Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Herfst

Herfst

22-03-2010 om 08:25

Is er een vis-expert in de zaal hier?

Hallo,

Wij hebben sinds drie dagen een vis in een vissekom. Het is een Betta, zo'n mooie blauwe vis met grote staart. In de dierenwinkel heb ik me laten informeren over het verzorgen van de vis maar op het internet kwam ik daarmee in tegenstrijd zijnde informatie tegen.

Kan iemand me vertellen hoe vaak en hoeveel eten zo'n vis moet krijgen?
In de dierenwinkel zeiden ze om de dag 6 confetti's aan algemeen vissevoer. Op het internet staat er elke dag eten geven.

Nou eet onze vis gewoon helemaal niks! Heeft ie dan geen honger? Is ie dan ziek? Hoelang kan ik hem nu van eten onthouden zodat ik zeker weet dat ie wel honger heeft de volgende keer?
Wanneer eten vissen het liefst? 'sochtends of 'savonds?
En moeten ze altijd gretig naar het eten toezwemmen of zijn sommige vissen gewoon wat onverschilleriger van karakter?

Ik hoop dat iemand me iets meer hierover kan vertellen, de dierenwinkel vertrouw ik niet zo en zo'n internetforum gaat me net iets te ver om daar dit soort basis informatie te vinden, het zijn vooral meer ingewikkelde vragen die daar ter sprake komen.

Alvast bedankt in elk geval!
Herfst

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Puck

Puck

22-03-2010 om 08:34

Mmm

Allereerst... een vis in een kom is per definitie al een fout begin. Noooooit vissen in een kom. Ten tweede 1 vis is ook al zielig. Op internet lees ik dat ze in een aquarium van een meter lang gehouden moeten worden en dat het een lastige vis om te houden is. Bij 1 mannetje moet je gewoon een paar vrouwtjes zetten en een schooltje andere vissen (zoals corydoras of koperzalmpjes).
Je hebt dus gewoon een hele verkeerde start gemaakt en slechte voorlichting over het houden van vissen in de winkel gehad en ik denk dat je Betta gewoon doodongelukkig is en daarom niet wil eten.

Puck

Puck

22-03-2010 om 08:49

Nog even

Toch zou ik als ik jou was nog even googelen. Je komt dan ook echt wel beginnersinfo tegen. Wat ik zo nog even tegen kwam: watertemperatuur 24-30 graden. Je moet dus een verwarmingselement in je kom hebben. Verder hebben ze veel dichte beplanting nodig

http://dier-en-natuur.infonu.nl/vissen/1153-betta-splendens-kempvis.html
http://nl.wikipedia.org/wiki/Siamese_kempvis

Mag ik overigens vragen hoe je erbij gekomen bent om een Betta aan te schaffen, het lijkt erop dat je er niet goed over nagedacht hebt en nu met een vis zit die helemaal niet happy is.

ijsvogeltje

ijsvogeltje

22-03-2010 om 08:53

Inderdaad

ik was ook al even gaan googlen, en kwam tot een zelfde soort conclusie:
"De Betta Splendens, ook wel Kempvis genaamd, is een vrij lastige vis om te houden. Dit maakt hem geen geschikte beginnersvis, hoewel juist beginners vaak vallen voor de prachtige kleuren van deze vis."
en
"Houdt de Kempvis dus in een ruim aquarium, vanaf een meter lang."
en
"Het water moet warm zijn, ca. 28 graden."

Nou, dat lijkt me duidelijk.

Vanmiddag breng je die arme vis heel snel terug naar de dierenwinkel.

Daarna poot je een leuke plant is je kom, en ga je eens goed nadenken (en je her en der inlezen op internet) of je een echt aquarium wilt. Waarschijnlijk niet schat ik in, maar als het je echt wel wat lijkt dan ga je naar een ANDERE winkel dan die waar je je huidige vis gescoord hebt. Want dat die weinig verstand v zaken hebben lijkt me duidelijk.

Bij nader inzien kun je je vis misschien beter ook maar inlveren bij een goede aquariumzaak. Als je hem terugbrengt naar weaar ie vandaan komt dan is de kans alleen maar groot dat ie bij iemand anders in een te koud klein kommetje beland.

Ingrid

herfst

herfst

22-03-2010 om 10:27

Inderdaad, duidelijk

bedankt voor jullie reacties

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.