Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Is een halve liter blik altijd bier?

Hmm, knullige vraag dit.

Ik was gisteren aan het sinterklaas-shoppen met mijn 12 jarige, en toen troffen we voor een van de plaatselijke supermarkten een even oud vriendje van hem. Die stond daar samen met een mij onbekende leeftijdgenoot te 'hangen'. Beide heren hadden een groot (halve liter)blik drinken in de hand. Vriendje gedroeg zich nogal ongemakkelijk/betrapt terwijl wij groetten en doorrenden naar de Hema (het was net voor 5-en en we waren nog niet klaar met winkelen!)

Even voor de goede orde: Ik ken vriendje van oudste goed. Vriendschap met zoon is wat verwaterd, maar we zijn ook goed bevriend met de ouders van het kind in kwestie.

Sinds ik thuis ben gekomen zit ik me de hele tijd af te vragen of het kind in kwestie daar met een blik bier stond. Want als dat zo is voel ik me toch wel een beetje verplicht om tegen de ouders te zeggen wat ik heb gezien. Of zou het ook iets anders geweest kunnen zijn? Het was zeker geen opvallend mij bekend merk of kleurtje (rode coca cola, of groene sprite, of weet ik veel) het oogde nogal ongedefinieerd van kleur. En ik weet zeker dat het een groot blik was, geen normaal 33cc formaatje.

Wat denken jullie? (voel me ook een beetje knullig om de ouders aan te spreken als het ook gewoon een blikje goedkope sinas zou kunnen zijn. Maar stel dat het wel bier is dan weet ik zeker dat de ouders in kwestie me uiterst dankbaar zouden zijn voor de input. Kind was laatst bij ons thuis met ouders terwijl er een aansteker uit zijn zak viel, dus ik heb toch al zo'n duister vermoeden dat er sprake is van meer ongewenst experimenteergedrag....Dat is overigens door de ouders opgemerkt, die aansteker, maar heb nog niet gehoord hoe dat verder is afgelopen/uitgepraat.)

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Carla

Carla

29-11-2009 om 12:43

Energie drank

Blikken energie drank zijn ook van die grote blikken. Ik hoop maar dat het dat was.

Kaaskopje

Kaaskopje

29-11-2009 om 13:37

Ja precies

Energy drank zit ook in grote blikken. Zolang je het niet zeker weet zou ik het zoontje niet in de problemen helpen.

Tirza G.

Tirza G.

29-11-2009 om 14:45

Welke winkel

Welke supermarkt en wat was de kleur? Gezamenlijk moeten we er dan wel uitkomen In mijn beleving zijn bierblikjes altijd een soort onbestemd geelkoper-bruin-goud kleur óf rood met groen en blikjes energy zijn flitsend, zilver, hardblauw offff zwart.

Tirza

IngridT

IngridT

29-11-2009 om 14:54 Topicstarter

Pfiew. gelukkig.

Ik ben niet zo thuis in de wereld van de blikken drank of drinken, maar gelukkig bestaan er meer 1/2 liter blikken dan alleen bier.

Hoewel ik er eerlijk gezegd geloof ik ook niet zo blij van zou worden als mijn 12 jarige voor de deur van de Super de Boer zou worden aangetroffen met een 1/2 liter Red Bull aan de mond (al is dat idd beter dan bier). Maar die kans schat ik voorlopig niet zo groot in. Hij heeft me al verbaasd gevraagd waarom X in vredesnaam in de motregen voor de supermarkt zo'n blik weet-ik-veel stond leeg te lurken, ipv gezellig thuis voor de open haard met de gordijnen stijf dicht. Tja. Dat snap ik eerlijk gezegd ook niet...

Ingrid

IngridT

IngridT

29-11-2009 om 15:02 Topicstarter

Oeps tirza,

Nu maak je me weer aan het twijfelen.

Het was de Super de Boer. En ik heb al even overwogen (ik kom er nooit) om van de week eens naar binnen te lopen om te zien wat er daar in het assortiment zit aan grote blikken.

Het was al tegen 5-en (en een grauwe dag) maar in mijn optiek oogde het blik eerder somberig herfstig dan schreeuwerig neon-zilver. Klinkt niet goed he? Al was het dan schemerig buiten. Achteraf (jaja, makkelijk praten) had ik 'X' natuurlijk heel assertief meteen even moeten vragen (met een daadwerkelijke blik op het blik) wat ie daar voor spannends had. Tja, te laat. Die ietwat schurftige, betrapte blik, die bracht me pas achteraf aan het twijfelen. Een 12 jarige met een blik bier is voor mij nou niet echt een voor de hand liggende combinatie.

Overigens (bedenk ik me nu)...komt een 12/13/14 jarige langs de kassa met een paar blikken bier? Zou niet moeten mogen toch? Maar zou het in de praktijk gebeuren?

Ingrid

Energydrank

Zit wel in andere blikjes dan cola, sinas enz... De blikjes zijn iets dunner en langer dat de gewone fris-blikjes, maar dat zijn toch geen halve liter blikken? Die ben ik in ieder geval nog nooit tegen gekomen. Bij halve liter blikken denk ik toch echt aan bier hoor.

Als het wel die dunne langere blikjes waren waar energydrank in zit zou het ook nog een mixdrankje kunnen zijn, van breezers of passoa. Die zitten wel in vergelijkbare blikjes.

Klaartje

Klaartje

29-11-2009 om 15:58

In de winkel waar ik werk

kan ik me alleen indenken dat een groot blik (halve liter) bier is. Maar ik vraag me wel af hoe ze ermee voorbij de kassa komen. Dat zou bij ons niet lukken. Nu is het wel vaak zo, dat er op zaterdag veel weekendhulpen zitten. Zouden die misschien minder goed om id durven vragen? Ik zeg niet dat het zo is, maar zou wel kunnen

Tirza G.

Tirza G.

29-11-2009 om 17:34

Mja

Het moet niet mogen, maar het gebeurt wel. Misschien was de samen-hanger wel 16? Mijn zoon vult vakken bij een grote supermarktketen en daar worden de kassa-pubers strikt geinstrueerd op het vragen naar ID enzo. Maar zó eenvoudig is dat niet, aan je eigen leeftijdsgenoten. Daar zijn dan ook weer instructies voor en trainingsavonden enzo. Ik denk inderdaad dat menig zaterdaghulp om 17 uur 's middags denkt: 't is goed, toedeledokie.

Tirza

Tirza G.

Tirza G.

29-11-2009 om 17:36

Sdb

Heeft overwegend A-merken toch, met hier en daar eigen merken a la Euroshopper? Dan geldt mijn kleurcode gewoon Een Aldi en Lidl werken nog wel eens met dingen die wat onherkenbaarder zijn, maar ze gebruiken vaak wel kleuren die aanhaken bij ons A-merk-gevoel

Tirza

Tirza G.

Tirza G.

29-11-2009 om 19:08

Deskundige

Even gevraagd aan mijn deskundige jongenspuber van 15, werkzaam als vakkenvuller. Toen ik zei: stond op de stoep met een andere knul met een blikje in zijn handen, zei hij: bier. Ik hoefde het niet eens verder te vertellen. Dus tja tja tja.......

Tirza

tonny

tonny

29-11-2009 om 19:15

Treurig....

Al met al een treurige situatie, Ingrids zoon verwoordt het goed: 'Hij heeft me al verbaasd gevraagd waarom X in vredesnaam in de motregen voor de supermarkt zo'n blik weet-ik-veel stond leeg te lurken, ipv gezellig thuis voor de open haard met de gordijnen stijf dicht.'

Hopelijk komt de lurker tijdig tot inkeer.

tonny

IngridT

IngridT

29-11-2009 om 19:30 Topicstarter

Ja. hmm. en nu?

Is de algemene consensus nu dat het wsch bier was? En wat zouden jullie nu doen? Voorzichtig en met een slag om de arm mijn vermoedens uitspreken tegen de ouders? Ik ken ze goed genoeg om dat te kunnen doen, maar het voelt toch lullig....

Ingrid

(Vinden jullie mij trouwens ouderwets? Ik vind die aanblik van een 12 jarige op zaterdag, in de schemerende motregen voor de supermarkt met een blik in de hand sowieso al deprimerend. Al was het geen bier, maar Red Bull of zelfs gewoon cola.)

Er bestaat een bruin blik

van een halve liter waar energiedrank in zit. Ik ben de naam kwijt en ik weet niet of je het bij SDB kan kopen maar ik weet heel zeker dat het wel bestaat.

Heb mezelf namelijk wel eens heel dom gevoeld toen ik daar een tijd indringend naar zat te kijken in de trein en mijn broer me aanstootte en zei dat het "gewoon" een energiedrankje was.

Mariel - nogal antialcohol ingesteld!

tonny

tonny

29-11-2009 om 21:48

Totaal niet ouderwets

Je bent totaal niet ouderwets! Je zoon zelf vond het al een triest gebeuren, zo in de motregen.

Dat iemand op een mooie zomeravond met een groepje vrienden in de zon een biertje drinkt, kan ik me nog voorstellen - ook al is 12 jaar ook dán veel te jong! Maar dit, nee... Waarschijnlijk uitgedaagd door een vriendje? Dat lijkt me een logische verklaring.

Ik zou die moeder op dit moment niet aanspreken, tenzij je echt heel close met haar bent. Maar wel dat vriendje, als je hem weer eens ziet. Niet waar andere vrienden bij zijn, trouwens, dat geeft zoveel gezichtsverlies.

tonny

Kaaskopje

Kaaskopje

30-11-2009 om 00:58

Ja precies

als je contact met de vriend hebt zou ik hem eens apart nemen en er naar vragen. Je zou dan aan kunnen geven dat je bij herhaling wel zijn moeder inlicht.

Kaaskopje

Kaaskopje

30-11-2009 om 01:07

Chillen in de motregen

Sinds dit schooljaar staan er ook dagelijks een paar jongeren naast ons huis te 'chillen'. Muziek erbij en gezéllig dat het is... Ik kan het me eerlijk gezegd niet voorstellen. Soms is het koud en waai je je hemd uit en dan nog staan ze daar. Niet voor even, maar uren. Ik kan er met mijn pet niet bij. Op zich hebben we niet zoveel last van ze, maar het moet niet meer dan dit worden anders stap ik toch een keer op ze af.

En erover beginnen .........

En er 'nonchalant' over beginnen waar moeder en zoon bij zijn en dan alleen in de geest van: " Stond je daar nu lekker in de motregen voor de super de boer met dat drinken in de hand?" of iets in die geest, zonder nu expliciet je 'vermoedens' qua inhoud van het blik te uiten is dat niet wat?
Bij mij zouden alle alarmbellen al gaan rinkelen als ik hoorde dat puber zo is aangetroffen..nog ongeacht wat er in dat blik zat. En ik zou als de betreffende persoon weg is puber wel eens goed uithoren...(wat ze daar deed en waarom ze dat niet hier kon opdrinken en met wie ze was etc. etc.)
't is maar een idee hoor...
groeten albana

Sini

Daar zeg je zo wat,maar ik ken zo vier paar ouders waaraan ik dat niet zou vertellen hoor.
gewoon omdat ze zouden vragen waar ik me mee bemoei.
En omdat ik van 1 stel ouders weet dat ze helemaal niet zo moeilijk doen over alcohol.
Daar zou ik dus erg mee oppassen.
ik zou het zelf wél graag horen als mijn kind van 12 alcohol drinkt bij de buurtsuper,maar lang niet alle ouders willen dat.

Massi Nissa

Massi Nissa

01-12-2009 om 20:52

Duit in zakje over chillen

Over dat chillen (erg toepasselijk woord in dit verband)in de motregen: dat doen mijn leerlingen ook. Massaal. Staan ze daar voor school bij het hek, uren nadat de laatste lessen zijn afgelopen. Fiets of scooter erbij, sigaretje, mobieltje en chillen maar. Ik ken er zelfs die 's morgens om half acht (echt!) afspreken bij de supermarkt. Daar wachten ze dan tot de deuren opengaan, kopen snoep/croissants/energydrank/weetikveel, wachten tot vijf voor half negen, crossen dan naar school en komen daar tien minuten te laat aanzeiken. Dan bel ik de ouders over het frequente laatkomen en krijg stomme verbazing: "Maar hij gaat al om kwart over zeven de deur uit!".
On topic: ik zou het wel zeggen. Ik zou er in eerste instantie vanuit gaan dat de ouders in de categorie vallen van hen die het wel zouden willen horen. En als de ouders het probleem niet zien, kan het ook niet zo erg zijn om erover te horen, toch? Er is toch geen probleem?

tonny

tonny

02-12-2009 om 19:52

Hoe ging het verder?

Vriend nog gesignaleerd, met/zonder blik?

tonny

IngridT

IngridT

02-12-2009 om 21:08 Topicstarter

Tonny,

ik heb besloten het wel terloops te melden als ik de ouders spreek/zie, zonder expliciet over 'potentieel bier' te praten, maar wel 'of ze het nou leuk vinden dat zoon..bla..schemer..bla...groot blik..bla'. Maar ik ga er geen specifiek paniektelefoontje of bezoekje aan wijden. Moet dus even afwachten wanneer ik ze weer zie/spreek...zal ergens de komende week wel zijn. Ik zal jullie nog wel even laten weten wat voor reactie ik kreeg....

Ingrid

tonny

tonny

03-12-2009 om 08:51

Groot gelijk

je komt ze wel weer eens tegen.

Succes ermee!

Tonny

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.