieus of niet.

Dat je een Islamitische bank zoekt, prima. Maar ik vind dit wel erg op een staaltje missiewerk lijken. Het lijkt me erg sterk dat je zelf niet bekend bent met de Islamitische banken in Nederland.

Mag je wel liegen van de islam?

Als ik google op "Islamitisch bankieren Nederland" krijg ik genoeg hits en zie ik de abn amro er helemaal niet bijstaan.

Het is trouwens onzin dat Islamitische banken geen rente vragen voor hypotheken en leningen. Het heet dan alleen een "commissie". En waarom zou je ook geen vergoeding mogen vragen voor geld dat je uitleent? Je hebt een aantal jaar geen beschikking over je geld dat je anders zelf zou kunnen investeren en op die manier er winst mee maken. Daarnaast loop je ook nog risico dat je je geld niet terugkrijgt. Waarom zou je daarvoor geen vergoeding mogen krijgen.

tonny

tonny

08-05-2010 om 14:20

Rente

Twee jaar terug had ik les van een zeer bevlogen docent diakonaat. Hij stelde nadrukkelijk vast dat rente altijd vloeit in de richting van degene die al bezit heeft - nooit de andere kant op
Volgens hem was in het Oude Testament rente vragen ook verboden. Je leent iets uit wat je over hebt, wat je zelf niet nodig hebt. Daar hoef je niet op te verdienen, als je het maar weer gewoon terug krijgt. Het is gewoon iets goeds doen voor je naaste - uitlenen van je overvloed.

He, als het leven zo simpel was... heerlijk zeg!

Nou

Zo gek is de vraag dus niet.Ik heb nog niet op uitzending gemist gekeken maar volgens mij kwam dit vanavond in Kassa te sprake en werd er gezegd dat de Turkse banken zeer betrouwbaar zijn. Ga gelijk eens kijken.

En...

Er is ook nog een ander voordeel aan islamitische banken;
Islamitische banken mogen je spaargeld niet gebruiken voor investeringen in de wapenindustrie en de sexindustrie, wat andere Nederlandse banken allemaal wel doen!!
De ASN en Triodos doen dit ook niet, daarom zijn we daar nu op uitgekomen. Maar als er een goede islamitische bank zou zijn zou ik het wel weten!

Kaaskopje

Kaaskopje

08-05-2010 om 22:54

Het leek ons ook best goed

Het staat mij ook bij dat wij na de uitleg van Islamitisch bankieren het gevoel hadden van 'zo zou het altijd moeten gaan', maar ik herinner mij het te vaag om er iets verstandigs over te kunnen zeggen. Uit nieuwsgierigheid vind ik het dus ook interessant wat er over Islamitisch bankieren verteld kan worden

Jaymza

Jaymza

08-05-2010 om 23:07

Vind het toch gek

Dat deze banken denken dat als je rente anders noemt je God om de tuin kunt leiden.

Jaymza

Maylise

Maylise

09-05-2010 om 02:24

Khadija

Ik geloof dat ABN Amro en zo alleen nog maar plannen zijn. Misschien is het inmiddels al door, dat kan. Rabo bank was geloof ik ook bezig met plannen in die richting.

Als het puur om een spaarrekening gaat hoef je niet voor een Nederlandse bank te kiezen. Zo heb je in Groot Brittannië wel veel islamitische banken zoals de islamic bank of britain. Wij hebben heel toevallig een spaarrekening lopen bij het Islamitische filiaal van HSBC (Amanah)

Maylise

Kari1

Kari1

09-05-2010 om 09:16

Turkse banken

In Kassa was idd iets over banken en spaarrente, en werd gezegd dat een aantal Turkse banken die in Nederland actief zijn niet onbetrouwbaar zijn en gewoon onder het depositogaantiestelsel vallen.
Maar volgens mij zijn dat dan wel Turkse banken maar geen islamitische banken, want je krijgt daar gewoon rente over je spaargeld. Ik ben geen moslim en ik zou persoonlijk niet kiezen voor een bank die me geen rente geeft. In de link die Temet gaf staat een hele interessante discussie over het wel/geen rente principe, vond ik erg leuk om te lezen.
Kari

Maylise

Maylise

09-05-2010 om 12:05

Kari

Bij een islamitische bank krijg je ook rente over je spaarrekening maar ze noemen het alleen anders
Het is zeg maar naar de letter der wet en niet zozeer naar de geest der wet.

Maylise

Kari1

Kari1

09-05-2010 om 16:02

Maar

als die banken ook rente geven (maar het anders noemen) wat blijft er dan over van waarom Khadija een islamitische bank zoekt? "Islamitische banken schijnen niet betrokken te zijn in de kredietschandalen omdat zij anders bankieren. Zij mogen namelijk geen rente over geld krijgen."
Kari

Tinus_p

Tinus_p

10-05-2010 om 08:34

Misverstand

Khadija:
"Ik zoek een islamitische bank in Nederland. Islamitische banken schijnen niet betrokken te zijn in de kredietschandalen omdat zij anders bankieren."
Je moet de krant (of nu.nl) beter lezen. Zoek eens op Dubai.

Khadija
"Zij mogen namelijk geen rente over geld krijgen. Geld is geen handelswaar en leningen ook niet, zo staat dat in de Sharia."
De oorzaak van de kredietcrisis is niet 'de rente', maar een combinatie van 'teveel schuld' en van 'onduidelijke schuld'. Het probleem met dingen als CDO, CDS, MBS, en SIV is, dat niemand weet wat ze nou echt waard zijn, wat de onderpanden en wat het risico's zijn. Dit itt een gewone lening of hypotheek, waarbij gewoon duidelijk is, wie wat leent met welk onderpand, wat de wederzijdse rechten en plichten zijn, en wat er gebeurt bij wanbetaling.
Juist op dit punt scoort islamitisch bankieren slecht, omdat de heldere constructie van 'hypotheek met onderpand' wordt vervangen door ondoorzichtige huurkoopcontructies (als het idd huurkoop is, want dat is niet altijd duidelijk). Dat was ook één van de grote problemen in Dubai; toen de zeepbel daar klapte, wist niemand wat al die miljarden aan sukuk nu eigenlijk waard waren en wat voor rechten en plichten er concreet aan vast zaten. Dat probleem is omzeild doordat de overige arabische emiraten er gewoon 10 miljard aan oliedollars tegenaan hebben gegooid.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.