Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

verfje

verfje

22-06-2010 om 09:49

Is er een manier om olieverf sneller te laten drogen

Met een paar kinderen hebben we schilderijtjes gemaakt die ze volgende week samen aan de juf willen geven?
We hadden de achtergrond van de schilderijtjes al geverfd met acryl verf en daarna ieder kind een eigen setje acryl verf gegeven.
Na het verven kwamen we er achter dat 1 van de kinderen per ongeluk olie verf had.
We hebben deze schilderijtjes afgelopen zaterdag gemaakt en ze zijn allemaal al lang droog behalve dat ene olieverfschilderijtje.
Ik ben er al een paar keer een poosje met de föhn over gegaan maar dat helpt niks.
Volgende week willen ze het geven zou het nog op tijd drogen. Bij het googelen kwam ik erachter dat olieverf een erg lange droogtijd heeft.
Maar ik weet erg weinig van verf.
Iemand een ideetje om het nog droog te krijgen???

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Pluk53

Pluk53

22-06-2010 om 10:43

1 jaar

droogtijd kan tot een jaar oplopen ). Zie http://nl.wikipedia.org/wiki/Olieverf#Droging_en_harding . Het is dus eigenlijk geen "drogen". Het hardingsproces is een polimerisatie van de olie. Normaal gaan chemische reacties sneller bij hogere temperatuur. Vuistregel was geloof ik: elke 10 graden temperatuurstijging geeft een 2 * zo snelle reactie. Dus je zou kunnen proberen het voorzichtig te verhitten in een hetelucht-oven, op 50 graden. Dan "droogt" het al 8 * sneller dan op kamertemperatuur. (en op 60 graden 16 * sneller)

Yvon Meijer

Yvon Meijer

22-06-2010 om 11:43

Licht

Olieverf droogt in het licht. Zet het schilderij flink in de zon, achter het raam bijvoorbeeld.

verfje

verfje

22-06-2010 om 15:55

Bedankt

Bedankt,
Ik heb het schilderijtje nu in het raamkozijn in de zon gelegd.
En nu maar hopen dat het volgende week droog genoeg is om in te pakken.

Ik heb geen hete lucht oven wel een gewone maar daar durf ik het eigenlijk niet in te leggen.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.